Noctua bortprioriterar vita fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det skulle krävas ett 100% homogent väldigt tunt skikt färg för att undvika obalans eller andra problem, särskilt när det gäller deras högprecisionsfläktblad (se NF-A12x25) vars toleranser är tighta. Det vore sannolikt väldigt svårt att åstadkomma manuellt med en burk spray.

Någon form av kemisk plätering skulle kanske funka. Kanske.

Det är ju ett bra test sweklockers kan göra. Måla en noctua och kör den mot en omålad. Mät dB och livslängd 😂

Permalänk
Medlem

Nej. Jag gillar deras färger . Det ska ju synas tydligt att man bryr sig om kvalitet. Så tycker faktiskt det är fegt av dem att erbjuda andra varianter.

Däremot ser jag fram emot nya 140mm-fläktar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Så länge man slipper se fanskapet så får det ha vilken färg det vill, men nu har jag fönstersidor så i helvete heller.

Jag skulle aldrig köpa ett chassi med glassida, det kanske jag borde ha nämnt ☺️

Permalänk

Blir det någon D16 tro…? Eller blev det istället U12A?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Har ett par Scythe Slipstream som snurrar på i 500rpm fortfarande. Toppenbra

Mm Scythe gör bra fläktar, har en flock av dom, men har mer Noctuas.
Finns ett par märken till.

Bruna, beiga, vita, svarta. Man ser dom ändå inte.

Mängd flyttad luft versus decibell är vad som räknas

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Skrivet av anon347775:

Jag skulle aldrig köpa ett chassi med glassida, det kanske jag borde ha nämnt ☺️

Har du helt missat att datorn är en inredningsdetalj.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knotvillage:

Har du helt missat att datorn är en inredningsdetalj.

Det kan det vara men en svart enkel låda är så mycket stilrenare än en blinkande glaslåda för en vuxen människa tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Det kan det vara men en svart enkel låda är så mycket stilrenare än en blinkande glaslåda för en vuxen människa tycker jag.

Nog en mognadsfråga, kidsen gillar flashing bling bling, sen växer de ifrån det.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Skrivet av Bogey:

Nog en mognadsfråga, kidsen gillar flashing bling bling, sen växer de ifrån det.

Snart 40 och man klassas som Kids… custom loop med vertikal GPU är oxå mysig att titta på.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Snart 40 och man klassas som Kids… custom loop med vertikal GPU är oxå mysig att titta på.

Lol.

Inte menat dig personligen, har ingen aning om vem du är.

Svarade till en annan och kommentaren var generell inte individuell.

Väljer du att se det som en pik till dig, så är det din sak.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Skrivet av Bogey:

Lol.

Inte menat dig personligen, har ingen aning om vem du är.

Svarade till en annan och kommentaren var generell inte individuell.

Väljer du att se det som en pik till dig, så är det din sak.

Ingen fara alls. Finns väl inget som är så diskuterat som just RGB… är nästan en konst idag att hittat något som inte har rgb men har man då ett stängt chassi spelar det ingen roll. När RGB började dyka upp hade jag minnena inställda på att byta färg beroende på temperatur så lite nytta kan det ha.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Ingen fara alls. Finns väl inget som är så diskuterat som just RGB… är nästan en konst idag att hittat något som inte har rgb men har man då ett stängt chassi spelar det ingen roll. När RGB började dyka upp hade jag minnena inställda på att byta färg beroende på temperatur så lite nytta kan det ha.

Instämmer i det.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Knotvillage:

Ingen fara alls. Finns väl inget som är så diskuterat som just RGB…

Har satt (nästan) alla mina Corsair chassifläktar till konstant vit färg, låter dock moderkortet och DIMMarna gå i RGB färgspel då programvaran från ASUS för att styra detta är så embarmligt usel att jag inte ens vill installera den. Vattenpumpens RGB och den bakre chassifläkten får också gå i regnbåge för att matcha de intilliggande komponenterna. Ser riktigt bra ut faktiskt, blir inte alls sådär frispels tivoli femåring-aktigt som när man har en jävla massa RGB som sprakar överallt konstant.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Skrivet av LennyV:

Har satt (nästan) alla mina Corsair chassifläktar till konstant vit färg, låter dock moderkortet och DIMMarna gå i RGB färgspel då programvaran från ASUS för att styra detta är så embarmligt usel att jag inte ens vill installera den. Vattenpumpens RGB och den bakre chassifläkten får också gå i regnbåge för att matcha de intilliggande komponenterna. Ser riktigt bra ut faktiskt, blir inte alls sådär frispels tivoli femåring-aktigt som när man har en jävla massa RGB som sprakar överallt konstant.

Armory Crate-Katastrof
Aura Sync -Kanon

Dock kan jag inte fatta att man kan välja vitt utan måste manuellt ställa alla vred på 255.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Knotvillage:

Aura Sync -Kanon

Tycker du? I min erfarenhet så var Aura Sync knöligt att använda, instabilt och temperamentsfullt (ville inte alltid starta, ofta när den startade fungerade inga knappar i programmet tills man startade om hela datorn igen, osv). Dessutom funkade inte avinstallationsfunktionen heller, programmet hängde kvar lik förbannat även fast den sa att den avinstallerats - i icke-fungerande skick, så nånting avinstallerade den iallafall. Men fan inte allt...

Samt som du sa, att man inte kunde få fram färgen vitt med gränssnittet. Eller egentligen, inte alls. Även om jag manuellt skrev in 255:255:255 så blev det ingen vit färg. Men det var i och för sig så det var med min gamla dator som är över 5 1/2 år nu.

Dessutom har ju ASUS avslutat utvecklandet av Aura Sync till förmån för Armory Crate, eller det är det jag såg dem påstå iallafall. Jag tänker dock inte installera endera på min nya dator. Inte den där dual processor control eller vafan den nu heter heller för övrigt, den har också muppat sig som fan förritiden, och den version jag körde som var den senaste Asus visade som skulle ha stöd för mitt gamla moderkort ville inte alls vara med efter installation av windows 11 (de aseatiska tillverkarna dumpar kunder efter typ två år av mjukvarustöd - betalade ju bara 7500kr för moderkortet 2017, vad kan man förvänta sig!) Använde den iallafall bara för fläktstyrning, och UEFIn har ganska bra hantering av den biten också så jag lät det förbli så.

Kör med UEFI styrning av enda fläkten som är inpluggad direkt till mammabrädan även med nya moderkortet. Funkar fint så.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Skrivet av LennyV:

Tycker du? I min erfarenhet så var Aura Sync knöligt att använda, instabilt och temperamentsfullt (ville inte alltid starta, ofta när den startade fungerade inga knappar i programmet tills man startade om hela datorn igen, osv). Dessutom funkade inte avinstallationsfunktionen heller, programmet hängde kvar lik förbannat även fast den sa att den avinstallerats - i icke-fungerande skick, så nånting avinstallerade den iallafall. Men fan inte allt...

Samt som du sa, att man inte kunde få fram färgen vitt med gränssnittet. Eller egentligen, inte alls. Även om jag manuellt skrev in 255:255:255 så blev det ingen vit färg. Men det var i och för sig så det var med min gamla dator som är över 5 1/2 år nu.

Dessutom har ju ASUS avslutat utvecklandet av Aura Sync till förmån för Armory Crate, eller det är det jag såg dem påstå iallafall. Jag tänker dock inte installera endera på min nya dator. Inte den där dual processor control eller vafan den nu heter heller för övrigt, den har också muppat sig som fan förritiden, och den version jag körde som var den senaste Asus visade som skulle ha stöd för mitt gamla moderkort ville inte alls vara med efter installation av windows 11 (de aseatiska tillverkarna dumpar kunder efter typ två år av mjukvarustöd - betalade ju bara 7500kr för moderkortet 2017, vad kan man förvänta sig!) Använde den iallafall bara för fläktstyrning, och UEFIn har ganska bra hantering av den biten också så jag lät det förbli så.

Kör med UEFI styrning av enda fläkten som är inpluggad direkt till mammabrädan även med nya moderkortet. Funkar fint så.

Sync är ju väldigt lätt att använda och har aldrig varit något problem ända sen jag började använda det när jag skaffade min 2600K. Är ju bara välja färg och trycka Apply. Kan inte minnas när jag hade något problem alls med det. Testade Armory men det är katastrof. Vill bara styra färg inte fläktar mm. Det går fortfarande att ladda ner bara Sync.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Svarta och vita fläktar måste finnas i utbudet, annars blir det inget köp. Och att lanseringen av uppföljaren till NH-D15 senareläggs tror jag beror på att den fortfarande säljer så bra.