BSOD Inaccesible Boot Device / Enhetshanteraren visar en del fel.

Permalänk

BSOD Inaccesible Boot Device / Enhetshanteraren visar en del fel.

Jag har precis byggt en ny dator och jag har lite bekymmer..

Dels så får jag ibland BSOD vid start som visar "Inaccessible boot device"
Min windows ligger på en WD NVME som har fungerat felfritt i 2 år, dock inte som boot device.. Den var helt formaterad för den nya datorn.

Om datorn startar så verkar den fungera utan problem, men vissa gånger när den startar blir det en loop av Inaccessible boot device.

Enda jag har lyckats lösa det med är att återställa BIOS (enda skillnaden är XMP) samt låter windows reparera sig själv. Att bara reparera fungerade inte den första gången jag provade.
Jag vet då inte vad som kan vara fel, om Ram minnet vore fel på borde det väl visas i windows också genom crasher/dylikt?
Annars fattar jag inte varför jag måste återställa BIOS..

Sedan har jag detta i min enhetshanterare

https://imgur.com/a/vBekgNq

Jag har varit i kontakt med både dem jag köpte moderkortet och processorn av samt Microsoft, båda anser att det inte är ett problem om jag borde låta det vara

Microsoft försökte även säga att den visar så för att det inte är något ikopplat i dessa slots..

Datorn är 13600k.
Asus Prime P Z790.
2st NVME i slot 1 och 2 på moderkortet.
2st 16 GB ram.
1st RTX 4070.
850W nätagg.
Det sitter inget annat i datorn.

Jag har försökt avinstallera dessa i enhetshanteraren och starta om, men det hjälper inget, de är tillbaka vid omstart.

Jag har sökt efter drivrutiner via device ID, 8x av felen är Vendor 86, vilket är Intel.

Jag vet då inte om det är moderkortet som spökar, om det är processorn, eller om det är ram minnet..
Men visst borde inte detta finnas i enhetshanteraren i en färskt installation av windows?

Har ni någon aning?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Rekordmedlem

Man bör alltid göra en riktig installation av win på ny hårdvara och inte försöka flytta det.
Det första du borde prova att göra är alltså en normal "ren" installation av win från ett usbminne.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Man bör alltid göra en riktig installation av win på ny hårdvara och inte försöka flytta det.
Det första du borde prova att göra är alltså en normal "ren" installation av win från ett usbminne.

Ber om ursäkt att det inte framgick i posten, men den var formaterad på nya datorn, samt har den inte haft windows på sig tidigare

NVME är båda ny formaterade det var inget försök att flytta något alls, dessutom var NVME inte min Boot disk i min gamla dator så även om jag kunde flytta låg windows inte på den disken..

Kan en SSD vara påväg ut om den gör såhär? eller är det moderkort/CPU/Ram som spökar?

Visa signatur

R I P
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Plasmatic:

Ber om ursäkt att det inte framgick i posten, men den var formaterad på nya datorn, samt har den inte haft windows på sig tidigare

NVME är båda ny formaterade det var inget försök att flytta något alls, dessutom var NVME inte min Boot disk i min gamla dator så även om jag kunde flytta låg windows inte på den disken..

Kan en SSD vara påväg ut om den gör såhär? eller är det moderkort/CPU/Ram som spökar?

Det är osannolikt att en ssd inte "heldör" om den är dålig, du borde prova att bara starta med en ssd och ett minne, har du överklockat nått, har du kollat om det finns en uppdaterad bios ? ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är osannolikt att en ssd inte "heldör" om den är dålig, du borde prova att bara starta med en ssd och ett minne, har du överklockat nått, har du kollat om det finns en uppdaterad bios ? ?

Det är också knepigt eftersom det bara är vissa dagar den ger BSOD, vilket gör det svårt att felsöka..

Jag byggde datorn i fredags och den gav blå skärm på lördag, jag reparerade den och sedan dess har den fungerat som den ska, tills idag då.

Imorse startade den fint, men nu på eftermiddagen efter jobbet ville den inte.

Den är inte överklockad förutom Ram I XMP då 4800 till 5600 Mhz.

Jag har inte kollat efter uppdaterad BIOS, jag har aldrig uppdaterat en BIOS förut.

Jag förstår inte var som kan få en SSD att inte kommunicera med moderkortet, och det i enhetshanteraren oroar mig en hel del.

Okänd enhet är ACPI\VEN_INTC&DEV_1085
PCI är PCI\VEN_8086&DEV_7A4E&REV_11
PCI styrenhet: PCI\VEN_8086&DEV_A77D&SUBSYS_88821043&REV_01
RAID: PCI\VEN_8086&DEV_A77F&SUBSYS_88821043&REV_00
och SM busstyrenhet PCI\VEN_8086&DEV_7A23&SUBSYS_88821043&REV_11

Den sista har jag listat ut att det är min externa hårddisk från WD, den fungerar trots att enhetshanteraren inte hittar drivrutinen..

men som ni ser är alla fel utom 2, Ven_8086, vilket är intel, och det är ju moderkort/CPU som intel varit med om, merså CPU, men chipset på moderkortet är väl deras antar jag?

Jag har googlat på alla och hittade drivrutiner på asus hemsida och installerat samtliga, men det gör ingen skillnad

Kan det vara ett hårdvaru fel på moderkortet/CPUn?

Visa signatur

R I P

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Plasmatic:

Det är också knepigt eftersom det bara är vissa dagar den ger BSOD, vilket gör det svårt att felsöka..

Jag byggde datorn i fredags och den gav blå skärm på lördag, jag reparerade den och sedan dess har den fungerat som den ska, tills idag då.

Imorse startade den fint, men nu på eftermiddagen efter jobbet ville den inte.

Den är inte överklockad förutom Ram I XMP då 4800 till 5600 Mhz.

Jag har inte kollat efter uppdaterad BIOS, jag har aldrig uppdaterat en BIOS förut.

Jag förstår inte var som kan få en SSD att inte kommunicera med moderkortet, och det i enhetshanteraren oroar mig en hel del.

Den sista har jag listat ut att det är min externa hårddisk från WD, den fungerar trots att enhetshanteraren inte hittar drivrutinen..

men som ni ser är alla fel utom 2, Ven_8086, vilket är intel, och det är ju moderkort/CPU som intel varit med om, merså CPU, men chipset på moderkortet är väl deras antar jag?

Jag har googlat på alla och hittade drivrutiner på asus hemsida och installerat samtliga, men det gör ingen skillnad

Kan det vara ett hårdvaru fel på moderkortet/CPUn?

Koppla bort allt som inte måste vara anslutet, ett minne och bara systemlagringsenheten, kanske även bort med grafikkortet.
Vad som helst kan vara fel så ta bort allt som verkligen inte måste vara anslutet för att kunna felsöka.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Koppla bort allt som inte måste vara anslutet, ett minne och bara systemlagringsenheten, kanske även bort med grafikkortet.
Vad som helst kan vara fel så ta bort allt som verkligen inte måste vara anslutet för att kunna felsöka.

Jag ska testa det nästa gång den inte vill starta

Visa signatur

R I P

Permalänk
Avstängd

"Enda jag har lyckats lösa det med är att återställa BIOS (enda skillnaden är XMP) samt låter windows reparera sig själv."

Hur lyckas ni båda undvika att komma på tanken att köra datorn utan XMP och se vad som händer?

Permalänk
Medlem

-Uppdaterad bios
-Uppdatera alla drivrutiner, speciellt chipset
-Kontrollera att m2 sitter ordentlig i slottet på moderkakan
-Kör ett smart test på disken
- kör memtest

https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/pri...

Nu brukar inte dessa alltid ha absolut senaste. Men ser lovande ut på asus hemsida

Speciellt gna driver för dig

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av BMac:

"Enda jag har lyckats lösa det med är att återställa BIOS (enda skillnaden är XMP) samt låter windows reparera sig själv."

Hur lyckas ni båda undvika att komma på tanken att köra datorn utan XMP och se vad som händer?

Det är det jag gör nu och ser om det återkommer. Om det återkommer plockar jag ur ena minnet och GPU och ser om den startar då

Skrivet av Swedishchef_90:

-Uppdaterad bios
-Uppdatera alla drivrutiner, speciellt chipset
-Kontrollera att m2 sitter ordentlig i slottet på moderkakan
-Kör ett smart test på disken
- kör memtest

https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/pri...

Nu brukar inte dessa alltid ha absolut senaste. Men ser lovande ut på asus hemsida

Speciellt gna driver för dig

Jag har redan installerat ALLA dessa, och felen i enhetshanteraren försvinner enbart tills jag startar om. Det står i första posten tror jag.

I och med att jag har installerat dessa flera gånger om vid detta lag så lutar jag åt hårdvarufel eftersom det inte hjälper.

Visa signatur

R I P

Permalänk
Avstängd
Citat:

Mycket tveksamt till att något hårdvarufel skulle få dessa att inte fungera.

I mitt tycke är Asus förmåga att få sin mjukvara att fungera ordentligt minst sagt tveksam.

När du söker på dessa så var inte rädd att testa versioner från Dell och HP. Speciellt HP verkar lätta att hitta och fungerar oftast.

I windows update finns också ibland att den hittar valfria uppdateringar och där kan du om du har tur hitta någon/några som fixar en del problem.
Det är inte som på den "gamla goda" tiden i windows xp/windows 7 att dessa nästan säkert ställde till mer problem än de löste. Idag fungerar detta bra.

Permalänk
Skrivet av BMac:

Mycket tveksamt till att något hårdvarufel skulle få dessa att inte fungera.

I mitt tycke är Asus förmåga att få sin mjukvara att fungera ordentligt minst sagt tveksam.

När du söker på dessa så var inte rädd att testa versioner från Dell och HP. Speciellt HP verkar lätta att hitta och fungerar oftast.

I windows update finns också ibland att den hittar valfria uppdateringar och där kan du om du har tur hitta någon/några som fixar en del problem.
Det är inte som på den "gamla goda" tiden i windows xp/windows 7 att dessa nästan säkert ställde till mer problem än de löste. Idag fungerar detta bra.

Kan det vara att jag kör win 10 på 13:e gen CPU?

Windows update säger dels att den inte hittar dessa uppdateringar, men även att det inte finns några valfria att hämta.

Jag vill bara veta vad som orsakar detta, har som sagt inte något annat än 2 NVME och 1 grafikkort på moderkortet, så varför pratar den om resterande PCI enheter?

Visa signatur

R I P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Plasmatic:

Kan det vara att jag kör win 10 på 13:e gen CPU?

Windows update säger dels att den inte hittar dessa uppdateringar, men även att det inte finns några valfria att hämta.

Jag vill bara veta vad som orsakar detta, har som sagt inte något annat än 2 NVME och 1 grafikkort på moderkortet, så varför pratar den om resterande PCI enheter?

Du har massor med saker inbyggda på moderkortet som kommunicerar via någon form av PCI/PCIe.

PCI\VEN_8086&DEV_7A4E

Verkar lösas med chipsetdrivrutiner om man söker och hittar denna tråd.

https://h30434.www3.hp.com/t5/Desktop-Hardware-and-Upgrade-Qu...

Ljudfunktionerna på kortet är också en PCI/PCIe-enhet osv.

Det mesta som kräver en drivrutin går i regel över någon typ av kommunikationsväg där PCI/PCIe är ett exempel på en sådan kommunikationsväg.

Permalänk
Skrivet av BMac:

Du har massor med saker inbyggda på moderkortet som kommunicerar via någon form av PCI/PCIe.

PCI\VEN_8086&DEV_7A4E

Verkar lösas med chipsetdrivrutiner om man söker och hittar denna tråd.

https://h30434.www3.hp.com/t5/Desktop-Hardware-and-Upgrade-Qu...

Ljudfunktionerna på kortet är också en PCI/PCIe-enhet osv.

Det mesta som kräver en drivrutin går i regel över någon typ av kommunikationsväg där PCI/PCIe är ett exempel på en sådan kommunikationsväg.

Jag har som sagt installerat drivrutiner som jag hittade när jag sökte på t.ex
PCI\VEN_8086&DEV_7A4E och felet försvann i enhetshanteraren, TILLS datorn startar om, då är den tillbaka

Visa signatur

R I P

Permalänk
Rekordmedlem

Inga skadade pinnar i cpusockeln ?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Inga skadade pinnar i cpusockeln ?

nope, kollat 2 gånger

Jag hade velat testa att lämna tillbaka Mobo, CPU och RAM och beställa nytt av samma för att se om det är likadant..

Visa signatur

R I P

Permalänk
Medlem

du skrev 2 st NVMe tidigare (eller menade du RAM?) - har du provat en i taget, eller rentav också provinstallera din OS på en SATA-SSD (ensam), samma sak med RAM-minne om det går - bitfel i RAM-minne kan ge väldigt långsökta fel.

Sedan tycker jag att man skall undvika att kalla NVMe-lagring för SSD även om det i grunden är samma lagringsteknik då SSD är ofta associerad med SATA-ansluten med sladd SSD-lagring och ibland hänger man inte med vilken man avser i diskussionen om man kallar båda för SSD.

Eftersom datorn är 'tom', kanske prova med en linuxinstallation - krånglar det inte där men i windows så luktar det drivrutin problem - krånglar det också i linux så lutar det mer åt HW-fel i någon del.

gör memtest eller motsvarande för att kolla att din RAM-minne är friskt - eller vart fall inte uppenbart dålig då sällsynt förekommande RAM-fel är svåra att ta oavsett utan att använda ECC-RAM och CPU och moderkortsstöd för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Sedan tycker jag att man skall undvika att kalla NVMe-lagring för SSD även om det i grunden är samma lagringsteknik då SSD är ofta associerad med SATA-ansluten med sladd SSD-lagring och ibland hänger man inte med vilken man avser i diskussionen om man kallar båda för SSD.

Det tycker jag verkligen inte. NVMe-SSD:er är precis lika mycket SSD:er som de som ansluts med SATA. Att protokollen är olika har ingen som helst påverkan på om de är "Solid State" eller inte.

Nej, jag har aldrig varit med om att folk gör den associationen och distinktionen, eller att det skulle ha skapat förvirring. Tvärt om lär du skapa mer förvirring genom att hitta på sådana uppdelningar som ingen annan använder.

Håller med dig om att icke-stabila RAM-inställningar kan skapa lustiga problem dock. Bitfel tenderar ju att förr eller senare orsaka korrupt data på ens lagringsmedium också, utöver alla andra skumma fel det kan orsaka.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q