GeForce eller Radeon för Linux?

Permalänk
Medlem

GeForce eller Radeon för Linux?

Ni som använder Linux som standard OS.

Vilket märke på grafikkort är "bäst"? Alltså bäst stöd, minst problem, krångel, etc.

Tror jag hört från diverse Linux-användare att nVidia är dåligt, men själv inte haft några problem med det när jag kört Linux, men så använder jag inte Linux som main-OS (än), och Radeon är jävligt anonymt rent generellt, hör typ aldrig om det.

Hoppas fanboying kan undvikas, och objektivitet kan hållas. Bästa svaret jag kunde fått är att det inte spelar någon roll för de är bägge lika bra.

Permalänk
Medlem

Kör nvidia med arch som daily driver, och har aldrig haft några problem Med det sagt så kräver det lite pill att installera deras proprietära drivare(med betoning på lite), var AMD tydligen skall vara lättare.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk

AMD, alla dagar i veckan. AMDs (och intels) drivrutiner är open source och kommer som en del av linux kerneln, NVIDIAs gör det inte. NVIDIA har aktivt arbetat emot att implementera standarder som har fastställts linux-communityn och är ett helvete om du vill använda vissa specifika mjukvaror som inte orkar specialkonfa deras program efter nvidiakort, utan följer standarder rakt av.

Permalänk
Medlem

AMD har jag förstått har bättre stöd, särskilt för Wayland, den nya display servern i KDE.
Jag har också alltid kört med NVIDIA och den funkar hyfsat. Jag har länge kört KDE men aldrig lyckats få Wayland att fungera med NVIDIA. NVIDIA har för mig varit lite bråkig i KDE, förutom nu i Arch (Garuda Linux) där den fungerar mycket bättre. Men i det stora hela fungerar det bra med NVIDIA annars.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Detta är inte så enkelt som man kan tro.
Det givna alternativet är AMD eftersom drivrutiner/stöd kommer med kernel och mesa redan från start vilket är fantastiskt.
Dock är det så att det inte inkluderar OpenCL vad jag vet, utan vill man använda grafikkortet för annat än spelande så finns det en risk att man tvingas till AMDs binärdrivrutiner som inte alls uppdateras särskilt ofta eller har stöd för så många distros.
Ett annat problem med AMD just nu när det är en helt ny arkitektur är att många distros inte har så ny mesa som behövs, vilket gör att man måste invänta kernel+mesa-version för att öht kunna använda grafikkortet öht eller behöva vänta åratal i worst case på att få alla features fungerande för den distro man tänkt använda.

Nvidia å andra sidan är man helt utelämnad till deras egna drivrutiner som inte alltid lirar kalasbra men samtidigt får man möjlighet att köra Nvidia-korten där AMD annars kanske inte har allt stöd. Och som jag förstår det saknas (eller begränsat) stöd för Raytracing-funktionalitet i Linux också.

Så välj efter use case.

Permalänk
Skrivet av pistage:

Ni som använder Linux som standard OS.

Vilket märke på grafikkort är "bäst"? Alltså bäst stöd, minst problem, krångel, etc.

Tror jag hört från diverse Linux-användare att nVidia är dåligt, men själv inte haft några problem med det när jag kört Linux, men så använder jag inte Linux som main-OS (än), och Radeon är jävligt anonymt rent generellt, hör typ aldrig om det.

Hoppas fanboying kan undvikas, och objektivitet kan hållas. Bästa svaret jag kunde fått är att det inte spelar någon roll för de är bägge lika bra.

Min speldator kom med Nvidiagrafikkort när jag fick den (bättre begagnad, förra ägaren hade naturligtvis kört Windows).
Det funkade överlag helt OK, med olika småproblem i olika distributioner. Ubuntu och Fedora var omväxlande bäst ett tag men efter ett tag drog Ubuntu ifrån och hade nästan aldrig problem.

Men när jag skulle uppgradera blev det ett AMD-kort och jag har inte haft några problem sedan dess.

Permalänk
Medlem

Håller med @Ostsamling ovan.
Hade lite strul och konstigheter när jag körde Nvidia, men det var också ett bra tag sedan. Man måste installera deras drivrutin efter installation och ibland kom man inte så långt. Att få en svart skärm är inte kul och man får felsöka innan man ens har börjat. Och orkade man inte, bytte man dist och provade igen...
Uppgraderade till AMD och allt bara funkar.
Tänker inte gå tillbaka till Nvidia så länge dom kör sitt race med proprietär drivrutin.

Intel Arc har jag inte testat, nån som vet hur det funkar i Linux?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Så länge Nvidia levererar drivrutinerna så ok. Men samarbetet verkar inte vara så lysande vilket manifesterade sig i November 2021 med den obscena F-scenen. Bara en googling bort om du tål finsk uppriktighet från Linus Torvalds sida.

Permalänk
Medlem

Nu spelar inte jag nuförtiden, men har i många år hållit mig trogen till Intel pga deras drivrutiner och bra samarbete med OSS community, det är något jag vill belöna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Detta är inte så enkelt som man kan tro.
Det givna alternativet är AMD eftersom drivrutiner/stöd kommer med kernel och mesa redan från start vilket är fantastiskt.
Dock är det så att det inte inkluderar OpenCL vad jag vet, utan vill man använda grafikkortet för annat än spelande så finns det en risk att man tvingas till AMDs binärdrivrutiner som inte alls uppdateras särskilt ofta eller har stöd för så många distros.

Det har varit så och jag vet inte hur det ser ut för andra distros men Fedora har paketerat rocm-opencl , https://packages.fedoraproject.org/pkgs/rocm-opencl/rocm-open... , det är så enkelt som "sudo dnf install rocm-opencl" för fungerande openCL-stöd (i mitt fall Darktable, det blir väsentlig skillnad vid vissa operationer i Darktable med RX 7900 XT mot bara CPU eller mot OpenCL via 1240Ps igp)

(I Fedora 38 finns presently en bugg som gör att man lär köra Fedora 37-paketet men förutom det lilla snafut så skulle jag säga att framtiden för AMD vad avser OpenCL potentiellt ser ljusare ut än på ett tag)

Det ser rätt trevligt ut för Intel också https://www.phoronix.com/review/arc-graphics-compute-q1 .

Är inte ett fan av proprietära tekniker som används för att låsa in kunder.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför Nvidia gör som dom gör med sina grafikdrivrutiner till Linux?
På riktigt nu, inte killgissningar.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Någon som vet varför Nvidia gör som dom gör med sina grafikdrivrutiner till Linux?
På riktigt nu, inte killgissningar.

Vad menar du, att de inte är open source? Det beror ju säkert på patent och liknande, det brukar vara svårt att bara öppna upp proprietär kod hur som helst. Men de håller ju på och jobbar på open source-drivrutiner, de är inte integrerade i Linux-kärnan än men jag har kört dem i några månader nu och har inte märkt någon skillnad mot de stängda.

Permalänk
Medlem

Också värt att tänka på om man skulle välja Nvidia före AMD är att eftersom Nvidias moduler levereras av dem och inte distron själv behöver man själv signera drivrutinen/modulen vid varje uppdatering om man kör secure boot.