ASUS TUF X670E-PLUS WIFI levererar inte 4.0 x16

Permalänk
Medlem

ASUS TUF X670E-PLUS WIFI levererar inte 4.0 x16

Hej!

Jag har ett ASUS TUF X670E-PLUS WIFI tillsammans med ett AMD Ryzen 7950X3D och ett ASUS ROG Strix 4090 OC och kan inte få moderkortet att leverera PCI-E 4.0 x16 till grafikkortet. Den går endast i 4.0 x8 och jag har nu spenderat veckor med felsökande men kan inte hitta vart problemet ligger. Har kollat inställningar i BIOS och uppdaterat till senaste.

Har två diskar som sitter i M.2_1 samt M.2_3 och har testat att flytta runt dessa utan nån skillnad.

Enligt manualen borde dessa två inte dra ner hastigheten då det skall finnas tillräckligt med PCI-E lanes om man placerar dessa i dessa portar.

Jag har sett andra ASUS moderkort med X670E chipset som har samma fel men som har löst sig med ett nytt BIOS.

Hur ser det ut med mitt moderkort? Kan det vara så illa att jag har ett defekt moderkort alternativt grafikkort eller jobbar ASUS med ett BIOS som ska åtgärda detta? Återförsäljaren tycker jag ska avvakta på nytt BIOS men jag vill gärna veta om detta är ett känt problem.

Har man köpt en dator för över 50,000 så förväntar man sig att grejerna ska lira. X670E är ju från hösten förra året så man tycker väl att barnsjukdomarna skall vara borta nu.

Någon som har tips på vad jag ska göra?

Permalänk
Medlem

Har du testat grafikkortet i ett annat moderkort?
Kanske inte är något fel på moderkortet.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Har du testat grafikkortet i ett annat moderkort?
Kanske inte är något fel på moderkortet.

Hej.

Ja det är testat i annan dator och fungerar som det skall.

Är det något annat jag missar med PCI-E lanes?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tri0n3:

Hej.

Ja det är testat i annan dator och fungerar som det skall.

Är det något annat jag missar med PCI-E lanes?

Har du möjlighet att testa ett annat pci-e 4 i ditt moderkort?

Jag har systerkortet till ditt, prime-varianten och minns att vid något tillfälle så ändrades biosinställningarna av sig självt till att ha dragit ned pci-e lanes för moderkortet.
Fick gå in och manuellt ställa tillbaka till pci-e 5.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Har du möjlighet att testa ett annat pci-e 4 i ditt moderkort?

Jag har systerkortet till ditt, prime-varianten och minns att vid något tillfälle så ändrades biosinställningarna av sig självt till att ha dragit ned pci-e lanes för moderkortet.
Fick gå in och manuellt ställa tillbaka till pci-e 5.

Jag har dessvärre inget annat kort att testa med. Men har kollat BIOS och den är inställd på Gen5 istället för Auto.

Datorn är köpt färdigbyggd och det vore surt att behöva skicka hela datorn men tycker också det är märkligt att det inte testades innan leverans.

Permalänk
Medlem

Har du testat BIOS inställningarna som finns på sidan 56 i denna bios-manual?

dvs, "Bifurcation mode" mm
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/13MANUAL/PRIME_PROART_T...

Här finns info om bifurcation mode, ditt moderkort finns långt ner, "i sista tredjedelen".
Tyvärr är tabellen lite förvanskad...
https://www.asus.com/support/FAQ/1037507/

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Har du testat BIOS inställningarna som finns på sidan 56 i denna bios-manual?

dvs, "Bifurcation mode" mm
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/13MANUAL/PRIME_PROART_T...

Här finns info om bifurcation mode, ditt moderkort finns långt ner, "i sista tredjedelen".
Tyvärr är tabellen lite förvanskad...
https://www.asus.com/support/FAQ/1037507/

Tack för input. Dessvärre ser inte mitt BIOS ut som på bilderna där. Jag har inte PCI-E x16 som val. Jag sitter inte vid datorn nu men har Auto och sen x8/x8 och sen något val till. Dessutom kan jag enbart ändra på PCIEX16_1, har inte nummer två där alls. Så lite klantigt av dom att ha bilder på annat BIOS där.

Ska ta en bild om nån timme när jag sitter vid datorn igen.

Permalänk
Medlem

Såhär ser det ut i mitt BIOS

Permalänk
Medlem

Mitt Z590-E gör likadant så fort jag kopplar in mer än en M.2, och det har fan fyra slots och all info säger att det ska klara 3 NVME-diskar utan att gå ner från x16.
Spelar ingen roll hur jag gör - som tur är klarar jag mig på 8x men det ska inte vara så.
Det som löst problemet för mig är att köpa M.2-PCI-E-adapterkort, kostar max en hundring och av någon anledning tar de inte upp lanes på ett sätt som orsakar det här problemet för nu kan jag köra fyra samtidigt.
Inte ens manualen beskriver det här fullständigt så jag bara gav upp eftersom det var så billigt att lösa även om det inte är lika snyggt ofc.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Har inte så mycket mer att komma med...

Finns det möjlighet att välja "PCIe link mode" gen4 på PCIEX16_1 porten? (Som på sidan 58 i manualen jag länkade)

Har du noterat att det kommit ett nytt bios, daterat 16 Maj?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Har inte så mycket mer att komma med...

Finns det möjlighet att välja "PCIe link mode" gen4 på PCIEX16_1 porten? (Som på sidan 58 i manualen jag länkade)

Har du noterat att det kommit ett nytt bios, daterat 16 Maj?

Har testat Gen4 och Gen5 på den porten. Ja, jag har det BIOSet för att undvika att processorn brinner upp. (Tack ASUS)

Permalänk
Medlem

Har du bara prövat med att bara köra med en M.2 disk?
Du skrev att du har prövat att flytta runt dessa två diskar som sitter i M.2_1 samt M.2_3.
Innebär det också att du har prövat de andra M.2 platserna med samma resultat?
Sitter grafikkortet ordentligt fast i PCIe slotten, pröva att lossa skruvarna och se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Har du bara prövat med att bara köra med en M.2 disk?
Du skrev att du har prövat att flytta runt dessa två diskar som sitter i M.2_1 samt M.2_3.
Innebär det också att du har prövat de andra M.2 platserna med samma resultat?
Sitter grafikkortet ordentligt fast i PCIe slotten, pröva att lossa skruvarna och se.

Hej, ja och ja. Har tagit ur grafikkortet då det krävdes för att komma åt två M.2 platser undertill (var riktigt trångt att skruva tillbaka heatsinken)

Har även kört en hårddisk utan vidare resultat.

Permalänk
Medlem

Har du kontrollerat sockeln för cpu så det inte är böjda pins i den?
Eller om det är ojämnt tryck från kylaren så att inte alla pins får ordentlig kontakt.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Asus TUF GAMING B650-PLUS med 7600X och Intel Arc A770LE
Så här ser mitt ut både Hwinfo64 och biosen, kanske det kan hjälpa dig?

Permalänk
Medlem

Gen 4 ska det stå på både på m2 och på grafikkortet. Finns inga gen 5 grafikkort och jag utgår från att du inte har gen 5 SSD. Bifurcation ska du inte röra (ha den på auto). Det ska finnas en annan meny där du ställer in 16x vet ej vad den heter på ditt moderkort men den bör som default ge 16x på pci slot 1 om du har dina SSD diskar på rätt ställe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ldarax:

Har du kontrollerat sockeln för cpu så det inte är böjda pins i den?
Eller om det är ojämnt tryck från kylaren så att inte alla pins får ordentlig kontakt.

Hej, det har jag inte kontrollerat och kan inte göra utan att sabba garantin. Den är köpt från Komplett och jag får endast ändra hårddisk, GPU och minne utan att bryta deras ”egna” garanti. Jag vet att jag har separat garanti på alla delar men tycker det är bekvämt att de får lösa mina problem.

Lutar mot att jag får göra en RMA för deras tekniska support var dessvärre inte till så mycket hjälp heller utan tyckte jag skulle avvakta på ett eventuellt nytt BIOS då de visst kontrollerar så allt fungerar innan de skickar iväg datorn till kund.

Tror inte vi kommer längre utan jag får tacka för all hjälp. Hade velat undvika skicka datorn då det var ett helvete att få hem den för den vägde för mycket för ombud och PostNord vägrade leverera den men tror inte jag har något annat val.