Netflix startar kontodelning i Sverige – 49 kronor för extra användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monokrom:

Så Netflix tycker det är rättvist att snyltare bara behöver betala 49 kr/mån medan alla andra behöver betala fullpris? Är så glad att jag avslutade mitt medlemskap för flera år sedan.

Av alla argument så har jag verkligen noll förståelse för detta. Det är inte som att en random person kan välja att "jag ska signa upp mig som snyltare hos någon annan random person, så jag bara behöver betala 49:- för Netflix"............

Det är personen som står på abonnemanget som kommer att betala dessa 49:- extra till Netflix, hur man sedan väljer att dela upp den kostnaden sinsemellan är helt och hållet upp till "snyltaren" och "ägaren" av abonnemanget. Som det är idag så betalar ju "snyltaren" 0:-, hur kan det vara rättvist?????

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Av alla argument så har jag verkligen noll förståelse för detta. Det är inte som att en random person kan välja att "jag ska signa upp mig som snyltare hos någon annan random person, så jag bara behöver betala 49:- för Netflix"............

Det är personen som står på abonnemanget som kommer att betala dessa 49:- extra till Netflix, hur man sedan väljer att dela upp den kostnaden sinsemellan är helt och hållet upp till "snyltaren" och "ägaren" av abonnemanget. Som det är idag så betalar ju "snyltaren" 0:-, hur kan det vara rättvist?????

Det spelar ju ingen roll hur det delas upp, det blir fortfarande billigare än för en person som inte håller på och krånglar med detta. Varför inte bara ha samma pris för alla istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av prod01:

Om man castar, är det mobilen eller chromecasten som behöver vara betrodd enhet?!
Om det är mobilen så klarar man ju en månad mellan varven, men jobbigt att behöva ta hem stugans chromecast emellanåt.

Din chromecast är ju inte inloggad, den har ingen "app"?
det är appen på din telefon som castar till chromecasten (lånar väl ut en auth key och pekar på videoströmmen).

så det är mobilen som är inloggad, du ska inte behöva flytta på nån chromecast, då du inte kan "logga in" på den.. I teorin

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Det spelar ju ingen roll hur det delas upp, det blir fortfarande billigare än för en person som inte håller på och krånglar med detta. Varför inte bara ha samma pris för alla istället?

Men så fungerar det väl med hur mycket som helst? Att köpa ett paket för flera personer kan ofta vara billigare än att flera enskilda köper samma sak.

Folk gnäller för att Netflix vill göra det dyrare att dela sina konton. Sen finns det då några som gnäller på att Netflix inte gör det tillräckligt dyrt att dela sina konton.......

Permalänk
Musikälskare

Jag kan inte säga upp mitt konto även om jag hade velat då familjen och speciellt päronen använder det flitigt, får se hur jag gör

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Jag kan inte säga upp mitt konto även om jag hade velat då familjen och speciellt päronen använder det flitigt, får se hur jag gör

Är väl bara att be dem betala extrakostnaden det blir för dig en gång i månaden eller en gång om året om de vill fortsätta titta på Netflix?
De får ju ändå en schysst deal, Netflix för 49kronor i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Så vad händer om tjejen är hemma och tittar men jag är i stugan eller på tjänsteresa och ska titta?

dronestrike

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

dronestrike

Känner att du utelämnade en viktig detalj. På vem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Hmm, jag har ett minne av att det var jag som fick sköta allt det där till föräldrarna :).

A sjävklart är det olika hos alla vem som gjorde vad, det bara min uppfattning av vad jag såg att alla i min närhet hanterade det själva. Men visst var det där någonstans 2008/09 'all dl' bara stannade upp, eller minns jag fel?

Måste ju skriva något ontopic med. I hushållet är vi överens om att säga upp netflix och fortsätta dela på disney+

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Om de hade en rimlig nivå av kostnad för en användare hade det inte varit lika problematiskt. Lite som att gå på bio och bli krävd på att köpa 4 platser även om man är färre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

HBO har jag för halva priset. Svårt att slänga den.

Det är den enda anledningen som jag har kvar HBO, det är inte direkt så att jag tittar.

Enda anledningen att jag har Netflix är för att mina dotter kollar lite Anime där lite då och då.

Man kanske borde kasta Netflix egentligen ...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Tex Mindhunters.

Den var så jävla bra! Är så många serier som jag gillat som slutat mitt i allt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bfjacke:

Blir nice när alla buggar kommer upp "You are not autorized member" bla bla bla när man ligger i Thailand i 4 veckor och ska titta netflix på sin kompis netflix där desutom betalar 49kr. Eller om man hoppar runder med VPN osv. Förhoppningsvis fungerar det felfritt men med dagens teknik är jag skeptiskt. Själv stack jag från netflix strax efter "the queens gambit", man kan kalla det schack matt.

Ja fy, betala mer än en fjärdedel av priset, och inte ens få en helt problemfri produkt när man ligger på beachen på andra sidan jorden. Nä, då beställer man in en drink extra istället.

Skrivet av Blomman90:

Men så fungerar det väl med hur mycket som helst? Att köpa ett paket för flera personer kan ofta vara billigare än att flera enskilda köper samma sak.

Folk gnäller för att Netflix vill göra det dyrare att dela sina konton. Sen finns det då några som gnäller på att Netflix inte gör det tillräckligt dyrt att dela sina konton.......

Man får ju mängdrabatt även med denna nya kostnad, och bättre kvalitet på köpet. 2/3 av priset för en bättre produkt, givet att du hittar andra som också vill köpa och splitta jämt.

Som någon som inte vill behöva organisera mängdköp med andra skull jag också vilja se att det blev pris per person. Samtidigt är det inte svårt att se varför de har flerpersonskonton, för att försöka få in en del av den tappade inkomsten från att flera personer i ett hushåll använder samma tjänst, samt varför de vill införa den nya avgiften för att försöka få in åtminstone en del av inkomsten från de som i sin tur missbrukar detta.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiTTeR-:

Förstår verkligen inte varför det är så provocerande att de vill ha betalt om ens granne, mamma, kompis osv använder ens Netflix.
Samtidigt klagas det på utbud, tjänster, funktionalitet osv samtidigt som hälften av användarna åker gratis via en bekant?
Det är ju inte direkt utvecklingsfrämjande.
Låter mest som en kopia av piratebayargumenten som flödade för ett antal år sedan.

Har inte Netflix själv längre men det var av andra anledningar.

Jag kan hålla med om att de är snarlika argument. Men det har nog lite med att göra att Netflix var med och sparkade undan ett stort behov av sådana tjänster och tog över användarna. Argumentet var ju att det var smidigt att kunna betala en summa för att se film smidigt, vilket verkade vara av mera vikt än just "gratis" via torrent.

Men sen blev det mera och mera tjänster, och det börjar nu återgå till det tidigare stadiet med flera olika tjänster och paket, då alla ska ha egna tjänster och filmserien kan delas upp på två tre olika leverantörer. Tom de gamla kabeltv leverantörerna erbjuder ju nu olika streamingpaket.

Det blir för dyrt för att hantera och således är det inte värt det. Sedan är det även en liten gren av vad som räknas som hushåll och familj, vilket kommer i en tid där inflationen skapar sparbehov, samt närmare band till familjer.

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Jag kan inte säga upp mitt konto även om jag hade velat då familjen och speciellt päronen använder det flitigt, får se hur jag gör

Kan inte? Betala eller stäng skiten... Hur svårt kan det vara?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Verkar bara vara möjligt med en extra användare i standard-abonnemanget samt två extra användare i premium?

Premium

  • Watch in Ultra HD

  • Download on 6 supported devices at a time

  • Option to add up to 2 extra members who don't live with you

https://help.netflix.com/en/node/24926

Största problemet med Netflix för mig är fortfarande att de inte erbjuder 4k och HDR till ett vettigt pris jfm Disney+, Amazon Prime, HBO etc.

Sen känns 277:- (premium med tre användare) för något som idag kostar 129:- (standard med tre användare) känns lite väl blodigt.

Ska bli spännande att se hur Netflix löst detta. Kanske räcker att logga in på respektive användare från huvudkontot?

Själv kör jag spel via Netflix, där dessa sällan körs från hemmet. Kanske borde "mobilspel" gett Netflix en hint

Kanske borde även någon berätta för Netflix vad "Swedish Summer" innebär. Ska bli intressant att se om Netflix funkar från sommarhuset under 2-3 veckor.

Tycker ärligt talat att Netflix kan dra åt h****** om detta slår mot min syster och hennes familj, där barnen kollar Netflix hos föräldrarna och svärföräldrarna.

Att ha egna konton för varje hushåll är inte rimligt för en barnfamilj idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Av alla argument så har jag verkligen noll förståelse för detta. Det är inte som att en random person kan välja att "jag ska signa upp mig som snyltare hos någon annan random person, så jag bara behöver betala 49:- för Netflix"............

Det är personen som står på abonnemanget som kommer att betala dessa 49:- extra till Netflix, hur man sedan väljer att dela upp den kostnaden sinsemellan är helt och hållet upp till "snyltaren" och "ägaren" av abonnemanget. Som det är idag så betalar ju "snyltaren" 0:-, hur kan det vara rättvist?????

Du kan vrida och vända på det hur du vill. Snyltare behöver bara betala 39 kr/mån när alla behöver betala fullpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monokrom:

Du kan vrida och vända på det hur du vill. Snyltare behöver bara betala 39 kr/mån när alla behöver betala fullpris.

Vad menar du ens? Du kan inte komma och säga "Hej, jag vill vara en snyltare och endast betala 49:-/månad". Du behöver ju i så fall team:a upp med någon som betalar fullpris-kostnaden, plus då denna tilläggskostnad. För alla andra steamingtjänster så behöver snyltare inte betala en endaste krona. SKANDAL!!!!!!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Vad menar du ens? Du kan inte komma och säga "Hej, jag vill vara en snyltare och endast betala 49:-/månad". Du behöver ju i så fall team:a upp med någon som betalar fullpris-kostnaden, plus då denna tilläggskostnad. För alla andra steamingtjänster så behöver snyltare inte betala en endaste krona. SKANDAL!!!!!!!!!

Menar precis det jag skriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av storm72:

Finns inget bekvämt med att behöva ta hem serie/filmer.
Sen har jag svårt att se vanliga svensson lära sig ta hem filmer, packa upp dem, installera en spelare på TV, få över filmen till TV, hitta svensk text eller leva med engelsk.

Om man nu delar sitt konto med t.ex. 4 andra och du bestämmer dig för att avsluta är nog chansen rätt så stor att någon av de andra 3 starta upp ett eget och med detta bara vunnit då de slipper bekosta bandbredd

Lever du på 00-talet eller något? Till och med en sida som TL har uppackade släpp, och allt som är rippat från streaming kommer med alla undertexter som erbjuds.

Eller nej, du måste vara yngre än så. För det du säger, hände på 00-talet.

Visa signatur

naDah

Permalänk

Selfhosted mediabibliotek is the way to go med andra ord. Särskilt när det är så lätt att automatisera allt idag med Arr's. Sköter mer eller mindre sig självt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av storm72:

Finns inget bekvämt med att behöva ta hem serie/filmer.
Sen har jag svårt att se vanliga svensson lära sig ta hem filmer, packa upp dem, installera en spelare på TV, få över filmen till TV, hitta svensk text eller leva med engelsk.

Plexshares är ju en grej och innebär att du har tillgång till allt innehåll i ett gränssnitt som är lika enkelt att förstå sig på som Netflix.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av storm72:

Finns inget bekvämt med att behöva ta hem serie/filmer.
Sen har jag svårt att se vanliga svensson lära sig ta hem filmer, packa upp dem, installera en spelare på TV, få över filmen till TV, hitta svensk text eller leva med engelsk.

Om man nu delar sitt konto med t.ex. 4 andra och du bestämmer dig för att avsluta är nog chansen rätt så stor att någon av de andra 3 starta upp ett eget och med detta bara vunnit då de slipper bekosta bandbredd

Det går att bygga väldigt bekväma lösningar så att det enda du behöver göra är att lägga till en film i en lista eller watchlist på trakt.tv, sen löser sig allt annat sig själv, inkl undertexter. Du behöver inte göra något ytterligare öht.
Så jo, det KAN vara extremt bekvämt. T.om mer bekvämt än att använda netflix.

Permalänk
Medlem

Om den som har extra-användaren har två olika boenden då med olika IP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Gissar att alla andra tjänster håller koll på detta, hur väl det faller ut. För de lär ju vara sugna på att implementera exakt samma sak, men Netflix är först så de får ju ta skiten vilket är smidigt för konkurrenterna. Kan inte tänka mig att andra inte följer Netflix. Finns mycket stålar att tjäna här. När resten följer dem blir det ju också svårare att protestera genom att säga upp alla tjänster.

Vilket känns som en krystad protest vill jag tillägga. Det är ju uppenbart att Netflix inte tänkt sig att man ska kunna dela till vem som helst utan det är inom hushållet under samma tak. Inte inom en familj eller kompisgänget utspridda på flera adresser. Var glada att det fungerat så länge som det har istället kan jag ju tycka.

Detta kommer från en som personligen snyltar på farsans konto, syskonen också. Men kikar ytterst sällan på Netflix så det är mest därför. De handfull gångerna om året jag kikar på något så har jag snyltat. Men jag får gå över till att betala en månad sen säga upp som jag gör med andra tjänster om jag vill se något helt enkelt. Inte svårare än så. Inget att blåsa topplockspackningen för allvarligt talat.

Riktigt sunt svar och du är ju även medveten om att det du själv gjort kanske inte är helt OK och det är där jag tycker skillnaden ligger. Att folk surar ihop samtidigt som de inte ens anser att det de gör egentligen är fel måste ju bero på att de antingen har absolut noll koll på hur ett företag fungerar eller så är man van vid att få free shit. Att sedan var och varannan kommentar handlar om vad de själva uppfattar som kass utbud hos Netflix gör ju det hela ännu värre. Hade alla som nyttjar tjänsten betalat för den så hade ju Netflix har mer att investera i nytt material.

Har själv haft Netflix och lånade även ut mina kontouppgifter till en polare men jag är ju inte så naiv att jag skulle sitta och försvara det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Sant. Så snart David Fincher ger sig på "Mindhunter" 3:e säsong så skaffat jag Netflix en månad, Wednesday kommer jag se. Så det blir en månad, antingen 2023 eller 2024.

Den serien förstördes ju helt redan säsong 2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Största problemet med Netflix för mig är fortfarande att de inte erbjuder 4k och HDR till ett vettigt pris jfm Disney+, Amazon Prime, HBO etc.

Har HBO, ska väl sägas att även om HDR stöds i TV verkar mycket av materialet på tjänsten inte stödja det.

För det andra verkar Apple ha ensamrätt på HDR till mobila plattformar, min HDR utrustade OLED-datorplatta stödjer det alltså inte eftersom den har Android. Tycker att det är på gränsen till skandal att lägga den typen av funktion som ensamrätt till i detta fall Apple.

Så gällande HDR på HBO har åtminstone jag inte mycket beröm att ge. Netflix har däremot genomgående haft ett mycket bra stöd enligt egna erfarenheter.

Permalänk

Vad händer om man inte har internet hemma och bara kör på sitt mobila abg?

Permalänk

Om jag inte kan använda Netflix i sommarstugan (4k , 4 strömmar) så säger jag upp Netflix direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Sant. Så snart David Fincher ger sig på "Mindhunter" 3:e säsong så skaffat jag Netflix en månad, Wednesday kommer jag se. Så det blir en månad, antingen 2023 eller 2024.

Ungefär så jag hanterar Netflix, kör ett par månader om året, tills det nytillkomna materialet är utömt.