Färre uppgraderar datorn i tuffa tider

Permalänk
Melding Plague

Färre uppgraderar datorn i tuffa tider

Stora köp av hemelektronik läggs på is när ekonomin stramas åt. Samtidigt är allt fler osäkra på om de köpt något från utlandet eller inte.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oj, vilken överraskning

Permalänk
Medlem

137%, nära men inte riktigt där
För att få en meningsfull uppgradering (inom samma prisklass) behöver vi idag vänta 2-4 generationer istället för 1-2 generationer som tidigare.

Permalänk
Medlem

Jag ligger 10 gen back. #sandybridgeclub

😂

Nej men ärligt talat så går det ju. Spelade God of War förra året i 30 fps på det gamla åbäket. Var helt ok.

Permalänk
Medlem

Skulle svara både att det inte finns och billigare.

Köpte frankenstein moderkort från alieexpress och yamaha förstärkare från Tyskland som var tusen lapp billigare även fast kronan är kass.

Permalänk
Medlem

När 4070 kostar marginellt mer än jag betalade för 3070 och skilllnaden är typ 30% så är det inte så jag lägger nästan 8k till på graffikkort

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag ligger väldigt efter men känner samtidigt att det inte är värt att uppgradera ännu med tanke på pris/prestanda och vad jag använder den till.

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Något som däremot ökar ordentligt är andelen som känner sig osäkra på om de handlat från utlandet eller inte.

Kanske dags för en god man, förvaltare och förmyndare...

Permalänk
Avstängd

Då jag sitter på ett 2070 så känns det hög tid att uppgradera till 4070.
Jaja, blah blah blah, 4070 är kasst och allt det där.
Men det är egentligen inte det, för det är det bästa kort jag kan köpa för de pengarna direkt på företaget.
Ska jag köpa ett begagnat blir det både moms, arbetsgivaravgift och inkomstskatt på pengarna.

Låt säga att jag har 8000 att köpa ett nytt grafikkort för.
Efter alla skatter är applicerade, om jag tar ut det i lön först, så har jag knappt 3700 kvar, och marknaden är långt ifrån att erbjuda ett begagnat CUDA-bestyckad kort med mer än 10GB VRAM för de pengarna.
Eller ja, visst, ett 3060 går förstås ordna.
Men det känns direkt korkat att lägga pengar på att byta från 2070 till 3060.

Skulle väl vara 4060 Ti som kunde vara tänkvärt när de släpps, men den absolut enda fördelen med dem är att jag kan göra aningen större bilder i Stable Diffusion, och kanske köra lite större textmodeller.
Men jag vill inte tumma på renderingsprestandan för mycket. Plus att minnesbussen är lite väl kass på dem.
Med 4070 så kan jag bekvämt maxa Foza Horizon 5 i 4K60FPS.

Permalänk
Medlem

Det är lättare att skruva ned inställningarna i spelet, än att skruva upp lönen.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Andelen nätbutiker som kan se ut som att de huserar i Sverige men inte gör det, har ökat.

Permalänk
Medlem

Hjälper ju inte att företagen höjer priserna ännu mer nu när fler har det tufft. Det är nästan så man tror de inte vill sälja.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Oj, vilken överraskning

Ja detta är överraskande enligt SweClockes community då det är det ökande priset på GPUer som ligger bakom.

Permalänk
Medlem

Låter rätt logiskt, undra hur lång tid och hur många utredningar som behövdes för att komma till denna slutsats.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Musikälskare

Köpte allt nytt förutom gfx, skärm i sign för ett tag sen, det var dyrt men värt det då jag behövde ha min gamla dator som server

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Jag ligger 10 gen back. #sandybridgeclub

😂

Nej men ärligt talat så går det ju. Spelade God of War förra året i 30 fps på det gamla åbäket. Var helt ok.

Inte så konstigt i och för sig, 1155 var en riktigt, riktigt bra plattform! Så mycket "bang for the buck" för sin tid så det var inte klokt. Kanske en av de bästa plattformarna för sin tid, jag kan inte komma på så många som var bättre. Men i vintras fick det bli ett nytt system för mig med AM5, och min gamla i7 2600K får gå i pension (aka tas över av mamma då hennes dator är ännu äldre).

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk

Färre är osäkra på om de handlat från utlandet? Woot?

Tror ändå 2024 kommer bli ett bättre år och sakta men säkert kommer industrin resa sig igen. Kan bli en fin BF-rea detta år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziegfried:

Inte så konstigt i och för sig, 1155 var en riktigt, riktigt bra plattform! Så mycket "bang for the buck" för sin tid så det var inte klokt. Kanske en av de bästa plattformarna för sin tid, jag kan inte komma på så många som var bättre. Men i vintras fick det bli ett nytt system för mig med AM5, och min gamla i7 2600K får gå i pension (aka tas över av mamma då hennes dator är ännu äldre).

Ja det är sjukt nu när man säger att man fick en upplåst i5 för 1500kr.

Permalänk
Medlem

Såg man ju komma, det känns ändå lite aftonbladigt på sc senaste månaderna med en artikel som rör samma ämne var 7:e dag, att takten ute i handeln minskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja det är sjukt nu när man säger att man fick en upplåst i5 för 1500kr.

Man får ju ett Ryzen 5600 för cirka 1500kr idag.

Det är ett monster för det priset också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag ligger 10 gen back. #sandybridgeclub

😂

Nej men ärligt talat så går det ju. Spelade God of War förra året i 30 fps på det gamla åbäket. Var helt ok.

På min Ivybridge dator har jag kanske alla mina piratprogram? ... Kanske ... 😂

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag ligger 10 gen back. #sandybridgeclub

😂

Nej men ärligt talat så går det ju. Spelade God of War förra året i 30 fps på det gamla åbäket. Var helt ok.

Också en medlem i sandybridgeclub här.

Ska bygga ny rig men eftersom grafikkorts marknaden ser ut som den gör lär det bli en 3060 som ett mellan hopp och så får man se vad framtiden ger oss om några år.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är ekonomin totalt som får mig att avstå mer är det komponentpriserna specifikt....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Skäggig legend

Jag skaffade hus och efter det slutade jag spela. Tid finns inte och att pula i trädgården hela helgerna är fan magiskt. Däremot nördar jag ner mig i energieffektivisering istället x)

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Vet inte om det är ekonomin totalt som får mig att avstå mer är det komponentpriserna specifikt....

Exakt. Pengar finns. Men man hamnar inte i den situationen genom att slänga dem omkring sig.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Snusfri

Byggde ny burk i höstas så kommer nog klara mig ett tag till.
2600K 2011 till 8700K 2018 och 13900K 2022 har varit mina nybyggen.

Dock så har man uppgraderat GPU, ssd osv mellan.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Återigen: jämförelse med exceptionella år är irrelevant!

Så under pandemitiden sålde de betydligt mer än förväntat och nu är de överraskande över att marknaden kan vara mättad i kombination med osäkrare världsbild och priser som är upp åt väggarna.
quelle surprise

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Färre uppgraderar datorn i tuffa tider...

Med nya grejer ja. Upplever att väldigt många fortfarande uppgraderar fast från begagnatmarknaden.

Permalänk
Medlem

Ge en tumme upp om ni också sitter på en Skylake!

6700K här.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |