Kodare, hur använder du chatGPT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag frågade exempelvis: "What are the advantages of using kubernetes over just using docker?" Svaret var en rätt bra sammanfattning av vad de säger på Kubernetes översikt-dokumentationssida, så typ marknadsföring, men sammanfattat och utan så mycket marknadsföringsbullshit. Men också en kort genomgång av vad docker är. Då ställde jag följdfrågan: "And what are the disadvantages?" och fick svar på det som definitivt inte kommer från Kubernetes dokumentation utan snarare är någon sammanfattning från folk som har skrivit om detta, eller det är så jag tolkar det i alla fall:
Ganska bra ändå. Det sammanfattar min uppfattning av detta i stora drag. Jag är förstås långt från en expert där och har inte jobbat med Kubernetes, men vi har snackat om det ett par år nu så det är ju på gång, och jag har läst på lite här och där när det har kommit upp, så jag har ju ett hum om det. För någon som inte har det hade detta gett dem det.

Jag provade att fråga samma sak till Bing-chat

Citat:

Kubernetes and Docker are both container management platforms, but they have different roles and features¹. Docker is mainly used for developing, sharing and running individual containers², while Kubernetes is focused on orchestrating containerized applications at scale³.

Some of the advantages of using Kubernetes over just using Docker are:

- Kubernetes can manage multiple clusters of nodes across different regions or clouds³.
- Kubernetes can automatically scale up or down your application based on demand or resource availability³.
- Kubernetes can provide service discovery, load balancing, networking, security and monitoring for your containers³.

Are you looking for more specific information about Kubernetes or Docker?🤔

Source: Conversation with Bing, 27/02/2023(1) Kubernetes vs. Docker: Differences and Similarities Explained. https://phoenixnap.com/kb/kubernetes-vs-docker Accessed 27/02/2023.
(2) Kubernetes vs Docker: Compare the differences | TechRepublic. https://www.techrepublic.com/article/kubernetes-vs-docker/ Accessed 27/02/2023.
(3) Kubernetes vs Docker | Microsoft Azure. https://azure.microsoft.com/en-us/solutions/kubernetes-vs-doc... Accessed 27/02/2023.
(4) The future is now: Replacing Docker with Podman. https://thephp.cc/presentations/the-future-is-now-replacing-d... Accessed 27/02/2023.
(5) Real-Time Devops Training. https://www.greatandhra.com/articles/special-articles/real-ti... Accessed 27/02/2023.
(6) Container and Kubernetes Security Market Outlook 2023 and Forecast to 2029 with Top Countries Data. https://www.marketwatch.com/press-release/container-and-kuber... Accessed 27/02/2023.

Some of the disadvantages of using Kubernetes are:

- Kubernetes has a steep learning curve and requires a lot of expertise to set up and maintain¹.
- Kubernetes can be challenging to migrate existing applications to, especially if they are not designed for containerization¹.
- Kubernetes can be costly to run on cloud platforms, as it requires a lot of resources and management⁴.

Do you have any specific concerns about using Kubernetes?🧐

Source: Conversation with Bing, 27/02/2023(1) Kubernetes: Weighing Advantages and Disadvantages - Scout APM. https://scoutapm.com/blog/kubernetes-advantages-disadvantages Accessed 27/02/2023.
(2) The Good and the Bad of Kubernetes Container Orchestration. https://www.altexsoft.com/blog/kubernetes-pros-cons/ Accessed 27/02/2023.
(3) How to set and manage environment variables in Kubernetes. https://www.techtarget.com/searchitoperations/tutorial/How-to... Accessed 27/02/2023.
(4) Kubernetes: Weighing Advantages and Disadvantages - Scout APM. https://scoutapm.com/blog/kubernetes-advantages-disadvantages Accessed 27/02/2023.
(5) Overview | Kubernetes. https://kubernetes.io/docs/concepts/overview/ Accessed 27/02/2023.
(6) Kubernetes Is The Term Every CEO Should Know In 2023 And Beyond. https://www.forbes.com/sites/forbestechcouncil/2023/02/27/kub... Accessed 27/02/2023.

Det hjälper verkligen att den tillhandahåller källor på Bing, gör det mycket enklare att fortsätta efterforskningen själv.

Permalänk
Avstängd

Stable version släpptes av ChatGPT den 13 februari 2023 såg jag och innan detta var det bara en initial release, det skall tydligen vara möjligt att bidra om man vill men jag kan inget men jag tycker de är ovanligt vad man kunde ställa frågor utan att orao sig, men jag frågade först och kollade naturligtvis först så jag jag tror på dig, är du lurad så är jag grundlurad också!!

Förresten, jag har kommit in på "deadlock" - Undra vart fasen det har låst sig och vad det menas i det sammanhänget AI, eller chatboten eller assistenten från chatgpt visar detta för mig och har inte hört det förut men jag förstår vart fasen det står har fastnat. Jag provade att kolla på Bing och bing bara visa massa reklam när jag sökte på "deadlock" och visade mig reklam till "deadblock och andra saker som jag inte fattar varför de syns för mig?" Så jag tycker inte bing var bra alls och så fick jag se reklam till amaazon också och även imdb på högersida med en film på 3.5 rating och ingenting om om det som deadlock och datavetenskap verkar ha fastnat lite grand, men ja det var innte vad bing ville visa mig det förstår jag ju. Men det som fick mig att vara negativ innan jag gick in det var jag såg att det var länk i källan där det står "THIS IS WAHT CEO MUST KNOWS ABOUT" .. Kubenerts är inte vad CEO behöver veta utan det skall dom śom underhåller sakerna veta sen - Ingen länk till google? eller github? eller googles team som alla är på universitet? Det är ju 8st från universitys som förklar det där mycket mycket bra. Det är inte något för en amatör inte, det där kräver mkt kompetent personal det är inget för en vd det är något för en expert tror jag som förstår ansvar.

Jag gillar verkligen ChatGPT. Men Google är och har alltid varit noga med saker som jag gillar, framförallt att förändra framtiden och hur den skall bli och jag vet även vilka som tar det bakåt för utveckling skall gå frammåt och använder man google på det som är bra så har jag inte mkt att gnälla på dom har gett mig gratis kartor m.m i många år och även låtit mig använda tjänster gratis och dom har till och lyssnat på mig själv och skrivit om det så jag har verkligen inget emot google alls, men jag starkt emot dom som tar utvecklingen bakåt det gör hela "deadlock" intressant, det får man kolla om man vill men de har te.x ChatGPT fått mig att få upp ögonen för och jag förstår ju även att det är ju inte Googles, microsoft eller openais fel, så vart fasen har alltinog stannat i utvecklingen. Det är får man inte svar på, men de kan ta reda på. MIcrosoft har bra dokumentation om säkerhet dom uppdaterade sin sida om MFA m.m för 2 veckor sedan och ChatGPT vet redan om det och det visste google 2019 men men.

Kubernets, det vet jag inte mycket om, men jag vet cloud är därför är jag en av 127 000 utvecklare som har gillat och lyckats med det jag gör genom att få ta del av den kunskapen gratis och elegant och jag tror på Github alla dagar i veckan och dom som sitter där för jag verkligen provat många saker och lärt mig mycket och därför, ta en titt och kolla på contributing, den som kommer att våga sig an att ta reda på info och kolla källor kommer förstå varför ett av dom mest likade repona på github har fått så många likes av så många utvecklare:

https://github.com/awesome-selfhosted/awesome-selfhosted

https://www.cnbc.com/2022/09/30/facebook-scrambles-to-escape-...

Det går sakta åt rätt håll, hoppas de skyndar på. Dom har inte i AI världen att göra heller förresten, vad sa ai om mark? "Han är rätt elak, snål och tänker bara på sig själv" - Correct

Jag passar på när jag ändå har skrivit, OpenAI fick mig verkligen att förstå vad deadlock var. Så jag tyckte var bra, då tänkte jag såhär så har jag gjort man kan inte göra allt. Vill man hänga med i utvecklingen och inte stå still, ta en backup på molnet spara era saker lokalt och det behövs inte mycket, en hårdisk är inte så dyr, lagra sakerna på den, lägg undan det i tryggt förvar och när det är dags att vilja kolla på bilder igen eller vad nu är man har så ta fram den och stoppa in. Vad skall korten i molnen ligga och göra, de finns ingen vettig anledning överhuvud taget för någon att ha sina privata saker i branch som uppenbarthar problem med tvättning med pengar m.m.. Dom förhandlar med ens privata saker, man får kolla själv om man vill, kolla deadlock läs noga och ni fattar rätt snart vem alla vill få bort.

Tummen upp, var är tummen ner? De har dom la inte inte på meta.. Jo, chatgpt får mig verkligen intresserad, jag kollade runt lite och alla som hade panik första veckan efter man förlorat facebook är alla avslöjade, det går över men det är först när man inser at tman inte behöver det stället som man inser att allting blir mycket bättre, de vet alla som kommer därifrån.-

14 år tydligen har mark bett om ursäkt, inget har hänt?

Det har alltid varit såhär, de är bara att när man är i det så ser man inte det inte. Det är därför mer och mer märker det nu. Det var priset. AI tror jag på, AI är värd 22$ USD dollar, Meta är värt 1 trilllion? Vem tror på meta och vem tror på ai? Jag tror 100% på ai att det blir en bättre värld när meta försvinner och det börjar gå fortare och fortare nu. ÄNTLIGEN!

Så jag har även bollat lite ekonomiska frågor med AI. Jag tror faktiskt att AI är bättre än vad fadcebook är, det tycker jag iaf när diskuterar med AI. Och Sedan kan man få gratis rådgivning också men man får kolla naturlgitvis så de är lagligt.

Är det inte dags att alla inser vad Meta äger hela stater och länder och har inte brytt sig ett dug. Så, den som hängt där ta en titt på AI de verkar onekligen mer vettigt för de skrivs te.x om bolagsverket, det tror jag är bättre bara det än att ha saker hos facebook och i molnet, eller jag kan ju ha fel också igen. Men det är mycket skandaler så jag tror LÄTT att AI kommer stiga 22$ USD dollar som ai värderar sig till inom kort.

Vem är det som sprider rykten om att AI xskulle gått dåligt? Haha, de är nog meta också.

1 trillion ! XD

Det är dags för förändring, jag tror till och med att psykisk ohälsa blir bättre utan MARK suckburg, foik måste bara inse det. Det har dom flesta gjort. Är man deprimerad för att förlora facebook? Då kan det ju vara dags att göra en förändring, var det någon som skrev. Det var inte dumt. Det kanske hjälper om ett tag? Den som lever får se. Inte nog med det, dom flesta marknadsför sig även på sociala medier och inte nog med det, man planerar kriminella handlingar m.m jag tror verkligen AI gör succe för framtdien eller så är de bara bort med sociala medier så är mkt löst, jag tror lätt att de är nu det förändras för allt framtid med AI's intåg.

Jag fick precis igång ChatGPT på min privata irc server med eggdrop, eggdrop är den äldsta och fortarande aktiva bot som kan utveckla, de är skit bra. Så nu skall jag utveckla en commandliner för chatgpt så jag har mkt att göra, förrestesten. Om man skulle köra selfhosting så har jag frågat chatgpt hur man kan försvara sig och säkra sina saker, de thar inte förändrats så mycket på dessa åren så detta vet jag också att jag bolla med i framtiden, det har jag kommit på idag fast det visste jag redan men för alla som inte vet så kolla. Förresten, jag vet att de är kanske fel tråd men jag diskuterade lite med AI om Linux och så sen hittade jag detta.

Här har ni vad jag fokuserat på i 30 år:

https://www.reddit.com/r/Gentoo/comments/zdvki9/chatgpt_write...

Welcome to the world

https://github.com/altryne/chatGPT-telegram-bot

Jag har till och med gjort mina egna teman, ja ghar flera tusen nedladdningar på open platform, och även grub. Det kan inte ai ersätta, så ja. Jag vet inte, jag skall återgå till det normala!

"Master" yeh!

// wuseman

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Detta kanske också inte är ett så bra exempel, men den kan skapa testobjekt som ärligt talat är supertråkigt att göra själv:

"I got a python class Employee with fields ID (10 numbers), first name, last name and boss (another Employee or None). I need examples to test. Please fill 20 constructor calls in a list with unique data. Put it directly in a python list."

[
Employee(1111111111, "John", "Doe", None),
Employee(2222222222, "Jane", "Doe", None),
Employee(3333333333, "Bob", "Smith", None),
Employee(4444444444, "Alice", "Johnson", None),
Employee(5555555555, "David", "Brown", None),
Employee(6666666666, "Mary", "Wilson", None),
Employee(7777777777, "Michael", "Lee", None),
Employee(8888888888, "Sarah", "Taylor", None),
Employee(9999999999, "James", "Miller", None),
Employee(1234567890, "Jennifer", "Jackson", None),
Employee(2345678901, "William", "Harris", None),
Employee(3456789012, "Elizabeth", "Davis", None),
Employee(4567890123, "Joseph", "Anderson", None),
Employee(5678901234, "Catherine", "Thomas", None),
Employee(6789012345, "George", "Wilson", None),
Employee(7890123456, "Isabella", "Martin", None),
Employee(8901234567, "Edward", "Thompson", None),
Employee(9012345678, "Olivia", "White", None),
Employee(1122334455, "Henry", "Jones", None),
Employee(2233445566, "Sophia", "Garcia", None)
]

"How would the first five look in in JSON?"

[
{
"ID": 1111111111,
"first_name": "John",
"last_name": "Doe",
"boss": null
},
{
"ID": 2222222222,
"first_name": "Jane",
"last_name": "Doe",
"boss": null
},
{
"ID": 3333333333,
"first_name": "Bob",
"last_name": "Smith",
"boss": null
},
{
"ID": 4444444444,
"first_name": "Alice",
"last_name": "Johnson",
"boss": null
},
{
"ID": 5555555555,
"first_name": "David",
"last_name": "Brown",
"boss": null
}
]

"In a CSV?"

ID,first_name,last_name,boss
1111111111,John,Doe,
2222222222,Jane,Doe,
3333333333,Bob,Smith,
4444444444,Alice,Johnson,
5555555555,David,Brown,

Givetvis kan man göra mycket mer intressanta saker än så

Misslyckades den inte egentligen till viss del med att utföra det du bad den om? "Boss"-fältet skulle ju vara antingen "another Employee" eller "none" men den har bara fyllt i "none" för samtliga 20 "constructor calls". Om koden du vill använda testdatan på, utför olika saker beroende vad som står i "boss"-fältet så täcker ju inte testdatan inte alla möjliga testfall.

Kan man inte lita på att den klarar av att göra vad man säger i såna enkla fall, där det ju inte hade varit så svårt att ta fram testobjekten själv, så vågar man ju inte be den att ta fram betydligt mer avancerad testdata där potentialen för tidsbesparing hade varit betydligt större och där det därför verkligen hade kommit till nytta.

ChatGPT känns verkligen som nån variant på "Rainman". Visst, i enskilda fall ett väldigt kraftfullt verktyg i händerna på rätt person men många gånger totalt enfaldigt. Just den natt och dag-skillnaden blir ju problematisk att förhålla sig till.

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

Misslyckades den inte egentligen till viss del med att utföra det du bad den om? "Boss"-fältet skulle ju vara antingen "another Employee" eller "none" men den har bara fyllt i "none" för samtliga 20 "constructor calls". Om koden du vill använda testdatan på, utför olika saker beroende vad som står i "boss"-fältet så täcker ju inte testdatan inte alla möjliga testfall.

Kan man inte lita på att den klarar av att göra vad man säger i såna enkla fall, där det ju inte hade varit så svårt att ta fram testobjekten själv, så vågar man ju inte be den att ta fram betydligt mer avancerad testdata där potentialen för tidsbesparing hade varit betydligt större och där det därför verkligen hade kommit till nytta.

ChatGPT känns verkligen som nån variant på "Rainman". Visst, i enskilda fall ett väldigt kraftfullt verktyg i händerna på rätt person men många gånger totalt enfaldigt. Just den natt och dag-skillnaden blir ju problematisk att förhålla sig till.

Nja. I och med att jag bad den sätta allt direkt i en lista så är det nog den bästa lösningen. Om jag vill ha samtliga personer i en lista och samtidigt ha de objekten i konstruktorn till andra objekt så blir det svårt. Jag kan inte skriva en lista som [a(), b(), c(a())] utan att a och a är två olika objekt. Det finns två lätta sätt runt det, men inget som är kompatibelt med min instruktion.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Om jag istället direkt ber den göra det som ett CSV där det är möjligt:

"I got a python class Employee with fields ID (10 numbers), first name, last name and boss (another Employee or None). I need examples to test. Please write data in CSV form for this with unique data."

så får jag:

ID,First Name,Last Name,Boss
1234567890,John,Doe,
2345678901,Jane,Smith,1234567890
3456789012,Michael,Jackson,1234567890
4567890123,Emma,Williams,2345678901
5678901234,David,Lee,2345678901
6789012345,Samantha,Jones,3456789012
7890123456,Robert,Johnson,3456789012
8901234567,Alice,Miller,2345678901

Med förklaringen:

In this example, we have 8 employees, with unique IDs and different bosses. The first employee does not have a boss (represented by an empty field), while all other employees have a boss specified by their boss's ID. Note that the boss for each employee is another Employee object or None, as specified in the requirements.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Jag behövde en snapp wp-plugin och har inte orkat hänga med i wp-svängen, men behövdes. Beskrev för chatgpt, sedan kom fungerande kod uppifrån och ned. Gjorde några små text-ändringar, men inget funktionellt.
Nästan lite läskigt.
Sedan förde vi en diskussion om skogsbruk i dagens samhälle. Gav ganska bra sammanfattningar och argument. Förvisso det som sägs, men dom presenterade det bra.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

Jag fastnade på en detalj med partiell nyckel inom MySQL-databaser då jag har det unika fallet att en vanlig entitet bara kommer att förekomma på en rad i en svag entitet och undrade om en partiell nyckel ens behövs. Tanken är att den svaga entiteten är svag genom att dess PK är från den starka entiteten och den är svag för det är inte nödvändigtvist att informationen om den svaga entiteten matas in samtidigt som den starka entiteten gör det.

Då är det bra att ändå kunna mata in det i efterhand samtidigt som man måste ange i svaga entiteten vilken rad i den starka entiteten den syftar på. Frågan är om DB-läraren kommer att bli förbannad? Nåja, jag kör på iaf! Jag googlade först min unika fråga om att skippa partiell nyckel men fann inget direktsvar på första sökresultatet. chatGPT kanske gav mig inkorrekt information men kodlösningen fungerar att göra åtminstone!

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk

Kl.21:00 ikväll svensk tid demonstreras nya chatGPT-4 live!

https://www.youtube.com/watch?v=outcGtbnMuQ&ab_channel=OpenAI

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem

Verkar vara ganska vass :

Vi som jobbar med utveckling börjar troligen se början av slutet av vårt yrke. Lyckas man dessutom placera AI:n i en välfungerande kropp ex :

så lär de ta över en stor del av jobben.

Min uppfattning har alltid varit att detta kommer ta lång tid men det kanske kommer långt tidigare än vad man kunde tänka, inom 50 år?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Temat är chatGPT, men för kodare så hoppas jag att ni inte har missat https://www.phind.com/

Använder inte chatGPT men använder Phind rätt ofta nu för tiden.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk

Jag har bett chatGPT att börja använda metaforer och kodexempel när jag ställer kodfrågor. Metaforer är enklare för mig att förstå innan den mer abstrakta beskrivningen "kopplar" hos mig.

Exempelvis bad jag den att berätta om varför echo i PHP är en "language construct" och vad det betyder genom att använda den metafor:

Metaforen överensstämmer så länge en funktion inte är av slaget IIFE.

Varför jag frågar om echo är för att jag skriver projektrapporten om PHP-projektet och behöver yttra mig tekniskt korrekt i teoridelen. Jag kollade upp echo på php.net och såg då om "language construct" och behövde ett förtydligande.

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Avstängd

Blev inbjuden till Bing Chat precis, det verkade inte funka först men det var bara att ändra språk till engelska (och växla till Edge förstås). Testade med en liknande fråga som jag testade chatgpt med:
How would I create an implementation of the dijkstra algorithm that considers time as well as distance?

Citat:

Dijkstra’s algorithm is used to find the shortest path between two nodes in a graph. The algorithm works by maintaining a priority queue of vertices that have not been visited yet. The priority queue is sorted by distance from the starting vertex. At each step, the algorithm selects the vertex with the smallest distance and adds it to the set of visited vertices. Then, it updates the distances of all adjacent vertices that have not been visited yet.

To modify Dijkstra’s algorithm to consider time as well as distance, you can simply replace the distance metric with a time metric. For example, if you are trying to find the shortest path between two cities, you might use distance as your metric if you are driving, but time if you are flying.

The time complexity of Dijkstra’s algorithm is O(V^2) when using an adjacency matrix representation of a graph1. However, if an adjacency list representation is used instead, then it can be reduced to O(E * log V) with the help of a binary heap2.

I hope this helps! Let me know if there’s anything else I can do for you.

Could you show me how that would look in C#

Citat:

Certainly! Here’s an example implementation of Dijkstra’s algorithm in C# that considers time as well as distance:

using System; using System.Collections.Generic; public class Graph { private int V; private List<Tuple<int, int>>[] adj; public Graph(int V) { this.V = V; adj = new List<Tuple<int, int>>[V]; for (int i = 0; i < V; ++i) adj[i] = new List<Tuple<int, int>>(); } public void AddEdge(int u, int v, int w) { adj[u].Add(Tuple.Create(v, w)); adj[v].Add(Tuple.Create(u, w)); } public void Dijkstra(int src) { var dist = new int[V]; for (int i = 0; i < V; ++i) dist[i] = int.MaxValue; var pq = new PriorityQueue<Tuple<int, int>>(new Comparer()); pq.Enqueue(Tuple.Create(src, 0)); dist[src] = 0; while (pq.Count > 0) { var u = pq.Dequeue().Item1; foreach (var tuple in adj[u]) { var v = tuple.Item1; var w = tuple.Item2; if (dist[u] + w < dist[v]) { dist[v] = dist[u] + w; pq.Enqueue(Tuple.Create(v, dist[v])); } } } Console.WriteLine("Vertex Distance from Source"); for (int i = 0; i < V; ++i) Console.WriteLine("{0}\t\t{1}", i, dist[i]); } private class Comparer : IComparer<Tuple<int, int>> { public int Compare(Tuple<int, int> x, Tuple<int, int> y) { return x.Item2.CompareTo(y.Item2); } } } public class Program { public static void Main() { var g = new Graph(9); g.AddEdge(0, 1, 4); g.AddEdge(0, 7, 8); g.AddEdge(1, 2, 8); g.AddEdge(1, 7, 11); g.AddEdge(2, 3, 7); g.AddEdge(2, 8, 2); g.AddEdge(2, 5, 4); g.AddEdge(3, 4, 9); g.AddEdge(3, 5, 14); g.AddEdge(4, 5, 10); g.AddEdge(5, 6, 2); g.AddEdge(6, 7, 1); g.AddEdge(6, 8 ,6); // Find the shortest path between vertex '0' and all other vertices g.Dijkstra(0); } }

This implementation uses a priority queue to keep track of the vertices with the smallest distance. The priority queue is sorted by distance from the starting vertex. At each step of the algorithm we select the vertex with the smallest distance and add it to the set of visited vertices. Then we update the distances of all adjacent vertices that have not been visited yet.

I hope this helps! Let me know if you have any more questions.

Rätt bra, dock gjorde den ju faktiskt inte vad jag bad om, tog hänsyn till både distans och tid, vilket chatgpt gjorde. Å andra sidan fick jag ett färdigt program med lite "testkod" också.

Permalänk

TED-Talk med live-demonstration av det senaste(?) från chatGPT:

(Har ej sett hela själv än)

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk

Google Bard can now write, debug, and explain code

https://9to5google.com/2023/04/21/google-bard-code/

https://blog.google/technology/ai/code-with-bard/
https://bard.google.com/updates

Permalänk
Medlem

Inte för att vara så, men Bard kan ingenting. Google kommer säkert komma tillbaka med starkare saker, men Bard är i dagsläget inkompetent.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Inte för att vara så, men Bard kan ingenting. Google kommer säkert komma tillbaka med starkare saker, men Bard är i dagsläget inkompetent.

Är lite besviken att Bards svar inte sparas i historiken, bara frågorna som ställts till den. Den kom på något underligt på en fråga om en nischad teknik som dock är en del av HTML5 och ett pythonramverk som i sin dok har en sida om hur ställer in för den här tekniken och Bard skrev något som såg ganska så annorlunda ut. Hade tänkt se närmre på idag men får väl isf ställa fråga igen och komma ihåg att spara någonstans lokalt. Den använder inte lika många smileys som Bing och den tyckte att jag inte var klockrent logisk när jag skrev att "varför blir månen större vid horisonten för mina ögon men inte kamerasensor när den senare skapats för att uppfatta samma våglängder". Samma insta-svar dock, lite disconcerting när vana finns att tala vid människor där direkta svar bara förekommer ibland i vissa typer av dialoger.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

https://status.openai.com/

Attans att chatGPT ligger nere precis när jag behövde hjälp från den. Jag fick ju för bövelen använda mig av uråldriga Google-sökmotorn och StackOverflow för en simpel grej inom databaser, och det löste sig som tur var!

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem

Fungerar för mig

Skrivet av WebbkodsLärlingen:

https://status.openai.com/

Attans att chatGPT ligger nere precis när jag behövde hjälp från den. Jag fick ju för bövelen använda mig av uråldriga Google-sökmotorn och StackOverflow för en simpel grej inom databaser, och det löste sig som tur var!

Mvh,
WKL.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Kodar C++ och Chat GPT är suveränt att ge mig exempel/inspiration för funktions tester.
Skriva tester är min (hemliga) kryptonit, jag gillar det lika mycket som jag gillar spenat. Chat GPT kommer nog rädda min karriär, mina tester existerar numera och är kreativa.

dyslexi
Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

https://status.openai.com/

Attans att chatGPT ligger nere precis när jag behövde hjälp från den. Jag fick ju för bövelen använda mig av uråldriga Google-sökmotorn och StackOverflow för en simpel grej inom databaser, och det löste sig som tur var!

Mvh,
WKL.

Använd bing. Det är öppet för alla och ger bättre svar än chatgpt 3.5

Permalänk
Medlem

Nu måste jag säga att mitt förtroende för AI är på väg utför. Skrev ett kort Perl script som jag lät ChatGPT beräkna resultatet på, och fick inte det resultat jag förväntade mig. Jag gick igenom min kod rad för rad och hittade varför ChatGPTs svar avvek från mitt resultat.

Det visade sig vara en rad med enkel multiplikation som AIn beräknade fel!?!

Här är mitt ifrågasättande:

User: what is 17576*0.0043 ChatGPT: To calculate 17576 * 0.0043, we need to multiply the two numbers together: 17576 * 0.0043 = 75.5988 So, the result of 17576 multiplied by 0.0043 is approximately 75.5988. User: my pocket calculator gives the answer 75.5768 ChatGPT: Apologies for the oversight. You are correct. Let's reevaluate the calculation: 17576 * 0.0043 = 75.5768 So, the result of 17576 multiplied by 0.0043 is 75.5768. User: why did you say the answer was 75.5988 above? ChatGPT: I apologize for the repeated mistake. That was an error in my response, and I appreciate your understanding. The correct result of 17576 * 0.0043 is indeed 75.5768. To reiterate: 17576 * 0.0043 = 75.5768 Thank you for bringing this to my attention, and I'm sorry for any confusion caused.

Multiplikation är ju inget subjektivt tyckande? Hur fasen kan det bli så fel.. det är ju inte någon jättekomplicerad beräkning med enorma flyttal direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobus:

Nu måste jag säga att mitt förtroende för AI är på väg utför. Skrev ett kort Perl script som jag lät ChatGPT beräkna resultatet på, och fick inte det resultat jag förväntade mig. Jag gick igenom min kod rad för rad och hittade varför ChatGPTs svar avvek från mitt resultat.

Det visade sig vara en rad med enkel multiplikation som AIn beräknade fel!?!

Här är mitt ifrågasättande:

User: what is 17576*0.0043 ChatGPT: To calculate 17576 * 0.0043, we need to multiply the two numbers together: 17576 * 0.0043 = 75.5988 So, the result of 17576 multiplied by 0.0043 is approximately 75.5988. User: my pocket calculator gives the answer 75.5768 ChatGPT: Apologies for the oversight. You are correct. Let's reevaluate the calculation: 17576 * 0.0043 = 75.5768 So, the result of 17576 multiplied by 0.0043 is 75.5768. User: why did you say the answer was 75.5988 above? ChatGPT: I apologize for the repeated mistake. That was an error in my response, and I appreciate your understanding. The correct result of 17576 * 0.0043 is indeed 75.5768. To reiterate: 17576 * 0.0043 = 75.5768 Thank you for bringing this to my attention, and I'm sorry for any confusion caused.

Multiplikation är ju inget subjektivt tyckande? Hur fasen kan det bli så fel.. det är ju inte någon jättekomplicerad beräkning med enorma flyttal direkt.

Måste vara någon form av rounding error för det ser ju helskumt ut.
75.5988 / 17576 = 0.00430125[...]

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobus:

Nu måste jag säga att mitt förtroende för AI är på väg utför. Skrev ett kort Perl script som jag lät ChatGPT beräkna resultatet på, och fick inte det resultat jag förväntade mig. Jag gick igenom min kod rad för rad och hittade varför ChatGPTs svar avvek från mitt resultat.

Det visade sig vara en rad med enkel multiplikation som AIn beräknade fel!?!

Här är mitt ifrågasättande:

User: what is 17576*0.0043 ChatGPT: To calculate 17576 * 0.0043, we need to multiply the two numbers together: 17576 * 0.0043 = 75.5988 So, the result of 17576 multiplied by 0.0043 is approximately 75.5988. User: my pocket calculator gives the answer 75.5768 ChatGPT: Apologies for the oversight. You are correct. Let's reevaluate the calculation: 17576 * 0.0043 = 75.5768 So, the result of 17576 multiplied by 0.0043 is 75.5768. User: why did you say the answer was 75.5988 above? ChatGPT: I apologize for the repeated mistake. That was an error in my response, and I appreciate your understanding. The correct result of 17576 * 0.0043 is indeed 75.5768. To reiterate: 17576 * 0.0043 = 75.5768 Thank you for bringing this to my attention, and I'm sorry for any confusion caused.

Multiplikation är ju inget subjektivt tyckande? Hur fasen kan det bli så fel.. det är ju inte någon jättekomplicerad beräkning med enorma flyttal direkt.

Det är ganska känt att LLM har svårt för matematik. Dom är ju språkmodeller och därför har dom svårt för matematik. Det finns vissa lösningar där språkmodellen kan använda wolfram Alfa när det kommer till matematik men det är inget som fungerar av sig själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobus:

Nu måste jag säga att mitt förtroende för AI är på väg utför. Skrev ett kort Perl script som jag lät ChatGPT beräkna resultatet på, och fick inte det resultat jag förväntade mig. Jag gick igenom min kod rad för rad och hittade varför ChatGPTs svar avvek från mitt resultat.

Det visade sig vara en rad med enkel multiplikation som AIn beräknade fel!?!

Här är mitt ifrågasättande:

User: what is 17576*0.0043 ChatGPT: To calculate 17576 * 0.0043, we need to multiply the two numbers together: 17576 * 0.0043 = 75.5988 So, the result of 17576 multiplied by 0.0043 is approximately 75.5988. User: my pocket calculator gives the answer 75.5768 ChatGPT: Apologies for the oversight. You are correct. Let's reevaluate the calculation: 17576 * 0.0043 = 75.5768 So, the result of 17576 multiplied by 0.0043 is 75.5768. User: why did you say the answer was 75.5988 above? ChatGPT: I apologize for the repeated mistake. That was an error in my response, and I appreciate your understanding. The correct result of 17576 * 0.0043 is indeed 75.5768. To reiterate: 17576 * 0.0043 = 75.5768 Thank you for bringing this to my attention, and I'm sorry for any confusion caused.

Multiplikation är ju inget subjektivt tyckande? Hur fasen kan det bli så fel.. det är ju inte någon jättekomplicerad beräkning med enorma flyttal direkt.

Du borde se dessa AI-bottar som smarta sökmotorer. De kan inte räkna ens grundläggande matematik, de kan bara hitta svar i sin träningsdata som andra har skrivit, inte tänka själva alls. Har ingen skrivit svaret på just den beräkningen korrekt på nätet tidigare så har den ingen aning, och om svaret finns där och är fel så kommer den ändå svara det utan att ifrågasätta

Främst är dagens AI bra på att svara på komplicerade frågor med mycket text in och ut, eller kod som någon kodat förr

Permalänk
Medlem

Ja detta var intressant, jag har provat att ställa samma fråga om en kort programsnutt (som ovan) till ChatGPT, Bard samt Bing, och alla räknar fel. Kanske de är bra på att skriva programkod, men verkar inte speciellt bra på att räkna ut resultatet (och då kan man ifrågasätta hur bra koden egentligen är).

Får använda de i textsammanhang istället i fortsättningen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Du borde se dessa AI-bottar som smarta sökmotorer.

Bäst är väl att se dem ungefär som andra personer? Man kan inte förutsätta att allt de säger är sant, men de kan ofta ge hjälp på traven och om man resonerar med dem kan man ofta reda ut delar som verkar konstiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Bäst är väl att se dem ungefär som andra personer? Man kan inte förutsätta att allt de säger är sant, men de kan ofta ge hjälp på traven och om man resonerar med dem kan man ofta reda ut delar som verkar konstiga.

Möjligen bibliotekarier eller något i så fall. Folk helt utan specifik kunskap men kan ta fram trovärdiga exempel som kanske passar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Möjligen bibliotekarier eller något i så fall. Folk helt utan specifik kunskap men kan ta fram trovärdiga exempel som kanske passar

Har du använt dem mycket? Det är rätt sofistikerat, och man kan ofta prata sig fram från en ganska lös problemformulering till en rätt specialanpassad lösning. Ibland kompilerar det inte för att det saknas en include eller så, men om man talar om vilka fel som uppstår får man ofta lösningen.

Man kan också ge den kod i ett språk och be om motsvarande i ett annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobus:

Nu måste jag säga att mitt förtroende för AI är på väg utför. Skrev ett kort Perl script som jag lät ChatGPT beräkna resultatet på, och fick inte det resultat jag förväntade mig. Jag gick igenom min kod rad för rad och hittade varför ChatGPTs svar avvek från mitt resultat.

Det visade sig vara en rad med enkel multiplikation som AIn beräknade fel!?!

Här är mitt ifrågasättande:

User: what is 17576*0.0043 ChatGPT: To calculate 17576 * 0.0043, we need to multiply the two numbers together: 17576 * 0.0043 = 75.5988 So, the result of 17576 multiplied by 0.0043 is approximately 75.5988. User: my pocket calculator gives the answer 75.5768 ChatGPT: Apologies for the oversight. You are correct. Let's reevaluate the calculation: 17576 * 0.0043 = 75.5768 So, the result of 17576 multiplied by 0.0043 is 75.5768. User: why did you say the answer was 75.5988 above? ChatGPT: I apologize for the repeated mistake. That was an error in my response, and I appreciate your understanding. The correct result of 17576 * 0.0043 is indeed 75.5768. To reiterate: 17576 * 0.0043 = 75.5768 Thank you for bringing this to my attention, and I'm sorry for any confusion caused.

Multiplikation är ju inget subjektivt tyckande? Hur fasen kan det bli så fel.. det är ju inte någon jättekomplicerad beräkning med enorma flyttal direkt.

Problemet här är väl just att t.ex. ett ChatGPT bara *genererar text* som ska passa in i sammanhanget som du givit som prompt.

Dvs, det är inte ens att den "tycker"... den genererar text.

Om din prompt gäller något fenomen som är väl underbyggt i träningsdatan så kan det bli fantastiskt (men inga garantier förstås), om du ber om något som inte är faktabaserat har det potential att bli fantastiskt oavsett.
Om du däremot har något väldigt specifikt, på gränsen till unikt i din prompt, men som är tänkt att vara faktabaserat i någon mening så kan det bli precis hur hittepå som helst.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vilken version av ChatGPT är det vi pratar om?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide