Tusentals stulna svenska kreditkort sålda på darkweb

Permalänk
Melding Plague

Tusentals stulna svenska kreditkort sålda på darkweb

I en rapport från Nord VPN redovisar forskare att 6 miljoner betalkort sålts i internets mörkare hörn. Av dem tillhör 8 000 kort svenskar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Piratsidor med film stänger de ner på några sekunder, men sidor på darkweb som sysslar med kriminalitet lyckas de inte stävja?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Piratsidor med film stänger de ner på några sekunder, men sidor på darkweb som sysslar med kriminalitet lyckas de inte stävja?

Det är väl inget konstigt? Bra mycket svårare att hitta en hidden service på Tor än en piratsida på clearnet.

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Piratsidor med film stänger de ner på några sekunder, men sidor på darkweb som sysslar med kriminalitet lyckas de inte stävja?

Förutom det en skrev tidigare, så beror det på vilket land servern är placerad.

Rätt svårt stänga ner en server i Afrika, Kina eller Ryssland tillexempel.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

En del av de uppgifter som anges är offentliga i Sverige även om andra inte är det.
Många VPN tjänster använder ett påstått skydd mot liknande stölder i sin marknadsföring även fast det inte är sant vilket signalerar att bolagen inte är trovärdiga.
Att just NordVPN kommer med denna rapport förvånar föga men det är även en VPN tjänst jag aldrig skulle använda om jag så fick betalt för det.

Banker fungerar annorlunda och vi har bättre säkerhet i sverige än i många andra länder, när dessa kort testat om de fungerar så sker det med mikrotransaktioner i länder långt från sverige.
Min far råkade ut för för en sådan mikrotransaktion och kontaktades av banken som förklarade att kortet spärrats automatiskt av deras system och tydligt förklarade hur detta är tecken på förberedelser för bedrägeri och skickade snabbt ut ett nytt kort med ett helt nytt nummer.
Utöver detta så kan man spärra vilka länder det är möjligt att debitera kortet ifrån vilket min far inte gjort.
Lägg där till identifiering med bankid och bedrägerier minskar än mer.
Däremot finns det ofta svagheter med fysiska kort men det är något helt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är väl inget konstigt? Bra mycket svårare att hitta en hidden service på Tor än en piratsida på clearnet.

Inte om man lagstadgar om att alla ISP måste utveckla mjukvara för att ta hand om det. If there's a will there's a way

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Inte om man lagstadgar om att alla ISP måste utveckla mjukvara för att ta hand om det. If there's a will there's a way

Tyvärr finns det människor som seriöst tänker på det sättet och det leder gång på gång till hinder och katastrofer i människans utveckling och historia.
Kina, Nordkorea, USA, Ryssland, Iran med fler är moderna skräckexempel. Även Sverige faktiskt.

Allt som byggs kommer att missbrukas tids nog och användas emot befolkningen endast till myndigheternas fördel.
Det obehagligaste är att dom alltid säljer konceptet massövervakning+kontroll+slaveri som "trygghet".

Jag tar risken att kreditkort blir kapat varje dag framför "trygg" övervakning med obefintligt privatliv av storebror.

Permalänk
Inaktiv

Tack och lov är mina kort värdelösa online ifall tjuven inte samtidigt har mina bankuppgifter och mobil.

Permalänk
Medlem

Hade varit gött med länk till source

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Tyvärr finns det människor som seriöst tänker på det sättet och det leder gång på gång till hinder och katastrofer i människans utveckling och historia.
Kina, Nordkorea, USA, Ryssland, Iran med fler är moderna skräckexempel. Även Sverige faktiskt.

Allt som byggs kommer att missbrukas tids nog och användas emot befolkningen endast till myndigheternas fördel.
Det obehagligaste är att dom alltid säljer konceptet massövervakning+kontroll+slaveri som "trygghet".

Jag tar risken att kreditkort blir kapat varje dag framför "trygg" övervakning med obefintligt privatliv av storebror.

Har inte sagt att jag vill det. Bara påpekar att när media (eller annan big corp) vill något så skapas det lagar snabbt, när vanliga rättsväsendet eller gemene man vill något så står de handfallna. Money rules

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Inte om man lagstadgar om att alla ISP måste utveckla mjukvara för att ta hand om det. If there's a will there's a way

Nordkoreansk Internet... Eftersom Internet-operatören till sin natur inte kan se vad du surfar till med dylika lösningar, så ska de alltså spärras helt. Kryptering skulle vi ju också förbjuda för stt "tänka på barnen" (se annan tråd).

Permalänk
Medlem

Har alltid mitt kort "stängt" för internet köp och utlandsköp och öppnar bara upp det när jag behöver och stänger det snabbt igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Har alltid mitt kort "stängt" för internet köp och utlandsköp och öppnar bara upp det när jag behöver och stänger det snabbt igen.

Samma här, fler borde göra samma för att skydda sig idag med alla dessa kort som blir stulna.

Permalänk
Medlem

Har ett bankkort utan kredit samt inga pengar insatta. Flyttar över den summa som behövs när jag ska betala något med det. På det sättet är risken minimal att jag förlorar något om kortuppgifterna skulle komma på villovägar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Sedan ökar också risken för kortbedrägerier om man använder sej av KREDITKORT istället för att betala på engång så "lånar" man pengar dvs att folk lever idag i förskott, köp nu betala sen. Med kreditkort behöver du iprincip inte identifiera dej, bara dra/blippa kortet och klart. Medan med vanlig bankkort har du ändå möjlighet att flytta över pengarna från vanliga kontot till ett tillfälligt konto så ifall du skulle tappa bort bankkortet så kan ingen kan handla på det och då hinner du ändå spärra kortet innan det är för sent. Alla försäkringar som finns för sådana liknande bedrägerier, där gäller det att man är försiktig hur man hanterar sina bankkort, bankID mm för att när man väl blivit offer så handlar det oftast om att man varit oförsiktig och icke varsam. Och det som kan hända då är att du kan bli nekat för ersättning pga oaktsamhet.

Givetvis är det bra att man uträttar spärr när man inte använder kortet för Internetköp och utlandsköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Har alltid mitt kort "stängt" för internet köp och utlandsköp och öppnar bara upp det när jag behöver och stänger det snabbt igen.

Skrivet av HazZarD:

Samma här, fler borde göra samma för att skydda sig idag med alla dessa kort som blir stulna.

Jag har för mig att det inte går att ha avstängt för internetköp om man vill använda t.ex. Google Pay (någon som jag kommer använda när jag köper ny telefon) av någon anledning

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nille4:

Hade varit gött med länk till source

https://nordvpn.com/sv/research-lab/6-million-stolen-credit-c...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av C0ff3_2017:

Sedan ökar också risken för kortbedrägerier om man använder sej av KREDITKORT istället för att betala på engång så "lånar" man pengar dvs att folk lever idag i förskott, köp nu betala sen. Med kreditkort behöver du iprincip inte identifiera dej, bara dra/blippa kortet och klart. Medan med vanlig bankkort har du ändå möjlighet att flytta över pengarna från vanliga kontot till ett tillfälligt konto så ifall du skulle tappa bort bankkortet så kan ingen kan handla på det och då hinner du ändå spärra kortet innan det är för sent. Alla försäkringar som finns för sådana liknande bedrägerier, där gäller det att man är försiktig hur man hanterar sina bankkort, bankID mm för att när man väl blivit offer så handlar det oftast om att man varit oförsiktig och icke varsam. Och det som kan hända då är att du kan bli nekat för ersättning pga oaktsamhet.

Givetvis är det bra att man uträttar spärr när man inte använder kortet för Internetköp och utlandsköp.

Samtidigt har ju kreditkort väldigt mycket mer långtgående skydd för konsumenten i många situationer. Om någon använder mitt debit-kort utan min vetskap så är pengarna väck, jag kan få tillbaka dem efter polisanmälan och så, om jag har tur och inte bedöms som oaktsam eller så, men det är en rätt jobbig process. Använder någon mitt kreditkort däremot så kan jag bestrida fakturan eller dragningen så är det upp till banken/kortutgivaren att utreda och jag behöver inte ligga ute med några pengar, det normala är att betalningen bara stryks så är det ur världen.

Sen får man ju ofta andra saker med, som reseskydd och sånt, men inte alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har för mig att det inte går att ha avstängt för internetköp om man vill använda t.ex. Google Pay (någon som jag kommer använda när jag köper ny telefon) av någon anledning

Stämmer, då plånbokstjänster i mobilen är internetköp.
Det som inte är internetköp är när du använder ditt kort i en butik.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Stämmer, då plånbokstjänster i mobilen är internetköp.
Det som inte är internetköp är när du använder ditt kort i en butik.

Ja, Google Pay använder man i butiker också dvs blippar, men det du menar är då fysiska kortet då det är digitalt med Google Pay

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja, Google Pay använder man i butiker också dvs blippar, men det du menar är då fysiska kortet då det är digitalt med Google Pay

Exakt

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Har ett bankkort utan kredit samt inga pengar insatta. Flyttar över den summa som behövs när jag ska betala något med det. På det sättet är risken minimal att jag förlorar något om kortuppgifterna skulle komma på villovägar.

Har ett kort med 15 000kr i kredit som har bra bedrägeriskydd, så där spelar det ingen roll, men mitt bankkort fyller jag på från sparkontot när det börjar nå ned till 3 000kr.

Kommer för övrigt ihåg sist det var snack om detta. Fan så mycket skit man fick äta från de coola kidsen när man inte ville ha alla sina pengar liggandes öppet på bankkortet.

Visa signatur

Smurf

Permalänk

Temporär-kort för internetköp. Innan hade banken nu har klarna kostnadsfritt. Sätt gräns köp, nolla/radera kort.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

"Skriv in ditt kortnummer här för att testa om det är stulet"

Permalänk

Gör manuella överföringar till mitt konto som har bankomatkort kopplat till sig, lite bökigt men man blir snabbt van och det hela blir rutin. Ska jag handla online så använder jag enbart ställen som erbjuder klarna så slipper jag noja vid alla dessa läckor som börjar bli mer pålitliga än snö till vintern.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid två konton. Några hundralappar på ena. Sen när man skall göra ett dyrare köp så en intern transaktion precis innan köpet.

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhffan:

Jag har alltid två konton. Några hundralappar på ena. Sen när man skall göra ett dyrare köp så en intern transaktion precis innan köpet.

Det är så man fått göra. Förr fanns temporära kreditkort via min bank (så kallade e-kort). Men den möjligheten togs bort, av kostnadsskäl så klart. I stället blev det till att öppna ett till konto och skaffa ett kort till detta konto för internetköp. Bra för banken, dåligt för kund. Som brukligt...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av underd0g76:

Det är så man fått göra. Förr fanns temporära kreditkort via min bank (så kallade e-kort). Men den möjligheten togs bort, av kostnadsskäl så klart. I stället blev det till att öppna ett till konto och skaffa ett kort till detta konto för internetköp. Bra för banken, dåligt för kund. Som brukligt...

Förstår inte varför man som kund ska ta över all risk och allt säkerhetsarbete från banken, handlar man med kreditkort istället så är risken bankens, du reklamerar om något blir fel och ligger inte ute med ett öre.

Skrivet av C0ff3_2017:

Sedan ökar också risken för kortbedrägerier om man använder sej av KREDITKORT istället för att betala på engång så "lånar" man pengar dvs att folk lever idag i förskott, köp nu betala sen. Med kreditkort behöver du iprincip inte identifiera dej, bara dra/blippa kortet och klart. Medan med vanlig bankkort har du ändå möjlighet att flytta över pengarna från vanliga kontot till ett tillfälligt konto så ifall du skulle tappa bort bankkortet så kan ingen kan handla på det och då hinner du ändå spärra kortet innan det är för sent. Alla försäkringar som finns för sådana liknande bedrägerier, där gäller det att man är försiktig hur man hanterar sina bankkort, bankID mm för att när man väl blivit offer så handlar det oftast om att man varit oförsiktig och icke varsam. Och det som kan hända då är att du kan bli nekat för ersättning pga oaktsamhet.

Givetvis är det bra att man uträttar spärr när man inte använder kortet för Internetköp och utlandsköp.

kreditkort fungerar inte alls på det sättet, det är ingen skillnad i hur lätt eller svårt det är att genomföra transaktioner.

Något många inte förstår är att om någon lyckas få igenom en obehörig eller för den delen behörig transaktion som kommer in sent, på så sätt att banken bedömer att den är riktig och att pengar ska dras från ditt konto, då spelar det ingen roll att kontot är tomt - du får ett minussaldo och får betala övertrasseringsavgift tills det är löst.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion