Ethernet saknar giltig ip-konfiguration

Permalänk
Medlem

Ethernet saknar giltig ip-konfiguration

Hej. Har fått problem med internet och jag får ingen internetåtkomst. Enligt felsökaren står det "ethernet saknar giltig ip-konfiguration". Problemen började för en dryg vecka sedan och efter att ha varit i kontakt med telia så skickade de ut en ny router till mig. Jag kopplade in den på samma sätt som tidigare och allt fungerade prima direkt. Men igår kväll dog anslutningen igen och jag är tillbaka med samma problem som tidigare. WIFI fungerar på mobilen men datorn som är inkopplad med sladd får inget internet.

Båda gångerna och med båda routrarna har internet dött på "samma sätt". Routern slocknar ett par sekunder och sen börjar den blinka i olika färger innan den övergår till att lysa grönt, precis som det ser ut när man startar om den. Det enda är att jag inte rört nånting vid dessa tillfällen. Efter detta kommer wifi tillbaka efter nån minut men datorn har inte lyckats få tillbaka anslutningen.

Jag har följt andra trådar med samma problem och försökt testa allt som rekommenderats där men utan framgång. Startat om /återställt, testat med andra kablar och skrivit olika kommandon i cmd etcetc men utan framgång. Enligt ipconfig/all har jag en IP adress som startar med 169 vilket om jag förstått rätt inte är korrekt?

Om jag tar kabeln som går från mediaomvandlaren till routern och sätter den direkt i datorn och alltså kopplar utan att använda routern så fungerar internet felfritt. Är detta ett täcken på att det är något med routern som är felet igen eller kan det fortfarande vara något med min dator?

Ska ta och snacka med telia igen men är lite intresserad av om någon har tips på vad jag kan göra själv. Det verkar osannolikt att två routers ska ha felat inom loppet av en vecka.

/A

Permalänk
Officiell jultomte

Har du kopplat upp dig på routern och se vad den säger? Behöver du konfigurera den på något sätt?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Bara för att, har du kollat att datorns nätverkskabel verkligen är ansluten till routern?
Vad händer om du kör en IPconfig /release och ipconfig /renew?
169-adressen indikerar att datorn inte blivit tilldelad någon ip från DHCP (som bör ligga i routern alt. hos Telia)

Permalänk
Medlem

Du har inte satt något statiskt IP bland TCP/IP inställningarna? 169? Det borde börja med 192.168.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Bean, 169 är ju att dhcp tagit livet av sig eller kommunikation dit är knas.

Permalänk
Medlem

Hade detta problem på jobbet och det orsakades av felaktiga dhcp inställningar i en dator. Den hade massa gamla sparade inställningar som krockade.

Kan nog vara bra att testa nollställa alla ip/nätmask/dhcp inställningar i alla enheter som kopplar upp sig mot routern

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Betyder att DHCP är avstängt det är därför jag undrar om han har råkat sätta något statiskt ip ibland kan det haka upp sig att inställningen är satt på statisk fast inget ip står.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte åt routern från stationära som har problem men via laptopen och wifi så kommer jag in och vet inte riktigt vad jag ska leta efter men hittar inget som ser konstigt ut iaf.

Yes jag har testat olika kablar och de sitter garanterat inkopplade. Ipconfig/release renew hjälper tyvärr inte.

Jag har testat sätta statisk IP men utan framgång. Nu har den stått på erhåll automatiskt ett bra tag och det fungerar inte.

Permalänk
Medlem

Jag skulle fortfarande tippa på fel på inställning i TCP/IP på den stationära. Viket operativ system på alla enheter?

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Ja det låter ju inte orimligt med tanke på att enheterna via wifi fungerar. Men samtidigt har det fungerat tidigare och jag har då medvetet inte ändrat i några inställningar. Båda gångerna internet har gett upp har jag suttit och tittat på film.

Jag har endast mobil, laptop en hue bridge och stationära på nätverket. Stattionära är win10 o laptop win11.

Permalänk
Medlem

Har du tittat på dom här 2 alternativen.

Win tagent plus R
skriv in ncpa.cpl
Ta egenskaper på ethernet, där inne TCP/IP4 Kolla vad som står där. "Erhåll IP något"

Och så finns det en ikon på högra sidan av taskbar "Internet Access" <-engelska för mig.
Höger klicka och ta öppna nätverk status egenskaper scrolla ner till IP inställning.

Försök sätta dom båda alternativen på Erhåll IP eller DHCP.

Edit:Kan också vara dålig drivare. ta reda på vad nätverksenheten heter och försök hitta andra drivare.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Altoo:

Båda gångerna och med båda routrarna har internet dött på "samma sätt". Routern slocknar ett par sekunder och sen börjar den blinka i olika färger innan den övergår till att lysa grönt, precis som det ser ut när man startar om den. Det enda är att jag inte rört nånting vid dessa tillfällen. Efter detta kommer wifi tillbaka efter nån minut men datorn har inte lyckats få tillbaka anslutningen.

Har du testat vaktmästaråterställning, dvs att göra routern helt strömlös i några minuter och sedan starta upp den igen? Som du beskriver det kan den ha startat om men inte kommit upp igen med full funktionalitet, vilket kan hända om den bara bootar om.

Om det bara är enheten med sladd som har problem så ligger det ju nära till hands att misstänka det som är unikt för den. Sladden, nätverkskortet/moderkortet, LAN-porten i routern och drivrutinerna. Eftersom det fungerade ett tag på en identisk ny router så skulle jag gissa på någon typ av glapp.

Du kan antagligen boota en live-Linux, om det fungerar har du fått en ledtråd om att det är ett mjukvarufel. Om det inte fungerar ger det ingenting, utan vidare felsökning. dhclient(8) brukar gå att övertyga om att ge ifrån sig en del matnyttiga debug-utskrifter, om man är lagd åt det hållet (att faktiskt göra någon form av felsökningsåtgärd). Motsvarigheten på Windows är ”ipconfig /renew”, men det brukar inte ge alls lika mycket detaljer.

Permalänk
Medlem

Backa, backa ordentligt.

Börja med att se över inkopplingen av sladdarna och vad som du kopplar upp.

Permalänk
Medlem

Testade allt jag kunde hitta på google samt i tråden och nu fungerar det iaf. Blev inte klok på vad problemet var eller vilken ändring som löste det men klagar inte när det fungerar.

Kanske återkommer om felet dyker upp igen. Tack för hjälpen alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Altoo:

Testade allt jag kunde hitta på google samt i tråden och nu fungerar det iaf. Blev inte klok på vad problemet var eller vilken ändring som löste det men klagar inte när det fungerar.

Kanske återkommer om felet dyker upp igen. Tack för hjälpen alla!

Kul att du fick det att fungera du säkert lärde dig något också.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!