Permalänk
Medlem

Pizzaugn, vad ska man ha?

Hallå! Efter att ha smashat burgare en tid är det dags för en ny köksutmaning, baka pizza. Detta så klart göras i en pizzaugn. Men vad ska man ha? Ved/kol, gas, storlek etc.

Förstår de fundamentala skillnaderna men har svårt att bestämma mig. Vedeldat känns exempelvis mer genuint men är också mer omständligt än gas och svårare att få till temperaturen.

Är det värt det? Vad är era erfarenheter?

Permalänk
Medlem

Jag är skitnöjd med vår Ooni Karu 12. Tycker det är bra smäll för pengarna och det finns gasinsats att köpa till om man skulle vilja köra gas.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

ooni är väl den mest hypeade av småugnarna, annars är austin & bbq /netonnet bra.
fundera dock på storleken.. 12" är ~30cm så det blir inte fullstora 32cm pizzor i dessa.

smidigast är väl gas, sen kommer pellets, här går det att elda med vanliga värmepellets ifall du läser på lite.
tänkt på att starta ugnen långsamt och det tar ca 45m-1h att få stenen fullvarm.
skulle antingen köpt en billigare 12" ugn eller en 16" direkt

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Har Ooni Karu 12, det är mer genuint och mysigt med eld, men det är också mer jobb, jag skulle inte valt den om jag inte ändå höll på med ved och lätt kunde såga till lite småbitar (det behöver vara riktigt små bitar, tänk rökchunks).

De har precis släppt en eldriven, skulle nog slå ett slag för den om du inte behöver ha den portabel, då är gas bättre val.

Billigare alternativ är som vanligt, funkar men rangligare och sämre material.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Har Ooni Karu 12, det är mer genuint och mysigt med eld, men det är också mer jobb, jag skulle inte valt den om jag inte ändå höll på med ved och lätt kunde såga till lite småbitar (det behöver vara riktigt små bitar, tänk rökchunks).

De har precis släppt en eldriven, skulle nog slå ett slag för den om du inte behöver ha den portabel, då är gas bättre val.

Billigare alternativ är som vanligt, funkar men rangligare och sämre material.

Förutom framställning av veden, som man kanske kan köpa på vardaglighandel(?), hur besvärlig är den att underhålla och är det vanligt att typ aska hamnar på pizzan?

Hur mycket ved förbrukar du uppskattningsvis för en middag? Låt säga 6 pizzor

Jag tror det blir en 16". Det känns enklare ur en praktisk synvinkel för att få en väl anpassad storlek och typ vända pizzan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Förutom framställning av veden, som man kanske kan köpa på vardaglighandel(?), hur besvärlig är den att underhålla och är det vanligt att typ aska hamnar på pizzan?

Hur mycket ved förbrukar du uppskattningsvis för en middag? Låt säga 6 pizzor

Jag tror det blir en 16". Det känns enklare ur en praktisk synvinkel för att få en väl anpassad storlek och typ vända pizzan.

Tror du kommer få klyva och såga även om du köper ved alternativt blir den ganska dyr

Men bortsett från det, inga konstigheter, jag har köpt gasflaska och brännare på Biltema som jag tänder med, går fort. Sen tar det en kvart eller så innan det är tillräckligt varmt. Lite osäker på hur mycket som går åt, jag brukar fylla på 1-2 småbitar när det går och ibland fyller jag ut med lite grillkol. De är ju såpass men för att jämföra så kanske motsvarande 2-3 klabbar till kaminen för de där 6 pizzorna.

Har inte sett 16 i verkligheten, den kanske tar större bitar.

Aska har jag aldrig fått på pizzan, det är ju som en liten plåtlåda där bak man eldar i och den lilla askan som blir stannar i den.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Tror du kommer få klyva och såga även om du köper ved alternativt blir den ganska dyr

Men bortsett från det, inga konstigheter, jag har köpt gasflaska och brännare på Biltema som jag tänder med, går fort. Sen tar det en kvart eller så innan det är tillräckligt varmt. Lite osäker på hur mycket som går åt, jag brukar fylla på 1-2 småbitar när det går och ibland fyller jag ut med lite grillkol. De är ju såpass men för att jämföra så kanske motsvarande 2-3 klabbar till kaminen för de där 6 pizzorna.

Har inte sett 16 i verkligheten, den kanske tar större bitar.

Aska har jag aldrig fått på pizzan, det är ju som en liten plåtlåda där bak man eldar i och den lilla askan som blir stannar i den.

Grymt! Tack för svar 🙂

Permalänk
Medlem

Ooni Koda 16! Relativt stor öppning vilket gör det lättare att baka även om du inte gör enorma pizzor. Gasol är så jäkla smidigt, Set & forget! Kostar runt 4500 senast jag kikade. Har lekt med en Ooni Fyra med pellets och det var... Mindre roligt.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av GLaDER:

Jag är skitnöjd med vår Ooni Karu 12. Tycker det är bra smäll för pengarna och det finns gasinsats att köpa till om man skulle vilja köra gas.

Ooni är väl absolut störst på just pizzaugnar också om jag fattat rätt ?
Hört mycket gott om dem

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag har första Ooni, på den tiden de hette Uuni som man kör med pellets. Jag hade utan tvekan valt en med gas idag och två brännare och största möjliga. Är man hemma kan man förvärma stenen i vanlig ugn, så kan man köra igång med pizzorna direkt när man drar igång pizzaugnen.
Men ha i åtanke att du kan göra väldigt bra pizzor i vanlig ugn också, finns många utmärkta tips i boken Pizza Wizard hur man gör en grym pizza i vanlig ugn. Jag använder knappt min uuni sen jag läst denna bok. Vill du nörda ner dig mer sen på deg och det man har till så är boken Pizza Napoletana från de som har lilla napoli ett bra tips.

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Rekordmedlem

Är eldning ens ett alternativ ?
Kan och får du montera den typen av ugn ? Det är en åtgärd som kräver bygganmälan i de allra flesta kommuner och du behöver en skorsten av nån typ så det är en rätt mycket större sak att genomföra än att skaffa en ugn av en annan typ.
Bor du i villa är det väl görbart om du vill men det kostar säkert från 20 000 kr mer än ugnen i sig men bor du i lägenhet så är det nog ganska tveksamt att du får tillstånd att göra det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är eldning ens ett alternativ ?
Kan och får du montera den typen av ugn ? Det är en åtgärd som kräver bygganmälan i de allra flesta kommuner och du behöver en skorsten av nån typ så det är en rätt mycket större sak att genomföra än att skaffa en ugn av en annan typ.
Bor du i villa är det väl görbart om du vill men det kostar säkert från 20 000 kr mer än ugnen i sig men bor du i lägenhet så är det nog ganska tveksamt att du får tillstånd att göra det.

Ta en titt på vad vi pratar om innan du spinner iväg.
Det behövs inga tillstånd för en Ooni eller liknande.

Förutom lägenheter då såklart, elda i den på balkongen är sannolikt förbjudet överallt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Matgeek har ju testat både pizzaugnar och mjöl så kolla lite där kanske innan inköp?
https://www.youtube.com/playlist?list=PLNP4gW25urzxIQgJnFOBac...

Permalänk
Medlem

En vanlig ugn i köket + rejäl stekpanna av gjutjärn eller kolstål som får förvärmas i ~45 minuter i ugnen. Mer krångligt behöver det inte vara, sparar massor med pengar och definitivt mer hållbart än att hålla på med gas. Och så är det platsbesparande som en bonus.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Hallå! Efter att ha smashat burgare en tid är det dags för en ny köksutmaning, baka pizza. Detta så klart göras i en pizzaugn. Men vad ska man ha? Ved/kol, gas, storlek etc.

Förstår de fundamentala skillnaderna men har svårt att bestämma mig. Vedeldat känns exempelvis mer genuint men är också mer omständligt än gas och svårare att få till temperaturen.

Är det värt det? Vad är era erfarenheter?

Hallå! Har nyligen gjort samma resa där jag gått från att ha bemästrat burgare till att bemästra pizza.

Skulle personligen argumentera för att du inte behöver nån särskild ugn över huvud taget utan att din vanliga ugn med största sannolikhet duger alldeles utmärkt; det är underlaget i sammanhanget som räknas. Jag har köpt en sån här: https://bakingsteel.com/products/baking-steel-mini-griddle som i princip är en enda stor stålbit som du tillagar pizzan på i ugnen. Den är lite mer flexibel och mindre klumpig än en dedikerad pizzaugn också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är eldning ens ett alternativ ?
Kan och får du montera den typen av ugn ?

Det är bara en annorlunda formad grill så får man grilla så får man grädda pizzor i en ooni.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är eldning ens ett alternativ ?
Kan och får du montera den typen av ugn ? Det är en åtgärd som kräver bygganmälan i de allra flesta kommuner och du behöver en skorsten av nån typ så det är en rätt mycket större sak att genomföra än att skaffa en ugn av en annan typ.
Bor du i villa är det väl görbart om du vill men det kostar säkert från 20 000 kr mer än ugnen i sig men bor du i lägenhet så är det nog ganska tveksamt att du får tillstånd att göra det.

Hade inte tänkt att öppna en pizzeria så en ugn i den storleken du tänker dig är inte riktigt vad tråden avser. Och bygglov? Har du sökt bygglov för din grill?

Skrivet av NodCommander:

En vanlig ugn i köket + rejäl stekpanna av gjutjärn eller kolstål som får förvärmas i ~45 minuter i ugnen. Mer krångligt behöver det inte vara, sparar massor med pengar och definitivt mer hållbart än att hålla på med gas. Och så är det platsbesparande som en bonus.

Skrivet av Ninjaflipp:

Hallå! Har nyligen gjort samma resa där jag gått från att ha bemästrat burgare till att bemästra pizza.

Skulle personligen argumentera för att du inte behöver nån särskild ugn över huvud taget utan att din vanliga ugn med största sannolikhet duger alldeles utmärkt; det är underlaget i sammanhanget som räknas. Jag har köpt en sån här: https://bakingsteel.com/products/baking-steel-mini-griddle som i princip är en enda stor stålbit som du tillagar pizzan på i ugnen. Den är lite mer flexibel och mindre klumpig än en dedikerad pizzaugn också.

Tvivlar inte på detta. Men jag tänker att den dedikerade pizzaugnen höjer trivselfaktorn på kvällar där man kan samlas vid den och baka sina egna pizzor på köksbänkarna på altanen

Men helt klart värdefull information, det betyder kanske att det inte är någon större skillnad på vedeldad/gaseldad i form av smakupplevelse. Det är alltså mer en känsla man vill åt då.

Permalänk
Medlem

Jag har bara provat gamla modellen med pellets. De fungerar, men gasol kommer vara mycket smidigare än att behöva slänga på pellets hela tiden.

Skrivet av Json_81:

Förutom lägenheter då såklart, elda i den på balkongen är sannolikt förbjudet överallt.

Gas kan vara okej där.

Finns bänkugnar som blir 400 grader numera om du vill köra en egen elugn för pizzorna också.

Vet inte riktigt hur man tänker att pizzaugnen ska stå inomhus som första tanke, även om du hade velat bygga en traditionell eller traditionellt inspirerad vedugn så går det bra, det kräver i regel ingen bygganmälan eller bygglov för den står ju utomhus. Det är när man börjar göra ändringar i huset som bygganmälan och ibland bygglov behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Skulle personligen argumentera för att du inte behöver nån särskild ugn över huvud taget utan att din vanliga ugn med största sannolikhet duger alldeles utmärkt; det är underlaget i sammanhanget som räknas.

Få ugnar går över 300 grader och definitivt inte 4-500 grader som pizzaugnarna gör.

Även med stål/sten i ugnen blir det inte likadant. Så det beror ju på vad för pizzor man vill ha.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tips om någon vill köra i sin vanliga ugn, sätt på högsta värme och grill och låt den tugga och värma stenen ordentligt (gärna 1 timme så att det blir så varmt det bara går). Kör sedan själva gräddningen med en liiten öppning på ugnen så att den fortsätter att mata på max värme. Det blir inte lika bra som att köra i en riktig pizzaugn men saknar man plats eller möjlighet till en sådan funkar det ändå bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Tips om någon vill köra i sin vanliga ugn, sätt på högsta värme och grill och låt den tugga och värma stenen ordentligt (gärna 1 timme så att det blir så varmt det bara går). Kör sedan själva gräddningen med en liiten öppning på ugnen så att den fortsätter att mata på max värme. Det blir inte lika bra som att köra i en riktig pizzaugn men saknar man plats eller möjlighet till en sådan funkar det ändå bra!

gråter och torkar tårarna med elräkningen

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

gråter och torkar tårarna med elräkningen

-0.9 öre just nu i SE1/2 så man får nästan betalt (lite skatter och skit i vägen bara) för att grädda pizza i ugnen om man har timpris!

Visa signatur

Apple

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Robiban:

Hade inte tänkt att öppna en pizzeria så en ugn i den storleken du tänker dig är inte riktigt vad tråden avser. Och bygglov? Har du sökt bygglov för din grill?

Tvivlar inte på detta. Men jag tänker att den dedikerade pizzaugnen höjer trivselfaktorn på kvällar där man kan samlas vid den och baka sina egna pizzor på köksbänkarna på altanen

Men helt klart värdefull information, det betyder kanske att det inte är någon större skillnad på vedeldad/gaseldad i form av smakupplevelse. Det är alltså mer en känsla man vill åt då.

Eldstäder och skorstenar som ska monteras fast behöver man med stor sannolikhet göra en bygganmälan för och ska det muras är det inte sällan ett arbete man behöver bygglov för.
Nu verkar det dock handla om en liten portabel ugn och ingen riktig murad eldad ugn.
Vi hade en bakstuga hemma när jag var liten och den ugnen hade man definitivt behövt ha bygglov för att få bygga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eldstäder och skorstenar som ska monteras fast behöver man med stor sannolikhet göra en bygganmälan för och ska det muras är det inte sällan ett arbete man behöver bygglov för.
Nu verkar det dock handla om en liten portabel ugn och ingen riktig murad eldad ugn.
Vi hade en bakstuga hemma när jag var liten och den ugnen hade man definitivt behövt ha bygglov för att få bygga.

Behövs i regel ingen anmälan eller lov att bygga vedugn i trädgården. Det är när du ändrar husets utseende du behöver bygglov i regel i dessa ärenden, andra ändringar relaterade till eldning brukar bara kräva anmälan om vi pratar om sånt som installeras i bostaden.

Likaså behöver du inte heller någon sotare för vedugnen i trädgården. Du får också i många fall bygga bygglovsbefriade skärmtak över uteplatser, utan anmälan.

Det finns byggsatser om du vill mura din pizzaugn, men det är ganska uppenbart om man varit i en butik senaste 5 åren att det gäller en liten flyttbar pizzaugn och att de är gjorda för utomhusbruk. Smashed burgers gjorde han nog ute på grillen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eldstäder och skorstenar som ska monteras fast behöver man med stor sannolikhet göra en bygganmälan för och ska det muras är det inte sällan ett arbete man behöver bygglov för.
Nu verkar det dock handla om en liten portabel ugn och ingen riktig murad eldad ugn.
Vi hade en bakstuga hemma när jag var liten och den ugnen hade man definitivt behövt ha bygglov för att få bygga.

Förstår vad du menade, var lite spydig i mitt svar, onödigt kanske. Jag tänkte att i och med dagens utbredda lathet och de små pizzaugnarnas popularitet antog jag att alla förstod att det var en sådan jag menade. Hade jag haft pengarna hade jag ju däremot inte tackat nej till ett kök som rymmer en murad pizzaugn 🙂

Permalänk
Medlem

En fråga... om man jagar den "godaste" pizzan... den mest kulinariska upplevelsen. Jobb, inlärning osv. spelar ingen, kostnad för ingredienser/utrustning roll. Är det ved, kol eller pellets man ska ha? Är verkligen vedeldsbakat det bästa? Vet att detta är en smaksak, men jag tänker att de flesta tycks ändå föredra vissa saker. T.ex. kolgrillad eller BBQ-smoked framför en elgrill inne osv.

Skrivet av Json_81:

Ta en titt på vad vi pratar om innan du spinner iväg.
Det behövs inga tillstånd för en Ooni eller liknande.

Förutom lägenheter då såklart, elda i den på balkongen är sannolikt förbjudet överallt.

Jag har hyreslägenhet och jag grillar på balkongen!! Det gjorde tidigare hyresgäster också! Många tror att man inte får göra det och det stämmer inte alls "överallt". Jag har djupdykt och det finns ingenting som säger man inte får det enligt lagstiftningen. Dels får man inte det om man stör grannarna och dels är det förbjudet enligt hyresstadgarna nästan överrallt. Men enligt "hyresstadgarna" är det inte heller tillåtet att hyra lägenhet som kraftigt skuldsatt (nästan "överallt") det gör det inte per defintivtion olagligt. I mitt fall har jag en privat hyresvärd (och ensam balkong) som inte har något problem med det, han känner till det. Det finns endast 3 hyresrätter här... och en företagslokal i botten av fastigheten. Det har till och med varit en polisbuss full med poliser (uniformerade kravallpoliser för fotbollsmatch) precis nedanför, på väg att ta en lunch i närheten. De tittade upp från parkeringen lite snabbt (någon kort blick bara, helt normalt) NÄR jag grillade men reagerade inte överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysXpl:

En fråga... om man jagar den "godaste" pizzan... den mest kulinariska upplevelsen. Jobb, inlärning osv. spelar ingen, kostnad för ingredienser/utrustning roll. Är det ved, kol eller pellets man ska ha? Är verkligen vedeldsbakat det bästa? Vet att detta är en smaksak, men jag tänker att de flesta tycks ändå föredra vissa saker. T.ex. kolgrillad eller BBQ-smoked framför en elgrill inne osv.

Jag har hyreslägenhet och jag grillar på balkongen!! Det gjorde tidigare hyresgäster också! Många tror att man inte får göra det och det stämmer inte alls "överallt". Jag har djupdykt och det finns ingenting som säger man inte får det enligt lagstiftningen. Dels får man inte det om man stör grannarna och dels är det förbjudet enligt hyresstadgarna nästan överrallt. Men enligt "hyresstadgarna" är det inte heller tillåtet att hyra lägenhet som kraftigt skuldsatt (nästan "överallt") det gör det inte per defintivtion olagligt. I mitt fall har jag en privat hyresvärd (och ensam balkong) som inte har något problem med det, han känner till det. Det finns endast 3 hyresrätter här... och en företagslokal i botten av fastigheten. Det har till och med varit en polisbuss full med poliser (uniformerade kravallpoliser för fotbollsmatch) precis nedanför, på väg att ta en lunch i närheten. De tittade upp från parkeringen lite snabbt (någon kort blick bara, helt normalt) NÄR jag grillade men reagerade inte överhuvudtaget.

Vad som skapar värmen är oväsentligt för smaken, pizzan är inne för kort tid för att det ska ge smak.

Du verkar förvirrad över skillnaden mellan lagar och avtal. Det finns som du är inne på ingen lag som förbjuder grillning på balkongen, för det behövs inte. Sätter hyresvärden regeln att man inte får grilla på balkongen och du inte följer det så kommer du inte dömas för brott, du kommer bli vräkt. Om din privata hyresvärd inte har en sån regel är det såklart jättebra, och fritt fram för dig att grilla.
Jag syftade dock (kanske lite otydligt) på mer vanliga lägenhetshus.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

gråter och torkar tårarna med elräkningen

Vad ligger en ugn på, 3000W? Så blir inte många kronor på en timme även om elpriset ligger på 2-3kr/kWh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vad som skapar värmen är oväsentligt för smaken, pizzan är inne för kort tid för att det ska ge smak.

Du verkar förvirrad över skillnaden mellan lagar och avtal. Det finns som du är inne på ingen lag som förbjuder grillning på balkongen, för det behövs inte. Sätter hyresvärden regeln att man inte får grilla på balkongen och du inte följer det så kommer du inte dömas för brott, du kommer bli vräkt. Om din privata hyresvärd inte har en sån regel är det såklart jättebra, och fritt fram för dig att grilla.
Jag syftade dock (kanske lite otydligt) på mer vanliga lägenhetshus.

Ehhh, det var just det som var min poäng. Det var exakt det jag menade. Men du kanske misstolkade mig eller om jag uttryckte mig luddigt på något sätt. Jag är inte någon jurist men mitt exjobb (2013) gick ut på att ta fram säkerhets- och upphandlingsavtal till FMV. Så jag vet inte, det vore gansak illa om jag inte förstod skillnad med tanke på det... Och jag har inte knarkat bort några hjärnceller sedan dess heller, det är helt säkert.

F ö vettig information ang pizzan. Men gradantalet kanske torde spela roll? Eller? Vissa pizzaugnar går upp i 400-500 grader, andra går upp i typ 800 grader? Här har jag inte riktigt lika bra koll. Jag har bara gjort klassisk ugnspizza när jag bodde hemma... och det var rätt många år sedan nu. Jag tror jag gjorde pizza 1-2 gånger under studietiden med något snuskigt pizzakit, men det här är ju mer kulinarisk finpizza som jag är ute efter som sagt. Sedan läste jag någonstans att "äkta napoleansk pizza" görs i vedugn. Om det inte spelar någon roll... hur kommer det sig? Skulle det vara någon slags marknadsföring bara? Jag har också läst att viss pellets kan ge mer eller mindre rökig smak osv. men här kanske du ställt svar på den frågan redan.

EDIT: Ja, vanliga lägenhetshus har du nog rätt i att det kan vara så. Det är nog mer ett undantag att det är okej än att det inte är det. Jag tolkade ditt ordval i det sammanhanget "förbjudet" som att du trodde det var olagligt (jag har pratat med andra och vissa verkar tro det), men du kanske inte menade så. I sådana fall min egen feltolkning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysXpl:

F ö vettig information ang pizzan. Men gradantalet kanske torde spela roll? Eller? Vissa pizzaugnar går upp i 400-500 grader, andra går upp i typ 800 grader? Här har jag inte riktigt lika bra koll. Jag har bara gjort klassisk ugnspizza när jag bodde hemma... och det var rätt många år sedan nu. Jag tror jag gjorde pizza 1-2 gånger under studietiden med något snuskigt pizzakit, men det här är ju mer kulinarisk finpizza som jag är ute efter som sagt. Sedan läste jag någonstans att "äkta napoleansk pizza" görs i vedugn. Om det inte spelar någon roll... hur kommer det sig? Skulle det vara någon slags marknadsföring bara? Jag har också läst att viss pellets kan ge mer eller mindre rökig smak osv. men här kanske du ställt svar på den frågan redan.

EDIT: Ja, vanliga lägenhetshus har du nog rätt i att det kan vara så. Det är nog mer ett undantag att det är okej än att det inte är det. Jag tolkade ditt ordval i det sammanhanget "förbjudet" som att du trodde det var olagligt (jag har pratat med andra och vissa verkar tro det), men du kanske inte menade så. I sådana fall min egen feltolkning...

Vi verkar ha samsyn kring balkongerna så det släpper vi

Ja, temperatur gör skillnad. Jag har inte testat mer än ca 500 grader som Oonin kommer upp i, och det är ju en klar skillnad mot ugnens ~275 eller så, även med sten i den. Om 800 skulle ha fördelar vet jag inte, låter som det skulle vara otroligt lätt att bränna pizzan.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."