Helgsnack: Vad jobbar du med?

Permalänk
Medlem

IT-support senaste 12 åren, främst inom staten men nu privat. Siktar på att bli Intune/Azure certifierad.

Permalänk
Medlem

Vaktmästare på statlig myndighet i drygt 5år, 26k mån. Det var kul i början men nu är det ensidigt och segt. Och löneutvecklingen är katastrofalt dålig så ska utbilda mig till frontend utvecklare till hösten.

Permalänk
Medlem

Planering/koordinering inom kärnkraften, men det är inte mitt fel att elen är så dyr ibland.

Permalänk
Medlem

IT/senior systemadministratör/devops/CI - anställd i 22 år, nästa vecka börjar jag jobba som konsult i eget AB, kommer att höja "månadslönen" med ca 60% för samma typ/mängd av arbete. Förhoppningsvis ger det utrymme att gå ner i tid framöver och/eller pension när jag vill efter 45.

Permalänk

Frontend-utvecklare, jag jobbar med en app i React Native på ett medelstort företag sen ett och ett halvt år. Innan dess jobbade jag ca två år med API/integrationsutveckling som konsult.

Hade tjänat mer pengar om jag tyckte backend/integration var kul men gillar verkligen hela designbiten och att man gör saker man kan se och ta på (på telefonen) inom frontend, så det har varit värt en lite sämre löneutveckling hittills för att få erfarenheten. Tjänar ca. 41k idag innan skatt. Fick en ökning på ungefär 1% vilket känns lite klent för it-branschen i Stockholm så jag kollar lite avslappnat efter nya möjligheter. (Shameless plug, hör av dig om du vill intervjua mig )

Permalänk
Datavetare

Datorkonsult, vi jobbar med tre huvudområden. Dels spelutveckling på PC, konsol och mobiler. Dels systemutveckling fullstack och embedded. Dels growth management. Är "CTO" men anstränger mig att vara del av den operativa delen så mycket som möjligt (d.v.s. skriver fortfarande en hel del kod), tror att enda sättet att verkligen hänga med i teknikutvecklingen är att fortsätta jobba med den.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Har en befattning på Treasury hos ett svenskt börsnoterat företag. Lönen är godkänd.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Låter som ett riktigt roligt jobb! Om man får fråga, hur såg din 'resa' ut, från utbildning till att börja jobba med det? Jag har nämligen 2 år kvar tills jag får en civ.ing examen i IT, och jag hade gärna haft ett liknande jobb till dig i framtiden.

tl:dr; sist

Ja, det är verkligen roligt och stimulerande! Kul också att vara i en position att man INTE har ångest på söndagen utan faktiskt ser fram emot arbetsveckan som kommer

Jag började som utvecklare 2006ish efter högskolan, tog inte examen utan började jobba sista året. Satt med lite blandade uppgifter, klart mest kod men även en del kravarbete, synk med business etc. som jag tyckte var intressant.
De första åren lär man sig koda och vad som funkar långsiktigt när man måste ändra koden man skrev för ett år sedan.

Efter ungefär 5år så fick jag informellt ansvar för ett team med 5 utvecklare. Mest se till att vi jobbade på rätt grejer, lösa problem (otydliga/motstridiga krav, miljöer som behövde beställas etc) men hade inget formellt att säga till om. Mycket tjänster och gentjänster för att få saker gjorda och lärde mig mycket om att hantera människor, organisationer och företagspolitik.

Hoppade runt mellan olika uppdrag och samlade på mig erfarenhet från olika organisationer och team fram till 2018-19 någonstans.
Då fick jag ett uppdrag som tech-lead för ett av teamen hos dåvarande kund.
Det var mer formellt ansvar för arkitektur, backlog, leveranser, uptime etc. En ganska klassisk tech-lead roll.
Här knöt jag mycket kontakter med andra team, folk lite längre upp i hierarkin vilket är bra när man söker "högre" roller senare.

2020 precis innan pandemin så fick jag erbjudande om att ta en engineering manager roll.
Företaget (amerikanskt så ta definitionen av rollen med en nypa salt) förväntade sig att en EM ska:

  • Ansvara för att arkitekturen är hållbar och föreslå förbättringar INNAN man verkligen behöver dem så man måste hålla koll på vilka initiativ som börjar röra på sig och kommer ens väg närmaste året. Det är här kontakter med människor och andra team verkligen behövs.

  • Ansvara för att budgeten hålls och göra budgetarbetet för nästa kvartal - är inte speciellt stimulerande men tar inte heller så mycket av min tid.

  • Se till att anställda får jobba med utmanande uppgifter. Detta är klart för att vi vill att folk ska bli bättre och leverera mer men en viktig del är att folk får känna att de har en möjlighet att påverka vad de jobbar med och får jobba med saker de är intresserade av - då stannar folk för det mesta kvar längre.

  • Se till att folk INTE jobbar för mycket övertid. Detta prioriteras mer än jag trodde att det skulle göras i ett amerikanskt företag men de är rätt hårda på att om folk t.ex. gör en hjälteinsats och räddar produktion utanför ordinarie arbetstid så ska de ta ut den tiden som komp så snart det är möjligt. Gör de inte det så får JAG skit för det haha.

  • Sätta löner - inte så farligt som det låter. Det är väldigt tydligt vad man bedöms efter och det är en dialog mellan mig och mina anställda där vi följer upp deras mål för året kvartalsvis. Intressant också att "vara hjälpsam för andra team" prioriteras högt så man straffas om man är egoistiskt.

  • Hålla one to ones, så vi har återkommande möten var tredje vecka (tidigare varannan vecka när jag hade färre anställda som direktrapporterade till mig). Det är enligt mig ett av de viktigaste ansvaren jag har - se till att folk mår bra och utvecklas. Gör också att man får en starkare koppling till personen så man inte bara ser folk som "resurser" <- hatar verkligen det ordet.

  • Driva förändringar som vi anser behöver göras. Kan vara allt från att planera förändringar med olika team och stakeholders till att sätta upp support-processer, säkra budget för det arbetet och se till att det rullar.

En väldigt stimulerande roll där man verkligen får problemlösa på en högre nivå än kod och mer långsiktigt. Jag inbillar mig att de flesta utvecklare gillar problemlösning och nu spelar man med andra pjäser än när man satt och knackade kod. Jag ser det nästan som ett strategispel (men med reservationen att vi inte kan förlora/förbruka människor för det är game over!).

En stor del av day to day blir också att undanröja hinder innan de blir hinder för utvecklingsteamet. Så saker som behöver lösas/prioriteras/förtydligas/säkras görs innan det blir en blocker för teamet så de kan jobba så obehindrat som möjligt.

Sedan sent 2022 så sitter jag som senior EM. Enda skillnaden är egentligen att jag nu ansvarar för tre utvecklingsteam och även agerar bollplank/mentor åt kollegor som är nya i EMrollen. Det skalar inte att ge mig fler team än så här eftersom jag då inte kan ge anställda den uppmärksamheten de förtjänar så vi håller nog där.

Nästa steg i hierarkin är att man endast har EMs som rapporterar till en och då rapporterar man själv till CTO.

tl:dr;

  • Samla på dig god erfarenhet av så många olika system som möjligt (bra att börja som konsult och aktivt byta uppdrag ofta i början) för att se vad som fungerar från arkitekturperspektiv - lär dig vilka problem som brukar behöva vilken typ av lösning. Det är kanske inte alltid kod behövs? Processer är minst lika kraftfulla.

  • Underskatta verkligen inte vikten av att förstå hur en organisation fungerar och hur man drar nytta av den. Det är utanför vår comfort-zone som utvecklare men väldigt viktigt om man vill ta andra roller. T.ex. behöver du få en informell blessing av en viss grupp innan dina initiativ approvas? Bli god vän med den gruppen då.

  • Människor är viktigare än kod. Lär dig samarbeta även med folk du inte personligen gillar och lyssna noga på vad de säger så förstår du mer av hur och varför de agerar som de gör.

  • Ta initiativ! Var en doer, fråga efter lov när det är rimligt men om något behöver göras och det är rätt sak att göra så informera om att du kommer att göra det och börja gör det.

  • Var lite ego och inte så himla svensk - har du och ditt team gjort något bra så basunera ut det. Management hör och ser mer än man tror även de inte kommenterar på allt. Få folk att känna igen ditt namn.

  • Lär dig hur budgetering fungerar - forecast, budget, capitalization.

  • Erbjud dig att hjälpa till med rekryteringsintervjuer när du är mogen - bra erfarenhet att ha när du själv behöver rekrytera.

  • Nätverka, både inom och utanför företaget. De flesta möjligheterna kommer från folk man känner/har jobbat med.

  • Leadership != Management. Leadership krävs när man vill genomföra en förändring. Management krävs när man vill låta något rulla på.

Det var nog det. Hojta om något är oklart eller om du vill att jag förtydligar något
Och lycka till!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Ekonom. Sett till hur många det finns verkar vi vara lite underrepresentede här på Sweclockers.

Permalänk
Medlem

IT-hora (se: konsult). Tillfredsställer kunders IT-perversioner mot betalning. Inga hämningar: krav, arkitektur, implemention, teknisk projektledning, test, drift, support. Implementationsspråk och teknikstack efter behag.

Skrivet av Ergoline:

Ekonom. Sett till hur många det finns verkar vi vara lite underrepresentede här på Sweclockers.

…och är bland annat examinerad civilekonom.

Permalänk

Diakon i Svenska kyrkan.

Visa signatur

Intel i5 4670k 2xgigabyte gtx770 4gb nvidia surround

Permalänk
Skrivet av nightfrontier:

Kan tyvärr inte gå in på hur mycket jag tjänar då det är busenkelt att lista ut vem jag är Men kan säga som så att jag tjänar riktigt bra och är mer än nöjd för tillfället. Men då ska det tilläggas att jag har många års erfarenhet inom branschen vilket hjälp motivera kompensationen.

När det gäller Sverige så har vi en rätt stabil spelmarknad. Senaste rapporten från datorspelsbranschen vittnade om en stor brist på kompetens (spås saknas tusentals utvecklare.. kanske till och med tiotusentals om jag inte minns fel) de kommande åren. Men det finns definitivt volatilitet när man utvecklar just nöjesprodukter, om en produkt inte går i ekonomisk vinst kan det så klart gå rätt fort med nerskalning och nedläggning om det så vill sig.

Hur kan det vara brist på kompetens när det finns otrolig konkurrens i spelindustrin? Alla vill bli spelutvecklare verkar det som. Menar du istället att det inte finns tillräckligt många "bra" spelutvecklare (bara massa oerfarna juniorer)? Så som jag förstått är det extremt svårt att komma in i spelindustrin som spelutvecklare? Har jag fel?

Du säger att du tjänar bra men du har också varit i industrin i väldigt många år känns det som. Får nya spelutvecklare också en hyfsad lön eller börjar dem väldigt lågt och arbetar sig uppåt sakta? Kan man förvänta sig en lägre lön en vad man redan har som "vanlig" utvecklare?

Hur är det med balans mellan arbete och fritid? Blir man lätt utbränd?

Har hört att många sparkas vid ett spelprojekts slut eller blir sparkade pga spelet misslyckas (vilket är ganska stor chans att det sker om man inte är något AAA powerhouse med en massa pengar och marknadsföring bakom sig). Har du upplevt det under din karriär eller är det bara något som sker i USA? Har du blivit tvungen att "jobbhoppa" ofta?

Har som sagt själv velat bli spelutvecklare men är rädd att det är ett liv fullt av stress, utbrändhet, och saknad av jobbsäkerhet. Men det är kanske inte alls så det funkar i den svenska spelindustrin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryngel:

Coolt, det var också mitt yrke i 15 år. Konsult eller direktanställd?

Trevligt
Direktanställd.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Student, läser till systemutvecklare. Ska vara fokus .NET och C# men är bred utbildning så spetsas nog mest genom LIA1 och 2 samt examensarbetet. Ett av två år slutfört efter denna termin.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Anställd som Medicinteknisk Ingenjör på ett sjukhus, även om jag är civilingenjör i grunden.
Tog jobbet i väntan på att en viss doktorandtjänst skulle utannonseras, eftersom jag planerade en karriär som forskare.
Den önskade tjänsten uteblev och jag har stannat här i 25 år (om två månader). Intressanta arbetsuppgifter, trevliga kollegor och ett bra arbetsklimat gör att vi har låg personalomsättning.

Permalänk
Medlem

Vad jobbar ni med var frågan och inte vad ni tjänar. Det finns en annan tråd här på swec där ni kan berätta hur fet lön ni har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirigoe:

IT/senior systemadministratör/devops/CI - anställd i 22 år, nästa vecka börjar jag jobba som konsult i eget AB, kommer att höja "månadslönen" med ca 60% för samma typ/mängd av arbete. Förhoppningsvis ger det utrymme att gå ner i tid framöver och/eller pension när jag vill efter 45.

Om du startat eget bolag där du både är ägare/vd och anställd, lär du inte få samma mängd/typ av arbete dock Men skönt med 60% mer i lön!

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Mekaniker, med allt vad det innebär nuförtiden.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem

Kör godståg för ett mindre företag.
Eller ja, i Sverige är de små men de är stora i Europa.

Permalänk

Kör skogsmaskin, just nu skördare mestadels i gallring, skiftgång.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem

Jobbar just nu som laboratoriechef på ett massabruk vi är även ackrediterade inom vissa analyser som har med utsläpp att göra, för att säkerställa att vi inte släpper ut saker vi inte borde.

Börjar dock på en ny tjänst inom ett par veckor som Operational excellence manager, minsta titeln..
Kortfattat handlar det om att jobba med ständiga förbättringar och förändringsledning denna gång inom kärnkraften. Ska bli hur kul som helst, älskar att jobba framåt med förbättringar.

Permalänk
Medlem

Psykolog inom primärvården. Genomsnittslönen i min region är 46815.

Permalänk
Medlem

Arbetsplats ansvarig på en av Sveriges största privata vårdgivare.
Tjänsten inkluderar ansvar för Intune, Defender, Print och all hårdvara alla anställda ska köra med
Blir en hel dealings med Lenovo, HP, Dell osv så många leksaker får man

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Otrevliga kommentarer undanbedes!

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Jobbar inom musik för media åt ett företag i Australien. Tänk stock photos fast med musik/sfx istället för reklam, film och spel.
Jobbar 100% hemifrån (eller från en solstol någonstans där wi-fi existerar) och har gjort detta sedan 2008. Hade jag inte haft barn så hade jag pyst för längesen till lite förmånligare breddgrader ang. väder och ekonomi då jag får betalt i dollar och det kan svänga rejält, speciellt runt presidentval när dollarn går ner kraftigt (kan halvera lönen även fast jag gör exakt samma timmar).

Trevligt i överlag, bortskämd i mycket men efter ett par år så saknar man den sociala biten där t.o.m. torra "dad jokes" vid kaffebryggaren i fikarummet saknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus82:

Mekaniker, med allt vad det innebär nuförtiden.

Tyvärr betydligt mer än att bara meka, själv arbetat som mekaniker

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av bdea:

Jobbar just nu som laboratoriechef på ett massabruk vi är även ackrediterade inom vissa analyser som har med utsläpp att göra, för att säkerställa att vi inte släpper ut saker vi inte borde.

Börjar dock på en ny tjänst inom ett par veckor som Operational excellence manager, minsta titeln..
Kortfattat handlar det om att jobba med ständiga förbättringar och förändringsledning denna gång inom kärnkraften. Ska bli hur kul som helst, älskar att jobba framåt med förbättringar.

Läckert! Är det på vattenfall fleet?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

DevOps Engineer

Kul som fan, jobbar med att lösa skit som inte funkar inom IT. Nya problem och nya verktyg att använda sig av varje dag.

Stack som: Kubernetes, Ansible, Terraform, Python, Linux/Win servers, Azure, AWS etc etc

Permalänk
Medlem

Ska skriva på anställningsavtal imorgon och börjar ett nytt äventyr som IT-ansvarig på en skola. Tänka sig att få använda sin hobby som sitt arbete och lite därtill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djayy:

Jobbar som IT-Support på ett större företag med jour var fjärde vecka. Trivs väldigt bra. I framtiden vill man gärna jobba inom IT-Säkerhet. Tycker det är en väldigt spännande bransch med en lysande framtid och jag har ju redan med det att göra dagligen. Ser att det finns många med viktiga yrken här, stort tack att ni finns!

Varför vänta med din dröm? Gå in på academic work och under ”Academy” så ansöker du deras Cyber security kurs. 12 veckor och du har både nya kunskaper och förverkligat din dröm.