Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Rätt att neka ö-k via dokumenterad chat (Comviq)?

Permalänk
Medlem

Rätt att neka ö-k via dokumenterad chat (Comviq)?

Hej,

Skulle teckna ett mobilabonnemang med lur till min far o fick en bra deal med Comviq som innebar 12 Gb surf för 125:-/mån och på min fråga om Comviqs ”Mobil på köpet”- lurar ingick så fick jag ett ”Jag löser det” till svar.
Glad i hågen rapporterar jag till min far o efter vi gemensamt bestämt vilken lur så kontaktar jag kundtjänst några dagar senare men då backar de på dealen o menar att mobilen inte alls ingår!?!

Turligt nog tog jag skärmdumpar på hela vår konversation då Comviq inte erbjuder att få chatt-historiken mailad men trots det backar kundtjänst.

Min fråga är om jag har några rättigheter o kan åberopa ngn konsumentlag som ger mig rätt?

Någon som har koll….?

(Sorry för wall-of-text)

Permalänk
Medlem

Frågade du specifikt efter ”lurar” så är inte svårt att tänka sig vad som gick fel. För alla andra betyder det hörlurar.

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Min fråga är om jag har några rättigheter o kan åberopa ngn konsumentlag som ger mig rätt?

Eftersom vi inte vet exakt vad som sagts eller hur avtalet ser ut kan vi inte heller ge några bra råd. Du får nog dela med dig av de där skärmdumparna.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Någon som har koll….?

(Sorry för wall-of-text)

Ja, om din kommun har en konsumentvägledning

https://www.hallakonsument.se/om-oss/kommunal-konsumentvagled...

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Hmm, kanske rätt väg att gå innan jag postar skärmdumpar på nätet…

Jag tänkte mest i största allmänhet om konsumentlagen ansåg vårt muntliga/skriftliga ö-k var bindande…
@Tossefar - uttryckte mig klumpigt, vår konversation visar tydligt att min fråga avser det Comviq kallar ”Mobil på köpet”-telefon

Permalänk
Medlem

Posta konversationen här då. Annars kan vi nog inte hjälpa så långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Hmm, kanske rätt väg att gå innan jag postar skärmdumpar på nätet…

Jag tänkte mest i största allmänhet om konsumentlagen ansåg vårt muntliga/skriftliga ö-k var bindande…
@Tossefar - uttryckte mig klumpigt, vår konversation visar tydligt att min fråga avser det Comviq kallar ”Mobil på köpet”-telefon

Du kan ju censurera bilden så att all privat information inte syns. Jag kan inte tänka på någon nackdel för dig, medans exakt vad som skrevs i chatten mer eller mindre är nödvändigt för oss att ge bästa råd.

Om jag går på vad du har skrivit så verkar de ha gett dig ett erbjudande (offert/anbud), där du varken har nekat eller gett en ren accept. Alltså inte sagt ja eller nej där och då - du skulle kolla och bestämma dig för mobiltelefon. Då gäller offerten i "skälig betänketid för köparen", så länge erbjudandet inte anger offertens tid. Jag skulle gissa på att skälig betänketid för mobiltelefon + abonnemang är minst tre-fyra dagar iaf, kanske längre.

Men som sagt så skulle det verkligen hjälpa med underlag för exakt vad som sagts.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Jag tänkte mest i största allmänhet om konsumentlagen ansåg vårt muntliga/skriftliga ö-k var bindande…

Det finns ingen lag som heter ”konsumentlag(en)”.

Om du vill veta hur avtal sluts kan du roa dig med att läsa ”Lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område”.

I allmänhet finns det inga formkrav på hur avtal sluts, såvida det inte finns ett specifikt lagrum som säger hur det ska vara. Så vitt jag förstår kan ett giltigt avtal om ett mobilabbonemang uppkomma åtminstonde via chatt, troligen även över telefon.

Lag om elektronisk kommunikation, kapitel 7, har en del åsikter om hur avtal om kommunikationstjänster ska upprättas. Distansavtalslagen och konsumentköplagen är också tillämpliga, men jag kommer inte på något i dem som skulle tala till din fördel, snarare tvärtom, säljaren förväntas ge en sjuhelvetes massa information innan avtal sluts eller snarast därefter och du har antagligen inte fått någon sådan information.

Eftersom anbud och accept inte genomfördes vid ett och samma tillfälle så kan man nog utgå från att inget avtal slöts just då. Så, som aMp säger, blir frågan hur ett eventuellt anbud var utformat, hur länge det var giltigt och med vilka förbehåll.

Det är inte säkert att säljaren gav ett anbud, ifall det var du som initierade kontakten. Företaget har ett utbud, när du kontaktar dem är det du som ger ett anbud och det är de som i så fall får stå för accepten. Beroende på hur man tolkar situationen

Permalänk
Medlem

Här är en skärmdump på det jag lovades och som är det vitala i min frågeställning:

https://postimg.cc/FfYNFC8f

Blev lovad det den 12 maj och har äntligen hunnit besöka min far (bor 10 mil ifrån mig) och förklara för honom om dealen face-to-face.
Igår så backade alltså Comviq trots att jag skickade dem skärmdumpen och de menade att kollegan gjort ett misstag, skyllde på "mänskliga faktorn"...
Jag vill bara fastställa om det är lönt att bråka i ärendet för att hävda min rätt?

Har kontaktat Konsumentvägledningen i min kommun men de har tydligen bara bemanning på torsdagar.

Permalänk
Medlem

Hade du återkommit så hade det säker funkat, men nästan en månad senare? Mer tveksamt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Här är en skärmdump på det jag lovades och som är det vitala i min frågeställning:

https://postimg.cc/FfYNFC8f

Blev lovad det den 12 maj och har äntligen hunnit besöka min far (bor 10 mil ifrån mig) och förklara för honom om dealen face-to-face.
Igår så backade alltså Comviq trots att jag skickade dem skärmdumpen och de menade att kollegan gjort ett misstag, skyllde på "mänskliga faktorn"...
Jag vill bara fastställa om det är lönt att bråka i ärendet för att hävda min rätt?

Har kontaktat Konsumentvägledningen i min kommun men de har tydligen bara bemanning på torsdagar.

Om de säger att de har "gjort ett misstag" så medger de iaf att det är vad som kommunicerats och erbjudits till dig. De har gett dig det erbjudandet alltså, och personen säger att det även skall noteras att detta erbjudits. Även om det skulle vara ett misstag (tror jag inte fem öre på för övrigt), så är det dealen som diskuterats fram. Det är i vanliga fall då företaget/specifika medarbetaren som gjort fel som får ta "smällen".

Det jag ser tala emot dig (som dock är en viktig del) är att du tagit relativt lång tid att återkoppla. Är ganska exakt fyra veckor skälig tid är då frågan? Man kan ju argumentera för att det är skälig tid, då det ändå är ett bindande avtal på 24 månaders betalningar det gäller, så definitivt värt att pröva.

Det är vad jag skulle gå på, prata vänligt, sakligt men bestämt med personen i chatten - och lägg på lite lagom charmigt rövslickande. Märker du snabbt att personen vägrar, be om att få chatta med/bli uppringd av medarbetarens överordnade, och försök få igenom det där (och/eller testa att ansluta till chatten på nytt och hoppas på en annan handläggare). Och fortsätt vara trevlig men bestämd med det som du faktiskt blev erbjuden.

Långt ifrån säkert att det fungerar dock. I sådana fall kan du skicka in underlaget till ARN, som kanske kommer med ett beslut om typ sex månader. Det lär stå i deras villkor att de följer ARNs beslut vid tvister, det har de flesta större företagen. Men det kan du enkelt själv kolla på deras hemsida.

Lycka till!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Här är en skärmdump på det jag lovades och som är det vitala i min frågeställning:

https://postimg.cc/FfYNFC8f

Det du frågar är alltså enbart om "dubbel surf" gäller, inte om månadskostnaden är densamma om ni ändrar förutsättningarna. Hade du ställt frågan som "Gäller erbjudandet om dubbel surf och 125:-/månad i 24 månader om..." så hade det hela varit väldigt tydligt, nu är det inte alls klart att du egentligen avser samtliga avtalsvillkor.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Priset du fick på 125kr/mån var väl för en viss surfmängd och en specifik telefon. Byter man till en dyrare telefon kommer ju priset gå upp. Tolkar det som att du frågade om dubbel surf kunde ingå även om du väljer en annan telefon. Priset kommer dock skilja sig.

Tror inte dom kan välja och vraka på vad dom kan erbjuda. Ofta är det färdiga paket som dom säljer och automatiska system som sätter priser. Går alltid justera priserna med rabatter, men tror inte dom har möjlighet att lägga på en så stor rabatt som du önskar dig.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Skrivet av elp:

Här är en skärmdump på det jag lovades och som är det vitala i min frågeställning:

https://postimg.cc/FfYNFC8f

Blev lovad det den 12 maj och har äntligen hunnit besöka min far (bor 10 mil ifrån mig) och förklara för honom om dealen face-to-face.
Igår så backade alltså Comviq trots att jag skickade dem skärmdumpen och de menade att kollegan gjort ett misstag, skyllde på "mänskliga faktorn"...
Jag vill bara fastställa om det är lönt att bråka i ärendet för att hävda min rätt?

Har kontaktat Konsumentvägledningen i min kommun men de har tydligen bara bemanning på torsdagar.

Din fråga är för otydlig, du frågar om det går att ordna dubbel surf även om du skulle välja en "mobil-på-köpet- deal, inte om priset 125kr förblir detsamma. Om de dessutom hade en kampanj just då med dubbel surf och inte har den kampanjen längre när du kommer tillbaka en månad senare så har du nog inte så mycket att hämta tyvärr.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌