Shrinkflation, hur långt kommer det gå?

Permalänk
Medlem

Shrinkflation, hur långt kommer det gå?

Hej

Satt och funderade lite nu på morgonen, visst fasen var big macen mycket större förr. Inte bara för att jag hade mindre händer utan den var fan större. Nu är den ju hur liten som helst.

Samma sist jag köpte en Magnum glass. En vanlig Magnum glass idag är vad magnum mini glassarna var runt 2000. Vet att shrinkflation har i stort sett alltid funnits där men känns som att allt börjar bli hur litet som helst.
Känns som att produkter vartannat år får högre precis och vartannat år mindre mängd. Detta borde ju inte kunna fortgår för alltid? Tillslut går det ju inte krympa produkterna mer? Har ni reagerat på samma eller har ni andra exempel där ni reagerat?

Hade varit kul att haft en global databas där man kan putta in storlek på produkter år för år för att se hur det ändras.

Shrinkflation är ett fenomen som innebär att produkter krymper i storlek eller mängd, men behåller samma pris eller till och med höjs i pris. Det är ett sätt för företag att öka sina vinster eller behålla dem trots stigande kostnader för råvaror och produktion. Enligt en undersökning från 2018 har Big Macen minskat i storlek med 20 procent sedan 1980-talet, men priset har ökat med 380 procent.

Visa signatur

PC - AR X870E-Nova | 98003DX 5.2GHz | 32GB | RTX5090 | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 80TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Shrinkflation kommer alltid vara en grej eftersom inflation alltid kommer vara en grej, dessutom är det absolut inget nytt fenomen. De kan välja att minska storleken eller höja priset när pengarnas värde sjunker.

Ilskan borde riktas mot de som jobbar med penningpolitik snarare än marknaden som tvingas anpassa sig efter densamma.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte mcdonalds hamburgare som blivit mindre, det är kunderna som blivit fetare och vant sig vid att mula in större mängd kalorier i gapet per sittning.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Jag ser shrinkflation på många förpackningar, men tvivlar på att en Big Mac har blivit mindre. Magnum har däremot krympt 10%. Jag ser även hur vissa produkter byter recept och får billigare ingredienser. "Nytt godare recept" = "billigare ingredienser, förhoppningsvis märker du inte försämringen i smak".

Permalänk
Medlem

Jag har definitivt märkt av det. Det har hänt med flera olika produkter dessutom. Allt från hamburgare hos snabbmatställena till matvaror i butikerna. Trots detta så håller man i bästa fall samma pris som tidigare, men i dom flesta fallen så är det även dyrare än det var innan, när portionerna/förpackningarna var större.

Permalänk
Medlem

Det första jag iallafall märkte det på var coca cola och pepsi. Istället för 24-pack för typ 79kr så sänkte dom till 20-pack med de nya burkarna för samma pris, och nu har dom höjt priset på det också.

Permalänk
Medlem

Självklart krymper tillverkarna av snabbmat och läsk sina produkter av omtanke om sina kunders hälsa. Precis samma som i andra produkter, t.ex. har jag idag fått reda på i forumet att Tesla plockar bort funktioner i sina bilar med omtanke om bilens funktion. Det kan vara allt från parkeringshjälp till rattspakar.
Så himla bra att dessa företag är så omtänksamma och tar dessa beslut åt oss!

Permalänk
Medlem

Jag tror inte Big Mac har krympt. De har alltid varit jättesmå. Jag minns första gången jag åt en Big Mac, någongång före sekelskiftet. Det enda som var Big var min besvikelse. Jag trodde de hade glömt köttet och var tvungen att dissekera den för att se efter.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk

Börjar bli lite löjligt och krångligt med alla udda vikter nu. Sist var det i fredags och kycklingfile 700gr som annars alltid låg på 1kg

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem

Big Mac är samma storlek som alltid. 2x45g kött. Den upplevdes kanske stor när man var ung

Men hur långt det kan gå i krympflationen i övrigt beror ju delvis på hur mycket vi konsumenter accepterar det. I de fall det kan gå långt är de matvaror som vi anser oss verkligen behöva och där det finns lite konkurrens.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Själv kan jag tycka att det är ett ganska fult sätt att lura kunder för att dölja prishöjningar. Som med kaffe där de påstår att det inte alls handlar om att låtsas som att priset inte höjs utan för att det blir lättare att hantera godset på nåt sätt (kommer inte ihåg exakt vad jag läste som ursäkt, men nånting ditåt handlade det om)

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Hakinger:

Själv kan jag tycka att det är ett ganska fult sätt att lura kunder för att dölja prishöjningar. Som med kaffe där de påstår att det inte alls handlar om att låtsas som att priset inte höjs utan för att det blir lättare att hantera godset på nåt sätt (kommer inte ihåg exakt vad jag läste som ursäkt, men nånting ditåt handlade det om)

Shrinkflation och inflation går hand i hand.
Folk vill inte betala mer och företagen måste få in pengar för ökade kostnader, då krymper man varan istället.

Kaffe i sig är inte speciellt dyrt med tanke på hela kedjan

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Shrinkflation och inflation går hand i hand.
Folk vill inte betala mer och företagen måste få in pengar för ökade kostnader, då krymper man varan istället.

Kaffe i sig är inte speciellt dyrt med tanke på hela kedjan

Visst är det så, tycker bara att det är ett fult sätt, men det får man väl ta i ett kapitalistiskt samhälle. Och nej, kaffe är inte dyrt. Jag skulle inte ha några problem att betala tredubbla priset för ett halvt kilo kaffe.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna haft valet ibland på omröstningen. Vissa saker märker jag av det, medans andra inte

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

Big Mac har inte blivit mindre när det gäller köttet, de har haft samma storlek på dem väldigt länge, däremot blev ju bröden större nyligen så resten blir ju liksom en mindre andel av hela burgaren.

Annars är absolut krympflation ett problem. Saker blir dyrare dock, jag förstår att man kanske hellre väljer att minska en förpackning än höjer priset, eller både-och istället för en rejäl prishöjning. Men det känns ju ganska fult, speciellt om de liksom försöker få förpackningen att se lika stor ut, fyller med mer luft eller så.

Permalänk
Medlem

Föredrar att de behåller storleken och höjer priset istället, om de bara minskar storleken så är det ofta jag inte köper varan för att storleken är mindre än vad jag vill ha och två blir för mycket vilket inte hänt om de bara höjt priset.

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett någon lag för att ifall dom ändrar storleken så måste det stå stort och tydligt på förpackningen dom närmaste 6 månaderna, just för att inte lura folk.

Samma med ingredienser, ska stå stort och tydligt vilka dom tagit ur, och vilka dom lagt till.
Vill dom inte "förstöra" sin fina design så ge fan i att ändra storlek/ingredienser.

Att skylla på inflation och ökade kostnader för att minska volym/kvalité eller höja priset på varan, för att sen redovisa rekordvinster borde ge böter dessutom. Ljuger dom så får dom böta 90% av sin vinst.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Krympta produkter betyder att det blir mer förpackningsavfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Hade gärna sett någon lag för att ifall dom ändrar storleken så måste det stå stort och tydligt på förpackningen dom närmaste 6 månaderna, just för att inte lura folk.

Samma med ingredienser, ska stå stort och tydligt vilka dom tagit ur, och vilka dom lagt till.
Vill dom inte "förstöra" sin fina design så ge fan i att ändra storlek/ingredienser.

Att skylla på inflation och ökade kostnader för att minska volym/kvalité eller höja priset på varan, för att sen redovisa rekordvinster borde ge böter dessutom. Ljuger dom så får dom böta 90% av sin vinst.

Det brukar ju stå, men i form av "ny och miljövänligare förpackning" eller liknande bullshit. Mindre mängd för de tänker på din hälsa och inte sin bottom line är ju också vanligt argument.

Det finns dock redan krav på redovisning, i form av jämförelsepris. Sedan kollar nog mindre många kunder på detta men det finns där.

Permalänk
Medlem

Penningmängden dubblas ca var 9:ånde år, folk är inte redo att betala dubbelt för samma produkt inom samma tidsram vilket leder till sämre produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Penningmängden dubblas ca var 9:ånde år, folk är inte redo att betala dubbelt för samma produkt inom samma tidsram vilket leder till sämre produkt.

Räkna penningmängd per capita för att få bättre siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Räkna penningmängd per capita för att få bättre siffror.

Varför, specifikt i detta sammanhang?
Sedan ligger den på typ 0.5%, nästan försumbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Folk vill inte betala mer

Men vi vill ha mindre förpackningar?

Borde vara krav på att ha en stor text "xx% MINDRE FÖRPACKNING" i några månader varje gång dom sänker.

Permalänk

Finns fler fusk än att minska vikten/ förpackningen. Exempel:
- Sänka fetthalten i vispgrädde. Willys gjorde det förra året, ner till 26 % vilket egentligen är mellangrädde.
- Sänk kötthalten i korv och köttbullar. Nästan alla märken och butiker har gjort det. Köttbullar hade innan kriget ofta ca 73 % kött, idag strax över 60 %....
- Frusna kycklingdelar hade tidigare sällan tillsats av vatten "för marineringseffekt". Nu kör många med det, 10-15 % av "kycklingen" är egentligen tillsatt vatten. Samma sak för fläskytterfilé som numera "marineras i fabrik" = produkten består av ca 10 % vatten.
- Halten kakao och kakaosmör har sjunkit i flera sorters choklad i matbutiken.
- Enklare skor man köper har tunnare slityta på sin undersida = billigare att tillverka, går sönder fortare, skokonsumtionen ökar...
- Sockerhalten sjunker i isglassar (ändå rätt OK då t.ex. Piggelin haft 95 Kcal rent socker/ 100gr, jämfört med Coca Cola eller annan söt läsk som leget kring 40). Andra söta produkter ersätter delar av sitt sockerinnehåll med sötningsmedel (billigare tillverkning).
- Frusna skalade räkor/ skaldjur har ofta förpackningsvikt på ½ eller 1 kg. Endast 80-90 % är riktig vara, resterande 10-20 % är numera som standard glaseringsvatten "för att varan inte ska torka". Jag testade att tina ½ kg paket skaldjursmix och endast 350 g var produkt, resten vatten (30 % vatten).
- Halten tomater/ puré i t.ex. ketchup sjunker.
- 2 dl sås med smak av permesan innehåller bara ca 1½ % ost numera...
- Begränsning av mängden ost höjer kg-pris i butiker. ½-1 år senare ökar mängden ostar som är långlagrade (1-2 år) i matbutiken, givetvis med klart högre kg-pris eftersom det är en finare produkt.
- Diskmedel och handtvål (budgetsorter) är klart mer rinniga och löddrar mindre. Vi köper åter mer vatten och mindre produkt.
- Cykel-bromsklossor från vissa leverantörer har inte mycket slityta numera (håller kort tid).
- Misstanke: Har inte vissa glassar (i 1-2 L-byttor) fått högre innehåll av luft? Alltså lägre vikt per volymsinnehåll...

Om det inte redan har skett skulle följande kunde ske:
Sänk mängden rom i kaviar, sänk leverhalten i leverpastej, byt ut fler delar av stål till plast i verktyg och maskiner, sänk halter av ämnen i vitaminer, smygsänk hastighet på mobilabonnemang/ Internetuppkoppling (går väl bra så länge avtal handlar om "hastighet upp till..."?
osv.
Människan har stor fantasi och det finns många, många fler sätt att spara in än vad vi sett hittills!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Squallie:

Men vi vill ha mindre förpackningar?

Borde vara krav på att ha en stor text "xx% MINDRE FÖRPACKNING" i några månader varje gång dom sänker.

Man kan inte ha båda just nu. Vill konsument inte betala mer får man minska innehållet. men innehållet märks ju också ut för varor i vikt/volym/whatever.
Kaffet på mitt jobb är 450-500g beroende på typ du köper.

Permalänk
Medlem

Tycker det stör mest på förpackningsstorlekar när man går ifrån standardstorlekar och fackar upp recept!

Vi köpte 800g köttfärs förra veckan.
Krossade tomater är ej längre 400g utan 360-390g.
Bob saft är 0,95 liter, apotekarnes julmust är 1,4 liter.
Findus köttbullar frysmatlåda har tagit bort lingonsylten och från 7 till bara 5 köttbullar och ersatt vikten med billigt mos. Deras ostschnitzel har gått från broccoli i grönsakstillbehör - till broccoli+morot - till morot + hari covert nu tror jag. Morot är billig, och dominerar i wok-mixar.

Permalänk
Medlem

Förpackningskrympning känns oärligt. Visst, dom skriver ju ut mängd/vikt, men det känns ändå alltid som företagen försöker lura en. Prishöjningar är ju inte trevligt heller men känns mycket mer som att företagen som står emot shrinkflation står för sina produkter. Mindre slemmigt helt enkelt.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Man kan inte ha båda just nu. Vill konsument inte betala mer får man minska innehållet. men innehållet märks ju också ut för varor i vikt/volym/whatever.
Kaffet på mitt jobb är 450-500g beroende på typ du köper.

Jag förstår det. Men jag tror inte att dom minskar mängden istället för höjer priset för att kunden egentligen hellre vill det. Jag tror det istället görs för att det är större chans att kunden blir lurad av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Shrinkflation kommer alltid vara en grej eftersom inflation alltid kommer vara en grej, dessutom är det absolut inget nytt fenomen. De kan välja att minska storleken eller höja priset när pengarnas värde sjunker.

Ilskan borde riktas mot de som jobbar med penningpolitik snarare än marknaden som tvingas anpassa sig efter densamma.

Nej. Det är helt och hållet på företaget. De skryter alltid över "ny större förpackning" men informerar aldrig när produkterna faktiskt krymper. Det är oärligt av dem.
Särskilt när de krymper förpackningen samtidigt som de höjer priset. Jag tycker de får göra antingen eller.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sarato:

Nej. Det är helt och hållet på företaget. De skryter alltid över "ny större förpackning" men informerar aldrig när produkterna faktiskt krymper. Det är oärligt av dem.
Särskilt när de krymper förpackningen samtidigt som de höjer priset. Jag tycker de får göra antingen eller.

Tja, att många företag har tagit tillfället i akt och ökat sina vinster nu när priserna går upp på grund av inflation och så är uppenbart för alla som kan se utdelningar till ägare och liknande.

Å andra sidan finns det ju många företag som är tvungna att göra något då deras marginaler är helt borta nu. Tänk exempelvis en lite mindre kaffetillverkare, tidigare sålde man ett halvkilo kaffe i ett paket för typ 40 kronor. Nu har priset på råkaffe gått upp kraftigt och även kostnaden för elen till rosteriet och liknande. Så har de valet att höja priset på ett paket kaffe till säg 80 kronor eller minska paketet till halva storleken, om de inte får göra båda sakerna. Då tycker ändå jag det är bättre att de minskar förpackningen lite och höjer priset lite också, 450g för säg 65 blir ju en mindre skillnad i både pris och storlek liksom.