Intel sjösätter nya processornamn – stryker bokstaven "i"

Permalänk
Medlem

Ordet Ultra... år 2023? Kom igen nu Intel.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Intel 8086+++ hade varit coolt som namn

Jag tar en 8086+++++++++++++++++++++++ Ultra, tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ordet Ultra... år 2023? Kom igen nu Intel.

Ja vet alla vet ju att hyper super mega ultra låter bättre

Får se om de kan göra skäl för det nya namnet, förväntar mig att meteor lake kommer trumfa motståndet.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Varför körde de inte på Extreme istället för Ultra? Intel 14100 Extreme.

Permalänk
Medlem

Varför förenklar de inte bara ytterligare och tar bort alla modellnummer och beteckningar och kallar sina CPU:er kort och gott bara 'Intel'? Sen kan man gå efter priset för att försöka gissa sig till vad man får när man köper. Lite som att köpa 'Intel i säcken'.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför körde de inte på Extreme istället för Ultra? Intel 14100 Extreme.

Lite väl likt de gamla Extreme Edition, som ju var ganska annorlunda. Kanske skulle xx900KS kunna räknas som en EE, men inget under den.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Katastrof

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja vet alla vet ju att hyper super mega ultra låter bättre

Får se om de kan göra skäl för det nya namnet, förväntar mig att meteor lake kommer trumfa motståndet.

En synpunkt kan vara att åtminstone Intel skulle kunna låta bli att hålla på som Apple. Jag betvivlar att Apple kommer att sätta i några Intel Super Pultrium Max i sina datorer inom överskådlig framtid. Apple skulle förstås å andra sidan kunna gå över till namnen Apple Phone, Apple Pad och Apple Computer (hrm, det hette företaget från början...) på rent jäkelskap.

På tal om Mega så hade jag en dammsugare som hette det, från 90-talet. Möjligen synonymt med den utrustning som krävs för att kyla en del processorer numera. Volta var märket, så det kanske passar bra på processorer även av det skälet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Att dom orka krångla till det när dom redan hade ett bra fungerande system

Nej nej, Intel förenklar ju sina modellnamn..... genom att lägga till f-l-e-r-a bokstäver.

Hoppas att de åtminstone behåller siffrorna så att man inte behöver slå upp på Intel ARK varje gång.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rwkk:

säger man verkligen sjösätter för "shipping" på svenska? 😅

Nej, sjösätta motsvarar "launch".

Permalänk
Medlem

Hold "I" to pay respects

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

folk kan klaga så mycket de vill, och visst intel har haft många konstiga cpu namn också.

Men jämfört med i princip alla andra företag i industrin, både AMD och Nvidia men också minnes-, lagrings- och skärmstillverkare så har Intel de bästa namn systemen för Grafikkort och nu för Processorer. Även deras ssd är ok

Nja, det finns många modeller där i3, i5 och i7 inte använts på ett speciellt konsekvent sätt. Tänker exempelvis på deras i5-4570T och i5-4590T. Visst låter de som närmast samma processor? Men 4590T har 4C/4T, 4570 endast 2C/4T.

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig förstå mig på dessa löjliga tilläggsnamn. "Super, Ultra, Extreme, hyper mega ultra Titan" osv osv. Vi lever inte i början på 2000.. Där 50 mhz gjorde extrem skillnad.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag tar en 8086+++++++++++++++++++++++ Ultra, tack.

Om man tog 486 , man skulle kunna få in ganska många 486 kärnor på modern kiesel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Tänker exempelvis på deras i5-4570T och i5-4590T. Visst låter de som närmast samma processor? Men 4590T har 4C/4T, 4570 endast 2C/4T.

Släng även in i3-4370T i förvirringen! 2C/4T med högre klockning samt större cache än i5-4570T.

Har dock för mig att stora skillnaden mellan i3 & i5 är Turbo Boost, men att många felaktigt tror det handlar om antalet kärnor.

Själv trodde jag länge att det var så här:

  • i3 = 2C

  • i5 = 2C + Turbo Boost

  • i7 = 4C + Turbo Boost

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av DevilsDad:

Nej, det gör man inte. Sjösätta brtyder snarare att "ta i bruk". På engelska hade man väl snarare sagt "launch" skulle jag tro.

Skrivet av Svensktiger:

Skeppas använder man.

Skrivet av dlq84:

Tror inte att det är "shipping" de har översatt. Utan "rolling out". Som både kan översättas till rullar ut och sjösätter.

Skrivet av Bizzro:

Snarare att det är "launch" skulle jag säga som översatts. Som också används för just sjösättning av skepp och fartyg.

Det handlar om en artistisk frihet och inte en matteuppgift med ett exakt slutresultat.

Budskapet blev exakt detsamma på svenska enligt mig.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Phew, de tog inte PRO i alla fall, då kanske Apple hade blivit sura

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Datavetare
Skrivet av klein:

Om man tog 486 , man skulle kunna få in ganska många 486 kärnor på modern kiesel.

Hmm, faktum är att Intel faktiskt gjort ett försök med att ta något som i praktiken var mikroarkitekturen hos 486 (men ISA från Pentium) i modern tappning: Quark.

Vet inte riktigt hur man resonerade kring det beslutet, men blev i alla fall pinsam uppenbart att x86 inte var rätt val till en design där allt handlar om maximal enkelhet samt lägsta tänkbara pris och strömförbrukning. Quark blev totalt överkörd av sina konkurrenter, mikrokontroller kör inte Windows så fanns inte heller något att hämta i att erbjuda x86-kompatibilitet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
99:e percentilen

Jag har sagt det förut och jag säger det igen:

Skrivet av Alling:

En ändring till det sämre. Dagens "i𝑥", samt härledda försvenskningar som "en i7:a", har fördelen att de är naturliga att använda i talat språk och samtidigt entydiga i kontexten datorer. "En 7:a" betyder ju ingenting, och "en Ultra 7" eller liknande rullar ju inte av tungan precis.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Intels namnscheman bygger väl på att kräma ut så mycket ur tillverkningsprocessen som möjligt? Men om vi får önska logiska scheman så skulle jag vilja ha följande:

i3, i5, i7, i9 låter bra. Det jag gärna sett är att Intel följer Apple och låter alla versioner i samma generation ha samma enkeltrådade prestanda, d.v.s. i3 har samma turbo boost som i9. Högre siffra ger högre flertrådad prestanda samt grafikprestanda. Sedan kan de låsa upp överklockning på alla så slipper det segmenteras, de minimala vinsterna med överklockning har ju snarare gjort att "k" även skiljer sig i klockfrekvens ur kartong.

För att slippa hålla reda på vilken sjö som är den senaste så kan man ju göra något så simpelt som att lägga till ett årtal.

Intel i3-22 är bättre än Intel i3-20, o.s.v.

Så för att summera - högre flertrådad prestanda, välj högre nummer på i - högre enkeltrådad prestanda, välj högre årtal. Skitenkelt.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

För att slippa hålla reda på vilken sjö som är den senaste så kan man ju göra något så simpelt som att lägga till ett årtal.

Intel i3-22 är bättre än Intel i3-20, o.s.v.

Så för att summera - högre flertrådad prestanda, välj högre nummer på i - högre enkeltrådad prestanda, välj högre årtal. Skitenkelt.

De har redan nästan det du skriver även om det är kopplat till generation 12 / 13 osv så har det alltid matchat årtalen så långt bak jag minns.
i3 12100F (12 = 2022 års modell)
i3 13100F (13 = 2023 års modell)
Skulle så klart varit ännu lättare att förstå om de hetat i3 22100F och i3 23100F om Intel fortsätter med nya processorer varje år

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

säger man verkligen sjösätter för "shipping" på svenska? 😅

Nej, däremot för "Launches"...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Sjösätter..Ska dom börja sälja båtar nu också? Haha

Med tanke på hur Intel varit ute och seglat de senaste åren, så är det inte omöjligt

Kan de inte bara sänka ned x86 helt till havets botten?

Permalänk
Medlem

Bilden i artikeln är lite missvisande då i9 kom först 2017 och loggan 2020:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_Core_i9_processor...

Permalänk
Medlem

Förstår verkligen inte hur deras marknadsföringsavdelning tänker kring det här. "i7" osv är ju väldigt ikoniskt och man vet direkt att det är Intel man snackar med, det går inte att förvirra med AMD som gör liknande siffror. Det har mer eller mindre blivit ett hushålsnamn. Folk säger ju inte "jag har en ryzen 7" medan man ofta hör "jag har en i7". Ingen kommer säga "jag har en intel 7" eller "jag har en core 7".

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

De har redan nästan det du skriver även om det är kopplat till generation 12 / 13 osv så har det alltid matchat årtalen så långt bak jag minns.
i3 12100F (12 = 2022 års modell)
i3 13100F (13 = 2023 års modell)
Skulle så klart varit ännu lättare att förstå om de hetat i3 22100F och i3 23100F om Intel fortsätter med nya processorer varje år

Bra poäng, det visste jag inte jag har i alla år Intel-Arc sökt på modell för att kolla årtal, haha - vilket iofs talar för att det går att förenkla ytterligare för folk som jag

I övrigt kvarstår jag nog vid mitt tidigare önskemål - K.I.S.S. principen gäller

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Ultra är det nya Pro

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det handlar om en artistisk frihet och inte en matteuppgift med ett exakt slutresultat.

Budskapet blev exakt detsamma på svenska enligt mig.

Jag ifrågasatte inte ordvalet i artikeln, jag ifrågasatte personen jag citerade. Tror han var helt ute pch cyklade när han trodde det var en översättning frå "shipping".

Måste dock säga att det är en skillnad i innebörd mellan stt skäppa och sjösätta. De kan sjösätta ett namnbyte utan att börja skeppa produkterna än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

Bra poäng, det visste jag inte jag har i alla år Intel-Arc sökt på modell för att kolla årtal, haha - vilket iofs talar för att det går att förenkla ytterligare för folk som jag

I övrigt kvarstår jag nog vid mitt tidigare önskemål - K.I.S.S. principen gäller

Det va först när jag pratade med en kompis om hur gammal min i5 4690k va och han sa direkt 2014 som jag fick klart för mig att 4 = 2014 . Tyckte ändå att jag hade koll men det va något jag missat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hmm, faktum är att Intel faktiskt gjort ett försök med att ta något som i praktiken var mikroarkitekturen hos 486 (men ISA från Pentium) i modern tappning: Quark.

Vet inte riktigt hur man resonerade kring det beslutet, men blev i alla fall pinsam uppenbart att x86 inte var rätt val till en design där allt handlar om maximal enkelhet samt lägsta tänkbara pris och strömförbrukning. Quark blev totalt överkörd av sina konkurrenter, mikrokontroller kör inte Windows så fanns inte heller något att hämta i att erbjuda x86-kompatibilitet.

Framtinden tillhör Risc.. Det har apple visat.