Messenger aviseringar bara ibland

Permalänk
Medlem

Messenger aviseringar bara ibland

Jag får inte alltid aviseringar om någon skriver till mig på Facebook Messenger. Ibland får jag dem, ibland inte. Ofta upptäcker jag att någon har skrivit många timmar senare när jag öppnar appen. Jag har googlat en hel del och testat allt jag hittade men det hjälpte inte. Har någon haft något liknande?
Jag har en Xiaomi 11T.

Permalänk
Medlem

Har du chatten aktiv på en annan enhet? Detta händer min sambo hela tiden för att hon har chatten öppen på datorn.

Det gäller alltså bara en person man tappar notiser för i det scenariot.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem , verkar ha vart efter nån uppdatering

Permalänk
Medlem

Samma problem för mig, följer

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Asus PG32UCDM 32" 4K , Acer Predator X34S 34"

Permalänk
Medlem

Sambon har samma med sin pixel 4, vi har installerat om messenger, rensat all data, kontrollerat energisparinställningar osv men inget tycks funka. Vi har inte testat att återställa hela telefonen dock.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Har samma problem med min fairphone 4 sen en tid tillbaka. Hoppas att någon kan sprida lite ljus över det här.

Permalänk
Medlem

Jag har haft problemet tidigare, vilket löstes av att stänga av typ "Optimering" för appen. Det var något batterisparläge som aktiverades när appen inte var aktiv, varför den inte skickade notiser.

Detta var på en Huawei för några år sedan, men det kan ju säkert finnas motsv. på din Xiaomi

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Har du chatten aktiv på en annan enhet? Detta händer min sambo hela tiden för att hon har chatten öppen på datorn.

Det gäller alltså bara en person man tappar notiser för i det scenariot.

Nej, inte aktivt. Inloggad på andra enheter men de är avstängda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Jag får inte alltid aviseringar om någon skriver till mig på Facebook Messenger. Ibland får jag dem, ibland inte. Ofta upptäcker jag att någon har skrivit många timmar senare när jag öppnar appen. Jag har googlat en hel del och testat allt jag hittade men det hjälpte inte. Har någon haft något liknande?
Jag har en Xiaomi 11T.

Jag har haft detta problem länge med Facebook Messenger. Det är nog inget vi kan lösa utan är något med appen som i så fall Facebook kan lösa

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har också en xiaomi och har haft samma problem i evigheter.

Permalänk
Medlem

Kan den här inställningen spöka kanske?: “Pausa appaktivitet om appen inte används
Ta bort behörigheter, radera tillfälliga filer och hindra aviseringar" finns inne under själva appens alternativt för mig.
Har haft samma problem med min One plus. Dök också upp plötsligt en dag så gissar på en Messenger eller Android uppdatering som ställt till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dmge:

Kan den här inställningen spöka kanske?: “Pausa appaktivitet om appen inte används
Ta bort behörigheter, radera tillfälliga filer och hindra aviseringar" finns inne under själva appens alternativt för mig.
Har haft samma problem med min One plus. Dök också upp plötsligt en dag så gissar på en Messenger eller Android uppdatering som ställt till det.

Nope, då appen används iallafall av mig minst 1 gång/veckan så då tas inte behörigheter bort eller liknande

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem med min Xiaomi 10 lite sen den kom. Har testat ALLA tips, inget fungerar.
Ibland kommer notifieringar, ibland inte. Messenger är helt enkelt trasigt. Använder WhatsApp samtidigt och där har jag aldrig problem och det är ändå samma ägare. Så slutsatsen är att Messenger suger (har slutat använda den nu)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Samma här, Sony Xperia 1 III.
Verket vara helt trasig app sedan flera månader tillbaka.
Alla tips är rensa cache, installera om med mera. Men samma fel ändå.
Tröttsamt.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Skrivet av wootz91:

Jag får inte alltid aviseringar om någon skriver till mig på Facebook Messenger. Ibland får jag dem, ibland inte. Ofta upptäcker jag att någon har skrivit många timmar senare när jag öppnar appen. Jag har googlat en hel del och testat allt jag hittade men det hjälpte inte. Har någon haft något liknande?
Jag har en Xiaomi 11T.

Jag har samma problem. Dock uppstod detta när jag bytte mobil... Hade inte detta problemet innan men när jag bytte mobil från Oneplus Nord 2 till Samsung Galaxy A14 5G.
Detta är märkligt tycker jag...

Permalänk
Medlem

Har haft detta problem med Messenger lite, byta till vanliga Messenger fixar det... Osäker om det är appen eller en inställningsändring under installationen

Permalänk
Inaktiv

Jag drabbades också av detta problem. Sedan hittade jag en möjlighet att begränsa åtkomsten till bakgrundskörning.
Vilket innebär att min telefon var inaktiverad dessa appar för att köra i backgroound det är därför när min telefonskärm är avstängd den tiden dessa appar går i viloläge och ingen av dessa körs i bakgrunden.

Det var därför jag inte fick några aviseringar. Samtidigt har jag aktiverat aviseringsprioriteten för dessa appar. Du kan hitta alla dessa alternativ i Inställningar> Appar> Messenger / Facebook

Permalänk
Medlem

Samma problem här och det började efter en uppdatering i våras. Har en Samsung S21.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon351067:

Jag drabbades också av detta problem. Sedan hittade jag en möjlighet att begränsa åtkomsten till bakgrundskörning.
Vilket innebär att min telefon var inaktiverad dessa appar för att köra i backgroound det är därför när min telefonskärm är avstängd den tiden dessa appar går i viloläge och ingen av dessa körs i bakgrunden.

Det var därför jag inte fick några aviseringar. Samtidigt har jag aktiverat aviseringsprioriteten för dessa appar. Du kan hitta alla dessa alternativ i Inställningar> Appar> Messenger / Facebook

Har testat och kollat denna inställning många gånger, men är samma.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SirMacke:

Har testat och kollat denna inställning många gånger, men är samma.

Slutligen kan du kontrollera batteriets optimeringsinställningar på din telefon. Kontrollera om det finns några alternativ för att hålla appar vakna och tillåta bakgrundsaktiviteter

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon351067:

Slutligen kan du kontrollera batteriets optimeringsinställningar på din telefon. Kontrollera om det finns några alternativ för att hålla appar vakna och tillåta bakgrundsaktiviteter

Hittar ingen sådan generell inställning.
Android 13

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SirMacke:

Hittar ingen sådan generell inställning.
Android 13

Jag använder också Galaxy S21 Android 13 för min sekundära telefon

'Settings>battery and device care>battery>background uses limit'

beroende på modell av din enhet kan funktionsnamnet vara annorlunda

eller sök efter 'background uses limit' från inställningar

Permalänk
Medlem

Jag har testat allt möjligt och ibland funkar det några dagar sen slutar det igen.

Permalänk
Medlem

Använder själv appen dagligen för att hålla kontakten med bekanta trots det så dyker ibland inte notifikationer upp, har också säkerställt att appen körs utan några batterioptimeringar.

Helt enkelt en trasig app sen några månader tillbaka och Facebook vill väl inte kännas vid problemet så då är det enklare att bara skylla på cache, energisparläge och annat.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon351067:

Jag använder också Galaxy S21 Android 13 för min sekundära telefon

'Settings>battery and device care>battery>background uses limit'

beroende på modell av din enhet kan funktionsnamnet vara annorlunda

eller sök efter 'background uses limit' från inställningar

Finns inget sådant på min. Enbart under Appar.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]