10000:- för en ny Lenovo, Ideapad 5i eller ThinkPad L14 ?

Permalänk
Medlem

10000:- för en ny Lenovo, Ideapad 5i eller ThinkPad L14 ?

Vad tycker ni?

Budget max 10k, alltid haft Lenovo, Linux endast och kör mest VScode, Firefox och Civ6. 14" är en bra sweetspot för mig.

Från Lenovos hemsida specar jag:
Lenovo Ideapad 5i slim Gen8, 14" OLED, Intel 13Gen 6P+4E/16t, 16Gb DDR5, 512GB. Med Benify 10% Lenovo rabatt och utan Windows licens, 9 449:-
Lenovo

Eller denna:

Skrivet av Icecrystal:

Produkt: Lenovo ThinkPad L14 Gen3i 14" (i5/16/256 GB)
Länk: ElGiganten
Pris: 8995 kr

Eller kanske något annat fabrikat/modell jag har missat?

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Medlem

Tänk på att Thinkpad och Ideapad har lite olika tangentbord och vissa saker som är egna tangenter på Thinkpad är Fn-funktioner på Ideapad. Använder du Pgup/PgDn, Home och End ofta blir detta rätt tröttsamt med Ideapad.

Permalänk
Medlem

Sant,

Thinkpad har bättre tangentbord, mer robust byggd, inbyggd Ethernet port villket jag gillar, samt möjlihet till mera ram. Detta pris/erbjudande är väldigt bra och hade jag inte börjat titta på Ideapad och jag köpt den rakt av.

Ideapad och speciellt denna nya "Slim" Gen 8 är mer fokuserad på design och vikt. Men biffigare processor och oled skärm gillar jag. En Thinkpad med liknande spec kostar 20-27k... suck

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaskanal:

Sant,

Thinkpad har bättre tangentbord, mer robust byggd, inbyggd Ethernet port villket jag gillar, samt möjlihet till mera ram. Detta pris/erbjudande är väldigt bra och hade jag inte börjat titta på Ideapad och jag köpt den rakt av.

Ideapad och speciellt denna nya "Slim" Gen 8 är mer fokuserad på design och vikt. Men biffigare processor och oled skärm gillar jag. En Thinkpad med liknande spec kostar 20-27k... suck

Tack för den kommentaren, har kikat på Thinkpaden själv men var lite osäker. Nu blir det nog köp

Permalänk
Medlem

Order lagd på in Ideapad från Lenovo, 3-4v levtid. Hinner avboka om jag ändrar mig och har ju returrätt.

Funderar att köpa Thinkpaden på Elgiganten och testa, är det dumt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaskanal:

Order lagd på in Ideapad från Lenovo, 3-4v levtid. Hinner avboka om jag ändrar mig och har ju returrätt.

Funderar att köpa Thinkpaden på Elgiganten och testa, är det dumt?

Den var svår, Ideapad:en är fin...
Kollade upp alternativen, 6E Wifi och smal USB-C-adapter är typ gratis. 1TB disk är 500:- extra.
Vet inte om du känner till sidan, men PSREF är en bra resurs för Lenovo-datorer, här t.ex. är 21C10045MX (Thinkpad:en):
https://psref.lenovo.com/Detail/ThinkPad/ThinkPad_L14_Gen_3_I...

Permalänk
Medlem

Kanske den här?
http://www.dustinhome.se/product/5011206582/macbook-air-2020-...

Om du kan sträcka dig med 500 SEK till.

Folk som vart anti Apple har börjat välja deras laptops just för att deras batteritid är så mycket bättre än andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Kanske den här?

Folk som vart anti Apple har börjat välja deras laptops just för att deras batteritid är så mycket bättre än andra.

Det ska väl mer än batteritid till för att vilja gå över till iOS och Apples ekosystem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Det ska väl mer än batteritid till för att vilja gå över till iOS och Apples ekosystem?

MacBook kör inte iOS (och inte heller iPadOS), utan MacOS (tidigare kallat OS X).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

MacBook kör inte iOS (och inte heller iPadOS), utan MacOS (tidigare kallat OS X).

Sant, men det ändrar inte bilden då allt är en del av samma ekosystem. Jag formulerade mig onödigt då det här är fel plats för detta, allt det här är egentligen off topic.

Permalänk
Avstängd

Svårt val. Jag gillar verkligen Thinkpads på alla sätt och vis. Grym kvalitet, det bästa tangentbordet, reparerbarhet och så, och jag gillar faktiskt touchpointen. Å andra sidan är L-serien något av en budgetmodell, och Ideapaden har ju OLED vilket är väldigt nice. En sak som talar för Thinkpad är ju uttalat stöd för Linux, vet inte om det är några problem med Ideapaden där dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Kanske den här?

Tack för sidekicken! Dock anti Apple, fattar poängen med Apple bubblan, men Linux är min grej.

Skrivet av Icecrystal:

Yepp, om Linux funkar/stöds så kanske Apple i mitt nästa liv.

Skrivet av snajk:

Svårt val. Jag gillar verkligen Thinkpads på alla sätt och vis. Grym kvalitet, det bästa tangentbordet, reparerbarhet och så, och jag gillar faktiskt touchpointen. Å andra sidan är L-serien något av en budgetmodell, och Ideapaden har ju OLED vilket är väldigt nice. En sak som talar för Thinkpad är ju uttalat stöd för Linux, vet inte om det är några problem med Ideapaden där dock.

True, jag är dock inte orolig för Linux stödet. Jag tror tom Linux senaste Bios API stöds i de nya Lenovos (och Dell). think-lmi: Add WMI interface support on Lenovo platforms
Lenovo mer info PDF

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog luta emot den där ändå. Riktigt fint alternativ som du hittade där. Bra modellserie, bra CPU och finfin skärm.

Permalänk
Medlem

Ser också intressant ut, dock 12 gen Intel istället för 13 gen.

Hur funkar benifys rabatt, är det en rabattkod som inte fungerar att kombinera med varor som redan är nedsatta med rabattkod? Eller funkar Benify ovanpå rabattkoden hos Lenovo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Jag skulle nog luta emot den där ändå. Riktigt fint alternativ som du hittade där. Bra modellserie, bra CPU och finfin skärm.

Yepp, 9000:- men missade det var bara under helgen, hade en "weekendsale" rabatt auto ifylld. Velade för länge. Nu 10500:- suck

Skrivet av Lejnoss:

Hur funkar benifys rabatt, är det en rabattkod som inte fungerar att kombinera med varor som redan är nedsatta med rabattkod? Eller funkar Benify ovanpå rabattkoden hos Lenovo?

Man kan bara använda 1 rabattkod i checkouten.
Lägg en vara i kundvagnen och när du kommer till en pre checkout så ser du om en rabattkod är tillämpad, Tex ovan hade koden WEEKENSALE ifylld En annan kod jag sett är SUMMERSALE.
Men om inte någon kod är ifylld så skriv in BENIFY och voila får du 10%.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det blev en Yoga 7i Pro X. Exakt samma modell som denna herre recenserade för ett år sedan.
7500:- betalade jag, bra dator mycket värde för pengen. Hade oxå en tråd här.

Trist att få sina anti windows fördommar besannade bara efter några timmars ägande. Efter uppdateringar både från Microsoft och Lenovo ger datorn mig denna välkomst skärm. Inte gjort någonting utom att låta den uppdatera sig ostört. Jaja, blir linux på den ändå.

Skärmen är fantastisk och känns stabil i chassiet. Upplevd kvalite känslan är hög. Tangentbordet kommer dock kräva tålamod. Ångrar mig inte.

video url korrektur
Visa signatur