Hjälp med win 2000 och MS DOS

Permalänk
Medlem

Hjälp med win 2000 och MS DOS

Hej
Har ett problem som kräver lite gammal expertis.
Vi försöker ersätta en gammal dator med en fungerande. Men problem är att programmet vi ska köra är ett gammalt Dos program som styr en motor via en db25 kontakt.

Vi har en laptop med rätt kontakt men den kör win 2000. Vi får inte något att hända.
Programmet går att starta utan problem men verkar inte kommunicera med utgången.

Min fråga är det så att eftersom win 2000 inte stödjer dos utan kan det krävas win 95-98 för kunna köra detta.

Om så, hur får man enkelt in win95 och 98 i datorn som ej har en diakett eller cd rom enhet. Finns 1 usb.

Nån som kan hjälpa

Permalänk
Medlem

Ser att det finns något som heter Dosbox som kan emulera DOS. Kanske något att testa?
Annars se om någon kan skriva modern kod till den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjorling:

Hej
Vi försöker ersätta en gammal dator med en fungerande. Men problem är att programmet vi ska köra är ett gammalt Dos program som styr en motor via en db25 kontakt.

Vi har en laptop med rätt kontakt men den kör win 2000. Vi får inte något att hända.
Programmet går att starta utan problem men verkar inte kommunicera med utgången.

Min fråga är det så att eftersom win 2000 inte stödjer dos utan kan det krävas win 95-98 för kunna köra detta.

Om så, hur får man enkelt in win95 och 98 i datorn som ej har en diakett eller cd rom enhet. Finns 1 usb.

Nån som kan hjälpa

Hej,
Problemet är antagligen att programmet skriver direkt till en hårdvaruadress $378 för parallell eller $3F8 för seriell.

Jag vet ej vilken du vill använda men jag gissar att det är kört då winNT kärnan inte tillåter program att skriva direkt till hårdvaran.

Om det är Parallellporten så gå in i BIOS på datorn och ändra p.porten från ECP vilket den antagligen är nu till EPP eller SPP.
se om du hittar någon inställning för att sätta p.porten till "legacy" om det finns.
Antagligen kommer det ändå att strula.

I värsta fall får du installera DOS på maskinen. Det är inte det svåraste man kan göra. Ladda ner nån DOS6 installation och gör en partition på 10 MEGA byte på en tom hårdddisk och installera där.

Lycka till.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Annars diskuteras både hård & mjukvara i https://www.sweclockers.com/forum/73-retro
Kanske lättare att hitta intresserade där.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Som nämnts behöver du inte Win 95/98 utan kan installera DOS 6.22 tex. Kört DOS 6.0 på en Windows XP dator.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjorling:

Hej

Nån som kan hjälpa

För win 95-98:
Finns USB-cd/dvd-rom/brännare och USB-floppy enheter, sen är frågan om bios klarar boota från dessa.
Gäller också att inte ha för modern dator, har provat köra win98 i virtualbox och modernaste det fungerat på är Intel core 8000-serien. Intel 11000 och AMD 3000 vägrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Som nämnts behöver du inte Win 95/98 utan kan installera DOS 6.22 tex. Kört DOS 6.0 på en Windows XP dator.

Ja det skulle vara en bra lösning.
Men enda problemet för det är att jag endast har en partition på datorn och inget ledigt. Så kan ej skapa en till partison i win 2000 i disk hanteraren.
Och ingen skiva.

Det vi vill göra är köra programmet vi har på ett usb minne som vi vill lägga in på hdd.
Peogramoär ett gammalt Dos.

Tack alla för extrem bra hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjorling:

Men enda problemet för det är att jag endast har en partition på datorn och inget ledigt. Så kan ej skapa en till partison i win 2000 i disk hanteraren.

Går det inte att krympa befintlig partition för att kunna skapa en ny där du kan lägga DOS på?

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

Kan din dator starta från ett USB-minne? I så fall kanske det enklaste sättet är att göra en bootbar USB-sticka med FreeDOS och sedan lägga in programmet där.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade letat reda på en annan dator och gjort det enklare på det viset.

Alternativt plocka ur hårddisken och koppla den till en annan dator för att partitionera och formatera den och föra över Dos.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||