Permalänk

AM5-moderkort, vilket chipset?

Sitter och kolla på moderkort för en 7800X3D.

Har snöat in på B650E, men tycker de ligger lite högt i pris.
Är inte 1000kr för ett moderkort längre precis XD

Märker man någon faktisk skillnad på exempelvis B650 vs B650E?
Skiljer märkbart i antal lanes, men de ligger på ca 3500kr.

Siktar just nu på ett Asrock B650E PG Riptide WIFI med något lämpligt 2x16GB minne.
Blir nog en PCI 4.0-disk också då 5.0 inte verkar värt det ATM.
Ärver ett 3080 från nuvarande burk.

"Vågar" man sig på ASUS-brädor nu igen efter all uppståndelse?

Visa signatur

|| Marantz | Monitor Audio RS|| Revo BL ||

Permalänk
Medlem

jag har testat båda och fick slut på usb resources på b650e, så behöver du pcie lanes eller mycket usb kolla på x670

har kört asrock och nu asus x670e och känner mig mer hemma med asus så det är vad jag kör på

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Skrivet av Prophet^:

jag har testat båda och fick slut på usb resources på b650e, så behöver du pcie lanes eller mycket usb kolla på x670

har kört asrock och nu asus x670e och känner mig mer hemma med asus så det är vad jag kör på

Ska ta en extra titt på X670, samt se över om man verkligen behöver "E" och de extra PCIe-lanes det erbjuder.
Är ju svårt att motivera "villhöver" på det XD
Tycker moderkorten dragit iväg i pris, men ska hålla ögonen öppna om det dyker upp något på rea också.

Just nu står det mellan följande:
ASRock B650E PG Riptide WiFi ca 3300kr
ASRock B650 (ej "E") ca 2500kr
ASRock X670E Steel Legend ca 3500kr
MSI MAG X670E Tomahawk WIFI ca 4000kr

Visa signatur

|| Marantz | Monitor Audio RS|| Revo BL ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Predatorsb:

Ska ta en extra titt på X670, samt se över om man verkligen behöver "E" och de extra PCIe-lanes det erbjuder.
Är ju svårt att motivera "villhöver" på det XD
Tycker moderkorten dragit iväg i pris, men ska hålla ögonen öppna om det dyker upp något på rea också.

Just nu står det mellan följande:
ASRock B650E PG Riptide WiFi ca 3300kr
ASRock B650 (ej "E") ca 2500kr
ASRock X670E Steel Legend ca 3500kr
MSI MAG X670E Tomahawk WIFI ca 4000kr

Jag motiverade x670e priset med en solid bas för framtida ryzen uppgraderingar, mer usb och att det var rea på x670e-e när jag köpte, sen om jag har kvar denna setup när nya cpus kommer är en annan sak 😄 men jag håller med, moderkort är alldeles för dyra idag. Skiljer det inte mer än ett par hundringar hade jag nog kört på x670e om det har allt du behöver dock 😀

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Prophet^:

Jag motiverade x670e priset med en solid bas för framtida ryzen uppgraderingar, mer usb och att det var rea på x670e-e när jag köpte, sen om jag har kvar denna setup när nya cpus kommer är en annan sak 😄 men jag håller med, moderkort är alldeles för dyra idag. Skiljer det inte mer än ett par hundringar hade jag nog kört på x670e om det har allt du behöver dock 😀

Du bör också tänka på vad du ska använda usb till, det är ganska onödigt att "slösa usb" till saker som har låga bandbreddskrav, sådana tillbehör kan man med fördel koppla via en hub, redan en usb 2 port på moderkortet lär räcka till ganska många tillbehör typ alla möss, tangentbord och headset man kan tänka sig och en hub med egen nätdel är också ganska smidig som laddare.
Att koppla allt i moderkoret brukar inte utnyttja bandbredden särskilt bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du bör också tänka på vad du ska använda usb till, det är ganska onödigt att "slösa usb" till saker som har låga bandbreddskrav, sådana tillbehör kan man med fördel koppla via en hub, redan en usb 2 port på moderkortet lär räcka till ganska många tillbehör typ alla möss, tangentbord och headset man kan tänka sig och en hub med egen nätdel är också ganska smidig som laddare.
Att koppla allt i moderkoret brukar inte utnyttja bandbredden särskilt bra.

Tror inte USB-brist är någon större risk.
Tänker mig att det räcker med 2st M2-diskar och ev. nån vanlig Sata-disk från nuvarande burk.
Så frågan är snarare kanske om man behöver PCI 5.0 (E-varianten) och om Asus är stabilt numera.

Visa signatur

|| Marantz | Monitor Audio RS|| Revo BL ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Predatorsb:

Tror inte USB-brist är någon större risk.
Tänker mig att det räcker med 2st M2-diskar och ev. nån vanlig Sata-disk från nuvarande burk.
Så frågan är snarare kanske om man behöver PCI 5.0 (E-varianten) och om Asus är stabilt numera.

Har inte haft några problem med mitt asus mobo med senaste bios i alla fall, se bara till att köra minnen som finns på qvl listan

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk

Det lutar nog åt ASRock X670E Steel Legend eller eventuellt Asus ROG Strix X670E-I Gaming WiFi.
MSI MAG X670E Tomahawk WIFI är också under luppen vid 4000kr-strecket.

Sannolikt Asrock eller MSI i första hand då de ligger typ 500kr under, på "bara" 4000kr.

Hade hoppats på någon rea, men ser tunt ut på den fronten för B450E/X670E tyvärr.

Lade till MSI.
Visa signatur

|| Marantz | Monitor Audio RS|| Revo BL ||

Permalänk
Medlem

Är det ingen annan feature som är ett stort önskemål, då är det väl främst att titta efter antal m.2-platser och avgöra om du vill ha speeden hos PCIe 5.0. Själv så köpte jag nyss ett Strix B650E-E, egentligen enbart för att det är den "billigaste" brädan som har Q-code, eller POST-kodavläsare. Inte alls något som många anser nödvändigt men för mig en grej jag inte vill vara utan efter att jag haft det tidigare

Med tanke på att till och med RTX 4090 kör PCIe 4.0 idag så lär du inte se någon begränsning i 4.0 på moderkortet under AM5s livslängd kan jag tänka mig, men det vet man ju inte med säkerhet, så det är främst om du vill/behöver extremt snabba m.2-enheter. En möjlighet med PCIe 5.0 är ju dock att kunna splitta x16 och köra exempelvis grafikkortet i x8 utan att bli bandbreddsbegränsad, och alltså kunna stoppa in ett expansionskort för ännu fler m.2-enheter eller liknande med full speed. Det förutsätter i och för sig att du har dubbla x16-platser, vilket jag tror Gigabyte bland annat skippat helt på AM5

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Var på väg att köpa ett ASRock B650 Pro RS för 1865 kr förra veckan men hann inte riktigt med innan jag åkte på semester några dagar. Kom hem och det kostar nu över 2600 kr. Jaja, you snooze you lose. 🫤
Tycker B650 ser ut att räcka hur bra som helst för de flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Predatorsb:

Det lutar nog åt ASRock X670E Steel Legend eller eventuellt Asus ROG Strix X670E-I Gaming WiFi.
MSI MAG X670E Tomahawk WIFI är också under luppen vid 4000kr-strecket.

Sannolikt Asrock eller MSI i första hand då de ligger typ 500kr under, på "bara" 4000kr.

Hade hoppats på någon rea, men ser tunt ut på den fronten för B450E/X670E tyvärr.

Jag satte ihop en ny maskin med MSI MAG X670E Tomahawk WIFI, 7800X3D, Kingston 6000 cl36 i veckan och så långt är jag nöjd!

Har alltid byggt med Asus tidigare men blivit mer o mer irriterad på deras bloatware program som de lyckas baka in i ljud-drivrutiner mm. Ville även undvika att få Intels ökända 2.5G ethernet som en del fortfarande har problem med. MSI kortet var ett av de få x670e kort i den klassen som kommer med Realtek nätverk (världen är upp o ner när man nu föredrar Realtek över Intel nic).

Använder USB-DAC till ljudet så tycker det snarare är en fördel om den inbyggda är något enkelt och beprövat.

- Kör med senaste beta-bios, EXPO till och har manuellt ställt ner SOC till 1.20V, PBO curve till -25 på alla kärnor. Har inte haft några problem alls (ta i trä). Får ca 18473 poäng i Cinebench r23.

Det verkar som att MSI har gjort en panik-lösning på SOC problemet dock. Slår man till EXPO så låses SOC till 1.30V konstant vilket känns lite väl högt. Man får gå in i Advanced - AMD Overclock menyn om man vill ställa ner och sen direkt trycka f10 för att spara. Backar man ur menyn eller ändrar något annat i bios så återställs SOC till 1.30 igen så det sista man bör göra är att ändra denna och trycka F10 varje gång man är i bios. Kommer säkert fler bios så småningom.

Jag reagerade också på dåligt med USB typ A på baksidan men det finns gott om interna så kniper det kan man köpa en billig pci-bracket för dem eller köra med hub så klart.

Till sist, MSI har liksom Asus nu en funktion i bios som tvingar på en dess programvara via Windows update så glöm inte att slå ifrån det... Om du föredrar att själv installera drivrutiner ifrån deras hemsida alltså.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Var på väg att köpa ett ASRock B650 Pro RS för 1865 kr förra veckan men hann inte riktigt med innan jag åkte på semester några dagar. Kom hem och det kostar nu över 2600 kr. Jaja, you snooze you lose. 🫤
Tycker B650 ser ut att räcka hur bra som helst för de flesta.

Jag uppgraderade precis till 7800x3d, Kingston ddr5 6000 2x16 gb och en Asrock b650 pro rs (för under 1900 kr), eller jag trodde jag köpte det moderkortet men när jag fick paketet så var det ju Asrock b650M pro rs. Affären hade listat det rätt men prisjakt har bägge korten under samma rubrik.

Asrock b650m varianten skiljer sig en del från den vanliga b650 ffa att den har sämre vrm (8+2+1 Power Phase, samma som hos b650M-HDV, den vanliga har 14+2+1), men den har fortfarande 3 m2 platser, varav en är pci5 etc. Först tänkte jag skicka tillbaka det, men efter ha begrundat saken fanns det ju inga bra alternativ i närheten av samma pris, vrm:erna räcker till gott och väl även för de hittills mest strömtörstiga cpuerna och eftersom jag nu kör med den strömsnåla 7800x3d så är det inte strängt taget nödvändigt med bättre vrm.

Installationen gick väldigt smärtfritt, minnena var det inga problem med och den bootar snabbt. Jag har i princip inte ändrat något i bios, vet inte ens om det behövs. Den ville inte ta biosfilen om jag följde asrocks anvisning att döpa om den, men när jag lät den behålla sitt ursprungsnamn gick det bra.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?