Ökning av spammail de senaste 24 timmarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Menar du programmet Outlook eller mailtjänsten Outlook?

Klientpogram hanterar bara det som kommer till din mailtjänst och byter man program gör det ingen skillnad för mailen utan bara interfacet som hanterar dem och ev andra saker som att Thunderbird är fritt och inte en del av MS officepaketet och endera kostar en mindre förmögenhet eller visar reklam, det lägger dock inte in några reklammail av sig självt.
Ska ett byta av klientprogram påverka mängden skräppost måste du själv lägga till lokala filter för annars är det ju ända bara mailtjänstens filter som är aktiva och det är i praktiken ganska mycket jobb att själv filtrera bättre än mailtjänsterna.

Själv har jag inte fått mer spammail än normalt utan snarare färre de sista veckorna och det gäller både för Gmail och Hotmail/Outlook för jag har flera mailadresser.

På pc'n använder jag den nya e-post klienten, ocj på mobilen Outlook officiella appen.
Ja jag fattar inte riktigt vartifrån dessa nya mail dyker upp, men det går inte att få till bättre skräpfilter i Outlook?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Kollade till min Hotmail adress, dessa är de meddelandena under prioriterad sedan 02/06/2023
<Uppladdad bildlänk>
3st under Övrigt

Däremot 135 i skräppost de senaste 10 dagarna. Detta på min Hotmail adress.

Men du hade nästan migrerat till Gmail.
Så dessa kommer in i vanliga inkorgen, under prioriterad...Inte under annan?
Då slinker ju en del igenom om jag förstår dig rätt i vilket fall?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Men du hade nästan migrerat till Gmail.
Så dessa kommer in i vanliga inkorgen, under prioriterad? Inte under annan?
Då slinker ju en del igenom om jag förstår dig rätt i vilket fall?

15 på nästan 2 månader, medans det hamnat 135 i skräpposten på 10 dagar, så visst lite, men det händer ju också hos Gmail. Det är 1 mail per dagen inte flera per dag, som du också kan se på bilden. Låter mycket märkligt att du får så många till inkorgen istället för skräpposten. Ja, jag har flyttat nästan allt, men fortfarande 135 i skräpposten hos Hotmail vs 15 till prioriterad under nästan 2 månader. Det är mycket bättre än på din Hotmail.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

15 på nästan 2 månader, medans det hamnat 135 i skräpposten på 10 dagar, så visst lite, men det händer ju också hos Gmail. Det är 1 mail per dagen inte flera per dag, som du också kan se på bilden. Låter mycket märkligt att du får så många till inkorgen istället för skräpposten. Ja, jag har flyttat nästan allt, men fortfarande 135 i skräpposten hos Hotmail vs 15 till prioriterad under nästan 2 månader. Det är mycket bättre än på din Hotmail.

Verkligen.
Kanske får göra ett ryck och migrera till Gmail framöver om detta fortsätter.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Det är nog så att ni har gett ut adressen på nått olämpligt ställe för det är inget generellt, så häär ser det ut för mig och det är inte ens "äkta spam"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är nog så att ni har gett ut adressen på nått olämpligt ställe för det är inget generellt, så häär ser det ut för mig och det är inte ens "äkta spam"
https://i.imgur.com/rg93Tm9.png

Vet med mig att inga "konstiga/misstänkta" sidor har besökts, och ej heller skrivit upp mig på nån maillista eller liknande.
Jaha, hjälper ju ingenting i att gräva hur det hänt.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RVX:

Vet med mig att inga "konstiga/misstänkta" sidor har besökts, och ej heller skrivit upp mig på nån maillista eller liknande.
Jaha, hjälper ju ingenting i att gräva hur det hänt.

Men du kanske har nån app i telefonen som du gett åtkomst till kontakter eller att nån kompis har en app som snokar på det sättet, många appar vill ju ha helt onödiga behörigheter av ingen uppenbar anledning och det finns folk som installerar dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men du kanske har nån app i telefonen som du gett åtkomst till kontakter eller att nån kompis har en app som snokar på det sättet, många appar vill ju ha helt onödiga behörigheter av ingen uppenbar anledning och det finns folk som installerar dem.

Inte vad jag vet...🤔
Brukar vara med att neka när appar och liknande vill ha olika behörigheter, så lite som möjligt liksom.
Ja det är konstigt detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det verkar som om Hotmail inte filtrerar bort dessa spammejl lika effektivt som Gmail gör. Jag börjar överväga att konfigurera en egen e-postserver och sköta spamfiltreringen på egen hand.

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lady:

Det verkar som om Hotmail inte filtrerar bort dessa spammejl lika effektivt som Gmail gör. Jag börjar överväga att konfigurera en egen e-postserver och sköta spamfiltreringen på egen hand.

Nej du, kan man lugnt säga.
Fick en till hög med 7st! rakt i inkorgen.
Fan va odudlig Outlook är, är deras algoritmer eller vad fan så odugliga så att dom inte fattar vad som är junk mail och inte?!
Blir fan helt ärligt att börja migrera all mail till Gmail och prova.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Edit 3 till

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Brukar aldrig få spam till Gmail. Fick ett gäng för kanske två veckor sedan. Hade tre när jag kollade nu.
Låter kanske inte mycket alls. Men som sagt. Jag får i stort sett aldrig något.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Brukar aldrig få spam till Gmail. Fick ett gäng för kanske två veckor sedan. Hade tre när jag kollade nu.
Låter kanske inte mycket alls. Men som sagt. Jag får i stort sett aldrig något.

Var glad för det.
Håller på och migrerar det viktigaste till Gmail nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För skojs skull så loggade jag in på min live mail. Nästan 60 spam mail på två månader.
Ett par var rena phishing mail. Läste dock bara titeln. Stod att mina foton och videor på iCloud kommer tas bort. Gör inget då jag ändå inte har något apple konto....

Tycker det altid varit väldigt mycket spam mail på M$ mailtjänst.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Outlook måste vara helt jävla dum i huvudet hur den misslyckas med att filtrera ur uppenbara spammail.
Har varit lite lugnare idag med enstaka till och från som slinkit igenom.
Kollade nyss precis och den uppdaterar med att lägga till FEMTON! st...
Ska man behöva leva med att Outlook är så här fatalt jävla korkat? Världens ilandsproblem jag vet.
Ska ta tag i det i veckan och övergå så mycket som möjligt till Gmail för detta är helt ohållbart. Räknar jag med sista laddningen så ligger jag nog idag på en 30st.
Far åt helvete Outlook.
Edit. 4 till!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nån som vet vart man ändrar nivån på spamsorteringen i outlook, som jag misstänker ligger på det lägsta? Följer den här guiden: https://support.microsoft.com/en-gb/office/change-the-level-o... men...jag sitter ju med windows 11 och outlook. Kommer inte ens åt, eller hittar inställningarna. Man ska enligt guiden trycka på hem, radera grupp (finns inte vad jag kan se) och radera grupp för att komma åt inställningen med vilken nivå av filtrering man önskar.

Har kollat klassiska e-post (ej outlook, den som endast heter e-post) och hittar inget där heller.
Nån som vet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter tips på reddit där flera andra användare har samma problem så visade sig lösningen vara att i princip radera alla betrodda adresser, och göra så att allt filtreras automatiskt till skräpkorgen. Nackdelen med det är förstås då självklart att man får gå in och kika då och då så ingenting som inte hör hemma nån annanstans än i inkorgen hamnar där, vilket det gör. Då är det bara att markera det som icke skräppost och så verkar Outlook förstå att:
Aha vänta, så brev från försäkringskassan, Eon, Kivra, Pensionsmyndigheten hör alltså INTE hemma i skräppostmappen? Ok got it!
Har efter detta inte ett enda mail i inkorgen som varit uppenbart spam.
Nackdelen som redan påpekats är att man måste markera det som inte är spam, men nu verkar det åtminstone fungera som tänkt. Ej heller verkar det fungera att enbart radera en del av dom adresser som är markerade som betrodda, utan det verkar som att nästintill alla är tvungna att tas bort. Har rapporterats om båda delarna i trådarna.
Men tack och lov så är det lungt nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Väcker liv i lite äldre tråd:
Någon mer än jag som fått massa skum spam på sistone på gmail? (som inte fångas av skräpposthanteringen)

Bland annat från nått som heter Svenska Erbjudanden som jag känner mig väldigt säker jag inte skrivit upp mig på.
Vågar fan inte unsubscriba via nån länk i mejlet... (länkar verkar gå till feedblitz.com i första hand)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.