Hej,
Är så sjukt dåligt insatt på laptops och tänkte spara mig huvudvärken att behöva sätta mig in i det också (stationära är mer mitt område). Tänkte därför kika om någon här kan leda mig i rätt riktning vad för typ av speccs man bör kika efter (vet att t.ex bara för att det är ett senare grafikkort kan det prestera sämre p.g.a antalet watt datorn är strypt till etc..)
Huvudsakligen kommer den användas till arbete (programmering, men inga överdrivna projekt i dagsläget) samt spelande till och från. Är däremot inga krav på nå 4k 60fps gaming utan kör 1080p och klarar mig med med-high grafik så länge den lyckas hålla någorlunda stadiga 120-144 fps.
Max-tak är 20k och hade så klart föredragit en billigare om det inte tappar allt för mycket på prestandan.
Bryr mig väldigt lite om utseendet och enda kraven är väl egentligen 32GB ram (alternativt 16 med lätt installation för ytterligare ram) och att den inte väger bly då jag delvis jobbar från olika ställen och kommer behöva förflytta den med jämna mellanrum.
Tack på förhand!
Sök lite på Prisjakt.
Laptops med 32 gb ram, max 20k, vad är tungt för dig, max 2 kg?
Inte många laptops kvar...
16 gb och byta själv är nog bättre alternativ.
Men ska du ha inköp av ram för under 20k så blir det fortfarande tajt om du vill ha diskret grafikkort.
Din beskrivning av gaming i 1080p med/high 120+ fps säger ingenting, går säkert med äldre spel men nya spel varierar kraftigt.
Ibland är det strömbudgetenb som är begränsningen och ibland är det kylningen, framförallt på de laptops som inte väger bly.
Hoppas du hittar något som passar dig.
Sök lite på Prisjakt.
Laptops med 32 gb ram, max 20k, vad är tungt för dig, max 2 kg?
Inte många laptops kvar...
16 gb och byta själv är nog bättre alternativ.
Men ska du ha inköp av ram för under 20k så blir det fortfarande tajt om du vill ha diskret grafikkort.
Din beskrivning av gaming i 1080p med/high 120+ fps säger ingenting, går säkert med äldre spel men nya spel varierar kraftigt.
Ibland är det strömbudgetenb som är begränsningen och ibland är det kylningen, framförallt på de laptops som inte väger bly.
Hoppas du hittar något som passar dig.
Tack för input.
Skulle nog sträcka mig mer mot 3-4kg som tungt. Kommer inte ta med mig den dagligen så behöver inte vara fjädervikt på den heller.
Nu kanske jag tittar helt fel (därav varför jag behöver lite vägledning haha) men tyckte mig vid en snabb titt på inet hitta 32 gb ram för runt 1-2k? Så säg då att datorn kostar runt 15-18k, så landar vi ju runt min budget med ram-minnena.
Problemet är väl bara att jag vet inte riktigt vad jag får för 15-18k i laptop-vägar. Försöker använda mig av google, top 10 laptops etc.. men är en jungel som jag inte alls är insatt i känner jag. Låter ju väldigt bra på speccs när jag kikar på typ netonnet, webhallen osv.. Men vet ju inte alls de faktiska resultaten eller vilket grafikkort som är prisvärt, om man eventuellt ska sikta på år 21-22 modellerna då det inte händer så mycket därimellan eller alltid köra på det senaste oavsett osv..
Spelen jag spelar är väl egentligen allt från äldre spel till nyare titlar. Är dock helt klart med på att nya AAA-spel kommer kräva lite mer sänkning i grafikvägar för att nå 120fps.
Kortfattat är jag ute efter "bang for the buck" och inte det senaste eller flashigaste.
Ska helt enkelt kunna jobba och spela, varken eller på värsting nivå då jag lär inhandla en dedikerad laptop down the line för vardera om det skulle krävas då.
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.