Kommer det vara din primära dator så hade jag nog satsat på både mer ram och en större hdd. Har dock själv en M1 Air med 8/256 och har absolut inga problem med den konfigurerationen men den används också endast för slösurf och på resor.
Om du bara tänker streama film och surfa behöver du varken mer RAM eller diskutrymme. Men ska du välja något av det så skulle jag välja RAM, då det lär vara den begränsande faktorn över tid. Diskutrymme kan man alltid komplettera med externa lösningar eller molnlagring.
macOS är väloptimerat och klarar sig bra på 8GB RAM. Däremot är givetvis 16GB mer framtidssäkert.
Om du har behov av mer lagring kan du nog bara själv svara på. Om du bara ska streama och surfa lär 256GB räcka en bit.
Tänk på att det kan finns äldre modeller som kan ge dig mer "bang for the buck". Att uppgradera RAM och lagring är en relativt dyr historia, båda kostar +2500kr styck och redan där är vi uppe i runt 22k.
Då går det att hitta (om än tillfälligt) en Macbook Pro M1 Pro som är resor bättre i allt, inkl skärmen som stödjer 120Hz.
Den går att få tag i för <20k där du i just denna modellen får 16GB och dessutom 1TB(!): https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=7007502
Macbook Pro 13" M2 och Macbook Air M2 är också väldigt lika som modeller och specs så uteslut inte den!
Länken jämför M1-modellerna men det är i princip identiska frånsett det nya M2-chippet då: https://www.macrumors.com/guide/apple-silicon-macbook-air-vs-...
Tänkte att pro skulle vara den bättre varianten. Tar gärna emot tips och förslag vad som skulle vara det mest prisvärda och där jag får mest prestanda för pengarna.
Tänkte att pro skulle vara den bättre varianten. Tar gärna emot tips och förslag vad som skulle vara det mest prisvärda och där jag får mest prestanda för pengarna.
Sedan M1 har det varit ganska liten skillnad mellan 13 Pro och Air. Pro har touchbar (värdelöst imo) och aktiv kylning (men det behövs oftast inte, om du inte ska rendera video/grafik eller så). Pro är tyngre och dyrare.
Jag skulle ha gått på Air, som dessutom väger mindre än Pro.
Pratar vi 14" Pro så är det en annan femma, men den kostar också väldigt mycket mer.