Lenovo Ideapad 5 pro eller annan dator för studier?

Permalänk
Medlem

Lenovo Ideapad 5 pro eller annan dator för studier?

Hej alla!

Jag ska snart börja att läsa till högskoleingenjör i datateknik och funderingar på vad för typ av laptop man ska ha.
Jag köpte på inet en Lenovo Ideapad 5 pro 16" som fyndvara för 9,5k, vad jag kan fatta rätt bra pris för den modellen. Nu i efterhand har jag börjat läst mer om vad andra rekommenderar för laptops så verkar det som att denna kan vara rätt overkill för universitetsstudier. Jag börjar nu få kluvna tankar om köpet, den har ju en bra processor och extremt bra skärm, men där emot så är den overkill så billigare alternativ finns. Tänker att jag använder den för att programmera och köra olika typer av VM, tror också den lider av thermal throttling då den blir runt 85 grader när jag kör mitt Windows VM för programmering programutveckling där VMet är märkbart segt (linux fungerar där emot fint). Tanken är också om man kan få en billigare dator så kan jag köra de mer krävande applikationerna från desktopen hemma trådlöst.

Har ni några modeller som jag skulle kunna kolla på, både nya och begagnade, till ett hyfsat pris eller andra synvinklar om detta i-landsproblemet?

Laptop:
https://www.inet.se/produkt/1973762/lenovo-ideapad-5-pro-16-r...

Visa signatur

Desktop: Intel Core i7-10700k | Nvidia RTX 2060 | 16GB Ram | 512GB + 1TB SSD
Laptop: Lenovo Thinkpad 480s | Intel Core i7-8650U | 16GB Ram | 512GB SSD
Nätverk: Mikrotik hAP ax2