Permalänk
Medlem
Skrivet av SysXpl:

Jag har hyreslägenhet och jag grillar på balkongen!! Det gjorde tidigare hyresgäster också! Många tror att man inte får göra det och det stämmer inte alls "överallt". Jag har djupdykt och det finns ingenting som säger man inte får det enligt lagstiftningen. Dels får man inte det om man stör grannarna och dels är det förbjudet enligt hyresstadgarna nästan överrallt. Men enligt "hyresstadgarna" är det inte heller tillåtet att hyra lägenhet som kraftigt skuldsatt (nästan "överallt") det gör det inte per defintivtion olagligt. I mitt fall har jag en privat hyresvärd (och ensam balkong) som inte har något problem med det, han känner till det. Det finns endast 3 hyresrätter här... och en företagslokal i botten av fastigheten. Det har till och med varit en polisbuss full med poliser (uniformerade kravallpoliser för fotbollsmatch) precis nedanför, på väg att ta en lunch i närheten. De tittade upp från parkeringen lite snabbt (någon kort blick bara, helt normalt) NÄR jag grillade men reagerade inte överhuvudtaget.

Det finns ingen lag som säger att man inte får elda på balkonger, det är upp till hyresvärden att avgöra. Bryter du mot deras regler så riskeras man att vräkas, eller i annat fall stå för reparationerna som man medför.
Känns som en onödig risk att ta. Många hyresvärdar godkänner grillning med el-grillar, men det är som sagt upp till din hyresvärd att avgöra.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Det finns ingen lag som säger att man inte får elda på balkonger, det är upp till hyresvärden att avgöra. Bryter du mot deras regler så riskeras man att vräkas, eller i annat fall stå för reparationerna som man medför.
Känns som en onödig risk att ta. Många hyresvärdar godkänner grillning med el-grillar, men det är som sagt upp till din hyresvärd att avgöra.

Självklart har jag pratat med hyresvärden och har hans godkännande. Det är inga problem överhuvudtaget. Det gjorde jag redan i samband med att jag köpte in grillen. Han bad mig bara ha en hink med vatten där, något jag också respekterar varje gång jag grillar. Vi har för övrigt en väldigt bra relation, han gillar mig och det gör grannarna också. Jag är nog rena drömmen till hyresgäst. Jag stör aldrig grannar, är alltid extremt punktlig med hyran och överlag uppskattad. Spelar ingen hög musik, festar aldrig och upplevs som allmänt trevlig. Det säger folk i af. Oftast ensam, inga droger. Till och med varit med och bidragit lite med renoveringen, från egen ficka. För att vara hygglig och för att jag haft råd/kunnat. Hur många hyresgäster gör det?

Detta har antagligen att göra med att jag är uppväxt i en bostadsrätt för 35 msek på Östermalm. Jag ska inte säga att vanliga hyresgäster inte kan sköta sig, eller att beteende är enbart en klassfråga. Men ibland kan det vara så. Kort och gott, jag har en helt annan bakgrund, identitet och beteende än många andra hyresgäster i framförallt det här området. En östermalmskille som halkat lite snett men inte har den typ av sociala problem / dåligt beteende som andra hyresgäster KAN ha. Det gör mig nog lite till en udda fågel här. Och antagligen kommer jag inte att "fastna" här utan behöver några år på att komma tillbaka. Detta är en tillfällig lösning, en mellanladning.

Jag vet att många hyresgäster strular, ställer till problem, knarkar, lever rövare och kanske grillar utan att fråga grannar eller hyresvärd. Min flickvän äger ett hus och har nyligen haft hyresgäster som ställt till med liknande problem. Mina föräldrar hade samma problem på 90-talet när de hyrde ut en av deras andra fastigheter. Min flickvän sa nyligen samma sak som mina föräldrar sa då. Det vill säga "aldrig mer". Så jag förstår fullt ut hur du kanske tänker.

Så om jag säger att jag får det, så betyder det att jag vet att jag får, inte att jag gissar på att jag får det. Sedan kan tilläggas att jag inte heller är sådär purung (nästan 40 år) och jag vet vad ansvar och vuxet beteende är. Jag sitter inte och gamblar med mitt hyreskontrakt när jag behöver det för att komma tillbaka, det vore extremt korkat.

EDIT: Angående argumentet att stå själv för reperationerna, så antar jag att det är precis samma sak om man har bostadsrätt/hus/villa. Varför skulle det skilja sig? Jag har ju hemförsäkring! Och som sagt, jag har defintivt ett bekräftat tillstånd från min hyresvärd Isf. antar jag att denna "onödig risk" inte alls finns, i af inte för min del. Rätta mig om jag har fel. Eller skulle det på något sätt skilja sig rättsligt hos Försäkringsbolaget menar du? Bara för att man är hyresgäst? Svårt att tro det. Jag är lika ordentlig, försiktig och kunnig som en vanlig villägare som grillar på sin ensama balkong eller altan. Så säkerhetsrisken är inte alltså inte större här, än där det är vedertaget att man får grilla... Utöver kunskaper och vana, har jag också nya brandsläckare, bättre brandvarnare, brandfilt, täckt med brandsäkert material under grillen. Ser alltid till att grillen är ordentligt släckt. Kollar ALLTID på kommunens webbplats ang. ev eldningsförbud. osv.