Permalänk

Bränd GPU? VGA led, ingen post

Hej!

Glömde dra ur kontakten till datorn när det åskade senast och har haft problem med vad som verkar vara grafikkortet, RTX3060 efter det. Blev aldrig av med strömmen, men det blinkade till någon gång. Datorn fungerade som vanligt dagen därpå, tills att skärmen helt plötsligt slocknade och grafikkortet (eller PSUn, inte helst säker) började fläkta på 100%. Stängde av med chassiknappen och startade om. 10min senare, samma problem. Testade att stänga av PSUn och trycka på chassiknappen för att få ur ev. kvarlagrad ström. Nu får jag ingen bild ö.h, och moderkortet lyser vitt för VGA-fel... Har testat både ett GT730 och ett 1060, då funkar allt, förutom konstiga drivrutinsfel (NVIDIA Control Panel har försvunnit). Testat att ha GT730 i den undre PCIe släden, starta datorn och då kunna komma in i Bios. Satte sedan i RTX3060 i den övre släden och... instant krasch. Testade nyss att byta plats på korten och kunde då komma in i windows. I task manager syns inget av de två korten, men de visas i device manager och där ser det ut som att RTX3060 fungerar men inte GT730, troligen pga. fel drivrutiner. Prövade slutligen att göra en ominstallation av de senaste NVIDIA GameReady drivrutinerna till RTX3060. Tog till och med ut båda korten och flyttade upp RTX3060 till den övre PCIe släden. Ingen bild och inte heller någon respons från Windows i "bakgrunden". Brukar stänga av datorn med kortkommando, men det fungerade inte.

Utöver ovannämnda har jag testat alla möjliga GPU konfigurationer jag kan och inget fungerar. Fattar ingenting! RTX3060 ser och låter inte trasigt, det är hemsökt känns det som... xp
Verkar skumt att åskan skulle kunnat orsaka det, men kanske är det möjligt. Förstår inte så mycket om PSU och ström.

Tack i förväg ifall någon kan avgöra om kortet går att rädda!

P.S.
Det enda jag inte testat än är att rensa CMOS. Hittar inte...grejen för att göra det med på moderkortet, går det lika bra att bara ta ut det runda batteriet ett tag?

Permalänk
Medlem

Hej, jag kan tyvärr inte hjälpa dig med din GPU, hittar inget som man kan testa som du inte redan har gjort. Dock kan jag hjälpa dig med din CMOS, det går bra bara ta ut batteriet ett tag som du säger.

Permalänk

kan räcka att åskan slår ner i grannkomunen

är så ofantligt kraftiga spikar i ett åsknedslag att elspikarna kan levereras miltal.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av tojona:

Hej, jag kan tyvärr inte hjälpa dig med din GPU, hittar inget som man kan testa som du inte redan har gjort. Dock kan jag hjälpa dig med din CMOS, det går bra bara ta ut batteriet ett tag som du säger.

Okej, tack! Testade det, hjälpte tyvärr inte :c Men nu vet jag åtminstone hur man rensar CMOS :>

Skrivet av Rouge of Darkness:

kan räcka att åskan slår ner i grannkomunen

är så ofantligt kraftiga spikar i ett åsknedslag att elspikarna kan levereras miltal.

Läste det senare, störigt. Märkte av att lampan blinkade till och routern startade om en gång, säkert det som strulat till det... Känns dock märkligt att bara GPUn blev attackerad. Borde jag oroa mig för PSUn, även om den fungerar med andra grafikkort?

Permalänk
Skrivet av miyuko246:

Okej, tack! Testade det, hjälpte tyvärr inte :c Men nu vet jag åtminstone hur man rensar CMOS :>
Läste det senare, störigt. Märkte av att lampan blinkade till och routern startade om en gång, säkert det som strulat till det... Känns dock märkligt att bara GPUn blev attackerad. Borde jag oroa mig för PSUn, även om den fungerar med andra grafikkort?

kan vara mer än en grej som är trasig. svårt att säga.

har fått en dator utslagen av åskan det ända som överlevde var hårddisken.

en polare rökte allt utom moderkortet och cpu en gång.

så helt random vad som överlever om något alls.

och ingen garanti att sakerna är helt döda heller för den delen kan va så att de typ fungerar men efter en tid börjar orsaka div fel beror helt på hur illa det tar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

kan vara mer än en grej som är trasig. svårt att säga.

har fått en dator utslagen av åskan det ända som överlevde var hårddisken.

en polare rökte allt utom moderkortet och cpu en gång.

så helt random vad som överlever om något alls.

och ingen garanti att sakerna är helt döda heller för den delen kan va så att de typ fungerar men efter en tid börjar orsaka div fel beror helt på hur illa det tar.

Alright, fasen vad segt. Tack för svaret! Skönt att få bekräftat att inget går att...bekräfta, typ.