Iphone 15 Pro-läcka visar tjockare design, USB-C och ny sidoknapp

Permalänk
Medlem

iPhone 15 Pro Max for me! Även en klocka 👍😁

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Skrivet av mpat:

Avvisa samtal gör man med sidoknappen. Ett tryck tystar ringsignalen men låter det ringa för den andre, två tryck avvisar.

Får se när de dyker upp om det motsvarar mina behov. Det enda jag egentligen sliter med nuvarande S22u är själva skärmen. Har ovanligt fel som påverkar ögonen. Samsung är så stark i ljus och färg. Det blev som det blev. Finns knappt något annat på Android sidan.
Försökte igår krångla med Apple id
Har AppleTV, den ville inte hitta mig. Tänkte som sådan att det kan ju användas istället för att samla damm. Hittade några stycken. Jag har en del från båda läger liggandes oanvänt.
Angående telefon. Har abonnemang så jag kan bara byta in den gamla efter ett år. Om iPhone 15 är något och priset är ok. Får man överväga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Ja, jag har samma fundering. Lightning är ju genialisk i att det inte är något stift i kontakten. Bästa kontakten jag använt, någonsin.

Tycker tjafset om usb-c är överdrivet. Jag känner inte en enda Apple/iPhone-användare som någonsin klagat över lightning. Känns mer som det är motståndarna som stör sig på att Apple kör sin egen grej.

Nu blir det istället en soppa av många år när man som appleanvändare ska släpa på dubbla kablar.

Tycker det är bra att jag kommer kunna använda samma laddkablar till en eventuell nyare iPhone som jag har till min iPad pro, som min powerbank laddas med, vänners mobilladdare, steam deck, jobbdatorns laddare, bluetooth högtalare.
Största vinningen med usb-c är nog universalstöd för tillbehör. Funkade klockrent att koppla in min usb-c dockningstation från steam deck till ipaden för att koppla in tangentbord, mus, usb-ljudkort/mikrofon. Kanske ovanligt användningsområde men skulle inte falla mig in att köpa motsvarande adaptrar med halvdant stöd just för att koppla in i mobilen. Många hörlurar börjar dyka upp med usb-c kontakt och då är jag glad att kunna koppla in den snabbt o enkelt i såväl datorns port som i mobilen.

Jag gillar dessutom att ha laddsladdar lite här och där i bostaden och då är det skönt att inte behöva ha dubbelt / byta kontakt beroende på vilken enhet jag vill ladda just då.

Håller däremot med om att det är en toppen känsla att sätta i lightning-kabeln. Och att usb-c har andra problem med uppblandning av kablar med olika prestanda. Och vissa kablar som sitter perfekt i porten medan andra nästan lossnar och glappar. Men inget som jag haft några som helst problem med på min iPad.

Permalänk
Medlem

Nu verkar även rykten peka på att även kommande USB C-modellerna som INTE är Pro endast kommer ha USB 2.0:

APPLE KOMMER AV allt att döma byta ut den proprietära och föråldrade Lightning-porten i Iphones mot USB-C, efter att EU röstat fram en lag som gör USB-C till obligatorisk standard. Hela Iphone 15-serien förväntas erbjuda USB-C.

En ryktesbild påstås visa USB-portarna för Iphone 15 Pro Max, Iphone 15 Plus och Iphone 15. Enligt tidigare rykten kommer Iphone 15 och 15 Plus endast erbjuda USB 2.0 med 480 Mbps, samt 20W-laddning.

Källa:
https://swedroid.se/ar-det-har-usb-c-portarna-for-iphone-15-s...

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Nu verkar även rykten peka på att även kommande USB C-modellerna som INTE är Pro endast kommer ha USB 2.0:

APPLE KOMMER AV allt att döma byta ut den proprietära och föråldrade Lightning-porten i Iphones mot USB-C, efter att EU röstat fram en lag som gör USB-C till obligatorisk standard. Hela Iphone 15-serien förväntas erbjuda USB-C.

En ryktesbild påstås visa USB-portarna för Iphone 15 Pro Max, Iphone 15 Plus och Iphone 15. Enligt tidigare rykten kommer Iphone 15 och 15 Plus endast erbjuda USB 2.0 med 480 Mbps, samt 20W-laddning.

Källa:
https://swedroid.se/ar-det-har-usb-c-portarna-for-iphone-15-s...

Bryr sig någon verkligen om det? Vem använder porten för dataöverföring över huvud taget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bryr sig någon verkligen om det? Vem använder porten för dataöverföring över huvud taget?

Jag bryr mig om de få gånger jag överför till min telefon. Särskilt TV-serier, obskyr musik och foton brukar jag flytta till och från telefonen.
Men jag antar att jag är en av extremt få i det här fallet.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag bryr mig om de få gånger jag överför till min telefon. Särskilt TV-serier, obskyr musik och foton brukar jag flytta till och från telefonen.
Men jag antar att jag är en av extremt få i det här fallet.

Jag tror inte det är så vanligt, framförallt med iPhone… men jag kanske har fel. Tror inte jag har använt den funktionen mer än någon gång per år max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag bryr mig om de få gånger jag överför till min telefon. Särskilt TV-serier, obskyr musik och foton brukar jag flytta till och från telefonen.
Men jag antar att jag är en av extremt få i det här fallet.

Tror nog de flesta som ens för över saker på det sättet gör det trådlöst idag. Det är så snabbt idag att överföringen är i princip klar innan jag skulle hunnit leta fram kabeln och gått till datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bryr sig någon verkligen om det? Vem använder porten för dataöverföring över huvud taget?

Så fort jag ska föra över större videor använder jag porten (dock Android). Tror det är fler än du räknar med som använder porten.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Tror nog de flesta som ens för över saker på det sättet gör det trådlöst idag. Det är så snabbt idag att överföringen är i princip klar innan jag skulle hunnit leta fram kabeln och gått till datorn.

Även med videor som är på flera GB?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Även med videor som är på flera GB?

Det tar ju inte många minuter med WiFi eller liknande, även 5G är ju snabbt nog för video

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Även med videor som är på flera GB?

Ja det skulle jag säga. iPhone 14 kör fortfarande USB 2.0 hastighet dessutom så vettigt WiFi är faktiskt snabbare att använda även om du hade startat överföringen samtidigt.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Det tar ju inte många minuter med WiFi eller liknande, även 5G är ju snabbt nog för video

Finns många runt om i världen som ej har möjlighet till att överföra trådlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det tar ju inte många minuter med WiFi eller liknande, även 5G är ju snabbt nog för video

Hur är 5G användbart när man för över till en dator?

Skrivet av Aktsu:

Ja det skulle jag säga. iPhone 14 kör fortfarande USB 2.0 hastighet dessutom så vettigt WiFi är faktiskt snabbare att använda även om du hade startat överföringen samtidigt.

Wi-Fi använder jag när jag för över mellan 2 telefoner och när jag gjort det (via FTP till en Pixel 1 som jag använder Solid Explorer till) så har överföringshastigheten varit på runt 1-2MB/s

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Wi-Fi använder jag när jag för över mellan 2 telefoner och när jag gjort det (via FTP till en Pixel 1 som jag använder Solid Explorer till) så har överföringshastigheten varit på runt 1-2MB/s

Ja men det är inte WiFi som är boven då utan att du använder FTP-protokollet eller den specifika appen (eller så har du riktigt dåligt nätverk). Nu vet jag inte vad man skulle använda i Androidlägret för bra hastighet men till iPhone som diskuteras här hade jag använt AirDrop och då är hastigheten på mitt nätverk det som är begränsande faktor så då är det 6-800 Mbit som är begränsningen beroende på var i hemmet jag är, hade jag uppgraderat till WiFi 6E så hade det varit ännu snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja men det är inte WiFi som är boven då utan att du använder FTP-protokollet eller den specifika appen (eller så har du riktigt dåligt nätverk). Nu vet jag inte vad man skulle använda i Androidlägret för bra hastighet men till iPhone som diskuteras här hade jag använt AirDrop och då är hastigheten på mitt nätverk det som är begränsande faktor så då är det 6-800 Mbit som är begränsningen beroende på var i hemmet jag är, hade jag uppgraderat till WiFi 6E så hade det varit ännu snabbare.

Motsvarigheten på Android är Nearby Sharing (Närhetsdelning på svenska). Dock så fungerar den inte som jag vill mellan min telefon och datorn. För bara ut typ 30-40 kb/s när jag för över små bilder. Förde över till en annan dator och då gick det alldeles utmärkt. Inget fel på mitt Wi-Fi.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag vill ha plug&play / USB otg i mina USB-C portar. Gärna stöd för dongles / dockningsstationer även om det är telefon. Utveckling framåt! Inte nån Micro usb standard i en usb-c formad kontakt 🤬

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Hur är 5G användbart när man för över till en dator?
Wi-Fi använder jag när jag för över mellan 2 telefoner och när jag gjort det (via FTP till en Pixel 1 som jag använder Solid Explorer till) så har överföringshastigheten varit på runt 1-2MB/s

iCloud och liknande molnlösningar som laddar upp direkt när videon är tagen istället för att göra allt i en stor batch med kabel när man har tid

Det är varför det är smidigt med trådlöst

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

iCloud och liknande molnlösningar som laddar upp direkt när videon är tagen istället för att göra allt i en stor batch med kabel när man har tid

Det är varför det är smidigt med trådlöst

Ja jo. Men nu syftade jag specifikt på att föra över till en dator. Man kanske vill ha på fler ställen?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Super med USB c (även om jag också föredrar lightning). Blir att köpa en via jobbet och byta ut min 13 mini. Kommer dock sakna storleken av minin men vill ha den bättre kameran och batteritiden.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Det där är inte tillåtet enligt EU regeln som verkställs 2024

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av mpat:

Avvisa samtal gör man med sidoknappen. Ett tryck tystar ringsignalen men låter det ringa för den andre, två tryck avvisar.

Nu lyckas komma så långt att appletv är up and running. Rent helvete att få ny ID.
Blev förvånad över hur mycket det fanns i inställningarna för sådan som mig som är svagsynt. Bara lista ut vad som gör vad. Fick ner så att vit text blev mindre stark för mig. Tydligen stödjer inte viaplay röd text på varken AppleTV/AndroidTV
Verkar nog som Apple är en aningen bättre på sådant. Försökt på min Samsung telefon. Aldrig hittat rätt.
Lekte mig fram och fått textfärg åt röd, äntligen glad. I samma veva lyckades jag hitta lite bättre inställningar på Samsonen. Lutar lite åt en IPhone nästa gång viss priset inte är helt upp mot väggen. Kamera bryr jag mig inte så jättemycket om. Mer viktigt att kunna se ordentligt när jag surfar och kunna ringa och sms och hyfsat bra batteri och usb c

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

USB-C innebär inte heller högre hastighet för överföring mellan iPhone och dator om det är överföringshastighet man vill åt.

Inte? Lightning är väl USB 2.0..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zanoii:

Inte? Lightning är väl USB 2.0..?

USB-C är ju bara en kontakt och har inte nödvändigtvis någon påverkan på funktionalitet eller hastighet. Det troliga är att även USB-C blir begränsad till USB 2.0-hastighet på i alla fall icke-Pro.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av zanoii:

Inte? Lightning är väl USB 2.0..?

Lightning stöder USB 3.0 som kontakt, men ingen iPhone stödjer det (det är bara ett par äldre iPad Pro som gör det). Ryktet är att Apple skall göra samma sak här, ett begränsa hastigheten till USB 2.0.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av mpat:

Lightning stöder USB 3.0 som kontakt, men ingen iPhone stödjer det (det är bara ett par äldre iPad Pro som gör det). Ryktet är att Apple skall göra samma sak här, ett begränsa hastigheten till USB 2.0.

GSMarena nämner att porten på Pro kommer ha USB 3.2 och enbart bara vanliga som får 2.0 och 6GB minne det låter ju lite på ram sidan. Är så van vid 12GB på S22u
Sägs att det blir inte Qualcomm senaste 5G chip X75 utan X70
Märkligt upplägg. Om det stämmer så får det nog blir att vänta in någon annan telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

GSMarena nämner att porten på Pro kommer ha USB 3.2 och enbart bara vanliga som får 2.0 och 6GB minne det låter ju lite på ram sidan. Är så van vid 12GB på S22u
Sägs att det blir inte Qualcomm senaste 5G chip X75 utan X70
Märkligt upplägg. Om det stämmer så får det nog blir att vänta in någon annan telefon.

RAM-användningen på iOS är otroligt låg för att bakgrundsprocesser inte får användas samt att applikationer suspendas när de inte används. Det gör att i princip enda gångerna du behöver stora mängder ram är om du arbetar med stora filer som ska allokeras i minnet.

Android kör ju dessutom de flesta applikationer i JVMen vilket i sin tur kräver ett extra steg av minnesallokering och java har aldrig varit känt för att vara resurssnålt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

GSMarena nämner att porten på Pro kommer ha USB 3.2 och enbart bara vanliga som får 2.0 och 6GB minne det låter ju lite på ram sidan. Är så van vid 12GB på S22u
Sägs att det blir inte Qualcomm senaste 5G chip X75 utan X70
Märkligt upplägg. Om det stämmer så får det nog blir att vänta in någon annan telefon.

iOS är bättre på att hantera minne än android. iOS är mer optimerat, ett bättre system.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Visst är iOS väloptimerat men det är väldigt irriterande att appar i princip inaktiveras när de inte är i fokus.