Bygga ny PC, 13-17k budget, går från 3770k+1060

Permalänk

Bygga ny PC, 13-17k budget, går från 3770k+1060

Funderar på att bygga en ny PC. Min nuvarande är något gammal.

Min kunskap om datorer och dess komponenter är inte så bred, så ändra så mycket ni vill eller kom gärna med rekommendationer om vad som skulle passa mig.

Mitt nya bygge ser ut något så här:

Case: Phanteks Eclipse P400A
GPU: ASUS Radeon RX 6750 XT 12GB DUAL OC
MB: ASUS ROG Strix B550-F Gaming
CPU: Ryzen 5 5600X
SSD: Corsair Force MP600 GS 500GB
RAM: Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL 16 Beast
Kylare: be quiet! Pure Rock 2
PSU: DeepCool PK750D 750W

(Detta skulle kosta ~14k)

Vad jag kommer att använda den till:

Framför allt spel i 1080p (något 1440p längre fram i tiden). En del multiplayer, men främst single player och lite VR.
Spel som: Warzone 2, Rocket League, NFS, FH5, Fortnite och en hel del tunga Single Player spel, samt streama på Twitch samtidigt. Även en del 3D-rendering i Blender och Unreal Engine 5.

Budget är något mellan 13-17k. Täntke jag bygger en bra PC som håller några år framöver. Klarat mig rätt bra med min i7-3770k och 1060 några år nu, men börjar bli dags att uppgradera sig.

Frågan är väl om detta är ett bra bygge eller om ni tycker jag behöver byta ut något. Någon speciell komponent eller så?

(Väntar nog till Black Friday och ser om det blir lite billgare)

Här är ett annat bygge som jag också funderar på. Ca 3k mer än första som jag nämnde. Kostar ~17k

Case: Phanteks Eclipse P400A
GPU: ASUS Radeon RX 6750 XT 12GB DUAL OC
MB: MSI MAG B650 Tomahawk WIFI (Behöver inte vara WIFI)
RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5200MHz CL40 Vengeance
SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB
Kylare: be quiet! Pure Rock 2
PSU: DeepCool PK750D 750W
CPU: Ryzen 5 7600X 4.7 GHz 38MB

Inget är hugget i sten. Har bara kollat upp lite om vad som passar till vad. Men har inga som helst problem med att byta ut allt till något annat, om ni tror det passar bättre för mitt ändamål. Det enda jag kan säga, är väl inte så mycket RGB bara.

rubrik
Permalänk
Medlem

Hej, Jag tycker om du kan få ihop budgeten för det skulle jag helt klart gå efter AM5 (andra bygget) istället för AM4. Jag skulle gå efter snabbare minne (närmare 6000) eftersom AMD processorer älskar snabbare minne och blir då snabbare själva av det. Vet inte exakt vad din version kostar men jag lyckades få ihop en AM5 build inom din budget på 15k ca.
Komponentkoll

Notera om du går upp på 17K kan du få en 6950XT tack vare en bundle på komplet vart du får både GPU och SSD för 8000: Komplett

Dock vet jag inte om det är nödvändigt med dina mål och då är det kanske bättre att bara spara pengarna. Du kan också få ett billigare moderkort om du inte vill ha WIFI, jag utgick bara från din lista.

Om det är flera frågor så bara skicka dem så ska jag nog svara så bra det går

Permalänk
Skrivet av tojona:

Hej, Jag tycker om du kan få ihop budgeten för det skulle jag helt klart gå efter AM5 (andra bygget) istället för AM4. Jag skulle gå efter snabbare minne (närmare 6000) eftersom AMD processorer älskar snabbare minne och blir då snabbare själva av det. Vet inte exakt vad din version kostar men jag lyckades få ihop en AM5 build inom din budget på 15k ca.
Komponentkoll

Notera om du går upp på 17K kan du få en 6950XT tack vare en bundle på komplet vart du får både GPU och SSD för 8000: Komplett

Dock vet jag inte om det är nödvändigt med dina mål och då är det kanske bättre att bara spara pengarna. Du kan också få ett billigare moderkort om du inte vill ha WIFI, jag utgick bara från din lista.

Om det är flera frågor så bara skicka dem så ska jag nog svara så bra det går

Tack för tips! Gjorde lite ändringar och byggde ihop denna istället: https://komponentkoll.se/bygg/XkJsw

Inte så stor skillnad. Jag ändrade dessutom på min original post - dvs att jag behöver heller inte WIFI på Moderkortet, utan kollade mer på recensionerna på korten om vad som verkade vara vettigt. Min kunskap inom detta ämnet är inte särskilt brett, så vet inte riktigt vad som gör ett bra moderkort...

6950XT behöver jag förmodligen inte. Kan uppgradera om jag så skulle behöva senare.

Permalänk
Medlem

Inte stor prestandaskillnad (7 FPS i 1080) mellan 6700 och 6750 för 500kr.
Minnen CL30
PSU Corsair du valt är renoverad med endast 1år garanti.
Moderkort ATX istället för mATX

Permalänk
Medlem

Det sista du satte ihop ser bra ut. Jag skulle nog tagit 850w PSU istället för 750 med tanke på vad jag vet idag.
Sen så skulle jag ha köpt en Noctua kylare till CPUn istället. Sedan antingen Asus eller MSI som märke till moderkortet. Men det är petitesser. Det ser bra ut.

Förutom nätagget, där tycker jag du ska välja en 850 watt. För nya grafikkort har börjat bli så krävande och behöva så mycket mer ström. Skulle du tex vilja uppgradera grafikkortet om några år och så hittar du begagnade 4090 och liknande kort på blocket, Tradera eller så, då har du redan nätagget till det.

Lycka till!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Rubrik justerad för att återspegla trådens ämne och innehåll.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin