Apples M3-kretsar kan få ökat arbetsminne

Permalänk
Melding Plague

Apples M3-kretsar kan få ökat arbetsminne

Ledtrådar från testloggar tyder på att Apple till slut kan vara på väg att överge 8 GB arbetsminne och dubblerar minnesmängden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter verkligen som små steg framåt, men så är det ju för de flesta vid det här laget

Permalänk

Procentuellt är ändå mycket. Det jag främst har emot denna macbook är att den som precis all teknik idag bara blir dyrare. Det går tusan inte göra ett teknikköp och vara nöjd om man räknar med priset.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Relevans?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av binnen97:

Relevans?

som svar på inlägget ovanför mitt kanske?

Permalänk
Medlem

EU: det måste gå att reparera enkelt/själv
Apple: Hmm, 12 gig stickor. Då MÅSTE de handla via oss ändå

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

EU: det måste gå att reparera enkelt/själv
Apple: Hmm, 12 gig stickor. Då MÅSTE de handla via oss ändå

Fast det måste man ändå göra eftersom de inte går att uppgradera i efterhand. RAM sitter ju på samma package som CPU och GPU

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Om prisutvecklingen på hårddiskar följt samma trend som innan översvämningen av fabrikerna i Thailand 2011 så hade 20 TB kostat 100 kr idag. Så ur den synvinkeln är inte 4000 kr ett särskilt bra pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Fast det måste man ändå göra eftersom de inte går att uppgradera i efterhand. RAM sitter ju på samma package som CPU och GPU

Det är LPDDR dessutom, så det finns inte ens stickor att köpa.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Procentuellt är ändå mycket. Det jag främst har emot denna macbook är att den som precis all teknik idag bara blir dyrare. Det går tusan inte göra ett teknikköp och vara nöjd om man räknar med priset.

Så kan man ju inte riktigt heller säga. Trenden är fortfarande att teknik blir billigare räknat i vad man får för sina dollar, men vi råkar sitta med en liten skitvaluta som lätt blir offer för spekulation.

Svaret ur ett ekonomiskt perspektiv är som alltid: köp inte teknik om du inte behöver ha den; och om du behöver ha den, köp det du behöver och acceptera kostnaden.

Permalänk
Medlem

Hoppas att Apple släpper en MacBook SE snart!

Tycker fortfarande att 8GB RAM, 256GB SSD och M1 SoC räcker för många användare.

Då kanske även priset kan hamna på under 10000 SEK framöver.

Permalänk
Datavetare

Apple verkar väldigt bra på att hålla detaljer kring kommande produkter "under wraps", vilket bl.a. märks i att rykten kring framtida releaser rätt ofta visat sig vara rena gissningar.

Om jag förstår detta rykte rätt verkar logiken gå på följande sätt: vi har sett något dokument där man testat M3 Max (d.v.s. en annan krets än den man uttalar sig om) med 48 GB RAM. Delar man det talet i 4 får man 12, alltså borde minsta storlek för M3 bli 12 GB då 32 delat med 4 blir 8 (M1/M2 Max startar på 32 GB vilket är 4 gånger mer än 8 GB som M1/M2 startar på)...

Men just detta känns ändå rätt sannolikt, om inte annat för att Apple till stor del tävlar med sig själv när det kommer till "varför ska jag uppgradera". D.v.s. de behöver något som i alla fall känns som en signifikant förbättring.

Ungefär samma precision på förväntad prestandaökning hos M3. Sett allt från att ST ska öka med endast 10 % till att det kommer öka 50 %... D.v.s "vi har ingen aning", det trots att lansering Iphone 15 Pro (med Bionic A17) bara är ca en månad bort (fast även att M3/A17 kommer dela CPU-mikroarkitektur är en gissning, men den gissningen är nog väldigt sannolikt korrekt).

Hoppas på minst 20 %, med den ökning kommer M3 ge tillbaka Apple ledningen som "den CPU med högst ST prestanda". Vilket är rätt coolt då en fläktlös MBA då kommer slå 13000K/7950X i ST (14000K lär bara öka detta ett par procent och Zen5 verkar ligga en bra bit in i 2024).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Hade hoppats på 16 men 12 är åtminstone mer än 8. Men vet inte om man vill köpa Apple mer. Efter man sett Louis Rossmann. Har dessutom råkat ut nyligen för ett av problemen han tog upp nyligen. Att Apple designar iPhone för att slumpmässigt starta om sig när det är något problem som annars inte är något problem.

Tror jag undviker dem framöver. De blir bara värre med att hindra en från att uppgradera eller ens laga sina Apple saker.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Om prisutvecklingen på hårddiskar följt samma trend som innan översvämningen av fabrikerna i Thailand 2011 så hade 20 TB kostat 100 kr idag. Så ur den synvinkeln är inte 4000 kr ett särskilt bra pris.

Det hade varit något om man bara kunde extrapolera en framtida prisutveckling baserat på en självvald tidsperiod. Vi hade haft många obscent billiga produkter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Fast det måste man ändå göra eftersom de inte går att uppgradera i efterhand. RAM sitter ju på samma package som CPU och GPU

Jo fast jag syftar på att EU inför lagar för att det inte får limmas ihop för att motverka reparationer o dylikt. Ungefär som batterilager. Batteriet var bara steg ett så Apple förbereder sig redan inför framtiden.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det hade varit något om man bara kunde extrapolera en framtida prisutveckling baserat på en självvald tidsperiod. Vi hade haft många obscent billiga produkter!

Den "självvalda perioden" i det här fallet varade i över 50 år innan brytpunkten 2011. Men jo, historiska trender är ingen garanti för framtida utveckling, däremot kan det forma förväntningar. Vi som var med innan 2011 och kommer ihåg hur snabbt utvecklingen gick är inte lika imponerade över nutida framsteg. Visst, saker blir bättre och billigare, men inte i samma revolutionerande takt som tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Hade hoppats på 16 men 12 är åtminstone mer än 8. Men vet inte om man vill köpa Apple mer. Efter man sett Louis Rossmann. Har dessutom råkat ut nyligen för ett av problemen han tog upp nyligen. Att Apple designar iPhone för att slumpmässigt starta om sig när det är något problem som annars inte är något problem.

Tror jag undviker dem framöver. De blir bara värre med att hindra en från att uppgradera eller ens laga sina Apple saker.

Lyssna inte för mycket på Rossmann om du inte vill ha en extrem bild av Apples produkter. Majoriteten av grejerna håller även förbi deras livslängd på så vis att de blir så gamla att de hårdvaru- och mjukvarumässigt inte är aktuella längre.

Der blir bara värre och värre gällande att reparera alltså?

”iPhone 15 Pro Said to Be Easier to Repair Like iPhone 14 and 14 Plus”
https://www.macrumors.com/2023/07/30/iphone-15-pro-removable-...

Att iPhone slumpmässigt startar om sig har jag aldrig hört talas om. Skulle deta vara något nytt?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Hade hoppats på 16 men 12 är åtminstone mer än 8. Men vet inte om man vill köpa Apple mer. Efter man sett Louis Rossmann. Har dessutom råkat ut nyligen för ett av problemen han tog upp nyligen. Att Apple designar iPhone för att slumpmässigt starta om sig när det är något problem som annars inte är något problem.

Tror jag undviker dem framöver. De blir bara värre med att hindra en från att uppgradera eller ens laga sina Apple saker.

Jag är i samma situation. Apple gör allt idag för att användarna som äger deras datorer inte skall kunna underhålla dom, reparera och uppgradera. Tangentbordet är fastnitat, SSD fastlödd, bios på SSD. Låg kvalitet på SSD också med sin specialvariant istället för vanliga chip. Råkar man spilla lite på datorn kan tangentbordet vara förstört och nästan omöjligt att byta. Om något på moderkortet går sönder kan du inte komma åt datan på disken.

Också byta skärm går inte för det blir kalibreringsfel. Censorn om skärm är öppen eller stängd är synkad till skärmen och ett chip som inte bara kan bytas ut seriekodat.

Många andra designfel det gjort vilket gör att jag inte är bekväm att ha en Apple längre.

Permalänk
Medlem

Apple lyckas väl tyvärr, men deras strategi med fastlött minne (RAM/SSD) till överpris är ju det som gjort att jag ännu inte köpt en ny mac laptop.

Jag har extremt dålig koll på priser just nu, men glider man in på DDR5 på prisjakt så verkar det ju gå att få 32 gig för 2500:-.
Att Apple då tar 2500:- per 8GB-hopp är ju bara helt horribelt.

För 19k hade jag köpt den nya Macbook Air 15" direkt, om det hade varit med 16 gig minne och 512 gig ssd, vilket för mig är nått absolut minimum. Jag är egentligen inte bekväm med att köpa en burk med under 32 gig minne idag.
Men då hamnar man direkt på 24k istället för 19k, vilket helt plötsligt blev en typ 25% ökning. Det är i min mening _helt_ orimligt att 8 gig RAM och 256 gig disk ska ha en faktiskt kostnad som motsvarar 25% av vad man kan bygga hela burken för i grundutförande.

Permalänk
Medlem

Har en M1 i jobbet.

Många sa till mig att det räcker med hälften så mycket minne med M1-plattformen jämfört med Intel som jag använde innan. Detta är ren bullshit och vilseledande för en konsument. Jag har konstant ett nyttjande på över 16 GB RAM och växlingsfilen används frekvent.

Jag kommer absolut att lägga mig på antingen 24GB eller mer när det är dags för nästa M-plattform.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Apple lyckas väl tyvärr, men deras strategi med fastlött minne (RAM/SSD) till överpris är ju det som gjort att jag ännu inte köpt en ny mac laptop.

Jag har extremt dålig koll på priser just nu, men glider man in på DDR5 på prisjakt så verkar det ju gå att få 32 gig för 2500:-.
Att Apple då tar 2500:- per 8GB-hopp är ju bara helt horribelt.

För 19k hade jag köpt den nya Macbook Air 15" direkt, om det hade varit med 16 gig minne och 512 gig ssd, vilket för mig är nått absolut minimum. Jag är egentligen inte bekväm med att köpa en burk med under 32 gig minne idag.
Men då hamnar man direkt på 24k istället för 19k, vilket helt plötsligt blev en typ 25% ökning. Det är i min mening _helt_ orimligt att 8 gig RAM och 256 gig disk ska ha en faktiskt kostnad som motsvarar 25% av vad man kan bygga hela burken för i grundutförande.

Att Appleprodukter är överprisade är väl inte någon nyhet iofs. Du betalar ju trots allt framförallt för märket och "status".

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Apple lyckas väl tyvärr, men deras strategi med fastlött minne (RAM/SSD) till överpris är ju det som gjort att jag ännu inte köpt en ny mac laptop.

Jag har extremt dålig koll på priser just nu, men glider man in på DDR5 på prisjakt så verkar det ju gå att få 32 gig för 2500:-.
Att Apple då tar 2500:- per 8GB-hopp är ju bara helt horribelt.

För 19k hade jag köpt den nya Macbook Air 15" direkt, om det hade varit med 16 gig minne och 512 gig ssd, vilket för mig är nått absolut minimum. Jag är egentligen inte bekväm med att köpa en burk med under 32 gig minne idag.
Men då hamnar man direkt på 24k istället för 19k, vilket helt plötsligt blev en typ 25% ökning. Det är i min mening _helt_ orimligt att 8 gig RAM och 256 gig disk ska ha en faktiskt kostnad som motsvarar 25% av vad man kan bygga hela burken för i grundutförande.

Vad är egentligen ett överpris? Individuellt?
Jag vill absolut ha fastlött minne i min bärbara och jag tyckte det var prisvärt att uppgradera dessutom. (Tråkigt bara att så många påstod att man klarar sig med mindre minne med M-plattformen, för det är rena lögner.)

Om du har lärt dig så lite om ekonomi och marknad att du jämför spotmarknaden / Prisjakt med vad Apple tar betalt för "samma" produkt så rekommenderar jag att du läser på mer. Det är inte så det fungerar.

I all välmening 😊

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Att Appleprodukter är överprisade är väl inte någon nyhet iofs. Du betalar ju trots allt framförallt för märket och "status".

/hulle.

Fast är det verkligen så? För dig kanske, men du kan inte säga så rent generellt.

Min Mac kostade 5000kr mer än min ThinkPad. Men! Betänk då att varje dag får jag lite mer gjort på jobbet med denna dator då macOS är smidigare att arbeta med för mig än vad Windows är. Så dessa 5000kr kommer betala sig flera gånger om innan detta år är slut.

Tänk efter lite.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Apple lyckas väl tyvärr, men deras strategi med fastlött minne (RAM/SSD) till överpris är ju det som gjort att jag ännu inte köpt en ny mac laptop.

Vilken Windows-laptop i samma storlek som MacBook Air har inte fastlött minne idag?

Microsoft Surface, Lenovo Thinkpad X1 och Dell XPS gör likadant som Apple.

Tycker även att Dell är snäppet värre än Apple, då deras komponentval ofta är i budgetklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vilken Windows-laptop i samma storlek som MacBook Air har inte fastlött minne idag?

Microsoft Surface, Lenovo Thinkpad X1 och Dell XPS gör likadant som Apple.

Tycker även att Dell är snäppet värre än Apple, då deras komponentval ofta är i budgetklassen.

Det har inte bara med storleken på datorn att göra heller, utan om att SO-DIMM börjar nå gränsen för hur snabba minnen som går att använda. Det är en ny standard på gång, men tills den börjar användas så kommer fastlödda minnen bara bli allt vanligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Hade hoppats på 16 men 12 är åtminstone mer än 8. Men vet inte om man vill köpa Apple mer. Efter man sett Louis Rossmann. Har dessutom råkat ut nyligen för ett av problemen han tog upp nyligen. Att Apple designar iPhone för att slumpmässigt starta om sig när det är något problem som annars inte är något problem.

Tror jag undviker dem framöver. De blir bara värre med att hindra en från att uppgradera eller ens laga sina Apple saker.

Skrivet av Lämpis:

Jag är i samma situation. Apple gör allt idag för att användarna som äger deras datorer inte skall kunna underhålla dom, reparera och uppgradera. Tangentbordet är fastnitat, SSD fastlödd, bios på SSD. Låg kvalitet på SSD också med sin specialvariant istället för vanliga chip. Råkar man spilla lite på datorn kan tangentbordet vara förstört och nästan omöjligt att byta. Om något på moderkortet går sönder kan du inte komma åt datan på disken.

Också byta skärm går inte för det blir kalibreringsfel. Censorn om skärm är öppen eller stängd är synkad till skärmen och ett chip som inte bara kan bytas ut seriekodat.

Många andra designfel det gjort vilket gör att jag inte är bekväm att ha en Apple längre.

Tror ni är lite dåligt informerade om det här med reparation av Apples nyare datorer.
Apple till och med erbjuder att skicka hem verktyg till den som vill reparera.
Manual för hur man reparerar hittar ner på nedan länk.
Delar för att utföra egen reparation köper man genom Apple.

Exempel på manual:
https://manuals.info.apple.com/MANUALS/2000/MA2146/en_US/macb...

Övriga sidorna:
https://support.apple.com/en_US/manuals/maclaptops

Självbetjäningsreparation är avsedd för personer som har den kunskap och erfarenhet som krävs för att reparera elektroniska enheter. Om du har erfarenhet av komplexa reparationer av elektroniska enheter ger Självbetjäningsreparation dig åtkomst till äkta Apple-delar, -verktyg och -reparationsmanualer så att du kan utföra reparationer som inte täcks av garantin. Följ de här stegen om du vill utföra en rad olika reparationer av iPhone och Mac som inte täcks av garantin, t.ex. byte av skärmen.

Permalänk
Skrivet av mar3ld:

Många sa till mig att det räcker med hälften så mycket minne med M1-plattformen jämfört med Intel som jag använde innan. Detta är ren bullshit och vilseledande för en konsument.

Jag kan garantera att Apple inte sagt så. Tvärt om har många av oss som kan något om datorer sagt att om du behöver en viss mängd arbetsminne idag kommer du behöva lika mycket om du byter processorarkitektur. Däremot är det också ett faktum att många har lägre behov av arbetsminne än de tror, då moderna operativsystem alltid försöker använda i princip allt tillgängligt minne för att snabba upp användarupplevelsen. Man kan inte bara gå på hur mycket ”oanvänt minne” man har eftersom det värdet ska vara lågt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hulle:

Att Appleprodukter är överprisade är väl inte någon nyhet iofs. Du betalar ju trots allt framförallt för märket och "status".

/hulle.

Fast vad är det för status att ha ett visst märke överhuvudtaget? Jag menar, jag tänkte så också. När jag var 16 år och ”teknikintresserad”, en synonym för ”har inte särskilt mycket socialt liv”.

En vuxen människa eller ja, en normal människa, lägger inte vikt vid vilket märke något har. Man väljer det verktyg som passar efter en avvägning mellan pris och resultat.

Inbillad ”status” är något som misfits ser, eftersom de inte köper teknik av samma anledning som normala (för att underlätta ett problem) utan för att de tycker tekniken i sig är är spännande eller att innehavet av tekniken definierar dem av någon anledning. I själva verket är de bara sketna konsumenter som alla andra.

Inget emot android i sig, jag har nyligen haft en P30 Pro som fungerade ypperligt. Dock är det är alltid Android-innehavare som pratar om inbillad status av iPhone, vilket ironiskt nog visar att de som bryr sig om märke och status är android-ägare, inte tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Fast vad är det för status att ha ett visst märke överhuvudtaget? Jag menar, jag tänkte så också. När jag var 16 år och ”teknikintresserad”, en synonym för ”har inte särskilt mycket socialt liv”.

En vuxen människa eller ja, en normal människa, lägger inte vikt vid vilket märke något har. Man väljer det verktyg som passar efter en avvägning mellan pris och resultat.

Inbillad ”status” är något som misfits ser, eftersom de inte köper teknik av samma anledning som normala (för att underlätta ett problem) utan för att de tycker tekniken i sig är är spännande eller att innehavet av tekniken definierar dem av någon anledning. I själva verket är de bara sketna konsumenter som alla andra.

Inget emot android i sig, jag har nyligen haft en P30 Pro som fungerade ypperligt. Dock är det är alltid Android-innehavare som pratar om inbillad status av iPhone, vilket ironiskt nog visar att de som bryr sig om märke och status är android-ägare, inte tvärtom.

Rätt så naivt att tänka att status endast är något för misfits. Du kanske inte gillar det, men status är ett riktigt fenomen, och olika saker är statusmarkörer i olika kontexter. På många håll är just apples produktserier det eftersom att de är så fantastiskt välintegrerade med varandra, airplay och airdrop t.ex där androidtelefoner inte har en chans att jämföra sig. Det bara funkar.