Letar ny Laptop till IT-studier med relativt höga specs

Permalänk

Letar ny Laptop till IT-studier med relativt höga specs

Behöver minst 16gb ram (för att kunna köra flera virtuella maskiner), bra CPU (ryzen 5 verkar lovande) samt GPU (något ur rtx 5 kanske). Kanske 1TB SSD-lagring, om mindre så gärna slots för uppgradering).
Sist men inte minst, 144hz skärm. Ska man stirra in i skärmen år ut och år in så gör jag nog ögonen en tjänst med 144hz.
Hade ögonen på några Laptops ur Victus-serien men dom verkar vara svåråtkomliga nu, dom hade mer eller mindre precis det jag var efter.
Ju billigare desto bättre givetvis!

Tack på förhand

rikke

La till anledning till 16gb ram
Permalänk
Medlem

Vad du söker är en Macbook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Vad du söker är en Macbook.

Om inte annat så är virtualiseringen ett stort frågetecken där. Man kan* köra som högst två virtuella samtidigt i macOS med M CPU (*det går att komma runt, men det är inte trivialt). Det är också tveksam prestanda på icke-armbaserade OS i VM om man lyckas installera. Överlag så känns virtualisering inte färdigt på Mac just nu.

Sen beror det ju även på vilken mjukvara som ska användas och till vad datorn ska användas. Om det öht finns till macOS.

Med det sagt så är Macbooks med apple silicon fantastiskt, men jag får inte direkt instant apple-vibbar av trådstarten

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk

Vad är det för utbildning, vad är det för virtuella maskiner?
De flesta under en utbildning gör typ inte ett skit mer än det absolut grundläggande och då fungerar faktisk macbook bra. Dessa datorer är dock inte de billigaste.

Dagens ungdom gillar att sitta och jobba med dåliga saker. Jag själv föredrar det gamla tänket att ha bra prylar. Och med detta menar jag att laptoppens skärm, tangentbord, pekplatta etc, används endast när man av olika anledningar inte har något bättre.

Detta leder till att valet av storlek? 13" vs 15,6" vs 17" som är viktigt, så kan man tänka, en 13" fungerar de få gångerna jag måste använda denna dators skärm och då ha en mindre dator i väskan.
Likaså ditt önskemål om 144Hz, som gör att du mer får välja en spellaptop, så kan du sänka detta krav.

För mest dator för pengarna så kolla in megareor som det är för jämnan, ibland är en dator för 12 000kr prissänkt till under 9000kr och just under dessa dagar, så kan denna dator vara riktigt prisvärd.

När det gäller utbildning så finns Yh och Högskola. Där jag har kamrater som har fixat doktorsexamen utan att springa runt med någon laptop för jämnan, dock är behovet av laptop på YH mycket högre.

Min poäng med detta är att du på högskola behöver troligen inte ha laptop från dag 1, kolla in vad dina klasskamrater har och vad lärarna föreslår och köp därefter.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av rikkeeee-xoxo:

Behöver minst 16gb ram (för att kunna köra flera virtuella maskiner), bra CPU (ryzen 5 verkar lovande) samt GPU (något ur rtx 5 kanske). Kanske 1TB SSD-lagring, om mindre så gärna slots för uppgradering).
Sist men inte minst, 144hz skärm. Ska man stirra in i skärmen år ut och år in så gör jag nog ögonen en tjänst med 144hz.
Hade ögonen på några Laptops ur Victus-serien men dom verkar vara svåråtkomliga nu, dom hade mer eller mindre precis det jag var efter.
Ju billigare desto bättre givetvis!

Tack på förhand

rikke

16 GB RAM kan vara både fullt tillräckligt och samtidigt en rejäl flaskhals. Det kokar ned lite till: vad exakt betyder "virtuella maskiner"?

Använder väldigt ofta Docker både på Windows och MacOS för att köra Linux-baserade containers. Tekniskt sett är det en VM då både MacOS/Windows kör en virtuell Linux. Men resursmässigt containers ofta långt billigare jämfört med VM.

Är inga problem att köra 100 instanser av t.ex. nginx containers på en Mac M1 med 16 GB RAM. Att starta 100 VM:ar lär knappast fungera på någon konsumentbaserad dator då RAM kommer ta slut flera gånger om.

Givet att du skriver "Ska man stirra in i skärmen år ut och år in så gör jag nog ögonen en tjänst med 144hz".
Är planen att jobba direkt på din bärbara? I så fall kanske du bör "känna" på datorn innan köp, Victus-serien verkar inte vara något man riktigt vill använda mer än i dockat läge...

"Solid Performance, Not-So-Solid Construction"

I.o.f.s. kan man använda en bra skärm på en bärbar som 2:a skärm i dockat läge.

Saker som kvalité på tangentbord, chassi och skärmpanel verkar vara de första sakerna som slängs ut i bärbara där man försökt få ned priset lite.

Bortsett från M1/M2 Mac:arna får du också räkna med att allt med lite CPU-punch kommer låta som ett jetplan!

Har en 15" Dell Precision, bra dator på alla punkter utom att den låter horribelt så fort den lastas. Den är inte så långt efter min MBP 16" M1Pro i prestanda, skillnaden är att den senare är i de flesta fall helt tyst och har långt bättre batteritid.

Skrivet av macmann1:

Om inte annat så är virtualiseringen ett stort frågetecken där. Man kan* köra som högst två virtuella samtidigt i macOS med M CPU (*det går att komma runt, men det är inte trivialt). Det är också tveksam prestanda på icke-armbaserade OS i VM om man lyckas installera. Överlag så känns virtualisering inte färdigt på Mac just nu.

Sen beror det ju även på vilken mjukvara som ska användas och till vad datorn ska användas. Om det öht finns till macOS.

Med det sagt så är Macbooks med apple silicon fantastiskt, men jag får inte direkt instant apple-vibbar av trådstarten

Är inte den begränsningen bara relaterad till hur många MacOS-gäster man kan köra samtidigt (Parallels Desktop)? Verkar inte vara en begränsning HW-mässigt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är inte den begränsningen bara relaterad till hur många MacOS-gäster man kan köra samtidigt (Parallels Desktop)? Verkar inte vara en begränsning HW-mässigt.

Jo jag inser att det nog stämmer det du säger, det är ju egentligen en licensbegränsning. Tidigare kunde du ju köra hur många du ville fritt även om det licensmässigt inte var OK, men nu finns begränsningen i ramverket så det spelar egentligen inte roll om man använder Parallells eller UTM t.ex. Inser att jag inte testat att köra flera VMs med andra OS än just macOS då det är det jag använder i jobbet.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av rikkeeee-xoxo:

Behöver minst 16gb ram (för att kunna köra flera virtuella maskiner)

Vad har ni tänkt att köra?

Själv har jag kört DC, DNS, AD, MS SQL, Exchange samt SharePoint på maskiner med enbart 8GB RAM.

Ovan är inte direkt görbart med Windows Server 2022, men i många fall funkar äldre och betydligt mer resurssnåla Windows-versioner.

Sen kan väl en gemensam VMware ESXi eller något i Azure vara bättre och mer lärorikt i längden?

Svårt att ge tips utan att få mer bakgrundsinfo.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vad är det för utbildning, vad är det för virtuella maskiner?
De flesta under en utbildning gör typ inte ett skit mer än det absolut grundläggande och då fungerar faktisk macbook bra. Dessa datorer är dock inte de billigaste.

Dagens ungdom gillar att sitta och jobba med dåliga saker. Jag själv föredrar det gamla tänket att ha bra prylar. Och med detta menar jag att laptoppens skärm, tangentbord, pekplatta etc, används endast när man av olika anledningar inte har något bättre.

Detta leder till att valet av storlek? 13" vs 15,6" vs 17" som är viktigt, så kan man tänka, en 13" fungerar de få gångerna jag måste använda denna dators skärm och då ha en mindre dator i väskan.
Likaså ditt önskemål om 144Hz, som gör att du mer får välja en spellaptop, så kan du sänka detta krav.

För mest dator för pengarna så kolla in megareor som det är för jämnan, ibland är en dator för 12 000kr prissänkt till under 9000kr och just under dessa dagar, så kan denna dator vara riktigt prisvärd.

När det gäller utbildning så finns Yh och Högskola. Där jag har kamrater som har fixat doktorsexamen utan att springa runt med någon laptop för jämnan, dock är behovet av laptop på YH mycket högre.

Min poäng med detta är att du på högskola behöver troligen inte ha laptop från dag 1, kolla in vad dina klasskamrater har och vad lärarna föreslår och köp därefter.

Skrivet av walkir:

Vad har ni tänkt att köra?

Själv har jag kört DC, DNS, AD, MS SQL, Exchange samt SharePoint på maskiner med enbart 8GB RAM.

Ovan är inte direkt görbart med Windows Server 2022, men i många fall funkar äldre och betydligt mer resurssnåla Windows-versioner.

Sen kan väl en gemensam VMware ESXi eller något i Azure vara bättre och mer lärorikt i längden?

Svårt att ge tips utan att få mer bakgrundsinfo.

Utbildningen är en civilngenjörsutbildning inom datorsäkerhet, detta utan någon vidare säkerhetskunskap innan. Har någorlunda "allmän" datorkunskap men som sagt så vet jag inte säkert vad jag har att vänta mig med inom denna utbildning.
Har en vän som studerat en del IT-säkerhet innan och enligt honom var förmågan att kunna köra virtuella maskin(er) något dom sysslade med (för att kunna sätta upp ett system och angripa/försvara med ett annat osv.).

Hoppas denna info hjälper att specificera mera vad det är jag kan tänkas behöva.

Och det där med 144hz, har vant mig vid det från min stationära och efter några år av detta så får jag faktiskt ont i ögonen av att stirra in i en 60/75hz skärm för länge. Och om jag tänkt använda datorn i cirka fem år så tänker jag att det kan vara en värd peng att spendera för detta.