Vad är det för utbildning, vad är det för virtuella maskiner?
De flesta under en utbildning gör typ inte ett skit mer än det absolut grundläggande och då fungerar faktisk macbook bra. Dessa datorer är dock inte de billigaste.
Dagens ungdom gillar att sitta och jobba med dåliga saker. Jag själv föredrar det gamla tänket att ha bra prylar. Och med detta menar jag att laptoppens skärm, tangentbord, pekplatta etc, används endast när man av olika anledningar inte har något bättre.
Detta leder till att valet av storlek? 13" vs 15,6" vs 17" som är viktigt, så kan man tänka, en 13" fungerar de få gångerna jag måste använda denna dators skärm och då ha en mindre dator i väskan.
Likaså ditt önskemål om 144Hz, som gör att du mer får välja en spellaptop, så kan du sänka detta krav.
För mest dator för pengarna så kolla in megareor som det är för jämnan, ibland är en dator för 12 000kr prissänkt till under 9000kr och just under dessa dagar, så kan denna dator vara riktigt prisvärd.
När det gäller utbildning så finns Yh och Högskola. Där jag har kamrater som har fixat doktorsexamen utan att springa runt med någon laptop för jämnan, dock är behovet av laptop på YH mycket högre.
Min poäng med detta är att du på högskola behöver troligen inte ha laptop från dag 1, kolla in vad dina klasskamrater har och vad lärarna föreslår och köp därefter.