Nygamla Atari 2600+ låter dig spela dina gamla kassetter

Permalänk
Melding Plague

Nygamla Atari 2600+ låter dig spela dina gamla kassetter

Atari presenterar nya retrokonsolen Atari 2600+ som låter dig spela dina gamla spel, men emulering kan göra enheten mindre intressant för purister.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag gillar oavsett det faktum att den tar Atari kassetter.

Finns två stora fördelar med detta.

1) Vi som gillar att samla på dessa kassetter, kan ha en fin orörd ostörd samling och bara kopiera dom över en gång för att sen njuta av dom när vi vill, och ändå har "kassett" känslan kvar eftersom den tar våra "cartridges".

2) Vi är inte beroende av en CRT tv men kan plugga den direkt i Teven.

Jag gillar att dom bibehåller estetiken och switches, fast jag såg gärna att det var 6-knapps versionen.

Permalänk

Skitballt. Men som vanligt ser jag problemet att det är så otroligt mycket konsoler som man borde ha under ens tv.
Atari konsolerna är såpass gammal, så många som spelade den när de är små närmar sig nu 50år.

För min del så en konsol och sedan lite olika gamepads som är så likt orginalet av de olika konsolerna som möjligt, visst tar alla dessa kontroller också mycket plats men mindre.

Permalänk
Medlem

Kul
Har en i källaren med ett gäng spel. Funkade fint sist jag hade något att koppla in den till. Tror vi fick den i mitten på 80talet.
Hög nostalgifaktor!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Om man är den personen som har massa kasetter så vill man nog ha the real deal när det kommer till konsollen också.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Kul att den tar kassetter!

Synd att det är Rockchip som kategoriskt stjäl opensource-kod och vägrar att dela med sig av egna alster trots användande av "share-alike" licensierad kod.

Jag har kört bojkott på rockchip enda sen jag hörde om detta.
Misstänker tyvärr även att rockchip driven emulering lämnar rätt mycket att önska för deras kretsar är ärligt talat några av de sämre ARM-kretsarna på marknaden.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Då jag växte upp på 80-talet så spelade man på originalet. Saknar den inte 😄

Permalänk
Medlem

Undrar om den har en perfekt avbildning av alla och emulerar från dessa (bara identifierar kasetten), eller faktiskt spelar från den

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Undrar om den har en perfekt avbildning av alla och emulerar från dessa (bara identifierar kasetten), eller faktiskt spelar från den

Kan väl bli gnäll om upphovsrätt då antar jag. Inte alls hemma på dessa konsoller men antar att det finns spel baserat på än idag aktiva varumärken.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Atari 2600 är hårdvara ifrån 1977, går inte bygga den med orginal chip längre. Å andra sidan bör en Raspberry PI zero emulera denna konsol utan problem. Produkten är ganska ointressant, eftersom spelen till 2600 var aldrig kul. Om dom hade stoppa in emulering fler ifrån bra Atari produkter som Jaguaren, Lynxen och Atari 8 bitars / ST i samma låda , absolut.

Dagens kids kommer inte spela på såda här konsol, dom kommer ringa anonymt till soc oroanmäla sina föräldra om dom tvingas spela Atari 2600 spel..

Permalänk
Medlem

Hade original Atari 2600 konsolen på bilden.
Ångrar som fan att jag slängde den och cartridge spelen i återvinningen på 90-talet.

Den var dessutom fullt fungerande, till råga på allt.

Permalänk
Medlem

Åh så trevligt, Asteroids minns jag med värme till den konsolen. Slet ut en joystick på det spelet som pigg femåring. Sedan fanns det ett spel där man kunde susa runt i flygplan och skjuta på varandra, minns inte vad det hette men några av mina första spelminnen är med dessa två spel. Minns det lite som den första kärleken, lite sådär rosaskimrande och fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Produkten är ganska ointressant, eftersom spelen till 2600 var aldrig kul.

Tycker han ja!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Hade original Atari 2600 konsolen på bilden.
Ångrar som fan att jag slängde den och cartridge spelen i återvinningen på 90-talet.

Den var dessutom fullt fungerande, till råga på allt.

OMG! Slängde du något som var fullt fungerande? Oavsett vad så slänger man inte något som är fullt fungerande :S

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Tro ingen tycker att spelen 2600 var särskilt rolig pga grafiken på den generationen konsoler . Visst själv uppväxt med ett Atari pong , det slogs väl ihjäl många timmar med ett svartvit tv spel där en boll studsade fram på skärmen eller något udda märke tv spel ifrån Ellos.

Skrivet av raxxor:

Hade original Atari 2600 konsolen på bilden.
Ångrar som fan att jag slängde den och cartridge spelen i återvinningen på 90-talet.

Den var dessutom fullt fungerande, till råga på allt.

Har ett en Atari 2600 med NTSC med spel Mario och ET. Fick konsolen när jag jobbade på en butik som bara sålde atari produkter på 90 talet. Det skall vara för spelet ET man behåller den, anses vara världens sämsta spel.

Permalänk
Medlem

Snälla ge mig något motsvarande för Amiga 500 eller 2000! Då hade priset varit ganska ointressant.
Jag vet att ägarförhållandena är mer komplicerade, men man kan ju få drömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Kul
Har en i källaren med ett gäng spel. Funkade fint sist jag hade något att koppla in den till. Tror vi fick den i mitten på 80talet.
Hög nostalgifaktor!

Jag har en också; har för avsikt att någon gång visa barnen hur ett "riktigt" TV-spel ser ut.
Astroids FTW!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Atari 2600 är hårdvara ifrån 1977, går inte bygga den med orginal chip längre. Å andra sidan bör en Raspberry PI zero emulera denna konsol utan problem. Produkten är ganska ointressant, eftersom spelen till 2600 var aldrig kul. Om dom hade stoppa in emulering fler ifrån bra Atari produkter som Jaguaren, Lynxen och Atari 8 bitars / ST i samma låda , absolut.

Dagens kids kommer inte spela på såda här konsol, dom kommer ringa anonymt till soc oroanmäla sina föräldra om dom tvingas spela Atari 2600 spel..

Ehhhhh Astroids?
https://en.wikipedia.org/wiki/Asteroids_(video_game)

Kanske du tänker ET, och historien runt det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

OMG! Slängde du något som var fullt fungerande? Oavsett vad så slänger man inte något som är fullt fungerande :S

Ja, det är lätt att vara efterklok.

Det var ju lite så på 90-talet. Teknikskifte, och 8-bitars datorer/konsoler var ju helt ute. Ingen som ville ha sånt gammalt ”junk” längre.

Hur många lär inte ångra idag, att de gjorde av med sin vinylsamling på 90-talet, då cd-skivan tog över?

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Ja, det är lätt att vara efterklok.

Det var ju lite så på 90-talet. Teknikskifte, och 8-bitars datorer/konsoler var ju helt ute. Ingen som ville ha sånt gammalt ”junk” längre.

Hur många lär inte ångra idag, att de gjorde av med sin vinylsamling på 90-talet, då cd-skivan tog över?

Jag håller med när det gäller tv-spel men jag känner faktiskt ingen som gjorde sig av med sin vinylsamling.

Permalänk
Skrivet av jaqob:

Snälla ge mig något motsvarande för Amiga 500 eller 2000! Då hade priset varit ganska ointressant.
Jag vet att ägarförhållandena är mer komplicerade, men man kan ju få drömma.

Typ en sån här?
https://www.theguardian.com/games/2022/apr/12/a500-mini-commo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag har en också; har för avsikt att någon gång visa barnen hur ett "riktigt" TV-spel ser ut.
Astroids FTW!

Haha ja vem fn behöver raytracing och 4k?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DavidtheDoom:

Kul att den tar kassetter!

Synd att det är Rockchip som kategoriskt stjäl opensource-kod och vägrar att dela med sig av egna alster trots användande av "share-alike" licensierad kod.

Jag har kört bojkott på rockchip enda sen jag hörde om detta.
Misstänker tyvärr även att rockchip driven emulering lämnar rätt mycket att önska för deras kretsar är ärligt talat några av de sämre ARM-kretsarna på marknaden.

Måste bara fråga: inte så du har blandat ihop Rockchip och Allwinner?

Söker jag lite på GPL/open source license violations kommer Allwinner upp en hel del, medan Rockchip lyfts fram som väldigt hjälpsamma (de är bra på att pusha saker till kernel.org t.ex.).

Bl.a. lyfts RK3288 och RK3399 fram som exempel på väldigt få kretsar som kan köras under Linux helt med öppen programvara, från boot till desktop (något som inte ens är möjligt på AMD/Intel och inte varit det på över ett decennium och knappast hör till vanligheten vad det gäller systemkretsar).

I Atari 2000+ används RK3128 vilket verkar vara lite för gammal, innan de fick ordning på Linux-stödet (och även innan Arm riktigt fick till first-class Linux stöd).

En egenskap hos RK-systemkretsarna är ju att de i praktiken helt använder Arms IP. Stödet för Arms Mali var länge "sådär" utanför Android, men de har steppat upp rejält.

Skulle säga att sett till SBC är RK3399 riktigt bra och RK3588 klass-ledande.

RK3588 har prestanda och I/O som är långt före kretsar som BCM2711 (kretsen i RPi4). RK3588 har stöd för samma saker som BCM2711 plus M.2-diskar, CAN-bus och en GPU som på pappret är x20 gånger snabbare sett beräkningskraft (i praktiken verkar det ligga mer x10 snabbare i 3D).

SBC based på dessa två kretsar fungerar ju utmärkt med t.ex. ARM64 versionen av Ubuntu 22.04. Har i.o.f.s. bara förstahandserfarenhet av att köra Ubuntu server på dessa (använder då i princip alla I/O-funktioner), men desktop ska tydligen även det fungera riktigt bra.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Yoshman:

Måste bara fråga: inte så du har blandat ihop Rockchip och Allwinner?

Söker jag lite på GPL/open source license violations kommer Allwinner upp en hel del, medan Rockchip lyfts fram som väldigt hjälpsamma (de är bra på att pusha saker till kernel.org t.ex.).

Bl.a. lyfts RK3288 och RK3399 fram som exempel på väldigt få kretsar som kan köras under Linux helt med öppen programvara, från boot till desktop (något som inte ens är möjligt på AMD/Intel och inte varit det på över ett decennium och knappast hör till vanligheten vad det gäller systemkretsar).

I Atari 2000+ används RK3128 vilket verkar vara lite för gammal, innan de fick ordning på Linux-stödet (och även innan Arm riktigt fick till first-class Linux stöd).

En egenskap hos RK-systemkretsarna är ju att de i praktiken helt använder Arms IP. Stödet för Arms Mali var länge "sådär" utanför Android, men de har steppat upp rejält.

Skulle säga att sett till SBC är RK3399 riktigt bra och RK3588 klass-ledande.

RK3588 har prestanda och I/O som är långt före kretsar som BCM2711 (kretsen i RPi4). RK3588 har stöd för samma saker som BCM2711 plus M.2-diskar, CAN-bus och en GPU som på pappret är x20 gånger snabbare sett beräkningskraft (i praktiken verkar det ligga mer x10 snabbare i 3D).

SMC based på dessa två kretsar fungerar ju utmärkt med t.ex. ARM64 versionen av Ubuntu 22.04. Har i.o.f.s. bara förstahandserfarenhet av att köra Ubuntu server på dessa (använder då i princip alla I/O-funktioner), men desktop ska tydligen även det fungera riktigt bra.

Hmm, det kan absolut vara som så att jag har blandat ihop dessa aktörer! Jag får undersöka närmre.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Ehhhhh Astroids?
https://en.wikipedia.org/wiki/Asteroids_(video_game)

Kanske du tänker ET, och historien runt det...

Förvisso! Har inte spela alla spel till 2600. Konsolen till producera grafik som gick att tolka var tämligen extrem begränsad.

Men dom roliga spel fanns på den tiden av var typ Pacman , space invanders .. Gillade ett pacman liknade spel som hette Digger. Det enda Atari spelkonsol som jag har ägt och använt är Atari Lynx. Hade ett spel till STn som hetter Egeale Nest, slog ihjäl många tråkiga timmar i lumpen med det spelet.