Permalänk

Ny gamingburk, 12-15k

Morsning,

Den gamla lådan från 2015 har gjort sitt och det är således dags att köpa något som orkar med dagens spel lite bättre. Jag kan bygga och lösa Windowsinstallation själv.

I dagsläget spelar jag inget särskilt krävande, tänk CS:GO och dyl. Kör två skärmar, båda 144Hz 1080p. Hade varit kul att kunna lira CS2, Baldur's Gate osv problemfritt på den nya. Stundtals kommer den också användas för videoredigering/programmering.
Då jag inte är någon hårdvaruguru med några mått mätt uppskattar jag all hjälp som går att få. Har inga särskilda krav på RGB/ljudnivå.

Några frågor:

Har en CoolerMaster G650M 650W PSU, kan det räcka eller borde jag byta ut den med tanke på åldern?

Ryms en rigg med goda uppgraderingsmöjligheter i min budget?

Har inte heller någon stress med att få detta gjort, tror ni det är värt att vänta på att göra ett bygge till Black Friday?

Stort tack på förhand!

Permalänk
Officiell jultomte

Kommer 2st byggen här. Det första är på AM5-plattform vilket AMD har lovat stöd för till minst 2025, så lite framtidssäkert ändå. Då är det också DDR5-minnen på 32GB.
Andra bygget är på AM4-plattform med DDR4.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem

här har du ett riktigt bra bygge för din budget. Och gå inte med mosebys förslag då det finns flera delar som värkligen inte är att rekommendera.

I mitt bygge kommer du kunna köra alla dom nyaste spelen riktigt bra och ha bra byggkvalitet.

Ditt nättag är lite för litet då iallafall rekommenderas att ha 750w men helst 850w.

Denna har inte oändligt godda uppgraderigns möjligheter men den har ändå nåra då nättaget kör atx 3.0 och du har ett tillräkligt stort chassi. Plus kylaren kan du hålla kvar i. Om du vill komma upp till am5 så kommer ajg ha ett annat bygge länkat dock tappar man prestanda på gpu siddan villket inte är särkilt bra.

här har du ett am5 bygge som kommer ah bättre uppgraderings möjligheter. Men om du kan gå över din budget med typ 1k skulle du då få in det bättre grafikortet också. Men den jag har valt här är ändå väldigt bra.

Att vänta till senare kan vara en bra ide då 7700xt och 7800xt kommer snart komma ut. Och domma korten kan (om dom blir prissade rätt) vara riktigt prisvärda. Men om dom kostar förmycket så blir det en flopp. Så om du vill kan du men det är itne supersäkert då 6950xt kortet är på väg till slutet av sin livstid nu och kanske inte finns i lager supermycket längre.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Daytone:

https://komponentkoll.se/bild/gPjyj.png

här har du ett riktigt bra bygge för din budget. Och gå inte med mosebys förslag då det finns flera delar som värkligen inte är att rekommendera.

I mitt bygge kommer du kunna köra alla dom nyaste spelen riktigt bra och ha bra byggkvalitet.

Ditt nättag är lite för litet då iallafall rekommenderas att ha 750w men helst 850w.

Denna har inte oändligt godda uppgraderigns möjligheter men den har ändå nåra då nättaget kör atx 3.0 och du har ett tillräkligt stort chassi. Plus kylaren kan du hålla kvar i. Om du vill komma upp till am5 så kommer ajg ha ett annat bygge länkat dock tappar man prestanda på gpu siddan villket inte är särkilt bra.

https://komponentkoll.se/bild/oRWXk.png

här har du ett am5 bygge som kommer ah bättre uppgraderings möjligheter. Men om du kan gå över din budget med typ 1k skulle du då få in det bättre grafikortet också. Men den jag har valt här är ändå väldigt bra.

Att vänta till senare kan vara en bra ide då 7700xt och 7800xt kommer snart komma ut. Och domma korten kan (om dom blir prissade rätt) vara riktigt prisvärda. Men om dom kostar förmycket så blir det en flopp. Så om du vill kan du men det är itne supersäkert då 6950xt kortet är på väg till slutet av sin livstid nu och kanske inte finns i lager supermycket längre.

Nyfiken på vad du anser inte är rekommenderat i det jag länkade ovan

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Moseby:

Kommer 2st byggen här. Det första är på AM5-plattform vilket AMD har lovat stöd för till minst 2025, så lite framtidssäkert ändå. Då är det också DDR5-minnen på 32GB.
Andra bygget är på AM4-plattform med DDR4.

https://komponentkoll.se/bild/pvbrb.png

https://komponentkoll.se/bild/lSFMr.png

Tack,

Är det betydande skillnad på DDR4/DDR5?

Ang. det första bygget, jag har inte något behov av WiFi i moderkortet, finns det något bra och billigare alternativ med det i åtanke?

Skrivet av Daytone:

https://komponentkoll.se/bild/gPjyj.png

https://komponentkoll.se/bild/oRWXk.png

Tacktack,

Som frågat, vad är det som inte rekommenderas i byggena ovan? Och, har jag förstått det rätt om jag läst mig till att uppgraderingsmöjligheter för AM4 är ganska minimala?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvättad hallmatta:

Tack,

Är det betydande skillnad på DDR4/DDR5?

Ang. det första bygget, jag har inte något behov av WiFi i moderkortet, finns det något bra och billigare alternativ med det i åtanke?

Tacktack,

Som frågat, vad är det som inte rekommenderas i byggena ovan? Och, har jag förstått det rätt om jag läst mig till att uppgraderingsmöjligheter för AM4 är ganska minimala?

Vill du köpa en väldigt bra dator nu för hela din budget och sedan behålla samma moderkort i flera/många är och endast uppgradera cpu så köp AM5 med r5 7600 (elr 7500f)

Annars kan du köpa billigare AM4 med "endast" r5 3600 (eller r5 5600) vilket är mer än nog för spelen du nämnde för att sen i framtiden uppgradera till 5900x eller 5800x3d, när de är billigare.

Samma sak gäller 6950xt som vissa rekommenderat, är bra för budgeten men lite overkill för spelen 1080p. Du kan köpa 6650xt för rejält billigare, eller 6700xt/rx 7600 och spara pengar, och sedan uppgradera om ett par år med förhoppningsvist bättre priser. Och bygger du själv: jag rekommenderar att köpa GPU 2ndra hand, sparar 1-3 tusen beroende på gpun.

Permalänk
Medlem

Obs: rekommenderar inte m-atx (de moderkort som slutar på m, som b550m eller b650m) med rx 6950xt merc. Det blir rejält tight med sladdar och så och kommer inte kunna använda pcie slotsen.
Spendera par hundra kronor extra på bättre moderkort istället.

Och 650W räcker gott och väl, även med 7600x eller 5800x och 6950xt. Ännu mer marginal med mindre kraftfull gpu.

Om du återanvänder cpu och chassi och går med billigare gpu kan du få en rejäl uppgradering som är *bättre* än "recommended" settings för båda spelen för 7000kr nytt fråm affär. Med r5 5600 och 6650xt (kanske under 5k ifall köper andrahand). Om du planerar att behålla 1080p skärmarna är grafikkortet grymt för det mesta.

Permalänk
Medlem

@Daytone 's AM5 bygge är nog bästa i tråden, men jag tror det kan slipas lite på:

CS:GO gillar stark CPU över stark GPU, så visst är GPU lite snålt tilltagen och en begagnad är absolut inget dumt val.
Moderkort och PSU är redo för PCIE 5.0 grafikkort i framtiden.
RAM är finfina hynix chip.
2TB SSD kommer gå åt förr eller senare även om det inte är den snabbaste och tar upp en PCI 4.0 plats trots 3.0 hastighet, men moderkortet har inga bara en så "slöa" PCIE 3.0 platser.
Vill man spara en 500-ing så skippa tornkylaren och kör på en 7600 utan X, det går att köpa till en tornkylare senare.

Vill man ha inte ett kraftfullare grafikkort som 6950XT så skulle jag nog bygga runt en 12400F hellre än AM4.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe|Acer XV272Uz 1440p 240Hz|MinuxLint på Kanelen

Permalänk
Medlem

Detta är varför det finns vissa delar i mosebys bygge jag inte direkt skulle rekommendera.

I alla byggena finns det många delar som är bra dock så är det några delar i båda byggena som jag inte helt förstår och det är ram, psu, och kylare. Plus cpu i sista bygget.

För ram är det att det finns billigare men lika bra. Det är inte stora summor men ändå pengar

För psu är det då valet av en 700w bronze till en 6950xt som är förbryllande då det är rekommenderat att köra 850w. Även om 700w funkar så skulle jag inte direkt rekommendera det. Sen nu när TS redan har en 650w tror jag att dom skulle funka liknande bra till detta. Så där tycker jag man ska lägga mer pengar.

Alltså kylarna i båda byggena är förbryllande. Utan man borde gå på thermalright istället. Be quiet kylaren är inte superbra med dens låga höjd och andra saker. Och varför ska man ha en low profil kylare för 600kr. Den kommer knappt kyla bättre än kylaren som kommer med cpun.

Och sen så ogillar jag valet av cpu i am4 bygget då en annan 5700x kostar lite mindre och är mycket enklare kyld. När det är endast typ 1,5% skillnad mellan dom.

Och chassitet var inte bästa valet då det finns andra som har bättre kylning för en mindre peng.

Jag skulle gärna villa vetta anledningen till delarna och om jag har tagit en tankevurpa någonstans.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

Detta är varför det finns vissa delar i mosebys bygge jag inte direkt skulle rekommendera.

I alla byggena finns det många delar som är bra dock så är det några delar i båda byggena som jag inte helt förstår och det är ram, psu, och kylare. Plus cpu i sista bygget.

För ram är det att det finns billigare men lika bra. Det är inte stora summor men ändå pengar

För psu är det då valet av en 700w bronze till en 6950xt som är förbryllande då det är rekommenderat att köra 850w. Även om 700w funkar så skulle jag inte direkt rekommendera det. Sen nu när TS redan har en 650w tror jag att dom skulle funka liknande bra till detta. Så där tycker jag man ska lägga mer pengar.

Alltså kylarna i båda byggena är förbryllande. Utan man borde gå på thermalright istället. Be quiet kylaren är inte superbra med dens låga höjd och andra saker. Och varför ska man ha en low profil kylare för 600kr. Den kommer knappt kyla bättre än kylaren som kommer med cpun.

Och sen så ogillar jag valet av cpu i am4 bygget då en annan 5700x kostar lite mindre och är mycket enklare kyld. När det är endast typ 1,5% skillnad mellan dom.

Och chassitet var inte bästa valet då det finns andra som har bättre kylning för en mindre peng.

Jag skulle gärna villa vetta anledningen till delarna och om jag har tagit en tankevurpa någonstans.

"Rekommenderat" psu för gpu betyder inget- det är snarare ett "kom inte och klaga på oss om du inte har nog" och är snarare en upper limit om man använder 13900ks + 10 fläktar + 10 sata diskar + mer.

Resten, även om du inte har fel, är smådetaljer. 5800x var i det här fallet typ 100kr extra, vill man inte överclocka själv kan det vara värt. Chassi, har hört att den är bra, vad finns billigare och bättre? Kylare, nja jag själv väljer också PL Assasin 120, men om man inte bryr sig om ljud så är Be quite bättre, enklare/tar mindre plats

Permalänk

Alright, jättetack för input alla. Blir lite golvad (på ett bra sätt) av alla rekommendationer och att sitta och jämföra dem då detta var länge sen, så ursäkta den långa svarstiden.
För chassit (Zalman I3:an), går det bra att stänga av RGB:n genom att koppla ur den på moderkortet?
Sedan är det moderkortet igen, kostar det extra med Wifi-möjlighet eller gör det detsamma? Det är som sagt något jag vet med mig att jag inte kommer använda. Jag rullar på studentbudget så att spara några hundralappar på funktionalitet som inte behövs är välkommet.
Edit: Hade något som det här fungerat istället? https://www.inet.se/produkt/1903884/asus-tuf-gaming-b650-plus...

Skrivet av Fenrisulvfan:

@Daytone 's AM5 bygge är nog bästa i tråden, men jag tror det kan slipas lite på:
https://komponentkoll.se/bild/cyEKX.png
CS:GO gillar stark CPU över stark GPU, så visst är GPU lite snålt tilltagen och en begagnad är absolut inget dumt val.
Moderkort och PSU är redo för PCIE 5.0 grafikkort i framtiden.
RAM är finfina hynix chip.
2TB SSD kommer gå åt förr eller senare även om det inte är den snabbaste och tar upp en PCI 4.0 plats trots 3.0 hastighet, men moderkortet har inga bara en så "slöa" PCIE 3.0 platser.
Vill man spara en 500-ing så skippa tornkylaren och kör på en 7600 utan X, det går att köpa till en tornkylare senare.

Vill man ha inte ett kraftfullare grafikkort som 6950XT så skulle jag nog bygga runt en 12400F hellre än AM4.

Ja, CS:GO performance är inte det absolut viktigaste, använde det mer som ett exempel. Men jag antar det skulle gå att göra som här, fast som du säger minska till 7600 och istället trycka i ett lite kraftfullare grafikkort?

Permalänk
Officiell jultomte

Alright, jättetack för input alla. Blir lite golvad (på ett bra sätt) av alla rekommendationer och att sitta och jämföra dem då detta var länge sen, så ursäkta den långa svarstiden.
För chassit (Zalman I3:an), går det bra att stänga av RGB:n genom att koppla ur den på moderkortet?
Sedan är det moderkortet igen, kostar det extra med Wifi-möjlighet eller gör det detsamma? Det är som sagt något jag vet med mig att jag inte kommer använda. Jag rullar på studentbudget så att spara några hundralappar på funktionalitet som inte behövs är välkommet.
Edit: Hade något som det här fungerat istället? https://www.inet.se/produkt/1903884/asus-tuf-gaming-b650-plus...

Ja, CS:GO performance är inte det absolut viktigaste, använde det mer som ett exempel. Men jag antar det skulle gå att göra som här, fast som du säger minska till 7600 och istället trycka i ett lite kraftfullare grafikkort?

Försöker igen här då. Tänk på att 6000MHz är sweet spot för AM5. Har här tagit billigaste ram som uppfyller detta krav samt billigaste M2 Nvme SSDn med läs- & skrivhastighet på 3500/3000.

Det som går att fila på här är att uppgradera till ett 6950 för 1000kr extra. Även PSU om man känner att det behövs. Som sagt tidigare i tråden så är rekommenderat inte alltid vad du måste ha, det är mest "för säkerhets skull" i många fall.

För att svara på din tidigare fråga om DDR4 vs. DDR5 så drar DDR5 mindre ström och har i regel högre minnesfrekvens (i detta fall sweet spot 6000MHz men för AM4 är sweet spot 3600MHz).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

zalman i3 neo rgbn borde man bara dra ut kablarna från moderkortet men jag har alldrig haft det så inte helt säker. Det moderkortet jag valde för 2k är riktgit bra och wifi delen ksotar inte mer.

edit: https://komponentkoll.se/produkt/1380569-asrock-b650m-pro-rs såg att den jag rekommenderade förut fanns utan wifi för lite mindre villket gör den lite billigare. och sen att man inte skulle kunna använda en annan pcie x16 platts ser jag innte som ett problem. Då om man bara ska spela är inget man kan sätta där så användbart. Och sen för övrigt är moderkrotet jag valde riktgit bra kvalitet med en pcie 5.0 m.2 platts villket kan vara bra för framtiden.

Sen så anledningen varför jag tycker att ett 850w är viktigt är att TS vill ah bygget framtidsäkert. och mer watt gör datorn väldigt mycket mer framtidsäker. Plus den corsair varianten är atx 3.0 villket också är bra för framtiden.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Daytone:

zalman i3 neo rgbn borde man bara dra ut kablarna från moderkortet men jag har alldrig haft det så inte helt säker. Det moderkortet jag valde för 2k är riktgit bra och wifi delen ksotar inte mer.

edit: https://komponentkoll.se/produkt/1380569-asrock-b650m-pro-rs såg att den jag rekommenderade förut fanns utan wifi för lite mindre villket gör den lite billigare. och sen att man inte skulle kunna använda en annan pcie x16 platts ser jag innte som ett problem. Då om man bara ska spela är inget man kan sätta där så användbart. Och sen för övrigt är moderkrotet jag valde riktgit bra kvalitet med en pcie 5.0 m.2 platts villket kan vara bra för framtiden.

Sen så anledningen varför jag tycker att ett 850w är viktigt är att TS vill ah bygget framtidsäkert. och mer watt gör datorn väldigt mycket mer framtidsäker. Plus den corsair varianten är atx 3.0 villket också är bra för framtiden.

Just nu lutar jag mest åt ditt första AM5-bygge, men på grund av det @rwkk skrev är jag inte jättesugen på mATX-formatet på moderkortet. Har kikat runt lite men inte hittat något fullstort som har goda recensioner. Kanske är svårt att få allt utan att spräcka budgeten. Någon som vet något bra?

Permalänk
Medlem

Absolut, såhär kan du göra för att få lite mer fokus på grafikkortet:

Jag skulle inte vara orolig för att det är mATX, visst kan man behöva ta bort grafikkortet för att montera den andra m.2 disken och det kan vara knöligt med några av SATA portarna.
Att spara in på RAM, SSD och PSU känns dock lite dumsnålt.
380Kr för att gå från 4800C38 till 6000C30 kanske inte är värt det.
360Kr för att gå från 1TB till 2TB är dock väl värt det.
191Kr för +100W PSU är nog värt det, men med ett 6800XT så kan det gamla PSU't räcka.
Ett 8 år gammalt PSU med en garanti på 5 år har nog bara 2 år kvar att ge, så det är nog ändå dags att uppgradera.
Alternativa delar:

Edit: Lade till ATX moderkort som alternativ del.

stavfel
Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe|Acer XV272Uz 1440p 240Hz|MinuxLint på Kanelen

Permalänk
Medlem

Just nu lutar jag mest åt ditt första AM5-bygge, men på grund av det @rwkk skrev är jag inte jättesugen på mATX-formatet på moderkortet. Har kikat runt lite men inte hittat något fullstort som har goda recensioner. Kanske är svårt att få allt utan att spräcka budgeten. Någon som vet något bra?

Jag skulle nog säga ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI (wifi versionen billigare än icke wifi, behöver ej ansluta antennen). Finns någon några hundra billigare, men detta har lite bättre vrm kylning, en extra m.2 slot och en extra pcie x16 slot för expansionkort ifall du någonsin skulle behöva. Den har dessutom Pcie 5 för ett M.2 plats.

Men även MSI Pro b650-P Wifi är okej, kör med den om du vill spara lite och inte behöver en extra m.2

Är ju främst moderkorten som gör AM5 plattformen dyrare då ett likvärdigt för AM4 är 1000kr billigare

Men speciellt med AM5, checka QLC listan på moderkorttillverkarens hemsida för Ram minnen! Exakta modellen av ram-minne bör finnas med så att EXPO/XMP garanterat fungerar.

Jag ser t.ex inte "F5-6000J3040F16GX2-RS5W" på
https://www.msi.com/Motherboard/PRO-B650-P-WIFI/support#mem
så stor risk att EXPO överclockning inte funkar med just de G.Skill Ripjaws på MSI moderkortet som rekommenderat åvan (dvs. de kommer köra på 4800mhz och inte 6000mhz, om inte du finjusterar överclockningen själv)

Gjorde detta felet själv, trodde det inte var en big deal då jag aldrig har haft problem med detta tidigare med något ddr3 eller ddr4, men ser ut att det är fler modeller som inte stödjs med ddr5 eller iaf AM5

Permalänk
Medlem

Alltså jag ser ingen anledning till att matx inte funkar. Dom Fenrisvulfen sa så är det bara jobbigt när man bygger den/ uppgraderar. Men hur ofta gör man det. Men om du värkligen vill ha atx så är den fenrisvulfen rekommenderade i sitt alternativa bygge den jag rekommenderar. Dock är den matx jag valde bättre

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

Alltså jag ser ingen anledning till att matx inte funkar. Dom Fenrisvulfen sa så är det bara jobbigt när man bygger den/ uppgraderar. Men hur ofta gör man det. Men om du värkligen vill ha atx så är den fenrisvulfen rekommenderade i sitt alternativa bygge den jag rekommenderar. Dock är den matx jag valde bättre

Jo absolut, jag kanske skrämdes lite mycket, det störiga är när man bygger/ändrar som du säger och jag är lite partisk då jag ofta gör detta till skillnad från normal användning.

Dock är det möjligt att ett stort grafikkort som 6950xt merc modellen fysiskt inte ens kan sitta på någon matx kort utan att det blockerar frontpanelens anslutningar undertill. Och definitivt inte plats med någon pcie expansion slot ifall behövs.

Byggde en am4 med powercolor 6700xt ganska nyligen, och kablarna fick väldigt precist plats, så pass så att de nuddade grafikkortet.
Sen beror det ju också på om man t.ex vill ha fler chassifläkt-anslutningar eller inte, och sata anslutning kan vara ett annat problem (beroende på specifika Matx modellen)

Permalänk
Medlem

Ingen som delat det billigare Intelbygget än så slänger ihop det här. Processorn kan i framtiden uppgraderas till t.ex. 14700k och resten rullar på bra då.
Får på så vis även visa den SSD, PSU och chassi jag skulle rekommendera (dvs. alla rekommenderar samma kylare nu och sen får man välja bästa RAM och moderkort för den plattform man går på).
Lägger in samma GPU som de andra förslagen för att hålla det jämnt men håller med om att det bästa skulle vara att vänta (iaf efter 7700/7800 release) och att kolla begagnat.

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk

Kanon. Ska sätta mig och kika igenom tråden/välja delar senare idag alt. imorgon fm. Kommer posta det jag plockar ihop om någon är villig att slänga ett sista öga på det innan jag beställer.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Absolut, såhär kan du göra för att få lite mer fokus på grafikkortet:
https://komponentkoll.se/bild/uzfpP.png
Jag skulle inte vara orolig för att det är mATX, visst kan man behöva ta bort grafikkortet för att montera den andra m.2 disken och det kan vara knöligt med några av SATA portarna.
Att spara in på RAM, SSD och PSU känns dock lite dumsnålt.
380Kr för att gå från 4800C38 till 6000C30 kanske inte är värt det.
360Kr för att gå från 1TB till 2TB är dock väl värt det.
191Kr för +100W PSU är nog värt det, men med ett 6800XT så kan det gamla PSU't räcka.
Ett 8 år gammalt PSU med en garanti på 5 år har nog bara 2 år kvar att ge, så det är nog ändå dags att uppgradera.
Alternativa delar:
https://komponentkoll.se/bild/VlhsB.png
Edit: Lade till ATX moderkort som alternativ del.

Okej, här kommer det jag har plockat ihop utefter vad som sagts. Till största del bygger det på din variant ovan.

Kör ett fullstort moderkort med mindre SSD då jag är van vid att hushålla med 250gb. Kan utöka senare vid behov. Läste att 7600 CPU:n kommer med kylare och generellt går kallare än X-versionen, så kanske inte behöver köpa till kylare till att börja med?
Kom gärna med synpunkter, annars blir det nog detta jag kör på.

Skrivet av rwkk:

Jag skulle nog säga ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI (wifi versionen billigare än icke wifi, behöver ej ansluta antennen). Finns någon några hundra billigare, men detta har lite bättre vrm kylning, en extra m.2 slot och en extra pcie x16 slot för expansionkort ifall du någonsin skulle behöva. Den har dessutom Pcie 5 för ett M.2 plats.

Men även MSI Pro b650-P Wifi är okej, kör med den om du vill spara lite och inte behöver en extra m.2

Är ju främst moderkorten som gör AM5 plattformen dyrare då ett likvärdigt för AM4 är 1000kr billigare

Men speciellt med AM5, checka QLC listan på moderkorttillverkarens hemsida för Ram minnen! Exakta modellen av ram-minne bör finnas med så att EXPO/XMP garanterat fungerar.

Jag ser t.ex inte "F5-6000J3040F16GX2-RS5W" på
https://www.msi.com/Motherboard/PRO-B650-P-WIFI/support#mem
så stor risk att EXPO överclockning inte funkar med just de G.Skill Ripjaws på MSI moderkortet som rekommenderat åvan (dvs. de kommer köra på 4800mhz och inte 6000mhz, om inte du finjusterar överclockningen själv)

Gjorde detta felet själv, trodde det inte var en big deal då jag aldrig har haft problem med detta tidigare med något ddr3 eller ddr4, men ser ut att det är fler modeller som inte stödjs med ddr5 eller iaf AM5

Bytte RAM:en som syns ovan till "KF560C36BBEK2-32", vilket hittas på sidan du länkade fast i formen "KF560C36BBEK2-32(Profile2)" dvs det enda som skiljer är "(Profile2)". Detta borde vara ok, eller?

Skrivet av Daytone:

Yesyes, stort tack.

Permalänk
Medlem

Okej, här kommer det jag har plockat ihop utefter vad som sagts. Till största del bygger det på din variant ovan.
https://komponentkoll.se/bild/WhUql.png
Kör ett fullstort moderkort med mindre SSD då jag är van vid att hushålla med 250gb. Kan utöka senare vid behov. Läste att 7600 CPU:n kommer med kylare och generellt går kallare än X-versionen, så kanske inte behöver köpa till kylare till att börja med?

Bytte RAM:en som syns ovan till "KF560C36BBEK2-32", vilket hittas på sidan du länkade fast i formen "KF560C36BBEK2-32(Profile2)" dvs det enda som skiljer är "(Profile2)". Detta borde vara ok, eller?

Yesyes, stort tack.

Det ser toppen ut.

Angående RAM så antar jag att QVL testat XMP Profile #2: DDR5-5600 CL36-38-38 @1.25V

Hittade: https://www.kingston.com/datasheets/KF560C36BBEK2-32.pdf?_=v1
FACTORY TIMING PARAMETERS
• Default (JEDEC): DDR5-4800 CL40-39-39 @1.1V
• EXPO Profile #0: DDR5-6000 CL36-38-38 @1.35V
• EXPO Profile #1: DDR5-5600 CL36-38-38 @1.25V
• XMP Profile #1: DDR5-6000 CL36-38-38 @1.35V
• XMP Profile #2: DDR5-5600 CL36-38-38 @1.25V

Jag skulle dock testat EXPO profilerna först och se om dom är stabila.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://komponentkoll.se/bild/WhUql.png

Yesyes, stort tack.

Enda jag kan tänka på är att bytte till Crucial p3. Är några 100mb/s snabbare och kostar typ 50kr mindre

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det ser toppen ut.

Angående RAM så antar jag att QVL testat XMP Profile #2: DDR5-5600 CL36-38-38 @1.25V

Hittade: https://www.kingston.com/datasheets/KF560C36BBEK2-32.pdf?_=v1
FACTORY TIMING PARAMETERS
• Default (JEDEC): DDR5-4800 CL40-39-39 @1.1V
• EXPO Profile #0: DDR5-6000 CL36-38-38 @1.35V
• EXPO Profile #1: DDR5-5600 CL36-38-38 @1.25V
• XMP Profile #1: DDR5-6000 CL36-38-38 @1.35V
• XMP Profile #2: DDR5-5600 CL36-38-38 @1.25V

Jag skulle dock testat EXPO profilerna först och se om dom är stabila.

Yes, låter toppen. Tackar.

Skrivet av Daytone:

Enda jag kan tänka på är att bytte till Crucial p3. Är några 100mb/s snabbare och kostar typ 50kr mindre

Aight, ska kika på.

Men! Läste just den här också: AMD visar Radeon RX 7800 XT och RX 7700 XT – RDNA 3 äntrar mellanklassen
Förutsatt att de är tillgängliga 6 sept och kostar runt vad artikeln påstår (6200kr för 7700XT), tror ni det är värt det istället? Eller blir det överdimensionerat gentemot CPU:n? Svårt att säga innan det finns benchmarks kanske, men har som sagt inga problem att beställa resten av delarna och vänta lite i så fall.

Permalänk
Medlem

Aight, ska kika på.

Men! Läste just den här också: AMD visar Radeon RX 7800 XT och RX 7700 XT – RDNA 3 äntrar mellanklassen
Förutsatt att de är tillgängliga 6 sept och kostar runt vad artikeln påstår (6200kr för 7700XT), tror ni det är värt det istället? Eller blir det överdimensionerat gentemot CPU:n? Svårt att säga innan det finns benchmarks kanske, men har som sagt inga problem att beställa resten av delarna och vänta lite i så fall.

Nja, det som kan hända är ju att 6000-korten blir billigare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Aight, ska kika på.

Känns som de gjort samma som de gjorde med 7900XT-XTX. Överprisa det sämre kortet för att folk ska gå upp lite och köpa det dyrare men vettigare kortet. Sen efter lite sales sänka priset på 7700XT till något rimligare (under 5500 kr i alla fall).

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Aight, ska kika på.

alltså jag tror då att 7800xt skulle vara bättre då det är bättre prisat för prestanda. Eller väntar du lite extra för 7700xt som dom andra säger ska sjunka då jag tror den kommer göra det ganska snabbt.

Visa signatur

Permalänk

Hmm... ja, då så. Kanske blir så att jag handlar resterande delar så länge och väntar lite för att se om priset faller.
Vilken tidsram snackar vi, uppskattningsvis? Ett par månader eller mer?

Permalänk
Medlem

Hmm... ja, då så. Kanske blir så att jag handlar resterande delar så länge och väntar lite för att se om priset faller.
Vilken tidsram snackar vi, uppskattningsvis? Ett par månader eller mer?

Alltså ja det är det nog. 7900xt gjorde så iallfall. Sen så kan du ju köra på processorns integrerade under tiden.

Visa signatur

Permalänk

Beställt allt utom grafikkort nu, vi väntar en stund för att se om priserna påverkas. Många tack återigen för alla förslag och hjälpsamma svar! Hade tagit så mycket längre tid utan det.