Väldigt låg score på 4070ti

Permalänk
Medlem

Väldigt låg score på 4070ti

Jag gjorde en benchmark på mitt nyinköpta 4070ti och förväntade mig lite bättre resultat. Jag ligger i en percentil väldigt långt ned. Jag köpte till och med ett nytt 1000 watt modulärt aggregat för att försäkra mig om att den inte blir bottleneckad.

Här är länken till resultatet med kompontenter:

https://www.userbenchmark.com/UserRun/63713737

Min GPU ligger på 216% medan medel är 245% så det finns ju mycket att hämta ut om jag kan få det att funka bättre.

Jag har överklockat med afterburner så långt det gick men fick inte många procent mer. Dessutom resettar den överclockningen hela tiden vilket förmodligen betyder att det är ostabilt. Även endast lite överclockning gör den ostabil så måste i princip köra utan att övercklocka någonting.

Min GPU model är MSI suprim.

Vad tjänar man på att göra? Vi pratar ju om en eventuell 50% förbättring vilket är ganska mycket om något skulle hjälpa.

Permalänk
Medlem

Bekräfta med mer än bara ett test. Kör 3DMark också, kanske något spel som SweClockers eller andra recensenter har testat för att se om du ligger på en liknande nivå.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Du har en 2600K enligt det resultatet, vilket kommer flaskhalsa grafikkortet enormt i spel. Och även om GPU-testet i UB främst testar GPUn så påverkar resten av systemet en del också, så att du får ett relativt lågt resultat är egentligen inte så underligt.

Sen vet jag inte riktigt vad du menar med 50% förbättring, medel är egentligen 240% och 216% till 240% är bara 11% förbättring. Så det finns ju en viss marginal, men ska du överklocka något så är det nog först och främst CPUn du ska kolla på.

Permalänk
Medlem

Du kör seriöst ett 4070ti med en i7-2600K och förväntar dig bra resultat?
Den släpptes 2011.
Det är fortfarande bra cpu för surf, film och en hel del spel faktiskt.
Men den har nått sin gräns för hur snabbt den kan skyffla data till grafikkort för länge sedan.

Vill du får en ökning så krävs det att du överklockar den ordentligt eller köper en snabbare cpu.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Dina RAM samt systemdisken är det dags att kolla upp. Verkar finnas lite att fixa till. Men annars har du redan fått bra svar ovan.

Här kan du se mina värden som är en dator från 2017. Till och med då var saker mer kraftfulla. Spola man fram tiden till nutid har det hänt ännu mer.
https://www.userbenchmark.com/UserRun/63715401

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Dina RAM samt systemdisken är det dags att kolla upp. Verkar finnas lite att fixa till. Men annars har du redan fått bra svar ovan.

Att RAM hamnar strax under genomsnittet är för att det är DDR3-1600-minnen som körs i 1333. Men B75-moderkort har inte stöd för minnesöverklockning, så 1333 blir då max med en 2600K. Så det går inte att göra så mycket åt annat än att byta hårdvara.

Permalänk
Medlem

"Jag köpte till och med ett nytt 1000 watt modulärt aggregat för att försäkra mig om att den inte blir bottleneckad."
Förväntar mig lite mer från någon som hängt på SweC i 10 år...

Varför matchar man en 2600K med ett 4070 Ti? Jisses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Att RAM hamnar strax under genomsnittet är för att det är DDR3-1600-minnen som körs i 1333. Men B75-moderkort har inte stöd för minnesöverklockning, så 1333 blir då max med en 2600K. Så det går inte att göra så mycket åt annat än att byta hårdvara.

Juust det, my bad. Shit vad dåligt UserBenchmark är egentligen.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Jag trodde inte att CPU kunde bottlenecka en GPU direkt så jag antar att jag kan försöka överklocka den lite och se om det blir nån skillnad i GPU-scoren tänkte jag. Jag kan inte köpa nytt nu då alla hårddiskar och behöver sata-ingångar. Om jag nu inte gör nån budgetuppdatering på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Du har en 2600K enligt det resultatet, vilket kommer flaskhalsa grafikkortet enormt i spel. Och även om GPU-testet i UB främst testar GPUn så påverkar resten av systemet en del också, så att du får ett relativt lågt resultat är egentligen inte så underligt.

Sen vet jag inte riktigt vad du menar med 50% förbättring, medel är egentligen 240% och 216% till 240% är bara 11% förbättring. Så det finns ju en viss marginal, men ska du överklocka något så är det nog först och främst CPUn du ska kolla på.

Hmm, om det bara handlar om ~10% förbättring så kanske det inte är värt att uppgradera hårdvaran då.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Tensora:

Hmm, om det bara handlar om ~10% förbättring så kanske det inte är värt att uppgradera hårdvaran då.

Userbenchmark är inte en seriöst jämförelsesida. De justerar sina beräkningar för att framhäva de tillverkare de själva vill framhäva, inte baserat på faktiska resultat.

Så lita inte på några siffror som kommer därifrån

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tensora:

Tack för alla svar. Jag trodde inte att CPU kunde bottlenecka en GPU direkt så jag antar att jag kan försöka överklocka den lite och se om det blir nån skillnad i GPU-scoren tänkte jag. Jag kan inte köpa nytt nu då alla hårddiskar och behöver sata-ingångar. Om jag nu inte gör nån budgetuppdatering på något sätt?

Med risk för att jag kanske missförstått vad du skrev: Även nya moderkort har SATA-utgångar. hur många varierar från modell till modell men 4-6st är vanligt även på de billigare modellerna.

Permalänk
Medlem

Om du fortfarande kan utnyttja din ångerrätt på GPU och PSU så hade jag gjort det, och istället sparat ihop till att uppgradera hela systemet. Du vinner inget på en ny GPU ifall resten är för klent.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tensora:

Hmm, om det bara handlar om ~10% förbättring så kanske det inte är värt att uppgradera hårdvaran då.

Det beror förstås på vad du gör med datorn, men tänk på att vi pratar om ett rent GPU-test i det här fallet. Om du tänker spela på datorn så kommer en 2600K inte hänga med i mer krävande spel. TechSpot gjorde ett test med 2600K mot modernare CPUer för två år sedan, med ett 6900 XT som ligger i närheten av 4070 Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det beror förstås på vad du gör med datorn, men tänk på att vi pratar om ett rent GPU-test i det här fallet. Om du tänker spela på datorn så kommer en 2600K inte hänga med i mer krävande spel. TechSpot gjorde ett test med 2600K mot modernare CPUer för två år sedan, med ett 6900 XT som ligger i närheten av 4070 Ti.

Intressant test. Men inte bra för plånboken att bli eggad att uppgradera hela riggen nu! Jag spelar en hel del, men jag skapar en del film, bild och grafik också på fritiden.

Sen visste jag inte att det fanns sata-ingångar på nya moderkort så det ändrar ju en hel del också i mitt tänkande kring att uppgradera till nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tensora:

Intressant test. Men inte bra för plånboken att bli eggad att uppgradera hela riggen nu! Jag spelar en hel del, men jag skapar en del film, bild och grafik också på fritiden.

Sen visste jag inte att det fanns sata-ingångar på nya moderkort så det ändrar ju en hel del också i mitt tänkande kring att uppgradera till nytt.

Får jag föreslå en sak?
Skriv ned exakt vad du gör med din dator. Vilka program du använder osv.
För du verkar ha väldigt dålig koll på datorer överlag och vi hjälper gärna dig.
Men för att göra det behöver vi all information du kan ge och vilken budget vi måste förhålla oss till.
Vilken hårdvara, tillverkare osv är beroende på vilka program du använder.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Får jag föreslå en sak?
Skriv ned exakt vad du gör med din dator. Vilka program du använder osv.
För du verkar ha väldigt dålig koll på datorer överlag och vi hjälper gärna dig.
Men för att göra det behöver vi all information du kan ge och vilken budget vi måste förhålla oss till.
Vilken hårdvara, tillverkare osv är beroende på vilka program du använder.

Om vi säger såhär. Jag skulle bara vilja att mitt 4070ti som jag precis köpt presterar runt eller över medeltalet på userbenchmarksidan. Kanske räcker med att skaffa något nytt minne och lite bättre processor då?

Permalänk
Medlem

Nu damer och herrar har jag varit ute och inhandlat lite uppgraderingsdelar.

Det blev ett:
i3-12100f
16GB DDR4 kingston fury 3200mt/s
En till fläkt
Asus prime b660-k d4

Uppdaterar med nytt testresultat ikväll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tensora:

Nu damer och herrar har jag varit ute och inhandlat lite uppgraderingsdelar.

Det blev ett:
i3-12100f
16GB DDR4 kingston fury 3200mt/s
En till fläkt
Asus prime b660-k d4

Uppdaterar med nytt testresultat ikväll!

Kul! Personligen hade jag kanske satsat på en 12400f men fattar om du är på budget. Kommer oavsett vara mil bättre än din gamla 2600K

Permalänk
Medlem

Resultat med standardinställningar:
https://www.userbenchmark.com/UserRun/63786807

Resultat med GPU övercklockad i MSI afterburner:
https://www.userbenchmark.com/UserRun/63787462

Lade till information
Permalänk
Skrivet av Tensora:

Tack för alla svar. Jag trodde inte att CPU kunde bottlenecka en GPU direkt så jag antar att jag kan försöka överklocka den lite och se om det blir nån skillnad i GPU-scoren tänkte jag. Jag kan inte köpa nytt nu då alla hårddiskar och behöver sata-ingångar. Om jag nu inte gör nån budgetuppdatering på något sätt?

Du kan nog klocka så mycket du vill... den cpun har så pass dålig prestanda pga gammal teknik att en modern cpu springer ringar runt den även i i3 budgetsegmentet...

Tror du måste upp närmre 5+ghz nånting all core typ om den äns ska komma i närheten...

Och troliken lär du knappt äns komma över 4.5 om äns chipset tillåter cpu överklockning...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Varför använder folk userbenchmark fortfarande?

Kör de spel du vill spela. Är upplevelsen ok eller till och med bra, perfekt!
Om du absolut skall jämföra med andra finns det långt bättre alternativ. Kör cpu och gpu-slingorna från tester du tror på, tex gamersnexus, sweclockers, Hub osv. Finns många tester från de flesta som är gratis.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Lugnt och fint, han har ny gpu och lastgammal cpu. Inget brott. Grattis till en gpu två generationer nyare än min, och ja, vart nog bra att uppgradera cpu etc till motsvarande.

Permalänk
Medlem

Din setup:
https://www.3dmark.com/search#advanced?test=spy%20P&cpuId=120...
En setup där CPU inte är en bottleneck(Intel I5 13600k):
https://www.3dmark.com/search#advanced?test=spy%20P&cpuId=303...

Det räcker väl att säga att det är en enorm skillnad.