Starfield – den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viggez:

Hoppas att moddar och patchar optimerar spelet i tillräckligt bra skick inom ett år så jag och de flesta kan spela det i 70+ fps

Tror det kommer gå snabbare än så. In modders we trust

Permalänk
Medlem

Jag undrar varför inte Bethesda anställer dessa moddare, de verkar ju göra deras jobb på 1 dag istället för 12 år...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av r80x:

Ja performance issues finnes

Har kommit ut en DLSS mod inatt så tänkte ge mig på att testa den. Märkte även att jag inte hade den nya Nvidia drivrutinen så får se om många bäckar små ger resultat!

Blir intressant att se hur moddat DLSS ter sig då FSR inte just nu känns som att det gör enormt mycket.
Har noteratt att i begränsade utrymmen där man ändå redan kan nå högre FPS så kan FSR göra en hel del om man drar ner rendering resolution, men när man ligger stadigt på 40-60 utomhus så spelar det i princip ingen roll alls bara. Någon slags bottleneck i motorn?

Skrivet av Swedishchef_90:

Ser det mycket bättre ut dock? Det är ju frågan 😊

Det är snyggt, framförallt fina texturer och shaders, ibland väldigt bra visual composition. Men, klassiskt bethesda, en hel del modeller är väldigt trista, kantiga, lågupplösta- då alltså typ bakgrundsgrejer som träd osv. Framförallt så känns ljussättningen väldigt i miljöer som inte är "space-y" alltså staden, ibland inomhus osv.
Precis samma känsla som jag fått en del i cyberpunk när man kör det med RT av- som att ljussättningen bara är en placeholder i en stor del av miljön. Får mig att undra om de har/hade RT på gång och la mindre möda på ljus. Man märker enorm skillnad mellan scener som är genomarbetade för mainquest och bara random spots i staden osv.

Skrivet av Swedishchef_90:

Jag undrar varför inte Bethesda anställer dessa moddare, de verkar ju göra deras jobb på 1 dag istället för 12 år...

Om man antar att de bara satt på tummarna fram till launch så förstår jag ditt perspektiv men mer sannolikt är väl att det vi ser nu är vad de precis lyckades få ihop i tid. Modders hoppar ju in och fixar till saker i ett färdigt spel där allt annat redan är gjort och man inte behöver oroa sig för att spelet i sig ska fungera etc. Vore ju schysst om de hade absolut top-tier talent för varje sak som ska byggas men när händer det på en arbetsplats liksom

Som jag nämnt ovan känns en del saker lite platt, undrar om det inte är klassiska "vi behöver ett halvår till för att göra dett rättvisa men vi kan sälja det nu, så vi säljer det nu".

EDIT: Att ändra FOV (googla, eller sök i tråden) gjorde grafiska upplevelsen bekvämare- ännu mer smooth när man vänder snabbt och framförallt blir man liksom inte så "nära" alla detaljer, så sharpening kan göra sig utan att lyfta ur mindre snygga saker för mycket ur den visuella kompositionen.

Måste säga att detta är betydligt mer rappt i rörelser och combat än vad jag väntade mig, hade definitivt trott att det skulle vara lite mer clunky.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Verkar ju verkligen vara sjukt dålig optimering, till och med för att vara Bethesda. RTX 4060 som inte ens klarar av 1080p low utan att dippa under 50fps.

Tänk att ett nytt grafikkort för 4000kr inte klarar av 1080p low... liksom, helt otroligt dåligt gjort. Sen kan det ju vara Nvidia också som har gjort ett dåligt jobb med tanke på att AMD presterar en del bättre, men i alla fall.

Jag vet inte om det säger mer om spel idag eller om grafikkorten.

För 10 år sedan kunde man köpa en 1500kr GPU och i stort sett maxxa nytt spel. Köpte ett 270X för Tomb Raider 2013 och maxade spelet i 1080p vilket på den tiden var en ganska hög upplösning.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag vet inte om det säger mer om spel idag eller om grafikkorten.

För 10 år sedan kunde man köpa en 1500kr GPU och i stort sett maxxa nytt spel. Köpte ett 270X för Tomb Raider 2013 och maxade spelet i 1080p vilket på den tiden var en ganska hög upplösning.

The good old days! Kunde vara fattig student och ändå ha råd att maxa.

Visa signatur

AMD Ryzen5 5600X || RTX 3060 TI || 16 GB RAM || LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av r80x:

Ja performance issues finnes

Har kommit ut en DLSS mod inatt så tänkte ge mig på att testa den. Märkte även att jag inte hade den nya Nvidia drivrutinen så får se om många bäckar små ger resultat!

Vad tycker du om modden? Kanske ska testa den oxå..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

För att jag kan. Jag jobbar som frilansare. Jobbar jag ej får jag ej betalt/sjukpenning. Har väntat på det här spelet i flera år så att stanna hemma en dag är ett väldigt litet pris för något jag gillar. Du kanske har en annan hobby du hade kunnat sjuka dig för. Kanske du gillar brodering? I don't know. Live and let live.

Jag hade väntat till helgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Du kanske har en annan hobby du hade kunnat sjuka dig för.

Nej, man brukar inte sjukanmäla sig för hobbies.

Permalänk
Medlem

Ett tips när ni är i skeppet och ska till ett mission. Styr mot det (ska vara markerat med blå ikon), tryck sen E snabbt för att markera det, och sen håll inne R för att ta sig dit utan att behöva öppna kartan och fippla. Fungerar även till andra system så länge man kan ta sig dit via grav drive default rutt. Hotkeys är för PC, men motsvarande på Xbox borde fungera. Om det inte fungerar först kanske hud är i fel läge, tryck F för att byta.

Permalänk
Medlem

Kan man spela redan idag om man skaffar gamepass?

Visa signatur

| Asus TUF Gaming X570-Plus| Ryzen 5 3600X 4,4Ghz | 16Gb Corsair | Asus RTX 2070 ROG OC | Kingston SSD | Corsair CX550W | Phanteks Eclipse P400S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwertan:

Kan man spela redan idag om man skaffar gamepass?

Nej då måste du skaffa Premium upgrade.

Visa signatur

AMD Ryzen5 5600X || RTX 3060 TI || 16 GB RAM || LG 27GL83A-B

Permalänk

har för mig att jag läste för ett tag sen att spelet "kräver" en specifik graffe drivrutin, är det sant? eller kan jag bara uppdatera till den senaste drivrutinen som finns?
har ett nvidia rtx 4090

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Nej, man brukar inte sjukanmäla sig för hobbies.

Jo, många gör det. Mitt jobb är inte mitt liv. Är bara ett sätt att få en inkomst för mig. Förstår att andra identifierar sitt liv med sitt jobb, och jag tycker synd om sådana människor då arbetsgivarna ser oss bara som en förnybar resurs där någon annan lätt kan ersätta ens position eller att man kan bli hemskickad när det är som tuffast. Därför jag frilansar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Jo, många gör det. Mitt jobb är inte mitt liv. Är bara ett sätt att få en inkomst för mig. Förstår att andra identifierar sitt liv med sitt jobb, och jag tycker synd om sådana människor då arbetsgivarna ser oss bara som en förnybar resurs där någon annan lätt kan ersätta ens position eller att man kan bli hemskickad när det är som tuffast. Därför jag frilansar.

Nej. Det kallas väl för bedrägeri? Eller vad det nu går under. Att ta ledigt är en annan sak, dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Nej. Det kallas väl för bedrägeri? Eller vad det nu går under. Att ta ledigt är en annan sak, dock.

Min kompis sjukade sig en gång för att gå på en heavy metal konsert. Han mådde "dåligt" pga stress i vardagen och började känna sig utbränd och tänkte att konserten kommer lugna hans sinne. Did he do anything wrong? Well, I think not!

Men skämt åsido, vi borde hålla oss till Starfield relaterade inlägg. Vi kan starta en annan tråd om fallande arbetsmoral i samhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Min kompis sjukade sig en gång för att gå på en heavy metal konsert. Han mådde "dåligt" pga stress i vardagen och började känna sig utbränd och tänkte att konserten kommer lugna hans sinne. Did he do anything wrong? Well, I think not!

Det säger allt.

Permalänk
Medlem

Hur är det? Känner man av Gamebryo? xD

Permalänk
Medlem

Ni som har hunnit testa lite.. Hur fungerar det? På medium-range PC? Man blir lite lockad, men man vill inte hamna i minan som alltid i förköp. Någon med 9900K / 3080? eller liknande som kan säga hur den flyter?

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Mycket snack om jobbskolk, men ingen som skriver om de tycker spelet är bra eller dåligt!?

Permalänk
Medlem

jag undrar hur detta fick så höga betyg överallt.
borde få underkänt för optimeringen helt klart.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Mycket snack om jobbskolk, men ingen som skriver om de tycker spelet är bra eller dåligt!?

vore trevligt med någon beta/demo helt ärligt..

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Jag ser inte den negativa feedbacken som läggs upp här i tråden, jag är helöt och hållet tvärtom vad alla säger och jag har idag spelat ca 9timmar och jag har inte märkt av buggar eller andra problem, för mig fungerar spelet perfekt och felfritt. Fps mässigt så ligger jag runt 70-80fps på 1440p.

Spelet i sig är helt fantastiskt! Det är ett sådant spel som man tänker att "jag ska bara göra detta, sedan ska jag xxxxx" storyn känns bra och levande. Jag fastnade i att göra side quest men de utvecklade sig till att bli så stora så det kändes som jag gjorde mainquest. Det finns sååååå mycket att göra och utforska. Jag tog ett utforskningsjobb där det gäller att hitta ett visst antal växter, djur etc etc för att få complete och aldrig någonsin träffade jag på den där osynliga väggen och jag sprang länge för att hitta en liten larv hahaha. fighting systemet i spelet är kvickt och riktigt bra. Ja kort och gott så älskar jag detta spel och det kommer läggas många dagar på detta framöver, nu måste jag pausa ett tag hahaha

edit:
Just det jag testade med DLSS modden och det gjorde nog sitt också. Jag kör spelet från MS-store

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Ni som har hunnit testa lite.. Hur fungerar det? På medium-range PC? Man blir lite lockad, men man vill inte hamna i minan som alltid i förköp. Någon med 9900K / 3080? eller liknande som kan säga hur den flyter?

Vilken upplösning pratar vi om? Jag lirar i 4K med 10900K och 3090(inte så långt ifrån din pc) och fick ställa ner en del grafikinställningar för att hålla 50-60fps, dock i större städer droppar jag ner mot 40fps. Men absolut spelbart... Men ett 4090 vore ju nice 🤣

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Ni som har hunnit testa lite.. Hur fungerar det? På medium-range PC? Man blir lite lockad, men man vill inte hamna i minan som alltid i förköp. Någon med 9900K / 3080? eller liknande som kan säga hur den flyter?

Jag spelar på min AMD 1950x (16 kärnor), 64 GB, 3090 kort. Det verkar som spelet inte är så beroende av CPU som GPU. Spelar på Ultra settings och i 4K, det ger mellan 38-60 fps, för det mesta 50-60 fps, och när man är ute i stora städen med massor av folk och detaljer så ligger den kring 38-45 fps. Inomhus + caves = 60fps för det mesta.

Det beror också på hur väl ditt system flyter med ditt SSD / Nvme, många rapporterar lite lagg även om dom har 5950x och 4070ti-80, men får högre FPS, det KAN bero på att nåt inte laddas så snabbt.

Permalänk
Sötast

Jag vet inte, var positivt inställd till spelet, kollade idag på en longplay no commentary, tittade på 4 segment a 5 min och det ena var i en cowboystad a la fallout, i princip samma utseende, samma röster, samma ansikte gjorde av lera samma dialog som:

"I will murder all the hostages"
Persuasion: -That's a bad thing, they're innocent
"It's rarely i can admit my mistakes but darnit you're right, i'll let them go"

samtliga 3 andra så sprang han mest runt mellan objektiv i guess, såg ut som fallout rakt igenom, lite mindre rads och lite mer cowboy-brun färg istället för apokalyptisk brun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Jag ser inte den negativa feedbacken som läggs upp här i tråden, jag är helöt och hållet tvärtom vad alla säger och jag har idag spelat ca 9timmar och jag har inte märkt av buggar eller andra problem, för mig fungerar spelet perfekt och felfritt. Fps mässigt så ligger jag runt 70-80fps på 1440p.

Spelet i sig är helt fantastiskt! Det är ett sådant spel som man tänker att "jag ska bara göra detta, sedan ska jag xxxxx" storyn känns bra och levande. Jag fastnade i att göra side quest men de utvecklade sig till att bli så stora så det kändes som jag gjorde mainquest. Det finns sååååå mycket att göra och utforska. Jag tog ett utforskningsjobb där det gäller att hitta ett visst antal växter, djur etc etc för att få complete och aldrig någonsin träffade jag på den där osynliga väggen och jag sprang länge för att hitta en liten larv hahaha. fighting systemet i spelet är kvickt och riktigt bra. Ja kort och gott så älskar jag detta spel och det kommer läggas många dagar på detta framöver, nu måste jag pausa ett tag hahaha

edit:
Just det jag testade med DLSS modden och det gjorde nog sitt också. Jag kör spelet från MS-store

Visserligen, men då kör du en frame rate som är i nedre spektrumet där ett fps är spelbart, och gör det i en relativt låg upplösning också. Baserat på youtube-tester så har du antagligen medium-inställningar och FSR aktiverat.

Och det på ett kort som kostade 15 000kr för 1,5 år sen, och utan att spelet ens ser bra ut.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Nja... spelat ett par timmar ikväll men hela paktet får mig ångra köpet. Hoppas ni som väntat på spelet länge fick en bättre känsla än jag.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Visserligen, men då kör du en frame rate som är i nedre spektrumet där ett fps är spelbart, och gör det i en relativt låg upplösning också. Baserat på youtube-tester så har du antagligen medium-inställningar och FSR aktiverat.

Och det på ett kort som kostade 15 000kr för 1,5 år sen, och utan att spelet ens ser bra ut.

Nej jag kör high och eller ultra (varierar men absolut inte medium) sen om du tycker att 70-80fps är nedre spektrat vad som är spelbart så tycker jag du är fel ute

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Har inte spelat i mer än kanske strax över en timme. Spelet känns än så länge rätt oengagerande. Tutorialen och inventoryt är en total katastrof än så länge. Skulle åka till planeten Kreet, man är tvungen att ladda grav driven för att åka till ett annat system. Det är logiskt, vad som inte är logiskt är hur man gör det. Inget i tutorialen sade något om hur man gör detta, eller så har jag missat något helt klart.

Man landar på planeten och skjuter lite pirater. Men varför attackerar de mig? Än så länge har jag inte fått några svar på det.

Hade höga förhoppningar men än så länge är de inte infriade. Och NEJ - jag tänker inte ge upp utan kommer att spela vidare, men upplevelsen hade kunnat vara bättre hittills.