Permalänk

Dator kraschar med 2 ramminnen

Hej,

Har problem med att datorn kraschar när jag har i 2 minnen i den.

Den verkar fungera när jag kör ett åt gången, provat båda i A2, men kör jag A2 och B2 så kraschar datorn efter en stund när man t.ex spelar.
Fått nytt moderkort och PSU på garanti men har fortfarande problem.

Moderkort: ASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI
Ram: Kingston FURY Beast RGB DDR5 5600MHz 16GB x2
CPU: AMD Ryzen 9 7950X

Inget är överklockat.
Med XMP/EXPO på vill datorn inte ens boota.

Tack på förhand.

Permalänk
Skrivet av Lederhosen112:

Hej,

Har problem med att datorn kraschar när jag har i 2 minnen i den.

Den verkar fungera när jag kör ett åt gången, provat båda i A2, men kör jag A2 och B2 så kraschar datorn efter en stund när man t.ex spelar.
Fått nytt moderkort och PSU på garanti men har fortfarande problem.

Moderkort: ASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI
Ram: Kingston FURY Beast RGB DDR5 5600MHz 16GB x2
CPU: AMD Ryzen 9 7950X

Inget är överklockat.
Med XMP/EXPO på vill datorn inte ens boota.

Tack på förhand.

Hej
Har du flashat bios till nyaste versionen samt kollar qvl listan på asus sajt för att säkerställa att minnena är kompatibla? Vill man Vara så säker som möjligt så är dom ”expo certifierade” samt nämnda i qvl listan

Permalänk

Vet inte hur relevant detta är för dig, men hade samma problem med ett asus rog strix z490 förut, köpt begagnat.
Datorn startade bara med minnen i 1 och 2 (A)socketen, stoppade jag något minne i 3 eller 4 ( B) så bootade den inte.

Googlade runt massor på problemet, och dök på en hel del trådar i ämnet, både för datorer som inte startade & datorer som plötsligt crachade... De svar jag hittade var förljande.

*Pinsen i socketen, damm/ smuts . Jag hadde ett par pins som var lite lite krokiga. Lyckades räta ut dessa med hjälp av förstoringsglas och nål... Tyvärr avhjälpte inte det mina problem.

*CPU kylare/fäste för hårt fastskruvad. Lossa något på skruvarna och se om det hjälper. Ledningarna som går mellan minnesportarna och processorn löper rätt över där fäste för cpu kylare monteras. Tryck eller vridningar kunde då orsaka liknande problem, samma sak om chassiet är lite krokigt så att moderkortet blir vridet vid montering...

*Det som slutligen visade sig vara fel på mitt kort, vsr att tidigare ägare monterst fästet för cpu kylaren utan plast/gummi brickor imellan skruv/moderkort. På asus korten löper ledningarna till minnesbryggan i mobo, tight intil hålen för fästet. När inga brickor använts, och skruvarna dragits för hårt hade dessa ledningar helt enkelt pressats sönder/skavts av.
Fick skicka in kortet och få dessa reparerade.

Men, fungerar det bättre om du stänger av XMP profilen för minnena?
Om du inte kör dem i dual channel, alltså monterar en sticka i 1a å den andra i 2a (A1 och A2 blir det va?) Alternativt i B1 & B2, gör det någon skilldnad?

Visa signatur

Börjar fungera bättre nu....

Permalänk

Jo, har de senaste bios och alla drivrutiner, datorn kraschade igen fast tog dock mycket längre tid med en sticka i.
Får felkod ntkrnlmp.exe varje gång vilket tydligen kan bero på mycket.

Kan inte ha igång XMP alls, kan bara köra dem på ''stock'' 4800mhz, stickorna finns med på ASUS hemsida så de ska vara kompatibla.
Ny reninstallation av windows 11 på den också.
Känns som att de inte kan vara något annat än hårdvarufel vid det här läget.

2 nya moderkort och fortfarande samma fel känns ju som att det börjar luta åt CPUn som är defekt?

Permalänk
Medlem

Kan det vara fel med själva Ram stickorna?

Permalänk
Medlem

Kolla chipset drivarna. Kan behöva uppdateras emellanåt.