Starfield – den stora tråden

Permalänk
Medlem

Verkar vara stillsamt på patchfronten? Inga hotfixar eller något på gång?

Det är något Larian gjorde mycket bra med Baldur's Gate 3. De var mycket väl förberedda och släppte tre stora hotfixar på kort tid, och sen två större uppdateringar inte alls långt efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Måste du göra klart den? Jag fortsatte bara att spela vidare i main-questen. "Måste delen" var typ en kvart, sen fortsatte jag med annat.

Vad förhindrar dig från att bara göra andra quests? (kanske är spoiler...) Känns ju inte superkul att bli intvingad i en hel questline och inte kunna göra de quests man vill...

Vissa uppdrag går ju ut på ta sig förbi några Crimson Fleet, och man vill ju ha lite att skjuta på istället för att gå igenom en hel byggnad/grotta/näste. Dom bryr sig inte att man skjuter på dom, är lite rädd att det är en bugg.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Verkar vara stillsamt på patchfronten? Inga hotfixar eller något på gång?

Det är något Larian gjorde mycket bra med Baldur's Gate 3. De var mycket väl förberedda och släppte tre stora hotfixar på kort tid, och sen två större uppdateringar inte alls långt efter det.

om det kommer någon patch (klart det kommer en patch inte det jag menar) men så tror jag det är tidigast onsdag när spelet släpps

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Att jobba ihop med pirater samtidigt i andra faktioner får uppdrag att döda pirater funkar inte så bra ihop. kostade mig 75000Credit eller mitt blod....Sooo, yeah

Men efter första delen av uppdraget ("briefingen") så kan man väl fortsätta med annat?

Men ja, om man frivilligt fortsätter med den storylinen och sätter igång allt på riktigt, frivilligt, så lär man inte kunna avbryta. 😅 Men tyckte inte att man blev inlåst i uppdraget. Var väldigt rädd för att jag skulle bli det först, men det blev jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Men efter första delen av uppdraget ("briefingen") så kan man väl fortsätta med annat?

Men ja, om man frivilligt fortsätter med den storylinen och sätter igång allt på riktigt, frivilligt, så lär man inte kunna avbryta. 😅 Men tyckte inte att man blev inlåst i uppdraget. Var väldigt rädd för att jag skulle bli det först, men det blev jag inte.

alltså du kan fortsätta med annat hela tiden under det uppdraget men din faktion med Crimson fleet är ju där så du bör undvika skjuta ner pirater hahaha

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

LoL det är Bethesda, deras spel från 10+ år tillbaka moddas fortfarande och det här spelet är bara släppt för early access än så länge Räkna med att mycket kommer att hända på bara några månader. Steam-versionen med Vortex alt MM2 känns givet.

Och det är just därför jag tänker vänta minst ett år på att spela detta, då har dessutom alla dlc kommit ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pcanka:

Jag kör ett 4090 tillsammans med Ryzen 5900X, 4k maxat. Hamnar under 60 fps då och då och det gör ont i själen. Trodde min processor skulle klara av detta...

Kör samma setup och samma erfarenhet. DLSS-modden rekommenderas, samt att tumma lite på inställningarna. Får hoppas spelet optimeras lite bättre framöver också, spelet går tungt på marknadens kraftfullaste grafikkort men inte rolig läsning när man ser hur klenare kort presterar.

Sedan är väl frågan hur CPU-krävande spelet kan tänkas vara. 5900X är inte långsam men det finns samtidigt snabbare CPU'er idag.

Skrivet av mangemani:

nått jag bara älskar med spelet är alla dessa random skepp som landar i ens närhet om man är vid rätt plats vid tidpunkten, lyckats få många bra skepp på det sättet, bara ha ihjäl besättningen and there you go :), men nu börjar skeppen att bli lite för många i min armada, vilken ska man prata med om man vill sälja lite skepp? går det ens?

Just det där var en av de ganska få saker jag riktigt gillade vid lanseringen av No Mans Sky. Just att se alla andra rymdskepp flyga förbi och landa när man var på en planet och utforskade. Mäktig känsla.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Din gpu borde klara 25 fps 1% lows i 1440p high, men det är vanlig 1440p. Med ultrawide blir det såklart ännu lägre.

Din cpu borde klara av 25 fps 1% lows med 2666 MHz ram, har du 3200 MHz ram borde den klara minst 40 fps 1% lows. Inget gameplay i denna video.
https://www.youtube.com/watch?v=s4zRowjQjMs

Tack för svar! Jag nöjer mig med low/medium så länge det inte närmar sig 30 fps så det ser ju lovande ut. Kanske får köra 1440p basic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Allt ser trist ut :D. Dialogen, rymdskeppen, striderna, UI. Hur? Jag vet inte exakt, genom abstrakt tänkande och kapacitet till att förstå liknelser eller metaforer? Vilket meme? Det första som jag kom tänka på är detta:

https://i.imgur.com/37EdvHx.jpg

Jo jo, men att skriva det ser ut som "ett skittråkigt meme" är ju otroligt abstrakt och direkt fel liknelse enligt mig. Memes är roliga och fantasifulla och underhållande; vilket enligt dig är raka motsatsen till vad du tycker om spelet Så vilken kapacitet till att förstå liknelser och metaforer skulle jag då sakna?

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det ska behövs moddar för att AMD förstör och Bethesdha är för lata.

https://wccftech.com/starfield-dlss-3-5-mod-now-available-on-...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig använda en mod/hack för att få in DLSS. Fungerar bra med Nvidia-kort ändå. Oavsett så gäller modfritt för mig ett bra tag framöver, vill inte riskera problem med sparfiler om man testar och byter moddar. Körde likadant med Skyrim utan problem, ingen hets för min del att lägga in moddar.

Permalänk
Hedersmedlem

Tydligen 400 moddar tillgängliga redan, och spelet släpps för den stora massan först i övermorgon

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Jo jo, men att skriva det ser ut som "ett skittråkigt meme" är ju otroligt abstrakt och direkt fel liknelse enligt mig. Memes är roliga och fantasifulla och underhållande; vilket enligt dig är raka motsatsen till vad du tycker om spelet Så vilken kapacitet till att förstå liknelser och metaforer skulle jag då sakna?

Du felciterar! Jag hade "skittråkigt" inom parantes! Jag ska vara lite tydligare med dig: Spelet ser ut som ett dåligt skämt :D. Jag får stresspåslag av att bara titta på det. Tur att jag kan välja att inte spela det :P.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Verkar vara stillsamt på patchfronten? Inga hotfixar eller något på gång?

Det är något Larian gjorde mycket bra med Baldur's Gate 3. De var mycket väl förberedda och släppte tre stora hotfixar på kort tid, och sen två större uppdateringar inte alls långt efter det.

Har det faktiskt uppdagats några problem utöver att folk inte är nöjda med prestanda? Har justerat FOV med ini men det vore givetvis trevligt om det kom i menyn. Hittat rätt nivå av FSR rendering scale för att inte kunna se skillnad och ändå få ganska stabilt 60+ fps i 4K, inte kollat några genomgångar för optimering av övriga inställningar än men gissar att finns mer att hämta utan att se stor skillnad.

Inte stött på en enda riktigt bugg hittills vad jag märkt, utöver något objekt som låg och vibrerade på golv efter en granat gick av typ. Förvånansvärt stabilt.

Skulle gissa att de kanske kör en "day one patch" när det släpps skarpt nu om någon dag om det uppdagats allvarligare problem.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

nått jag bara älskar med spelet är alla dessa random skepp som landar i ens närhet om man är vid rätt plats vid tidpunkten, lyckats få många bra skepp på det sättet, bara ha ihjäl besättningen and there you go :), men nu börjar skeppen att bli lite för många i min armada, vilken ska man prata med om man vill sälja lite skepp? går det ens?

Det är så jädra kul! Var på Altair III för ett mission men vandrade åt andra hållet då min scanner upptäckte något som kallades för 'anomaly'. Jag jagar dessa och så ser jag ett skepp landa långt bort. Tar mig en stund att komma dit men väl framme så tillhör skeppet en av grupperingarna som är "bad guys" och jag kunde kliva ombord på skeppet och ta över det. Har nu denna pärla på två våningar och gott om utrymme

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Det är så jädra kul! Var på Altair III för ett mission men vandrade åt andra hållet då min scanner upptäckte något som kallades för 'anomaly'. Jag jagar dessa och så ser jag ett skepp landa långt bort. Tar mig en stund att komma dit men väl framme så tillhör skeppet en av grupperingarna som är "bad guys" och jag kunde kliva ombord på skeppet och ta över det. Har nu denna pärla på två våningar och gott om utrymme

<Uppladdad bildlänk>

Vad kul
Då kan jag passa på att fråga dig. Vad händer med ens andra skepp? Går det att välja vilket du ska flyga med?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vad kul
Då kan jag passa på att fråga dig. Vad händer med ens andra skepp? Går det att välja vilket du ska flyga med?

Man behåller sina gamla skepp. När man tar ett nytt skepp kan man välja om det ska bli ens "homeship" eller ifall man ska behålla den man hade och lägga det nya skeppet i "garaget". När man åker till en stad som t.ex New Atlantis har de en servicetekniker där vid landningsplattan där man kan modifiera sitt skepp eller så kan man sälja skeppen. Man säljer det genom att prata med teknikern om att köpa nya skepp och då kan man även sälja sina skepp. Lyckades få tag i ett annat skepp tidigare men det var likt ens egna skepp man började med. Det här senaste tillskottet är stort med många kupér (compartments) och mysigt där inne 😄

Permalänk
Medlem

Kul spel, 10h in. Inventory hanteringen är lika bedrövlig som alla Bethesda spel, det är lite trist. Rätt dålig karta både lokalt och framförallt i rymden, känner mig vilsen hela tiden. Annars kul!

Installerade digihack modden vilket gör spelet betydligt drägligare, lätt rekommendation på den.

Hur gör man för att utforska okända planeter i rymden !? Styr man kosan mot en planet verkar man inte röra sig en mm.

Permalänk
Medlem

@Gamsurn
Du kan inte flyga ned på en planet, som t.ex i Star Citizen eller Elite Dangerous, du kan heller inte flyga runt i atmosfären.
Du måste välja en plats på planeten att landa på via kartan, och därifrån trycka på knappen landa. På så sätt autoskapas en karta på planeten processuellt, som du bara kan utforska på fots.

Såsom en har förstått det, och från en som inte har lärt sig efter 30 timmar att trycka på E för att scanna via fots, utan bara trott att det räckt med att går runt i sökningsläge efter ha tryckt på F.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Tröttnade på inventory management igår och körde lite knack i konsollen så jag nu kan bära med mig allt innehåll i hela galaxen när jag vill. Sen körde jag modden som återaktiverade achievments, fungerade kanon även det.

Vet att jag gjorde samma i Skyrim så fort jag kunde, jag vill kunna loota fritt utan att behöva klicka runt massa mellan uppdragen och flytta mellan skepp och storage.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Det är så jädra kul! Var på Altair III för ett mission men vandrade åt andra hållet då min scanner upptäckte något som kallades för 'anomaly'. Jag jagar dessa och så ser jag ett skepp landa långt bort. Tar mig en stund att komma dit men väl framme så tillhör skeppet en av grupperingarna som är "bad guys" och jag kunde kliva ombord på skeppet och ta över det. Har nu denna pärla på två våningar och gott om utrymme

<Uppladdad bildlänk>

Avis, jag samlar och samlar för att ha råd med ett fetare skepp och så faller ett i händerna på dig!
Jag trodde att jag skulle få ett riktigt maffigt skepp då jag lyckades borda ett större piratskepp, men det visade sig att jag saknade färdighet i att framföra större rymdskepp så jag blev tvungen att överge henne ute i rymden

Fasiken vad jag älskar att man kan göra vad man vill i spelet. Jag samlar böcker och krukväxter som jag hoppas överbelasta ett framtida hus eller bas med.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Här är Gamers Nexus processorvideo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Avis, jag samlar och samlar för att ha råd med ett fetare skepp och så faller ett i händerna på dig!
Jag trodde att jag skulle få ett riktigt maffigt skepp då jag lyckades borda ett större piratskepp, men det visade sig att jag saknade färdighet i att framföra större rymdskepp så jag blev tvungen att överge henne ute i rymden

Fasiken vad jag älskar att man kan göra vad man vill i spelet. Jag samlar böcker och krukväxter som jag hoppas överbelasta ett framtida hus eller bas med.

Hade verkligen tur! Höll också på att spara pengar för ett större skepp men nu kan jag lägga pengarna på annat for now Hittade också på samma planet/måne (mitt första fynd av detta slag iaf) ett område där man kan gräva efter guld. Placerade en stolpe där för outpost för att kunna hitta tillbaka och installera grävmaskin. Förhoppningsvis kan man tjäna en bra slant på så vis!

Ett tips för att förvärva andra skepp är nog att hitta landningsbanor i det vilda. Har varit på öde ställen och min skanner har då hittat landningsbanor genom att jag går runt och skannar och trycker på E när en ikon dyker upp. Den informerar då ifall den här okända ikonen är en struktur, gruva, landningsbana, eller annat. Tråkigt att du inte kunde behålla ditt skepp :/

Annan rolig grej, de döda piraternas kroppar är kvar i skeppet efter mitt övertagande. Men såg på reddit att om man modifierar skeppet och testar en annan del utan att köpa den så försvinner de automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Ytterst lite i början och sedan i slutet. Under själva graferna finns inget gameplay och det är bara hoppa till de grafer du är intresserad av.

Tilläggas dock, din processor gör ju att du får räkna lite lägre prestanda i 1080 och 1440 än dessa grafer. Hur mycket den påverkar törs jag dock inte säga men lite negativ påverkan har den nog.

Var dock beredd på att dra ner inställningarna rejält för att komma upp i 40 FPS i 3440x1440. Frågan är om det ens går utan uppskalning.

Då kanske jag bör gå ner till 2560x1080 från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

om det kommer någon patch (klart det kommer en patch inte det jag menar) men så tror jag det är tidigast onsdag när spelet släpps

Jag skulle inte tro att det kommer en då, för alla servrar kommer att brinna av alla nerladdningar av huvudspelet. Men kanske veckan efter.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag skulle inte tro att det kommer en då, för alla servrar kommer att brinna av alla nerladdningar av huvudspelet. Men kanske veckan efter.

Kanske, troligen

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Jag trodde att jag skulle få ett riktigt maffigt skepp då jag lyckades borda ett större piratskepp, men det visade sig att jag saknade färdighet i att framföra större rymdskepp så jag blev tvungen att överge henne ute i rymden

Vilken färdighet krävs för det?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Nån som lyckats öppna console-läget? Vanliga knappen jag använder i Skyrim funkar inte, men det ska vara den enligt allt vad jag läser.

Hittade! Det är "ö" på ett svenskt tangentbord. Tog en stund!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Alltså fy vad jag har saker att klaga på i detta spelet (mest saker som härrör till inställningarna), men vad roligt det är också!

Spelade stor del av helgen, och hade svinroligt. Har inte märkt av det repetetiva ännu (men det kanske kommer sen). Har nog ändå lagt 15+ timmar, och har bara skrapat på ytan än så länge. Känns som det finns så otroligt mycket att göra och utforska alltså. Har roligt trots att jag önskade att jag kunnat skruva upp inställningarna mer.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz