Grafikprestanda i Starfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av TateM:

Japp, kört DDU och Drivers Only med, kraschar fortfarande.

Undrar också om det gjordes några speciella inställningar för 7900 XTX, hade precis samma problem med random crasher (var 5-10 min). Har testat ett 20 tal olika fixar och det enda som hjälpt är att begränsa FPS med radeon chill. Har dock inte testat att ändra volt till processorn som någon föreslog men tycker inte man ska behöva hålla på och överklocka för att ett spel inte ska krasha.

Permalänk
Medlem

Nära det dubbla med DLSS 3 modden som skulle vart där från början.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av TateM:

Japp, kört DDU och Drivers Only med, kraschar fortfarande.

Klockat något? Kör minnen utanför spec osv osv?

Har inte hört något alls om att AMD-användare har problem. Du kanske ska starta en separat tråd om det för att få hjälp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Ibland är det ganska kul att backa bandet lite. för 16 år sedan släpptes Bioshock, för 17år sedan släpptes 8800GTX. Detta grafikkort spelade Bioshock lika bra som ett RTX3060Ti spelar Starfield idag. Enligt TechPowerup har RTX3060 ~1400% prestandan av ett 8800GTX. Frågan är, hur stora kliv har vi tagit visuellt?

https://www.pixelshade.se/forums/bioshock-vs-starfield.gif

Nu förstår jag självklart att det är två olika typer av spel, och jag är inte blind, självklart har grafik avancerat. Med det sagt är Starfield inget "open world"-spel. Det finns en komponent av open-world när man utforskar planeter, men städer, byggnader etc. är begränsade miljöer likt Bioshock. Tar man ett steg tillbaka blir det rent utav provocerande hur ineffektivt Bethesda använder prestandan i våra maskiner. (vilket gäller många moderna spel)

Konsumenter har kort minne som jag hörde sägas idag angående att Volkswagen fortfarande konkurrerar med Toyota om att vara världens största biltillverkare, trots utsläppsskandalen för några år sen.

Det är inte en analogi men ett exempel på att vi konsumenter lätt glömmer var ribban borde sitta, och nya generationer av spelare ser definitivt inte om spel håller en hög optimeringsnivå över tid om allt de är vana vid rullar som skit.

Jag vet inte om jag kommer köpa ett Bethesda spel igen på kort sikt. Det är ungefär samma historia varje gång, en konsolport som rullar som skräp och måste moddas för att bli en trevlig upplevelse.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Konsumenter har kort minne som jag hörde sägas idag angående att Volkswagen fortfarande konkurrerar med Toyota om att vara världens största biltillverkare, trots utsläppsskandalen för några år sen.

Det är inte en analogi men ett exempel på att vi konsumenter lätt glömmer var ribban borde sitta, och nya generationer av spelare ser definitivt inte om spel håller en hög optimeringsnivå över tid om allt de är vana vid rullar som skit.

Jag vet inte om jag kommer köpa ett Bethesda spel igen på kort sikt. Det är ungefär samma historia varje gång, en konsolport som rullar som skräp och måste moddas för att bli en trevlig upplevelse.

Som om någon litar på/bryr sig om siffrorn från Biltillverkare. Det enda siffrorna är till för är så att företag kan miljöcertifiera sig och att bilarna prickar in rätt miljöklass för förmånsvärde/beskattning.

Volkswagen var osmidiga och åkte fast men i övrigt inget nytt under solen.

Permalänk
Medlem

Det kommer bli intressant att se hur ett 4090 kommer att driva elder scrolls 6 i 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Ibland är det ganska kul att backa bandet lite. för 16 år sedan släpptes Bioshock, för 17år sedan släpptes 8800GTX. Detta grafikkort spelade Bioshock lika bra som ett RTX3060Ti spelar Starfield idag. Enligt TechPowerup har RTX3060 ~1400% prestandan av ett 8800GTX. Frågan är, hur stora kliv har vi tagit visuellt?

https://www.pixelshade.se/forums/bioshock-vs-starfield.gif

Nu förstår jag självklart att det är två olika typer av spel, och jag är inte blind, självklart har grafik avancerat. Med det sagt är Starfield inget "open world"-spel. Det finns en komponent av open-world när man utforskar planeter, men städer, byggnader etc. är begränsade miljöer likt Bioshock. Tar man ett steg tillbaka blir det rent utav provocerande hur ineffektivt Bethesda använder prestandan i våra maskiner. (vilket gäller många moderna spel)

Du har förstås en poäng, men om man ska jämföra grafik så kanske GIF inte är det bästa formatet eftersom det kraftigt försämrar bildkvalitén här (p.g.a. begränsningen på max 256 olika färger per bild).

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

...Tar man ett steg tillbaka blir det rent utav provocerande hur ineffektivt Bethesda använder prestandan i våra maskiner. (vilket gäller många moderna spel)

Verkligen! Tycker inte det ser så bra ut för att motivera hur tungdrivet det är. Nu är ju förvisso Cyberpunk med sina egna brister, men det är ju rätt komiskt när man ser såna här jämförelser:

Jag säger inte att spel måste ha top notch grafik, men då ska de heller inte kräva ett monster till dator

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Verkligen! Tycker inte det ser så bra ut för att motivera hur tungdrivet det är. Nu är ju förvisso Cyberpunk med sina egna brister, men det är ju rätt komiskt när man ser såna här jämförelser:
https://youtu.be/bBrBu7BxaAg?si=V6g29Mo_QI2LvE9-

Jag säger inte att spel måste ha top notch grafik, men då ska de heller inte kräva ett monster till dator

Denna säger ändå rätt mycket hur Starfield är rätt kasst optimerat.. Cyberpunk är nog tungdrivet men fungerar ändå, enligt mig rätt bra på 1080ti.. (3440x1440p) runt 60FPS med typ medium / High på settings. Dock fungerar det felfritt på 1080p och FSR.
Starfield fungerar inte bra oavsett 1080p eller FSR eller något.

Känns som de behöver se över detta spel rejält och patcha upp spelet med prestandaökningar samt massa kraschfixar.

Permalänk
Medlem

Trodde inte det var så illa när man såg videon. Känns som Starfield behöver lämnas tillbaka på verkstaden, skulle refundat det där omedelbums. Känns inte som det jobbats på i 25 år direkt.

Svårdrivet dessutom, borde rulla på ett 3060 åtminstone. Pinsamt.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Du har förstås en poäng, men om man ska jämföra grafik så kanske GIF inte är det bästa formatet eftersom det kraftigt försämrar bildkvalitén här (p.g.a. begränsningen på max 256 olika färger per bild).

Det är ju visserligen sant, men lättaste sättet för mig att göra en jämförelse utan att behöva rendera en video för det hela. Även i originalupplösning skulle jag dock fortfarande säga att Bioshock är ett bra mycket mer attraktivt spel... Nog för att du kan detaljstudera objekt varav både geometri och texturarbete är bättre, så har Starfield en ganska annonym och oinspirerad art design. Nu har jag varken spelat eller sett så långt av spelet. Men de tre planeter man varit på + New Atlantis ser otroligt kala och tråkiga ut. Skeppet är väl det som egentligen ser bäst ut, med många snygga materialval (känns som hämtade från NASA)

Skrivet av Starric:

Verkligen! Tycker inte det ser så bra ut för att motivera hur tungdrivet det är. Nu är ju förvisso Cyberpunk med sina egna brister, men det är ju rätt komiskt när man ser såna här jämförelser:
https://youtu.be/bBrBu7BxaAg?si=V6g29Mo_QI2LvE9-

Jag säger inte att spel måste ha top notch grafik, men då ska de heller inte kräva ett monster till dator

Med det sagt tycker jag att Cyberpunk är ett riktigt väloptimerat spel idag. Bara det att man kan köra det på en Steam Deck i 3h (8W) i ganska solida 30fps, och att det sedan kan skala upp och ge ett RTX4090 en rejäl utmaning. Det är lite så jag vill se spel i dagsläget. De måste kunna skala. Problemet med Starfield är att det är krävande utan att se artistiskt attraktivt ut.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Skrivet av medbor:

@JonasT finns det tid över till ett snabbtest på Steam Deck?

Känns dock kanske inte så troligt när man ser korten i lägre halvan…

Här är SteamdeckHQ’s första titt på det. Sammanfattningsvis tycker de man ska avvakta.
https://steamdeckhq.com/news/starfield-on-the-steam-deck-firs...

Permalänk
Medlem

Enligt dessa benchmarks och tidigare jag sett får jag ungefär samma prestanda i Cyberpunk på Ultra med raytracing och allt igång i 1440p, som jag hade fått i detta i 1080p (utan raytracing), är det ett skämt?

Och hur kan ett RTX 2080 vara "rekommenderat" när de inte ens kan få det att leverera stabila 30FPS i 1080p? Ser Bethesda "Rekommenderat"-nivån som 20FPS i 1080p och minimum som "Äsch, det startar åtminstone" ?

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Spännande. Känns som genomklappning av Nvidia, lurigt såhär i moderna tider när spel visar på extrema skillnader.

Antar att Nvidia har lite finputsning att göra med sina drivare.

Va? Låter mer som att DLSS löser biffen. XTX är ju bra på rast, det vet vi 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Va? Låter mer som att DLSS löser biffen.

Att man ska behöva uppskalning för att få något som ser ut att tillhöra förra årtiondet spelbart är dock inte OK enligt mig.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Att man ska behöva uppskalning för att få något som ser ut att tillhöra förra årtiondet spelbart är dock inte OK enligt mig.

Absolut inte, Starfield kräver FSR/DLSS för att överhuvudtaget funka tillfredställande på ganska kraftfull hårdvara, och då ser det ändå inte ens lika bra som ett par år gamla Red Dead Redemption 2 eller Cyberpunk som flyter på avsevärt mycket bättre på sämre hårdvara. Det är fan ett dåligt skämt. 😅

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Klockat något? Kör minnen utanför spec osv osv?

Har inte hört något alls om att AMD-användare har problem. Du kanske ska starta en separat tråd om det för att få hjälp?

Kör minnen i Expo, Red Devil är OC by default, 7800X3D i standardutförande.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Asus B650E-F | 32GB G.Skill DDR5 6000MHZ | PowerColor Red Devil 7900 XTX OC | Fractal Design North | Noctua NH-D15 chromax | Corsair RM850e | Kingston Fury Renegade M.2 2TB

Permalänk
Medlem

@JonasT grymt test! Tackar för trevlig läsning som vanligt.
Vore intressant med test med en sämre cpu också nästa gång ni kör test för ett spel för att visa hur cpu/gpu tungt det är

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Enligt dessa benchmarks och tidigare jag sett får jag ungefär samma prestanda i Cyberpunk på Ultra med raytracing och allt igång i 1440p, som jag hade fått i detta i 1080p (utan raytracing), är det ett skämt?

Och hur kan ett RTX 2080 vara "rekommenderat" när det inte ens kan leverera stabila 30FPS i 1080p? Ser Bethesda "Rekommenderat"-nivån som 20FPS i 1080p och minimum som "Äsch, det startar åtminstone" ?

Och vilken prestanda fick man precis när cyberpunk släpptes?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Kolla så du inte har ostabil CPU, inte alls ovanligt att tunga spel krashar när både CPU och GPU måste maxa. Har behövt kräma på rejält med volt i min 9900k för att det skulle bli stabilt i starfield, har också 7900 XTX red devil.

En 7800X3D i standardutförande bör väl orka det utan volt-överklock?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Asus B650E-F | 32GB G.Skill DDR5 6000MHZ | PowerColor Red Devil 7900 XTX OC | Fractal Design North | Noctua NH-D15 chromax | Corsair RM850e | Kingston Fury Renegade M.2 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Att man ska behöva uppskalning för att få något som ser ut att tillhöra förra årtiondet spelbart är dock inte OK enligt mig.

Men det är ju inte Nvidias fel utan Bethesda…

Permalänk
Medlem

GTX 1060 6GB - Starfield - Terrible, but not as bad as I thought.
(zWORMz Gaming)

Permalänk
Medlem

Detta spel börjar likna Cyberpunk 2077 för varje dag som går, tack Bethesda och AMD

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Detta spel börjar likna Cyberpunk 2077 för varje dag som går, tack Bethesda och AMD

???

Inte det minsta??

Cyberpunk ser iallafall otroligt bra ut. Starfield ser ut som kräk i 4k ultra. Så där kan man ursäkta prestandan i Cyberpunk.

Starfield har inte ens någon rt/pathtracing & kan knappt drivas.

Utan RT & PT i Cyberpunk flyter det på utan bekymmer.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

???

Inte det minsta??

Cyberpunk ser iallafall otroligt bra ut. Starfield ser ut som kräk i 4k ultra. Så där kan man ursäkta prestandan i Cyberpunk.

Starfield har inte ens någon rt/pathtracing & kan knappt drivas.

Utan RT & PT i Cyberpunk flyter det på utan bekymmer.

Nu ja, så ser Cyberpunk bra ut men inte vid lansering

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Verkligen! Tycker inte det ser så bra ut för att motivera hur tungdrivet det är. Nu är ju förvisso Cyberpunk med sina egna brister, men det är ju rätt komiskt när man ser såna här jämförelser:
https://youtu.be/bBrBu7BxaAg?si=V6g29Mo_QI2LvE9-

Jag säger inte att spel måste ha top notch grafik, men då ska de heller inte kräva ett monster till dator

Kul att se Cyberpunk för engångs skull skina i en av dessa jämförelsevideos 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av TateM:

En 7800X3D i standardutförande bör väl orka det utan volt-överklock?

Ja det bör inte vara några problem. Har du installerat senaste chipset-drivare?

En annan anledning kan vara en korrupt Windows-installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Nu ja, så ser Cyberpunk bra ut men inte vid lansering

Jag har Cyberpunk v1.03 installerat. Det ser exakt likadant ut då som idag. Och det spelas förvånansvärt bra på modern hårdvara. Det finns fler buggar (framförallt i animationssystem och hur 3:e parts föremål stannar i luften, cleanup rutinerna är inte bra än), sämre balansering på spelsystemen, och sämre uppskalningstekniker. Grafiskt ser det dock väldigt likvärdigt ut med idag (såvida det inte är någon grafisk bugg närvarande) och prestandan är på det stora hela samma som idag. kanske några enskilda fps sämre.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Och vilken prestanda fick man precis när cyberpunk släpptes?

Så om A gör fel borde B, C, D, E, F, G osv. kunna göra samma fel utan att få kritik för det?
Sedan var väl inte riktigt dålig prestanda CPs främsta problem (förutom på PS4/Xb1), det var ju att det drogs med en massa konstiga buggar.

Starfield dras med väldigt konstiga buggar och har en prestanda som är under all kritik, även på system med komponenter såsom R9 7950X + RTX 4090 är det inte helt ovanligt att det sjunker under 50 eller t.om 40FPS.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk

Undrar hur mitt gamla r9 390 nitro står sig i 1080 😂