Skrivet av MP-Jan:
Brottas med det där också. Det är bara så eländigt att se en bakhjulsdriven VW för 800tkr och tvingas acceptera att det inte blir bättre. Och snart kommer VW/Xpeng- och Audi/SAIC-bilar. Vilka har vi kvar då i den klassen? BMW som tänker bygga V8-bilar tills 2035 och gör kompromissade elbilar (iX3, i4, i5) under tiden? Mercedes som kostar 740tkr bara att få fyrhjulsdriven (EQE innan någon som helst utrustning)?
Så om valet står mellan en dyr VAG-bil, för att dom helt enkelt inte KAN bygga billigare just nu.
Eller en Kina-bil som utvecklats i Göteborg? Vet inte vilket som är värst.
För alla som läser det här och rullar ögonen, och tänker: vilket jäkla i-landsproblem. Jag vet! Men det suger ändå.
Frågan är dock om man hellre bär kostnaden av en Model S (LR), hellre än en dyr VAG-bil (ID7) eller en betydligt mer prisvärd Kina-bil (001/P4)?
Sedan prissänkningen av Model S LR och Plaid hamnade dessa båda plötsligt på min intresselista. "Vadå, tänker du byta bil redan?" Det är en fråga som jag har fått många gånger. I dom flesta fall är jag bara nyfiken, men ibland finns ett välmotiverat byte på gång.
Igår åkte jag till Tesla Store & Service här i Uppsala. Inte varit där tidigare. Sedan i mars har man haft en Model S Plaid i "klämrummet" (Show room) och nu sedan i mitten av augusti även en vit Plaid för provkörning.
Vita bilar generellt och Teslor i synnerhet är urtråkigt. Som tur är, iom prissänkningen, ingår alla färger i priset. Schysst!
Igår var fokus på interiör, infotainment och ljud. Illa medveten om Teslas besvär med byggkvaliteten nagelfor jag hela förarmiljön. I negativ bemärkelse, drogs ögonen direkt till en "bruten" linje som går från dörr till konsolen. Perfekt på passagerarsidan. Off med flera mm på förarsidan. Vidare kändes skrollhjulen inte i nivå med en bil för drygt en miljon.
I positiv bemärkelse kändes och upplevdes det mesta andra väldigt bra. Det luktade premium, stolarna var enormt sköna, de matta kolfiberdelarna var precis så som jag önskade att jag hade i min vardagsbil.
Skärmarna, de är ju två, har en krispighet som man kan vara nöjd med långt framöver. Svärta och upplösning var utmärkt. Men det här med HUD verkar vara något fullkomligt främmande för Tesla. Representanterna på plats förväxlade vad jag sa, när jag nämnde det, med att det inte finns i M Y och 3, men "här finns det!". Släppte det där. Vidare kan man säga att hur snabbt man kan växla mellan låtar, appar och deras innehåll begränsas bara av uppkopplingshastigheten. Imponerande. Nog det bästa jag har upplevt i en bil.
Ljudet var det ja. Bilen i hallen var i show room-läge. Det innebär bland annat att volymen från Spotify begränsas rejält. "Högsta" volym motsvarade ca. 2-3 för DAB-radio (på en 13-gradig skala, har jag för mig). För att uppleva ljudet fullt ut föreslog dom en provkörning av en S Plaid som var upplåst på den punkten. Ok. Den tanken fanns inte inför besöket, men otillfredsställd och nyfiken gav jag efter. Bokade en provkörning till idag.
Fick "30-40min" på mig. Åkte snabbaste vägen till E4:n. På vägen upptäcker jag en väldigt mjuk acceleration. Bilen var inställd på chill-mode. Ändrar snabbt till Sport. Bilen vaknar till. Testar fjädringslägena, hög, medel, låg och auto. Auto gör ett väldigt bra jobb. Under provkörningen i högre hastighet slås jag av hur snäll och trevlig den kändes i 137km/h (ca 85mph). Otroligt skön. Tyst och odramatiskt. Varför den var begränsad till denna hastighet kan jag bara spekulera om. Någon slags valet-läge, auto-steer-begränsning eller dylikt? Åker av vid norra avfarten E4, Uppsala. Dom som vet, vet att här kör man från en rondell till nästa (och till nästa). Nu blir man påmind om varför avsaknaden av spakar nog blir svårt att leva med. Åker vidare in på mindre vägar, tar fartgupp och förhöjda cykelbanor, sådana som fordrar att man lämnar företräde för cyklister och gångare. Vid minst tre tillfällen vid dylika gupp hasar stänkskärmarna i! Haha... hört sedan länge från andra med Model Y att Teslas egna stänkskärmar är helt enkelt för långa. Trodde någonstans att detta inte var ett problem längre.
Ett snabbt besök och sök på Tässla.se visar att det finns alternativ. Nåväl.
Över tågspår och gupp känner jag efter hur mycket rörelser överförs från underlag till kropp och huvud. Luftfjädringen gör återigen sitt. Det är mycket bra. Bättre än i min GT. Annorlunda men också bättre. Jämfört med Zeekr 001 (med luftfjädring) är det svårt att avgöra. Dött lopp i nuläget. Skulle behöva köras på samma underlag back-2-back.
"Accelerationen då?", tänker kanske någon. Färskt i minnet har jag då Zeekr 001 med drygt 540hk och min GT med 585hk (något högre som uppvärmd och över 70%-batterinivå - se Tesla Björns Autabahn-videor). På tillbakavägen, återigen på E4:an har jag tur när jag svänger upp på påfarten. Inte en bil bakom på påfarten eller på E4: n(!). Saktar ner till 50km/h med Plaid-läget påslaget. Trycker plattan i mattan och grymtar till tills bilen återigen begränsar vid 137km/h. Herrejösses. Adrenalinutsöndringen är palpabel. Jag har aldrig aldrig varit med om något liknande på fyra hjul. Det är imponerande på så många plan. Hur lättillgänglig kraften är, kontrollen och det odramatiska i den samtidigt hissnande känslan. Det är det här man köper en Plaid för. Så liten som prisskillnaden (procentuellt) är idag mellan LR och Plaid. Man bör ta Plaid. Om inte annat för dom bättre bromsarna, och förstås, kolfiberdetaljerna.
Och så slutligen, ljudet då? När man nu har en bil som drygt 1000 tysta hästkrafter. Hur är ljudanläggningen?
Stod stilla på parkeringen efter körningen i 10-15 minuter och bara lyssnade igenom gamla "referenslåtar". Och j#vlar i havet! Hittills hade jag avfärdat bilen som alldeles för dyr i förhållande till vad man får - trots upplevelsen från körningen och ffa. accelerationen. Men nu blev det jobbigt. Det lät så förbaskat bra. Klart, välavrundade höga toner, fantastisk ljudscen och basen hade ett dundrande och mullrande som normalt inte förekommer i "vanliga bilar". I en låt där man bl.a. knackar och dunkar på en ytterdörr, skickade ljudsystemet fullkomligt övertygande dunkande, vibrerande ljud genom min kropp.
Nu efter att ha smällt alla intryck av två Model S Plaid 2023 känner jag så här:
Jag inte skiljas från så mycket pengar som Tesla fortfarande begär för den här bilen. Dels för att jag har svårt att motivera varför jag ska lägga så här mycket pengar på en bil i första taget, och i andra taget när den dessutom "lider" av fortsatta Tesla-problem med kvaliteten. På provkörningsbilen var vänster bakpanel och lucka fullkomligt off. Panelen såg liksom inte ens ut vara rätt utformad, som att dimensionerna var fel. Men på insidan var bilen bättre än den i show-rummet. Men sådan här slags lotteri med vilka fel man får i sin 1,3 miljoners bil ska man inte ens behöva fundera på. Det ska banne mig bara vara schysst. Som med min, jäkla, Kia. På Zeekrs förproduktionsbilar var kvaliteten redan mycket bättre än dessa Teslor. Ställde en retorisk fråga till en av representanterna i klämrummet. Varför säljer man sin Model S, varför dyker det upp så många lågmila Model S på Blocket? Jag har åtminstone en aning. Och nu med sådana tilltag som prissänkningar om 209tkr över en natt lär fler tänka till innan man slår till på en sån här bil.
I en Model S Plaid:
Åker man väldigt bekvämt och har en världens bästa drivlinor.
Är ljudsystemet en fullständig fullträff.
Är mjukvara och gränssnitt marknadsledande även om nödvändiga spakar saknas och skrollhjul känns sådär.
Får man inte vara för noga med (bygg)kvalité.