Tips på fläktpositionering i Corsair iCUE 4000D RGB Airflow Mid-Tower

Permalänk

Tips på fläktpositionering i Corsair iCUE 4000D RGB Airflow Mid-Tower

Hej!

Byggde nyligen ett nytt system i en Corsair iCUE 4000D RGB Airflow Mid-Tower.
Systemet jag byggde var en I9-13900KS med en Asus ROG Strix LC II 360 ARGB AIO.

Enda stället jag fick plats med kylaren var framtill i caset. Dessa 3 fläktar blåser in igenom kylaren och in i caset.

Har även 2 st 120mm fläktar monterade i "taket" som jag ett tag hade som utblås men tyckte att glasrutan i chassit samt temperaturerna innuti chassit blev väldigt höga.
Tänker att de 3 som blåser in genom kylaren till AIOn antagligen blockerar luftflödet lite. Ändrade därför fläktarna i taket att bli inblås istället.

Har sedan en 120mm fläkt bak i chassit som enda utblås. (Finns bara plats för 1 st 120mm fläkt bak).

Vad tror ni, är detta den optimala konfigurationen eller hur skulle ni gjort?

Det som skall kylas förutom I9-13900Ks CPUn som kyls med AION är en Zotac RTX 3090 GPU.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att strunta i fläktarna på "taket" och kör ett utblås bak i chassit.
Mer=/=Bättre

Permalänk
Medlem

Jag hade kört inblås i toppen och utblås fram genom radiatorn.
Testa dig fram vad du tycker med bakfläkten på inblås kontra utblås.
Tror med tanke på att utblåset annars endast är genom radiatorn så kan det nog fungera med utblås bak med.
Alternativt om du skaffar två st 140 mm i toppen istället, eller sänker hastigheten på utblåset bak.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Skrivet av Purrfected:

Jag hade kört inblås i toppen och utblås fram genom radiatorn.
Testa dig fram vad du tycker med bakfläkten på inblås kontra utblås.
Tror med tanke på att utblåset annars endast är genom radiatorn så kan det nog fungera med utblås bak med.
Alternativt om du skaffar två st 140 mm i toppen istället, eller sänker hastigheten på utblåset bak.

Tänker du att det gör "stor skillnad" att ha utblås genom radiatorn istället för att blåsa in genom radiatorn?
Min tanke är att det bör vara bättre att blåsa igenom kall luft genom radiatorn först, men visst skillnaden för CPU tempen bör ju inte vara så stor...

Permalänk
Skrivet av AnyTaps:

Skulle säga att strunta i fläktarna på "taket" och kör ett utblås bak i chassit.
Mer=/=Bättre

Intressant, kan du förklara lite vad du menar? tror det skulle vara bättre att enbart ha inblås genom radiatorn i fronten och sen inga fläktar i "taket"?

Permalänk

En undran till, jag har letat men inte hittat något vettigt.
Då mitt problem till största delen är att få bort värmen från GPUn... har en termometer innuti chassit som visar runt 45 grader innuti när GPUn varit under 100% belastning ett tag.

Det jag letat efter är något sätt att styra chassifläktarna efter GPU-tempen.
Egentligen vill jag öka både fläktarna som blåser genom radiatorn (dessa är 3 st Asus 120mm ROG A-RGB fläktar)

samt de 3 fläktarna som följde med chassit så (corsairfläktar). Det enda sättet att styra fläktkurvorna är genom BIOS och det knyts ju bara till cpu.temp.

Några tips?

Permalänk
Skrivet av erikssonniklas:

En undran till, jag har letat men inte hittat något vettigt.
Då mitt problem till största delen är att få bort värmen från GPUn... har en termometer innuti chassit som visar runt 45 grader innuti när GPUn varit under 100% belastning ett tag.

Det jag letat efter är något sätt att styra chassifläktarna efter GPU-tempen.
Egentligen vill jag öka både fläktarna som blåser genom radiatorn (dessa är 3 st Asus 120mm ROG A-RGB fläktar)

samt de 3 fläktarna som följde med chassit så (corsairfläktar). Det enda sättet att styra fläktkurvorna är genom BIOS och det knyts ju bara till cpu.temp.

Några tips?

Brukar generellt va rätt dass cirkulation under grafikkortet om det är av modell större med värmevispkylare och sitter som en skiljevägg mitt i chassit.

Jag gick runt problemet genom att vända nätagget med fläkten uppåt så det drar ur varmluft under grafikkortet.

Gjorde en 5-10°c på min gpu temp att inte ha luften i princip stillastående under grafikkortet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Intressant, kan du förklara lite vad du menar? tror det skulle vara bättre att enbart ha inblås genom radiatorn i fronten och sen inga fläktar i "taket"?

Hur jag menar är det jag skrev.
En fläkt för utblås bak, Inget utblås genom "taket"

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Brukar generellt va rätt dass cirkulation under grafikkortet om det är av modell större med värmevispkylare och sitter som en skiljevägg mitt i chassit.

Jag gick runt problemet genom att vända nätagget med fläkten uppåt så det drar ur varmluft under grafikkortet.

Gjorde en 5-10°c på min gpu temp att inte ha luften i princip stillastående under grafikkortet.

Tack för den idén! Stängde genast av och vände nätagget! Får se om det blir någon skillnad! Stort tack!

Permalänk

Tack för den idén! Stängde genast av och vände nätagget! Får se om det blir någon skillnad! Stort tack!

Ditt chassi ser ju lite mer ventilerat ut där under än mitt define r3 men tror ändå mycket av luften står rätt still där under.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Fläktar som blåser in luft i framkant, fläktar som blåser ut luft i toppen.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ditt chassi ser ju lite mer ventilerat ut där under än mitt define r3 men tror ändå mycket av luften står rätt still där under.

Ja det låter verkligen som det skulle förklara mina problem!

Permalänk
Medlem

Tänker du att det gör "stor skillnad" att ha utblås genom radiatorn istället för att blåsa in genom radiatorn?
Min tanke är att det bör vara bättre att blåsa igenom kall luft genom radiatorn först, men visst skillnaden för CPU tempen bör ju inte vara så stor...

Ja precis, cpu tempen blir nog aningens högre om du blåser inifrån och ut, men du blåser inte in varmluft på gpun, så den blir svalare.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Skrivet av Purrfected:

Ja precis, cpu tempen blir nog aningens högre om du blåser inifrån och ut, men du blåser inte in varmluft på gpun, så den blir svalare.

Jag förstår absolut tanken, som diskuterats tidigare i tråden tror jag mer problemet är att på "undersidan" av GPUn, där fläktarna sitter fastnar varmluften.
På ovansidan av GPUn (backplate pekar uppåt) där är det inte alls speciellt varmt.