Starfield – den stora tråden

Permalänk
Medlem

Bidde det någon patch igår? Har en gratis månad på Game Pass men vill helst bara använda den när de värsta buggarna från Early Access som man läst om är lösta.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Bidde det någon patch igår? Har en gratis månad på Game Pass men vill helst bara använda den när de värsta buggarna från Early Access som man läst om är lösta.

Ingen early access här. Jag förstår inte varför folk inte kan skilja på att man kunnat förbetala för en kommande DLC och få börja spela en vecka tidigare, och konceptet "early access" där man som spelare går in i ett tidigt utvecklingsskede och är frivillig "betatestare", mer eller mindre.

Och efter närmare 20 timmars spelande har jag bara sett en liten grafikbugg, den jag nämnde några inlägg tidigare, att roboten är på utsidan av skeppet i rymdsekvenserna. Det är allt. Finns säkert fler grejer, men det är verkligen inte en buggkavalkad, utan väldigt välfungerande.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

Ursäkta en Starfieldnybörjarfråga - går det köpa spelet separat eller måste man göra det via Steam?
Tänkte ändå bara köra det som singelplayer på datorn om det är möjligt.

Räcker min setup till för att köra spelet någorlunda?
i5 12400
32 GB RAM
RTX 3060 Ti

Jag valde Steam-versionen eftersom moddande till stor del är beroende av den versionen, kör du DLSS-modden och upskalar till 1080P bör du få hyggligt bra framerate.

Jag kör DLSS-modden och med DLSS uppskalat till 3440x1440 med blandning av Ultra och High("optimized" av Geforce Experience) och ligger mellan 85-120 i fps beroende på vad som händer på skärmen. När jag körde Native vad det snarare 55-90 fps så DLSS gör stor nytta.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Öppna konsollen med Ö och skriv in:

player.setav carryweight 999999

Sedan laddar du ner följande mod för att aktivera achievments igen:

https://www.nexusmods.com/starfield/mods/252

Happy looting friend!

Danke schön. Nu blev livet lite lättare....

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

Ursäkta en Starfieldnybörjarfråga - går det köpa spelet separat eller måste man göra det via Steam?
Tänkte ändå bara köra det som singelplayer på datorn om det är möjligt.

Räcker min setup till för att köra spelet någorlunda?
i5 12400
32 GB RAM
RTX 3060 Ti

Jag köpte min via MS-store, fristående. Det finns förövrigt bara singleplayer på detta spel

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Skrivet av Don_Tool:

Jag köpte min via MS-store, fristående. Det finns förövrigt bara singleplayer på detta spel

- Okey, kommer du åt alla vettiga moddar då?
Någon skrev tidigare att Steam behövdes för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

Steam behövs inte för det. Jag kör på Game Pass och har DLSS modden igång. Funkar finfint!

Kanske kommer moddar som är optimerade för Steam, men jag tror inte det. Jättemånga kör på Game Pass så moddarna kommer nog funka till båda. DLSS modden använder samma filer till Steam och Game Pass, så inte mycket skillnad där förutom vilken mapp modden ska läggas i (Game Pass eller Steam).

Permalänk
Medlem

Krävs mycket pill för att detta spela ska kännas bra på PC. Dessa saker gjorde jag igår för att få en bra spelupplevelse.

Nu känns spelet bra och hade riktigt kul de två timmarna jag hann spela igår.

Visa signatur

Gigabyte B650E Aorus Elite X AX ICE - AMD Ryzen 7 9800X3D - Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Trident Z5 Neo RGB Vit - PNY GeForce RTX 4080 - LG 34'' UltraGear 34GN850P

Permalänk

När jag läser igenom trådens recensioner, framstår det inte som det ultimata spelet för mig som hatar dialoger och laddtider.
Men eftersom jag å andra sidan verkligen gillar öppna världar, uppgraderingar och looting så ska jag nog ge det en chans.

Permalänk
Skrivet av Vidstrom:

Krävs mycket pill för att detta spela ska kännas bra på PC. Dessa saker gjorde jag igår för att få en bra spelupplevelse.

Nu känns spelet bra och hade riktigt kul de två timmarna jag hann spela igår.

- Går det alltså använda Nexusmoddar även om du laddar spelet från Steam?

Permalänk
Medlem

För er som vill ha ett grymt skepp så följ uppdraget där man ska hitta The Mantis, så här står det exakt:

”Very early in the game, during "The Old Neighborhood" main campaign mission, you'll pick up a note entitled "Secret Outpost!" Read this note in your inventory and you'll be given a quest to go find The Mantis at their lair.

You can find the note in the Nova Galactic Staryard, it'll drop from an enemy there randomly, as well as randomly during The Old Neighborhood from one of the first enemies.”

Finns även en grym rymddräkt man kan få som finns i The Lodge. Man behöver kunna öppna lås på en hög nivå eller så utnyttjar man buggen som de beskriver här, https://www.purexbox.com/guides/starfield-how-to-get-one-of-t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

- Går det alltså använda Nexusmoddar även om du laddar spelet från Steam?

Ja, absolut. Steam har alltid var moddvänligt. Om alla dessa moddar fungerar med Xbox Gamepass appen är jag osäker på.

Visa signatur

Gigabyte B650E Aorus Elite X AX ICE - AMD Ryzen 7 9800X3D - Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Trident Z5 Neo RGB Vit - PNY GeForce RTX 4080 - LG 34'' UltraGear 34GN850P

Permalänk
Medlem

Testade lite igår och fick mellan 40 och 100fps med en 5600X och ett 3080. Cpu var på 100% vid ett par tillfällen vilket jag tyckte var märkligt då jag spelar i 1440p. Borde vara GPU som tar stop inte CPU.

Var helt klart spelbart mesta tiden men i Atlantis så märktes den låga fpsn. Kollade på någon video med rekommenderade inställningar men tyckte inte det gjorde så mycket skillnad.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vidstrom:

Ja, absolut. Steam har alltid var moddvänligt. Om alla dessa moddar fungerar med Xbox Gamepass appen är jag osäker på.

Lirade football manager 22 på gamepass och det gick prima att modda

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ingen early access här. Jag förstår inte varför folk inte kan skilja på att man kunnat förbetala för en kommande DLC och få börja spela en vecka tidigare, och konceptet "early access" där man som spelare går in i ett tidigt utvecklingsskede och är frivillig "betatestare", mer eller mindre.

Och efter närmare 20 timmars spelande har jag bara sett en liten grafikbugg, den jag nämnde några inlägg tidigare, att roboten är på utsidan av skeppet i rymdsekvenserna. Det är allt. Finns säkert fler grejer, men det är verkligen inte en buggkavalkad, utan väldigt välfungerande.

Bethesda själva kallar det för early access.
"For those who pre-purchase the Constellation Edition, Premium Edition, or Premium Edition Upgrade (Xbox Play Anywhere ONLY), you will receive Early Access up to 5 days before September 6

https://bethesda.net/en/game/starfield/article/5R7jnbb9LABZsf...

Permalänk
Medlem

Testade på igår, med datorn i signatur.
1440p, grafiken på medium och FSR2 enabled, med scaling på 65%. Ligger runt 65-70 FPS i lite lugnare miljöer, men i New Atlantis (första storstaden om jag förstår korrekt) så droppar jag runt 50.

Någon med liknande spec som upplevt bättre/sämre/likvärdig prestanda? Tycker det är lite för fult och lite för trögt, jämfört med hur det såg ut för mig i t.ex. Cyberpunk.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Bethesda själva kallar det för early access.
"For those who pre-purchase the Constellation Edition, Premium Edition, or Premium Edition Upgrade (Xbox Play Anywhere ONLY), you will receive Early Access up to 5 days before September 6

https://bethesda.net/en/game/starfield/article/5R7jnbb9LABZsf...

Ja, men det är oavsett inte early access i ordets normala betydelse. På Steam kallar man det "advance access", dvs "tillgång i förtid", just för att inte blanda ihop det med det etablerade "early access" som har en annan betydelse.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

Vet inte, har inte testat några andra moddar än dlss modden och den funkar iallafall

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Testade lite igår och fick mellan 40 och 100fps med en 5600X och ett 3080. Cpu var på 100% vid ett par tillfällen vilket jag tyckte var märkligt då jag spelar i 1440p. Borde vara GPU som tar stop inte CPU.

Var helt klart spelbart mesta tiden men i Atlantis så märktes den låga fpsn. Kollade på någon video med rekommenderade inställningar men tyckte inte det gjorde så mycket skillnad.

Mvh J

CPU/minne skulle jag gissa. Även med ett 4090 och 1080/low settings (!!), fick Gamers Nexus 1% lows under 60fps och 0,1% lows under 40fps. Och det var med snabbare CPUer och raskt DD5! Tyvärr testade de inte med olika DDR4 konfigurereingar. X3D varianterna av AMDs CPUer vinner också rejält över sina likartade processorbröder som har högre klocka men mindre L3 vilket också pekar på att minnessystemet belastas rejält.

Omvänt tuffar mitt nuvarande system med 7800x3d 6000MHz/c30 på bra i 4k med FSR2 upscaling från 1080p, med bara enstaka dippar under skärmens 60Hz refresh, trots att jag kör en underklockad RX6700XT GPU.

Spelet belastar hela systemet, på gott och ont.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunderbullen:

Ja samma här. Lite irriterande, får hoppas det löser sig i nån patch snart.

haha ja jag stör mig också på det fast jag för mesta kör fps så har jag den irriterade tanken i närheten.

samt finns det fov mod när man flyger också. Skulle behövas när skeppen börjar bli större.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Steam behövs inte för det. Jag kör på Game Pass och har DLSS modden igång. Funkar finfint!

Kanske kommer moddar som är optimerade för Steam, men jag tror inte det. Jättemånga kör på Game Pass så moddarna kommer nog funka till båda. DLSS modden använder samma filer till Steam och Game Pass, så inte mycket skillnad där förutom vilken mapp modden ska läggas i (Game Pass eller Steam).

Starfield Scripting Engine fungerar bara med Steam-versionen, och det är moddarnas över-moder ...

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Såååååja, nu lugnar vi oss med förväntningarna!

Jag har enorma förväntningar och är mycket förväntansfull.

Visa signatur

Hej alla mina vänner! Jag ville bara dela med mig av min glädje över mina senaste inköp - de nya apple airpodsen, apple airpods max och apple airpod 3! Jag är helt förälskad i dem och kan inte vänta på att njuta av dem på Halloween och Black Friday. #apple #airpods #airpodsmax #airpod3 #glädjetårar #lycklig #halloween #blackfriday

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag håller med om det där med Early Access men skrev så för att alla andra skriver så om Starfield 1-5e Sept Early Access för mig är det som BG3 var innan det släpptes skarpt för någon månad sedan.

OK, gött att höra, då är det dags att testa spelet tillsammans med DLSS modden.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Starfield Scripting Engine fungerar bara med Steam-versionen, och det är moddarnas över-moder ...

Det är en smaksak. Inte alla använder script extenders. Jag kopierade och klistrade min DLSS mod till Game Pass mappen och andra moddar kommer fungera på samma sätt. De flesta moddarna kommer nog fungera till Game Pass då man kan modda med UWP på Windows om man behöver ta den vägen. Steam är mer optimalt för att modda, men få det inte att verka som att bara Steam versionen kommer ha moddar. Jättemånga kör på Game Pass och de kommer nog släppa moddar till det systemet också. Tror att alla moddar som kommit hittills fungerar till Game Pass versionen också.

Permalänk
Medlem

Det är en smaksak. Inte alla använder script extenders. Jag kopierade och klistrade min DLSS mod till Game Pass mappen och andra moddar kommer fungera på samma sätt. De flesta moddarna kommer nog fungera till Game Pass då man kan modda med UWP på Windows om man behöver ta den vägen. Steam är mer optimalt för att modda, men få det inte att verka som att bara Steam versionen kommer ha moddar. Jättemånga kör på Game Pass och de kommer nog släppa moddar till det systemet också. Tror att alla moddar som kommit hittills fungerar till Game Pass versionen också.

Fattar inte varför de släppt det som UWP. Store stödjer traditionella Win32 också sen något år eller två. De ska gå att installera var man vill och inte tvingas in i store mappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Fattar inte varför de släppt det som UWP. Store stödjer traditionella Win32 också sen något år eller två. De ska gå att installera var man vill och inte tvingas in i store mappen.

Jag är inte värsta moddaren eller så. Använder enstaka moddar för att förbättra grafiken för gamla spel eller som nu med DLSS till Starfield då jag har ett Nvidia kort och DLSS är bättre än FSR. Men så som jag förstått så lanserade Microsoft UWP flera år sen för att ha samma system på alla enheter som använder Microsofts OS som då datorer, spelkonsoler, mobiler, surfplattor, och andra enheter som använt deras OS eller använder fortfarande.

Permalänk
Medlem

Jag är inte värsta moddaren eller så. Använder enstaka moddar för att förbättra grafiken för gamla spel eller som nu med DLSS till Starfield då jag har ett Nvidia kort och DLSS är bättre än FSR. Men så som jag förstått så lanserade Microsoft UWP flera år sen för att ha samma system på alla enheter som använder Microsofts OS som då datorer, spelkonsoler, mobiler, surfplattor, och andra enheter som använt deras OS eller använder fortfarande.

Det är helt ok, jag tänker inte heller modda mycket på ett tag. Vill vara safe och spela det omoddat än så länge. Att plocka bort vissa typer av moddar kan vara bökigt med sparfiler och liknande. I alla fall i början.

Men då måste de supporta två rätt så olika versioner på PC istället för en build som säljs på två plattformar. Men antar att det är Microsoft som bestämmer nu.

Permalänk
Medlem

Jag har ett lite störigt grafikfel med min 38tums ultrawide. I cinematics osv så får jag typ ett millimeterbrett område på varje kortsida av skärmen som visar något annat, som att något bakom lyser igenom. Så svårt att förklara. Gissar att det är en bugg i spelet då det bara är i Starfield.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

red mile maulers, i just hate them
sekunden jag landade på planeten och klev av skeppet så hoppade de på mig och har hoppat på mig konstant under min vistelse på planeten.
noshörnings liknande, extremt aggressiva, förjävligt bra syn då de kan attackera från långt avstånd, skjuter nån exploderande syra som vid träff stunnar en, attackerar i flock på allt mellan 5-10 st, och planeten bokstavligen KRYLLAR utav dem. skönt att jag snart är klar med planeten så att man kan lämna den.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer