Permalänk
Medlem

Uppgraderingsväg för Ryzen 5600G

Tjena SweC!

Jag har precis uppgraderat grafikkort (köpt RX 6950 XT) och medföljande B-Tier PSU på 850w. Datorn används främst för att spela och jag spelar på 1440p Ultra-wide (144hz freesync) och en 4k TV (60hz). Jag har en 5600G CPU idag som jag (tror) med sin begränsade cache och IPC är en flaskhals. Spelar främst: WoW classic, Jedi Survivor, Starfield, Hogwarts Legacy (funderar på att köpa BG3 med) etc, så single player RPG och MMORPG spel i stora drag. Tanken är att jag ska ha datorn några år (jag hade min förra i 5 innan jag uppgraderade). Med tanke på vilka spel jag kör oftast, har jag funderat på 5800x3D - då 3d-cache ska funka riktigt bra för MMORPGs och RPGS i stora drag. Men samtidigt spelar jag på en 1440p Ultrawide eller 4k vilket gör CPU mindre viktigt.

Så jag letar efter en lämplig uppgradering för 5600G - eller en bra anledning att inte uppgradera.

Detta är mina specs:
CPU: Ryzen 5600G
RAM: 32GB (4x8) GB 3200mhz C16
Moderkort: Aorus B550 Elite V2
GPU: RX 6950 XT
Lagring: 1 TB NVME 3.0 (systemdisk), 500 GB SSD, 2 TB HDD

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Medlem

Hej,

Du kommer att få en fin boost om du väljer en 5800x3D men det beror också lite på titel. Dock vettigt att "maxa" plattformen om du planerar att behålla den några år till.

Läs tester och avgör själv, men finns pengarna hade jag nog slagit till. Om det inte är akut, invänta Black Friday eller SweClockers specialevents som Inet & Komplett brukar köra med (o)jämna mellanrum.

En 5800x3D är alltifrån 5-10% bättre i single core och upp till 30% snabbare i multi core vs 5600G.

Som alltid, säkerställ att ditt moderkorts BIOS är uppdaterat innan du slänger in ny CPU!
https://www.gigabyte.com/Motherboard/B550-AORUS-ELITE-V2-rev-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Hej,

Du kommer att få en fin boost om du väljer en 5800x3D men det beror också lite på titel. Dock vettigt att "maxa" plattformen om du planerar att behålla den några år till.

Läs tester och avgör själv, men finns pengarna hade jag nog slagit till. Om det inte är akut, invänta Black Friday eller SweClockers specialevents som Inet & Komplett brukar köra med (o)jämna mellanrum.

En 5800x3D är alltifrån 5-10% bättre i single core och upp till 30% snabbare i multi core vs 5600G.

Som alltid, säkerställ att ditt moderkorts BIOS är uppdaterat innan du slänger in ny CPU!
https://www.gigabyte.com/Motherboard/B550-AORUS-ELITE-V2-rev-...

Jadå, BIOS är uppdaterade nyligen. Vart hittar jag när specialevents kör för Inet och Komplett då? Det är ju inte jättebråttom så jag kan nog vänta lite.

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilgam:

Jadå, BIOS är uppdaterade nyligen. Vart hittar jag när specialevents kör för Inet och Komplett då? Det är ju inte jättebråttom så jag kan nog vänta lite.

Brukar dyka upp på förstasidan eller i reklambanners så svårt att missa Inget känt planerat event just nu för tillfället vad jag vet. Sedan är det förstås svårt att garantera att just 5800x3D kommer med som erbjudande men vet att den varit frekvent förekommande i dessa events. Men plattformen är EOL så kanske inte lika attraktiv längre.