Dator inriktad på gaming - 10-15tkr

Permalänk
Medlem

Dator inriktad på gaming - 10-15tkr

Är på jakt efter en dator då suget för att börja spela igen har kommit tillbaka. Har försökt läsa mig till när det gäller komponenter osv, så tror jag har en grundlig kunskap om de olika komponenterna. Är som sagt inte insatt i det så utan skulle kalla mig själv för en nybörjare gällande datorer osv. Kommer i första taget inte spela så speciellt kärvande spel, kommer främst lira CS2 och LoL. Kan även va så att GTA, Warzone och CoD kommer in i bilden.

Tar gärna emot tips/förbättringar/tankar/ändringar gällande mitt försök till bygge. När det gäller speciellt chassit så är jag väldigt kluven men vad jag förstått det som så är chassi mest en smaksak, dock att man vill ha många fläktar i (mer desto bättre?). Alla tankar och åsikter är varmt välkomna!

Här är ett första försök på ett datorbygge:

Permalänk
Medlem

Jag hade utgått från den här https://www.komplett.se/configure/1247282/gaming/gamingdator/... och gjort lite ändringar,

Kylare Pure Rock 2 Black (-144 kr)
Minne Kingston FURY Beast RGB DDR5 5600MHz 32GB (+ 679 kr)
SSD 2 - Ta bort (-599 kr)
Nätagg - MSI MAG A650GL (-203 kr)
Operativsystem - Utan operativsystem (-899kr)

Då får du en dator med Ryzen 7600, något snabbare GPU, 32 GB DDR5, ett vettigt moderkort och tre års garanti på hela bygget. Genom att nyttja kampanjen blir slutpriset 13833 kr och det är runt 1500 kr billigare än vad komponenterna kostar som billigast enligt komponentkoll (Obs! Där är FX-versionen av kylaren med, pga nån bugg med komponentkoll när jag väljer den vanliga..)

Permalänk
Medlem

Ser okej ut om du planerar att köpa en gång och köra på tills det är dags för ny ungefär.
Kanske lite overkill på moderkortet iom att det är en "död" plattform.
Finns även mer prisvärda SSDer just nu (Firecuda 530 för tillfället).
Gällande chassi skulle man nog mer säga meshfront för luftflödet snarare än just antalet fläktar men jo även med helst minst 2 fläktar i fronten och en ut där bak. På ett ungefär.

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av w0x:

Jag hade utgått från den här https://www.komplett.se/configure/1247282/gaming/gamingdator/... och gjort lite ändringar,

Kylare Pure Rock 2 Black (-144 kr)
Minne Kingston FURY Beast RGB DDR5 5600MHz 32GB (+ 679 kr)
SSD 2 - Ta bort (-599 kr)
Nätagg - MSI MAG A650GL (-203 kr)
Operativsystem - Utan operativsystem (-899kr)

Då får du en dator med Ryzen 7600, något snabbare GPU, 32 GB DDR5, ett vettigt moderkort och tre års garanti på hela bygget. Genom att nyttja kampanjen blir slutpriset 13833 kr och det är runt 1500 kr billigare än vad komponenterna kostar som billigast enligt komponentkoll (Obs! Där är FX-versionen av kylaren med, pga nån bugg med komponentkoll när jag väljer den vanliga..)

Skrivet av Snusious:

Ser okej ut om du planerar att köpa en gång och köra på tills det är dags för ny ungefär.
Kanske lite overkill på moderkortet iom att det är en "död" plattform.
Finns även mer prisvärda SSDer just nu (Firecuda 530 för tillfället).
Gällande chassi skulle man nog mer säga meshfront för luftflödet snarare än just antalet fläktar men jo även med helst minst 2 fläktar i fronten och en ut där bak. På ett ungefär.

Värt att satsa på DDR5 och säkra upp för framtiden då? Anser inte att ett 6750xt är värt det gentemot ett 6700xt.
Har utökat min budget lite då jag valde till byggnation och operativsystem (går säkert att få det billigare om man köper komponenterna separat eller att man kollar genom komponentkollen ex):

Permalänk
Medlem
Skrivet av hotsss:

Värt att satsa på DDR5 och säkra upp för framtiden då? Anser inte att ett 6750xt är värt det gentemot ett 6700xt.
Har utökat min budget lite då jag valde till byggnation och operativsystem (går säkert att få det billigare om man köper komponenterna separat eller att man kollar genom komponentkollen ex):
https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1417683/datorbygge

Jag håller med om att det inte är värt att gå från 6700xt till 6750xt om priset är det normala, men sett till hur Komplett kampanjar bygget så är det billigare RX6750XT en no brainer.

Att gå upp till AM5 gör att du får en rätt rejält mycket snabbare dator (Ryzen 7600 presterar ungefär som 5800X3D), som dessutom är lite bättre framtidssäkrad i form av att du kommer kunna uppgradera minst en generation till.

Vill poängtera att det skiljer närmare 3000 kr till Kompletts fördel om du väljer datorn jag länkade till och gör lite anpassningar. Nog för att Inet är kelgrisen här på Sweclockers men Komplett är inte heller någon dålig handlare.

Permalänk
Medlem

Lite ändringar på det bygget då:

Billigare chassi, nytt men ser bra ut på pappret. Det är ju smaksak men finns andra bra upp till 1000 kr annars.
Billigare moderkort. Ingen direkt skillnad på dem så lika bra spara pengarna.
Bättre RAM, 6000 CL30 som är det optimala för AM5 just nu.
Billigare men ändå bra SSD. Här avgör man dock själv. Ska du däremot ha Fury Renegade prestandan så är Seagate Firecuda 530 prissänkt just nu, så ta den istället.
Med besparingarna tog jag ett mycket bättre nätaggregat. Både att det är 850 W men även att RMe verkar lida av missljud.

Blev lite billigare så egentligen kan man gå upp i SSDn och välja chassi efter smak om man vill. Om du kan tänka dig installera Windows själv så kan man spara/förbättra rätt mycket för de 1400kr.
https://geekawhat.com/how-to-install-windows-onto-a-new-gamin...
Helt okej guide. Sen kan man köpa nyckel online för småpengar, alternativt strunta i licens (inte mycket förlust egentligen).

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Exempel utan Windows:

Kan gå upp till topp SSD, välja ett välrenommerat chassi (och lägga till extra fläkt tom) samt gå upp till 7700 XT istället. Trehundra mer än ditt blir det då.

Visa signatur

Någon laptop eller två.

Permalänk
Viking
Skrivet av Snusious:

Lite ändringar på det bygget då:
https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1417696/med-windows
Billigare chassi, nytt men ser bra ut på pappret. Det är ju smaksak men finns andra bra upp till 1000 kr annars.
Billigare moderkort. Ingen direkt skillnad på dem så lika bra spara pengarna.
Bättre RAM, 6000 CL30 som är det optimala för AM5 just nu.
Billigare men ändå bra SSD. Här avgör man dock själv. Ska du däremot ha Fury Renegade prestandan så är Seagate Firecuda 530 prissänkt just nu, så ta den istället.
Med besparingarna tog jag ett mycket bättre nätaggregat. Både att det är 850 W men även att RMe verkar lida av missljud.

Blev lite billigare så egentligen kan man gå upp i SSDn och välja chassi efter smak om man vill. Om du kan tänka dig installera Windows själv så kan man spara/förbättra rätt mycket för de 1400kr.
https://geekawhat.com/how-to-install-windows-onto-a-new-gamin...
Helt okej guide. Sen kan man köpa nyckel online för småpengar, alternativt strunta i licens (inte mycket förlust egentligen).

Skrivet av Snusious:

Exempel utan Windows:
https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1417708/utan-windows
Kan gå upp till topp SSD, välja ett välrenommerat chassi (och lägga till extra fläkt tom) samt gå upp till 7700 XT istället. Trehundra mer än ditt blir det då.

Har du missat datorn från Komplett som länkades? Mycket prisvärdare.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Har du missat datorn från Komplett som länkades? Mycket prisvärdare.

Jag har tummat upp alla inlägg där den länkats som ett bra alternativ.
Men du kanske har missat den? Den är inte alls "mycket prisvärdare", den är ett annat prisvärt alternativ. Om man jämför med mitt förslag utan Windows (vilket var borttaget på den) så har den sämre RAM, SSD, PSU, chassi(?) och framförallt GPU. Så det är två helt olika produkter till olika priser, båda bra alternativ beroende på vilken prisklass man vill lägga sig i.

Visa signatur

Någon laptop eller två.

Permalänk
Viking
Skrivet av Snusious:

Men du kanske har missat den? Den är inte alls "mycket prisvärdare", den är ett annat prisvärt alternativ. Om man jämför med mitt förslag utan Windows (vilket var borttaget på den) så har den sämre RAM, SSD, PSU, chassi(?) och framförallt GPU. Så det är två helt olika produkter till olika priser, båda bra alternativ beroende på vilken prisklass man vill lägga sig i.

Ditt förslag utan windows som kostar 18k? Det är 4000kr dyrare och presterar ca 15% bättre.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Ditt första alternativ är både sämre och rejält mycket dyrare än det jag länkade. Du har valt ett sämre grafikkort, ett riktigt budgetchassi och valt ett onödigt kraftfullt nätagg samt kylare, som det inte finns något som helst behov av kombinerat med aktuella komponenter. Ett kvalitativt 650W nätagg räcker gott och väl till ovan bygge kombinerat med alla grafikkort på den här sidan av RTX4090 och en Pure Rock 2 har inga som helst problem att kyla en 7600. Ditt andra alternativ är 4000 kr (4600 kr om du ska ha installerat med Windows) dyrare än mitt och 3000 kr över budget.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1417738/datorbygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av w0x:

Ditt första alternativ är både sämre och rejält mycket dyrare än det jag länkade. Du har valt ett sämre grafikkort, ett riktigt budgetchassi och valt ett onödigt kraftfullt nätagg samt kylare, som det inte finns något som helst behov av kombinerat med aktuella komponenter. Ett kvalitativt 650W nätagg räcker gott och väl till ovan bygge kombinerat med alla grafikkort på den här sidan av RTX4090 och en Pure Rock 2 har inga som helst problem att kyla en 7600. Ditt andra alternativ är 4000 kr (4600 kr om du ska ha installerat med Windows) dyrare än mitt och 3000 kr över budget.

Fortfarande, jag håller med 😅.
TS presenterade ett Inet alternativ och jag svarade på det att det kan göras bättre, inget om att inte välja Komplett alternativet.
Chassit noterade jag också i inlägget men om du har recensioner som visar att det är ett "riktigt budgetchassi" så får du gärna visa. För då vill jag ju inte föreslå det 🙂. Grafikkorten är inom enstaka procent. Nätaggregatet var för att TS ville framtidssäkra (och hen hade valt ett RMe som verkar ha problem). Den kylaren är billigare än Pure Rock 2 på Inet.

Men ber så hemskt mycket om ursäkt för att ha erbjudit alternativ 😅
Till TS köp komplett datorn. Strunta i att det är 5600 Mhz RAM och QLC SSD. Alternativt köp RAM själv och sälj det medföljande på marknaden och välj annan SSD i konfiguratorn. Resten med den är bra och ja, den är prisvärd.

Visa signatur

Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ditt förslag utan windows som kostar 18k? Det är 4000kr dyrare och presterar ca 15% bättre.

Skrev också att det var toppval av allt (menade att det var lite onödigt men kanske förväntar mig för mycket att folk ska kunna läsa mellan raderna).
Presterar snarare 20-25% bättre (mer i RT) men ja är 28% dyrare. Så helt rätt, mycket mindre prisvärt.

Visa signatur

Någon laptop eller två.