Starfield – den stora tråden

Permalänk

Jag har kört några timmar nu via gamepass. Har 6700 xt. Jag tycker ändå det flyter rätt bra i 1080p oavsett fsr eller inte. Bara i staden jag märker att det dippar lite utan fsr. Märker mest att fps pendlar lite när jag har fps mätaren igång säg 50-110fps där vissa inomhusmiljöer ger högst. Annars 50-80 typ.(55-90 med fsr) Kör ultra med skuggor på high.

Spelet i övrigt, svårt att komma in i. Lite känns det som ett 2013 spel i 2023 skrud. Gubbarna är stela och interaktionen med npc m.m. är lite off. AIn är inte bra på fiender. Bara cirkulera runt en stolpe så kan man besegra vad som helst känns det som..

Trodde jag hade en grafikbugg ett tag men var visst lasern från min medföljare som var lite överallt.

Det känns lite krångligt o veta vad man ska göra, var man ska resa. Rymden känns som en kuliss. Grafiken är ju både riktigt snygg och samtidigt ibland stel o tråkig. Som en remaster av ett gammalt spel...

Samtidigt med ovanstående finns en nyfikenhet på vad som väntar framöver. Känslan finns att man efter ett tag om man lär sig all spelmekanik kanske man slukas in totalt. Men om det inte sker inom ett antal timmar finns risken att man tröttnar

Men efter ca 5 h känner jag,vad går spelet egentligen ut på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avantasia:

Jag har kört några timmar nu via gamepass. Har 6700 xt. Jag tycker ändå det flyter rätt bra i 1080p oavsett fsr eller inte. Bara i staden jag märker att det dippar lite utan fsr. Märker mest att fps pendlar lite när jag har fps mätaren igång säg 50-110fps där vissa inomhusmiljöer ger högst. Annars 50-80 typ.(55-90 med fsr) Kör ultra med skuggor på high.

Spelet i övrigt, svårt att komma in i. Lite känns det som ett 2013 spel i 2023 skrud. Gubbarna är stela och interaktionen med npc m.m. är lite off. AIn är inte bra på fiender. Bara cirkulera runt en stolpe så kan man besegra vad som helst känns det som..

Trodde jag hade en grafikbugg ett tag men var visst lasern från min medföljare som var lite överallt.

Det känns lite krångligt o veta vad man ska göra, var man ska resa. Rymden känns som en kuliss. Grafiken är ju både riktigt snygg och samtidigt ibland stel o tråkig. Som en remaster av ett gammalt spel...

Samtidigt med ovanstående finns en nyfikenhet på vad som väntar framöver. Känslan finns att man efter ett tag om man lär sig all spelmekanik kanske man slukas in totalt. Men om det inte sker inom ett antal timmar finns risken att man tröttnar

Men efter ca 5 h känner jag,vad går spelet egentligen ut på?

Det är med stelheten på NPC och AIn på fiender är klassisk Bethesda. Är exakt likadant i både Skyrim och Fallout. Eftersom jag älskar både Skyrim och Fallout så har jag vant mig vid just detta

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Det tar sig! Sanslöst, tiden bara flyger iväg

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

En sak jag tycker är lite dåligt är att det inte finns några uppenbara platser där man nästan garanterat träffar på fiender. I t ex Skyrim visste man ju att det bara var att traska in i en borg eller grotta för att hitta fiender att slåss mot. I synnerhet i rymden är det väldigt ont om fientliga skepp. Bara kanske var 20:e "hopp" ger nån form av fientlig interaktion.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Det tar sig! Sanslöst, tiden bara flyger iväg

<Uppladdad bildlänk>

Vad är "gamerscore"???

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vad är "gamerscore"???

Achievements på Xbox / Xbox PC.

Varje spel har som standard 1000 gamerscore.

"Döda 10 fiender med en pistol" - 10 GS (gamerscore)

Upp till sammanlagt 1000.

Trodde alla kände till detta, men så älskar jag achievements...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vad är "gamerscore"???

Den bara följde med i paketet, det var min totala speltid jag syftade på

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Skrivet av m3lk0r:

Achievements på Xbox / Xbox PC.

Varje spel har som standard 1000 gamerscore.

"Döda 10 fiender med en pistol" - 10 GS (gamerscore)

Upp till sammanlagt 1000.

Trodde alla kände till detta, men så älskar jag achievements...

Men vad ger de? Förmåner i spelet? Extra förmågor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av daspunner:

Men vad ger de? Förmåner i spelet? Extra förmågor?

Inget mer än en dopaminkick...

Permalänk

nått de borde introducera i spelet framöver är nått man kan använda när man befinner sig på planeterna och ska röra sig från punkt A till punkt B, skyrim och oblivion har ju sin häst som man kan använda, så varför inte en quad bike eller en buggy, eller nått som gör så att det går lite snabbare att ta sig fram då distansen mellan de olika ställena man kan undersöka på vissa planeter är löjligt långa.
visst, kul att hoppa längdhopp och nynna på "vi går över daggstänkta berg" när man klättrar över berg under resans gång, men det blir lite tråkigt i längden.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av daspunner:

Men vad ger de? Förmåner i spelet? Extra förmågor?

Tror det räknas mot ens Microsoft konto. Man samlar poäng/rewards genom att utföra achievements genom att använda Xbox eller Game Pass, spela spel, använda Microsoft Edge, och typ annat kopplat till Microsofts tjänster. Dessa poängen kan sen lösas in mot typ gratismånader av Game Pass eller dylikt. Det är Microsofts sätt att motivera användare att då använda Edge istället för Chrome t.ex. Vissa på nätet menar de samlar så många poäng genom att surfa och spela så de betalar aldrig för Game Pass. Har själv inte lyckats samla så många poäng, men jag använder inte Edge.

Permalänk
Medlem

Gör jag fel eller är inredning av Penthouse osv skitdåligt? Är nästan omöjligt att få saker rakt eller intill en vägg eller liknande.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Gör jag fel eller är inredning av Penthouse osv skitdåligt? Är nästan omöjligt att få saker rakt eller intill en vägg eller liknande.

Nej det är verkligen grovt hur du kan rikta dom och ingen finkänslighet alls. Jag började lite lätt men sedan bled det research dator och alla maskiner för att bygga vapnen. Blev väldigt besviken nu dock när alla mina kistor med material hade försvunnit efter senaste hell let loose. kanske ska det vara så, kanske är det en bugg. Tråkigt var det iallafall efter ha släpat så mycket material fram o tillbaka hahaha

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Gör jag fel eller är inredning av Penthouse osv skitdåligt? Är nästan omöjligt att få saker rakt eller intill en vägg eller liknande.

Jag höll på att bli tokig innan jag upptäckte hur man linjerar saker perfekt. 😅

Ställ dig först i Modify-läget, linjera någon av linjerna i ditt UI med ett objekt i världen du vill linjera emot.

Tryck sedan på [TAB] för att växla från Modify till Build, nu kan du röra dig hur du vill samtidigt som det du vill bygga är linjerat som det var när du tabbade till Build.

Det här är en grej som man nog antagligen kommer på vänta på moddare att få en bättre variant av.

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog behöva ta bort min save game och börja på ny. Jag har som tidigare nämnt två uppdrag som inte går att fortsätta och nu för jag ytterligare konstiga saker. Nej en ny savegame får det bli, kanske dock ska hejda mig tills första patchen kommer

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Jag kommer nog behöva ta bort min save game och börja på ny. Jag har som tidigare nämnt två uppdrag som inte går att fortsätta och nu för jag ytterligare konstiga saker. Nej en ny savegame får det bli, kanske dock ska hejda mig tills första patchen kommer

Försök leta upp nån info om id för de olika quest-stegen. I Skyrim gick det fint att använda console-kommandon för att komma förbi buggade quests.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Jag kommer nog behöva ta bort min save game och börja på ny. Jag har som tidigare nämnt två uppdrag som inte går att fortsätta och nu för jag ytterligare konstiga saker. Nej en ny savegame får det bli, kanske dock ska hejda mig tills första patchen kommer

Vilka quests rör det sig om?

Permalänk
Skrivet av Don_Tool:

Jag kommer nog behöva ta bort min save game och börja på ny. Jag har som tidigare nämnt två uppdrag som inte går att fortsätta och nu för jag ytterligare konstiga saker. Nej en ny savegame får det bli, kanske dock ska hejda mig tills första patchen kommer

inget fusk du temporärt kan aktivera som hjälper dig förbi?
är det nått med mainquesten? om inte så är det väl bara att köra på, sidequests är ju inte blodigt allvar om man skiter i.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Försök leta upp nån info om id för de olika quest-stegen. I Skyrim gick det fint att använda console-kommandon för att komma förbi buggade quests.

Ja någon restart quest hade varit nice. Jag kom till slutet av crimson fleet qiesten (den där man blev kidnappad i början och nu kan jag inte avsluta den. Men sen var det andra grejer som började hända då jag blev av med utrustning och vapen på märkliga vis i både förvar i penthouse till vapenskåp i rymdskepp. Jag började om ikväll iallafall, kan jag rätta till en massa fel jag gjorde första gången 🙂

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Skrivet av m3lk0r:

Inget mer än en dopaminkick...

Heh, som jag trodde. Har redan moddat spelet pga knepig grafikinställning från början och då får man inte några sånna poäng längre. Alltså kan strunta i dem för jag är här för att uppleva spelet i sej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Ja någon restart quest hade varit nice. Jag kom till slutet av crimson fleet qiesten (den där man blev kidnappad i början och nu kan jag inte avsluta den. Men sen var det andra grejer som började hända då jag blev av med utrustning och vapen på märkliga vis i både förvar i penthouse till vapenskåp i rymdskepp. Jag började om ikväll iallafall, kan jag rätta till en massa fel jag gjorde första gången 🙂

Jag trodde att det var någon bugg efter man blev kidnappad och skulle vidare för dörren som leder till mitt skepp var stängd och ikonen visade jag skulle åt det hållet. Visade sig att jag behövde göra något först som fanns i ens inventory om jag inte minns fel. Gick in på listan med uppdrag och kunde se vad jag behövde göra först. Dörren öppnades först då. Osäker ifall det är den buggen du syftar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Jag trodde att det var någon bugg efter man blev kidnappad och skulle vidare för dörren som leder till mitt skepp var stängd och ikonen visade jag skulle åt det hållet. Visade sig att jag behövde göra något först som fanns i ens inventory om jag inte minns fel. Gick in på listan med uppdrag och kunde se vad jag behövde göra först. Dörren öppnades först då. Osäker ifall det är den buggen du syftar på.

Nej detta är långt in på den quest,

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Så om jag förstår NG+ så är det som prestige lvl?

Man kan göra det hur många gånger som helst och man får behålla gamla krafter samtidigt som man gör NG+ så får man nya krafter samtidigt öka styrkan på sina tidiga krafter?

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Nej detta är långt in på den quest,

Aha, okej. Tack! Drabbar det alla? Ska jag undvika att köra Crimson Fleet uppdraget for now?

Permalänk
Medlem

Första questbuggen. Har kommit en bra bit in i UC ska snart få bli hedersmedborgare. Sergeant Yumi ska vilja mig något men när jag kommer dit så har han den blå quest ikonen ovanför pannan. Hade något nytt menyval men inget händer oavsett vad jag säger åt karln. Vart tillbaks en vända men kan ju hända han behöver tänka på saken men tveksamt då spelet ju hela tiden säger han har tänkt klart

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Upplevde i kväll nåt av det häftigaste hittills i spelet! Ett övergivet skepp där den konstgjorda gravitationen omväxlande sätts på och stängs av. När den är av flyter man runt och har väldigt realistisk tröghet! Skjuter man med projektilvapen accelereras man bakåt av rekylen! Grymt coolt!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Fan vad spelet växer ändå! Knappt kunnat slita mig. Trött nu och behöver sova... men blir nog inte så många timmars sömn. Senast jag kände så här var när jag körde Elden Ring.

9/10 i min bok än så länge.

Permalänk
Medlem

Fick en lite kul bugg igår
Hade precis rensat en outpost från banditer och skulle flyga därifrån, gick till landningsplattan men mitt rymdskepp var borta, putsväck
Laddade om sparfilen så kom det tillbaka igen.

Men detta var lite av känslan jag fick haha

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Aha, okej. Tack! Drabbar det alla? Ska jag undvika att köra Crimson Fleet uppdraget for now?

Jag vet faktiskt inte om det drabbar alla, det var som någon skrev här att det är väll inte hela världen om en sidequest inte kan avslutas men problemet med den questen är att du går med i Crimson fleet så det kommer skära sig med andra faktioner och för varje pirat du dödar så får du en stor bounty på ditt huvud från crimson fleet (kan man ju få ändå).

I vilket fall som helst så dom som är drabbade får den vid samma ställe som jag har fått den.

Jag började om min karaktär igår

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Måste ändå säga att jag är lite förvånad över att spelet flyter så pass bra på ett 1080ti. Sålde just mitt 3090ti och trodde det skulle bli helt ospelbart men efter att dragit ner inställningarna till medium håller jag ändå 60 fps, och det är utan någon vrr