Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Definitivt inte värdelöst. Det är ju bättre än SBAB men kanske 0.1-0.2 över Skandia om du har pensionsspar där t.ex. Du kan säkert förhandla ned till 4.25 med lite jobb vid 35% belåning om allt annat ser bra ut. Nu är ju det förvisso ett par hundralappar i månaden ändå, men det beror ju på hur du värderar din tid och irritation. För egen del bytte jag lika mycket för jag var irriterad på Handelsbankens, men är du nöjd med Nordea är det ju en annan femma.

Skrivet av Mindfighter:

Du har under 50% belåningsgrad så du kanske kan pressa lite till men det är inga stora marginaler de har, 3-månaders stibor är 4.08% just nu, begär ut amorteringsunderlaget så deras "customer-retention" team vaknar, när de ringer dig så säger du att du är en trogen kund, men med din 35% belåningsgrad så är du en eftertraktad lågrisk kund... sen är du tyst och ser vad de erbjuder. Det som ligger dig i fatet är att lånet är litet, enklare för dom att acceptera lägre marginal på ett större lån där de i slutändan tjänar tillräckligt med kronor även med den lägre marginalen.

Tack för feedback.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Köpte på ritning så jag fick tillbaka pengarna + mäklaravgiften när jag sålde. Men det var en granne som sålde en likadan lägenhet med 700k i vinst i början av 2022 så beroende på hur man ser det så gjorde jag en dålig affär. Jag är nöjd iallafall.

Kommer flytta in i en hyresrätt ett tag och hålla utkik efter rätt lägenhet inne i Sthlm city.

Sanslöst lyckat. Du gör helt rätt i att vara nöjd. Det är nog ett fåtal som köpt precis innan hela räntesnurran med följande nedgångar drog igång, och lyckas genomföra en försäljning idag utan att gå back. Hoppas drömobjektet dyker upp snart!

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Om man avser sälja befintligt boende (obelånat), hur gör man för att slippa stå utan bostad eller tvingas panikköpa något i tidsfönstret från att befintligt boende är sålt till den nya ägaren tar över. Våra inkomster medger knappast att ta så stort lån som försäljningen förväntas inbringa och som vi tänker ha till det nya boendet. Hur gör man här om man vill köpa något nytt innan man avyttrat sitt eget, tar man ett tillfälligt lån med det man tänker sälja som säkerhet och löser det direkt när sin egen försäljning gått igenom?

Sedan undrar jag om det med skatt, om man köper något nytt i samband med försäljning, visst kan man skjuta upp eventuell vinstskatt då?

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Om man avser sälja befintligt boende (obelånat), hur gör man för att slippa stå utan bostad eller tvingas panikköpa något i tidsfönstret från att befintligt boende är sålt till den nya ägaren tar över. Våra inkomster medger knappast att ta så stort lån som försäljningen förväntas inbringa och som vi tänker ha till det nya boendet. Hur gör man här om man vill köpa något nytt innan man avyttrat sitt eget, tar man ett tillfälligt lån med det man tänker sälja som säkerhet och löser det direkt när sin egen försäljning gått igenom?

Förra gången vi bytte bostad så köpte vi först och sålde sedan. Vi tog ett överbryggningslån för att täcka perioden mellan det att vi köpte och till dess att vi fick in pengarna från vår gamla bostad.

Permalänk
Medlem

Hej, vinstskatten ska du kunna flytta till nästa bostad, osäker på om den behöver kosta mer eller inte.

När vi nyligen sålde och köpte nytt så sålde vi först. Det var lite stressigt att hitta ett nytt när vi väl fick huset sålt.
Under tiden vi försökte sälja huset gick vi på mångas visningar och var beredda på att köpa något om vi skulle få bud på vårat hus.
Det var det sätt som kändes bäst för oss. Att köpa först känns osäkert när det nu tar ganska lång tid att sälja.

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Förra gången vi bytte bostad så köpte vi först och sålde sedan. Vi tog ett överbryggningslån för att täcka perioden mellan det att vi köpte och till dess att vi fick in pengarna från vår gamla bostad.

Skrivet av Oggie:

Hej, vinstskatten ska du kunna flytta till nästa bostad, osäker på om den behöver kosta mer eller inte.

När vi nyligen sålde och köpte nytt så sålde vi först. Det var lite stressigt att hitta ett nytt när vi väl fick huset sålt.
Under tiden vi försökte sälja huset gick vi på mångas visningar och var beredda på att köpa något om vi skulle få bud på vårat hus.
Det var det sätt som kändes bäst för oss. Att köpa först känns osäkert när det nu tar ganska lång tid att sälja.

Tack båda för bra svar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Sedan undrar jag om det med skatt, om man köper något nytt i samband med försäljning, visst kan man skjuta upp eventuell vinstskatt då?

Prata med banken, vi har alltid köpt innan vi sålt och det har gått bra. Banken bedömmer ekonomin och ens kalkyl för att se om de vill bevilja sådant lån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Jag skulle starkt avråda från att köpa först, om du inte vet med dig att ditt befintliga boende är lättsålt även i dagens marknad. Inte kul att inte kunna betala köpeskillingen på tillträdet, en mindre katastrof som man knappt återhämtar sig från. Kan bli skadestånd i miljonklassen om man har otur.

Vi sålde vår lägenhet innan vi köpte hus tidigare i år, och vi hade likt Oggie tittat ordentligt under tiden och kunde agera snabbt när lägenheten väl blev såld. Fördelen som köpare nu är att det knappt ens är budgivningar på många objekt, så man kan välja och vraka.

Skatten kan du skjuta upp, sk uppskov. Beroende på priset på nya boendet så kan du skjuta upp allt eller delar av vinstskatten. Du kan läsa mer och räkna här: https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/forsaljningavbostad/uppskov.4.6d02084411db6e252fe80009532.html

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Heter inte det spärrkonto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Heter inte det spärrkonto?

Nej, det är något helt annat.

Permalänk
Medlem

I dagsläget skulle jag inte våga köpa innan jag har sålt.

Skulle förmodligen inte ens göra det annars heller men speciellt inte nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Nej, det är något helt annat.

Vad är det för något då?

Permalänk
Medlem

Inte oväntat höjde riksbanken till 4% idag. Flaggade för ny ökning.

Lika väntat är det artiklar om att vi inte behöver högre räntor och att hela ekonomin kollapsar.

Sverige måste verkligen vara ett korthus om landet inte klarar 4% ränta som historiskt sett inte ens är speciellt högt utan en normal nivå. Vi har vant oss med att vara så dopade att vi inte klarar ett normalläge.

Hade de inte kört minusränta hade inte bostäderna ökat så mycket för folk tog ut lån som det var ingenting.

Blir intressant att se hur bankerna reagerar. Många pratar fortfarande om att räntorna ska sänkas redan nästa år. Men det har pratats om att toppen är nådd länge nu så jag litar inte på det. Riksbanken pratar ju om att ligga kvar på hög nivå länge men ingen verkar tro på det. Eller så vill de inte tro på det.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Lika väntat är det artiklar om att vi inte behöver högre räntor och att hela ekonomin kollapsar.

Sverige måste verkligen vara ett korthus om landet inte klarar 4% ränta som historiskt sett inte ens är speciellt högt utan en normal nivå. Vi har vant oss med att vara så dopade att vi inte klarar ett normalläge.

Hade de inte kört minusränta hade inte bostäderna ökat så mycket för folk tog ut lån som det var ingenting.

Blir intressant att se hur bankerna reagerar. Många pratar fortfarande om att räntorna ska sänkas redan nästa år. Men det har pratats om att toppen är nådd länge nu så jag litar inte på det. Riksbanken pratar ju om att ligga kvar på hög nivå länge men ingen verkar tro på det. Eller så vill de inte tro på det.

Räntan är ju lite som att sia i kaffesump. Samtidigt har vi en situation i landet som inte inger så stort förtroende från omvärlden så de flyr kronan vilket skjuter inflationen i höjden.

Samtidigt fick vi så låga lönepåslag att vi är tillbaka i köpkraft runt är 2000 gissar jag. Det bådar inte gott för konsumtionen vilket då lär sänka ekonomin än mer. Än så länge är arbetslösheten "ok". (8 vs 2% i DKK kanske man inte skall kalla OK men det är ungefär där vi ligger)

Sedan är frågan vilka som har pengar nog att lösa ut ett par fastighetsbolag. Smäller det där så kan det gå väldigt fort åt fel håll.

Att alla pratar om att behålla räntan är att hela 70-talet hade man problem med hög inflation. Så fort den började trenda ner så sänktet räntan och den sköt upp igen. Ekonomer kollar alltid i backspegeln och skriver sedan nya "regler" när nästa kris passerat så behöver alltså inte så ut likadant som då :). Mycket drivs av greedflation, med tillräckligt mycket så är det ingen som kommer köpa deras varor / tjänster. Frågan är hur långt från denna topp som vi är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Många pratar fortfarande om att räntorna ska sänkas redan nästa år. Men det har pratats om att toppen är nådd länge nu så jag litar inte på det. Riksbanken pratar ju om att ligga kvar på hög nivå länge men ingen verkar tro på det. Eller så vill de inte tro på det.

Det fetade, mycket belånade stockholmsfolk som tycker i media skulle jag gissa på, så alla hoppas på en snabb sänkning. Riksbanken själv pratar nu om 2025. Jag tror personligen att det enda som kan ge snabb sänkning är massiv arbetslöshet och det verkar det inte finnas tecken på att det skulle komma än.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det fetade, mycket belånade stockholmsfolk som tycker i media skulle jag gissa på, så alla hoppas på en snabb sänkning. Riksbanken själv pratar nu om 2025. Jag tror personligen att det enda som kan ge snabb sänkning är massiv arbetslöshet och det verkar det inte finnas tecken på att det skulle komma än.

Så länge köpfesten fortsätter så kommer inflationen bestå och räntan förblir hög. Smällen blir ju när bufferten är slut och man får välja mellan mat och icke essentiella varor. Arbetslösheten måste upp över 10% och folk inte har råd att betala sina bolån. Först då finns det hopp. Håll i pengarna nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Med tanke på att de faktiskt kunniga (dvs inte Riksbanken) spår att sänkningarna påbörjas under nästan år så kan vi nog tro mer på det, Riksbanken har också incitament att säga saker de inte tror på eftersom det ger deras agerande större effekt. Sedan har Riksbanken visat sig vara katastrofalt dåliga på att prognostisera (där andra visat sig mycket bättre) vilket såklart gör att man får ta vad de säger med en lastbil salt oavsett incitament.

Skulle personligen säga att vi nu ser att risken blir större för att proppen kan gå ur inflationen relativt snabbt, hur snabbt Riksbanken kommer behöva reagera då beror på hur mycket ekonomin pajat fram tills dess.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av dagas:

Var ju extremt väntat med höjning, inte minst med inflationstrycket kopplat till valutakurserna som är beroende av ränta, för varför placera pengarna i lilla Sverige om man högre rörlighet och lägre risk i en större ekonomi som EURO-zonen. Så då måste vi i praktiken ha högre ränta.

För att koppla detta till trådens innehåll, bolån, om det långsiktigt är förväntat räntetryck så är det smidigast att titta på vad det är för bundna räntor för lite lägre horisonter. Sedan är ju uttalande från centralbankscheferna såklart lite för att skapa sentiment att "om vi inte sköter oss" så blir ränta hård, hög och lång. Inflation i sig är ju inte farligt men om folk tror att det är ett problem eller man har trillat över pottkanten så blir det snabbt utför.

För bolån tror jag man ska vara inställd på strax under 5% ett par år framledes, lägre än 3% på bolån har jag svårt att tro vi ser innan 2028-2030. Men, nu killgissar jag nog mest! 😁

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Med tanke på att de faktiskt kunniga (dvs inte Riksbanken) spår att sänkningarna påbörjas under nästan år så kan vi nog tro mer på det, Riksbanken har också incitament att säga saker de inte tror på eftersom det ger deras agerande större effekt. Sedan har Riksbanken visat sig vara katastrofalt dåliga på att prognostisera (där andra visat sig mycket bättre) vilket såklart gör att man får ta vad de säger med en lastbil salt oavsett incitament.

Skulle personligen säga att vi nu ser att risken blir större för att proppen kan gå ur inflationen relativt snabbt, hur snabbt Riksbanken kommer behöva reagera då beror på hur mycket ekonomin pajat fram tills dess.

Riksbanken kommer enbart sänka räntan om kronan visar positiva signaler. Även om inflationen når 2-3%, tror jag de kommer behålla räntan högre tills kronan blir starkare

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Riksbanken kommer enbart sänka räntan om kronan visar positiva signaler. Även om inflationen når 2-3%, tror jag de kommer behålla räntan högre tills kronan blir starkare

Vi ska inte glömma att vi importerar massor i EUR och USD så länge som kronan fortsätter försvagas så kommer vi ha inflation i det här landet så den trenden behöver vändas så kronan stärks innan vi är igenom detta med inflation.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det tror jag inte faktiskt, om inflationen går ner kraftigt eller vi kommer till deflation så lär de agera snabbt oavsett vad kronan står i. Bankerna verkar tro på en sänkning nedåt 2,5% på 2-3 års sikt och historiskt har de varit bättre än Riksbanken på att förespå vad Riksbanken skall göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det tror jag inte faktiskt, om inflationen går ner kraftigt eller vi kommer till deflation så lär de agera snabbt oavsett vad kronan står i. Bankerna verkar tro på en sänkning nedåt 2,5% på 2-3 års sikt och historiskt har de varit bättre än Riksbanken på att förespå vad Riksbanken skall göra.

De sade ju att vi skulle peaka på 3% också förra hösten 😊

Tar dessa expertersråd med en stor nypa salt på sistone...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det tror jag inte faktiskt, om inflationen går ner kraftigt eller vi kommer till deflation så lär de agera snabbt oavsett vad kronan står i.

Vi importerar inflation via svag krona, så sänker RB styrräntan så tappar kronan värde och inflationen stiger så nej, innan vi fått ordning på valutakurserna så blir det svårt att sänka utan att resten av världen sänker först.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vi importerar inflation via svag krona, så sänker RB styrräntan så tappar kronan värde och inflationen stiger så nej, innan vi fått ordning på valutakurserna så blir det svårt att sänka utan att resten av världen sänker först.

Ja jag vet hur det fungerar, arbetar i branschen och bygger matematiska modeller för diverse prediktioner av olika slag (dock predikterar vi inte reporäntan per se). Man skall aldrig vara tvärsäker med någonting vad gäller räntan då det är lite "vad som helst kan ske" över det hela, däremot kan man kolla på den data som finns och försöka se om sannolikheten för olika scenarion bör ha gått upp eller ned beroende på förändringar som skett. Valutakursen behöver man inte få "ordning" på för att inflationen skall gå ned, man kan till och med ha deflation utan att kronan stärks och då hade RB på sikt sänka räntan för att bland annat just få importerad inflation för att nå 2% målet.

Och risken för att se en snabb nedgång av inflationsmåttet (som är rullande 12-månader) har definitivt stigit nu när man höjer räntan, andra halvan på 2022 hade några tunga inflationsmånader och när dessa försvinner ur det rullande 12-månadersmåttet kommer det ge en relativt stor effekt. Kollar vi månadsförändringarna så har vi börjat se deflation inom flera kategorier också där några fortfarande håller upp det så vi hamnar kring nollan i total förändring (men svagt negativt).

Får se hur det utvecklar sig under hösten såklart men om månadsförändringarna hamnar kring 0% som det varit de senaste månaderna hade gjort att vi hamnar under 2% inflation till årskiftet. Om det fortsätter med svag negativ förändring månad till månad som vi sett sista tiden är det inte omöjligt att 12-månaders snittet visar på deflation under första halvan av 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

du missade andra raden i det du citerade "om inflationen går nedåt..." vad du kanske menade att invända med var att du inte tror inflationen kommer gå nedåt ifall kronan tappar i värde/inte stärks, men det är ju nästan vad som händer senaste månaderna så..

allt jag vet säkert är att inget är säkert. Enda det senaste året lärt oss är att saker kan hända mycket snabbare än man förutspår de ska, en chocksänkning av räntan i närtid som en reaktion på deflation/lågkonjuktur hade inte förvånat mig, men blir heller inte förvånad om den ligger kvar.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja jag vet hur det fungerar, arbetar i branschen och bygger matematiska modeller för diverse prediktioner av olika slag (dock predikterar vi inte reporäntan per se). Man skall aldrig vara tvärsäker med någonting vad gäller räntan då det är lite "vad som helst kan ske" över det hela, däremot kan man kolla på den data som finns och försöka se om sannolikheten för olika scenarion bör ha gått upp eller ned beroende på förändringar som skett. Valutakursen behöver man inte få "ordning" på för att inflationen skall gå ned, man kan till och med ha deflation utan att kronan stärks och då hade RB på sikt sänka räntan för att bland annat just få importerad inflation för att nå 2% målet.

Och risken för att se en snabb nedgång av inflationsmåttet (som är rullande 12-månader) har definitivt stigit nu när man höjer räntan, andra halvan på 2022 hade några tunga inflationsmånader och när dessa försvinner ur det rullande 12-månadersmåttet kommer det ge en relativt stor effekt. Kollar vi månadsförändringarna så har vi börjat se deflation inom flera kategorier också där några fortfarande håller upp det så vi hamnar kring nollan i total förändring (men svagt negativt).

Får se hur det utvecklar sig under hösten såklart men om månadsförändringarna hamnar kring 0% som det varit de senaste månaderna hade gjort att vi hamnar under 2% inflation till årskiftet. Om det fortsätter med svag negativ förändring månad till månad som vi sett sista tiden är det inte omöjligt att 12-månaders snittet visar på deflation under första halvan av 2024.

Jag är ingen expert men det är lättare att höja priserna än att sänka. Deflation känns väldigt långt bort i dagsläget. Fortfarande många som ökar sina priser utan annan anledning än att ”allt annat ökar”.

Men även om de sänker så småningom borde de ligga på runt 3%. Känns inte så sannolikt att riksbanken med nuvarande chef skulle sätta igång en till 0 ränte period hur mycket arbetslösheten än blir. Känns som det är ett misstag de inte tänker göra igen.

Men allt kan hända.

Även om vi når inflationsmålet på 2% så är det ju högre priser än för ett par år sedan. Vi skulle behöva runt 10% deflation för att få någorlunda normala priser igen. Men det kommer de aldrig låta hända. Tills lönerna hunnit ikapp kommer det göra livet surt för många minst lika mycket som räntan. Det är ju olika för olika familjer men ökade kostnader på mat, möbler, bränsle, el mm har påverkat betydligt mer än räntan. Bästa vore såklart lägre priser och lägre ränta men det blir svårt att lyckas få ihop.

Väntar just nu på att se hur bankerna gör med de längre räntorna för att se vad de tror på lite längre sikt kommer ske.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag är ingen expert men det är lättare att höja priserna än att sänka. Deflation känns väldigt långt bort i dagsläget. Fortfarande många som ökar sina priser utan annan anledning än att ”allt annat ökar”.

Men även om de sänker så småningom borde de ligga på runt 3%. Känns inte så sannolikt att riksbanken med nuvarande chef skulle sätta igång en till 0 ränte period hur mycket arbetslösheten än blir. Känns som det är ett misstag de inte tänker göra igen.

Men allt kan hända.

Även om vi når inflationsmålet på 2% så är det ju högre priser än för ett par år sedan. Vi skulle behöva runt 10% deflation för att få någorlunda normala priser igen. Men det kommer de aldrig låta hända. Tills lönerna hunnit ikapp kommer det göra livet surt för många minst lika mycket som räntan. Det är ju olika för olika familjer men ökade kostnader på mat, möbler, bränsle, el mm har påverkat betydligt mer än räntan. Bästa vore såklart lägre priser och lägre ränta men det blir svårt att lyckas få ihop.

Väntar just nu på att se hur bankerna gör med de längre räntorna för att se vad de tror på lite längre sikt kommer ske.

Vi har ju redan deflation inom flera kategorier när vi kollar månad till månad så vi är redan där, som helhet ligger vi också på väldigt svag deflation. Nu tror jag inte vi kommer se någon deflationsspiral där vi går tillbaka till att få de mycket lägre priserna utan jag tror som sagt att RB reagerar och börjar sänka räntan istället ifall det blir låg inflation eller deflation med det officiella inflationsmåttet som är de senaste 12 månaderna.

Tror inte vi kommer se någon nollräntehets i närtid men jag tror nog på bankernas förväntningar i att vi kan ligga ner mot 2% för reporäntan inom 3-4 år. För att anknyta till tråden så är det bara inflationens påverkan som RB kommer kolla på, så de vill egentligen inte se att priserna går ned per se utan de vill ha 2% inflation vilket brukar innebära en svag reallöneökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Vi har ju redan deflation inom flera kategorier när vi kollar månad till månad så vi är redan där, som helhet ligger vi också på väldigt svag deflation. Nu tror jag inte vi kommer se någon deflationsspiral där vi går tillbaka till att få de mycket lägre priserna utan jag tror som sagt att RB reagerar och börjar sänka räntan istället ifall det blir låg inflation eller deflation med det officiella inflationsmåttet som är de senaste 12 månaderna.

Tror inte vi kommer se någon nollräntehets i närtid men jag tror nog på bankernas förväntningar i att vi kan ligga ner mot 2% för reporäntan inom 3-4 år. För att anknyta till tråden så är det bara inflationens påverkan som RB kommer kolla på, så de vill egentligen inte se att priserna går ned per se utan de vill ha 2% inflation vilket brukar innebära en svag reallöneökning.

Priserna ökar inte lika snabbt som innan men de ökar fortfarande. Enstaka saker kan sjunka lite ibland och gå upp ibland som energi som går väldigt upp och ner.

Men tänker mer på grundinflstionen eller vad man ska kalla det. Där tjänster och annat ökar. Många priser är inte som bensin och el att de går upp och ner. De kanske ändras en gång om året om ens det och när de väl höjt så lär de inte sänka.

Sen mäter de inte allt. Och mäter väldigt konstigt. Datorer påstår de sjunkit med 95% på 20 år för att de jämför med prestandan på en dator år 2000 istället för att jämföra en dator som är lika snabb med dagens mått mätt som en dator då. Det för att de automatiskt har konstant deflation på posten datorer. TV påstår de även sjunker fast många ökat priserna. LG flaggade för rejäl höjning av deras OLED för ett tag sedan.

Vi som håller på med datorer vet att kronans värde påverkar datorprylar fort. De kommer inte sjunka om inte kronan gör det oavsett vad som händer i övrigt eftersom bolagen inte vill ge Sverige rabatt bara för vår krona är dålig. Finns länder med en bråkdel i lön men datorprylar blir inte billigare för det. Vissa varor sjunker inte även om vi skulle få deflation i Sverige på inhemska varor. Nästan allting importeras ju numera.

Men om de lyckas sänka räntan utan att priserna drar iväg är det såklart bra. Jag är bara rädd för att de drar iväg igen så fort de börjar sänka. Behåller hålla kvar till US sänkt till under vår ränta. De ligger fortfarande 1.5% enheter över oss och deras inflation har snabbare gått ner för de vågat höja tidigare och snabbare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu vill jag inte vara den som är den men detta är en tråd om bolån inte om inflation, även om det påverkar bolåneräntorna. Jag är livrädd att mod låser tråden om vi fortsätter. Ja, lite töntigt kanske men men

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Nu vill jag inte vara den som är den men detta är en tråd om bolån inte om inflation, även om det påverkar bolåneräntorna. Jag är livrädd att mod låser tråden om vi fortsätter. Ja, lite töntigt kanske men men

Frågan är väl hur intressant en tråd om bolån är om man inte får diskutera vad som driver kostnaden på bolånen och således kan ha teorier om hur man kan agera. Då blir det lite att man bara kan sitta och konstatera att "ja man kan låna pengar till bostad" eller jämföra räntor med varandra.