Ordentlig step-down-transformator från 230v till 110v

Permalänk
Inaktiv

Ordentlig step-down-transformator från 230v till 110v

Behöver tips på en bra transformator som låter dig plugga in enheter med amerikansk/japansk kontakt och specad spänning på 110V till 230V-nät. Behöver bara klara 30W, men upp till 100W vore bra att ha.

De enda jag kan hitta som inte spränger plånboken (under 500kr) verkar vara rätt opålitliga och verkar alla komma med iallafall högljutt surrande, vilket i sig inte bara stör utan även talar för att de kanske inte är så säkra.

Har kikat på dessa:
Kjell - MW

Amazon - Nedis

Amazon - Goobay

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan väl bara ge det generella rådet att inte köpa grejer du stoppar i väggen från återförsäljare som man intehar en del tillit till.
Tänk på vem som har ansvaret att kolla att CEmärkning och sådant faktiskt stämmer.

Det blir så trista följdeffekter av elektronik som fattar eld hemma. Not worth it.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Att dom brummar är ju ett mindre problem. Placera dem utom hörhåll helt enkelt.

Däremot bör man se upp med enklare modeller om man tänker använda dem med äldre analoga ljudprylar som kanske inte har toppen förmåga att rensa strömmen. Då får du brummet via högtalarna istället. Detta kan visserligen minskas betydligt med en PFC, men då är det en grej till som behövs. Och de tenderar också att brumma lite. Men som sagt, utom hörhåll så.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AndreaX:

Att dom brummar är ju ett mindre problem. Placera dem utom hörhåll helt enkelt.

Däremot bör man se upp med enklare modeller om man tänker använda dem med äldre analoga ljudprylar som kanske inte har toppen förmåga att rensa strömmen. Då får du brummet via högtalarna istället. Detta kan visserligen minskas betydligt med en PFC, men då är det en grej till som behövs. Och de tenderar också att brumma lite. Men som sagt, utom hörhåll så.

Uppskattar svaret, men coil whine och all form av elektriskt surrande snappar jag lätt upp så kan inte riktigt applicera det.
Det är eller ska egentligen inte behöva vara ett problem eller något en får räkna med (beroende på prisklass såklart), men det verkar väldigt torrt på marknaden om en inte vill lägga minst en tusenlapp?

Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken vad det är du vill koppla in?

Tänk på att frekvensen är annorlunda i USA (och halva Japan) också. Det är förvisso inte ett problem med de flesta apparater, men det är ju inte 100-240 V heller.

Permalänk
Rekordmedlem

Brum och coilwhine är inte samma sak men billigare trafos har en tendens att brumma och det brukar också bli brum om det finns en dc komponent i elnätet och apparaten saknar dc fällor.
Jag vet inte hur mycket du vill/kan hempula men du kan ju söka efter spartrafos för jag antar att du inte behöver en trafo av säkerhetsskäl utan bara för att ändra spänning.
Ev kan apparatens nätdel gå att koppla om för man har oftast 2 primärlindningar som kopplas seriellt för 230V eller parallellt för 110 V och funktionen finns ofta även om det inte är ett reglage på utsidan men det är inget man bör göra om man är osäker på hur man ska göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Brum och coilwhine är inte samma sak men billigare trafos har en tendens att brumma och det brukar också bli brum om det finns en dc komponent i elnätet och apparaten saknar dc fällor.
Jag vet inte hur mycket du vill/kan hempula men du kan ju söka efter spartrafos för jag antar att du inte behöver en trafo av säkerhetsskäl utan bara för att ändra spänning.
Ev kan apparatens nätdel gå att koppla om för man har oftast 2 primärlindningar som kopplas seriellt för 230V eller parallellt för 110 V och funktionen finns ofta även om det inte är ett reglage på utsidan men det är inget man bör göra om man är osäker på hur man ska göra.

Nej, men jag säger att jag väldigt lätt plockar upp båda delarna med min hörsel.
Det är inte av säkerhetsskäl jag behöver en, men den ska såklart vara säker att använda både för hemmet och enheterna som åker in.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trudelutt:

Jag är nyfiken vad det är du vill koppla in?

Tänk på att frekvensen är annorlunda i USA (och halva Japan) också. Det är förvisso inte ett problem med de flesta apparater, men det är ju inte 100-240 V heller.

Där har jag koll, men viktig aspekt absolut.
Men jag behöver bara tips på pålitliga spänningsomvandlare enligt rubriken och som inte har jobbigt surrande. Vill gärna att tråden håller sig till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167218:

Uppskattar svaret, men coil whine och all form av elektriskt surrande snappar jag lätt upp så kan inte riktigt applicera det.
Det är eller ska egentligen inte behöva vara ett problem eller något en får räkna med (beroende på prisklass såklart), men det verkar väldigt torrt på marknaden om en inte vill lägga minst en tusenlapp?

Visst. Jag vet inte vad flr pryl du tänker använda den med, men det jag menar är att beroende på pryl så kan brummet gå från vad även "kritiska audiofiler" kan acceptera till störningar som inte en "halvdöv lofi-fan" uppskttar. Det har alltså inte egentligen så mycket att göra med kvaliteten på produkten, sålänge den används på sin avsedda marknad.

Jag har själv upplevt detta med just modellen från Kjell.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Vad skall du ens plugga in? Precis som nämnt så skiljer sig inte enbart volten utan även Hz.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedishchef_90:

Vad skall du ens plugga in? Precis som nämnt så skiljer sig inte enbart volten utan även Hz.

Jag har full koll på skillnader i spänning och frekvens länder och regioner emellan. Vad jag ska plugga in exakt har inte med saken att göra. Det enda som spelar roll här är min ursprungliga fråga efter konkreta tips på bra transformatorer enligt spec och utan nämnda problem som finns hos många produkter.

230V till 110V för enheter som går på både 50/60Hz (elnätsfrekvens) och drar upp till max 100W. Det är det enda jag frågar efter och har gjort hela tiden. Jag behöver inte ha mitt ändamål, kunskap eller kompetens ifrågasatt. Vill gärna slippa sådana svar och helst bara se faktiska tips tack. Inte helt orimligt kan tyckas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167218:

Jag har full koll på skillnader i spänning och frekvens länder och regioner emellan. Vad jag ska plugga in exakt har inte med saken att göra. Det enda som spelar roll här är min ursprungliga fråga efter konkreta tips på bra transformatorer enligt spec och utan nämnda problem som finns hos många produkter.

230V till 110V för enheter som går på både 50/60Hz (elnätsfrekvens) och drar upp till max 100W. Det är det enda jag frågar efter och har gjort hela tiden. Jag behöver inte ha mitt ändamål, kunskap eller kompetens ifrågasatt. Vill gärna slippa sådana svar och helst bara se faktiska tips tack. Inte helt orimligt kan tyckas?

Jag var bara genuint nyfiken då det kan spela väldigt stor roll till val av transformator beroende på sinuskurvor till olika apparater men med din attityd så får du sitta och vänta på hjälp från någon annan istället.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag var bara genuint nyfiken då det kan spela väldigt stor roll till val av transformator beroende på sinuskurvor till olika apparater men med din attityd så får du sitta och vänta på hjälp från någon annan istället.

Åh nej - att jag nu efter många svar fortfarande inte har fått ett enda konkret tips trots väldigt konkret fråga och poängterar det är inte samma sak som att ha "attityd." Tycker du det så är det ditt problem och ditt problem endast. Projicera inte din egen tolkning och attityd på andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167218:

Åh nej - att jag nu efter många svar fortfarande inte har fått ett enda konkret tips trots väldigt konkret fråga och poängterar det är inte samma sak som att ha "attityd." Tycker du det så är det ditt problem och ditt problem endast. Projicera inte din egen tolkning och attityd på andra.

Du får nog läsa om dina inlägg men de är inte speciellt omfamnade så man verkligen vill hjälpa till.

Om du inte får hjälp så betyder det att något av detta:
- du har otrevlig attityd
- du har inte get nog med info gällande din fråga

Men lycka till!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167218:

Nej, det är faktiskt attityden att inte vilja ge mer information om sitt problem när folk försöker hjälpa en som upplevs som dålig. Dels för att det blir svårare att ge dig kontreta tips och dels för att du uppenbarligen vet att du inte kommer att gilla svaren du får om du gör det. Sånt uppskattas sällan på forumet.

Det hjälper inte heller att det verkar som om du har höga krav och en låg budget. Sådant går sällan ihop.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Phod:

Nej, det är faktiskt attityden att inte vilja ge mer information om sitt problem när folk försöker hjälpa en som upplevs som dålig. Dels för att det blir svårare att ge dig kontreta tips och dels för att du uppenbarligen vet att du inte kommer att gilla svaren du får om du gör det. Sånt uppskattas sällan på forumet.

Det hjälper inte heller att det verkar som om du har höga krav och en låg budget. Sådant går sällan ihop.

För det kan omöjligen vara så att det bara alltid ska vara ett gäng snubbar på varenda forum som alltid ska känna sig kränkta och dra simpla saker så bra mycket längre än vad som behövs? Det kan inte vara så att en trådskapare inte pallar läsa igenom massvis med svar där inga håller sig till OPn? Mitt problem står tydligt i första inlägget och jag har flera gånger förklarat vad jag behöver hjälp med och att den info jag gett är den enda som behövs. Annars händer eventuellt det som händer nu; att en ödslar tid på svar från sådana som du och inte kommer någonstans. Det (!) är något som inte uppskattas.

Du vet ingenting om huruvida jag skulle uppskatta ett tips eller inte. Nu har jag fortf. inte fått några konkreta tips, men jag har däremot hela tiden sagt att det enda viktiga i detta fallet är spänningen som ska konverteras, vilken spänning den ska konverteras till samt hur många watt som måste kunna dras maximalt. Mer än nog för att eventuellt kunna ge ett tips, men nu är även du här och spårar ur tråden samt försvarar ett tidigare obefogat påhopp där en annan person - precis som du nu - projicerar sina egna känslor/erfarenheter.

Så nej. Det är du som nog får läsa om och notera att det i mina svar faktiskt även finns en liten smiley för att förtydliga god ton. Skärpning.

Permalänk
Medlem

Breve Tufvassons har jag använt isolationstransformatorer från på jobbet. Kika om de har nån passande. Finns bl.a. på tme.eu

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kino:

Breve Tufvassons har jag använt isolationstransformatorer från på jobbet. Kika om de har nån passande. Finns bl.a. på tme.eu

Hittade ingen från dem just för detta ändamål, men de hade en annan 230V/11.5V jag eventuellt behöver till annat projekt.
Bra sida oavsett. Tackar för det!