Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Ännu en fråga, hur mycket väger det ner att vara provanställd, har läst att det inte är så farligt, men har också hört att vissa fått nekat lån pga provanställning.

Har för övrigt inga andra lån, förutom studielån.

Jag har hört att det kan vara olika. Men jag kan komma med mina siffror som referens eftersom jag var på provanställning när vi köpte hus.

Bank: Swedbank (haft kanske 18 år - är nu strax över 30).
Provanställning som utvecklare (några kronor under 30k i lön) - hade kanske 3 månader kvar när vi köpte.

Min sambo tjänade vid tillfället typ 32k och var fast anställd sedan ett par år tillbaka).

Lån: ca 2,2M (85%).

Banken ville se mitt anställningskontrakt sen var han nöjd. Så för mig gjorde han inte ens en liten min trots provanställning.

Nu har det gått ca tre år sedan husköpet och dags att gå över till rörligt (antar jag) 🙈

Det positiva är väl att vi markant gått upp i lön sen dess - båda två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Vad menar du med ångerrätt? När avtalet trätt i kraft är du väl bunden under bindningstiden och får betala ränteskillnadsersättning om du bryter i förtid?

Själv band jag på 8år till 4% i somras. Framtiden får visa om det var bra eller dåligt.

Nej, Handelsbanken plockade igår bort ränteskillnadsersättningen för bundna lån på 2 år, gäller nya lån och retroaktivt som jag förstod det.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Nej, Handelsbanken plockade igår bort ränteskillnadsersättningen för bundna lån på 2 år, gäller nya lån och retroaktivt som jag förstod det.

Så det finns ingen nackdel att binda? Låter skumt. Man får kakan och äta den med. Eller kan de också bryta det innan 2 år om de tycker det blir för bra eller nått? Annars känns det som en no brainer att ta det om det inte finns nackdelar mot rörligt. Någon typ av kostnad borde det vara tycker man.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Så det finns ingen nackdel att binda? Låter skumt. Man får kakan och äta den med. Eller kan de också bryta det innan 2 år om de tycker det blir för bra eller nått? Annars känns det som en no brainer att ta det om det inte finns nackdelar mot rörligt. Någon typ av kostnad borde det vara tycker man.

Nej banken kan inte utan vidare bryta bindningstiden. (visst, missköter du dig så till den milda grad att banken säger upp lånet så kommer de ju tvinga fram en inlösen om det går riktigt illa)
I dagsläget är nog detta inte mycket till kostnad för banken, eftersom räntorna är på uppgång, vilket betyder att RSE-nivåerna sjunker och är 0 i många fall på lite kortare löptider.
Min gissning är att det man tjänar nu i bra PR och att man kanske behåller lite fler kunder, får lite fler kunder, väger tyngre än de eventuella kostnader som det kommer innebära i framtiden när räntorna går ner och RSE-nivåerna går upp.
Det finns inte alltid en "hake", ibland vill ett företag bara ha nöjda kunder och bra PR.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire RX Vega 56 Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

I avtalsvärlden går allt att avtala om, det är bara att folket har indokrinerats att acceptera läget som det är och att inte ifrågasätta så mycket. Tidigare har det gått bra att sälja sina produkter men nu märker man vilka som inte kan ett skit om sitt arbete när man börjar ställa krav.

Skrivet av dagas:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beinerfelt:

Det finns inte alltid en "hake", ibland vill ett företag bara ha nöjda kunder och bra PR.

Är det gratis är du produkten

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Är det gratis är du produkten

Haha jo visst, i det här fallet är man väl en vandrande reklamskylt om man nappat på produkten och berättar för andra om den.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire RX Vega 56 Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Jag har hört att det kan vara olika. Men jag kan komma med mina siffror som referens eftersom jag var på provanställning när vi köpte hus.

Bank: Swedbank (haft kanske 18 år - är nu strax över 30).
Provanställning som utvecklare (några kronor under 30k i lön) - hade kanske 3 månader kvar när vi köpte.

Min sambo tjänade vid tillfället typ 32k och var fast anställd sedan ett par år tillbaka).

Lån: ca 2,2M (85%).

Banken ville se mitt anställningskontrakt sen var han nöjd. Så för mig gjorde han inte ens en liten min trots provanställning.

Nu har det gått ca tre år sedan husköpet och dags att gå över till rörligt (antar jag) 🙈

Det positiva är väl att vi markant gått upp i lön sen dess - båda två.

Tack för din input! Är tyvärr själv, så blir nog lite jobbigare för mig. Men ska höra mig runt så får i se, annars får jag vänta helt enkelt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Tack för din input! Är tyvärr själv, så blir nog lite jobbigare för mig. Men ska höra mig runt så får i se, annars får jag vänta helt enkelt!

Du kanske redan sagt detta men är du redan anställd eller ska du snart bli? Min fru började nytt jobb strax innan vi köpte vårt första boende och förhandlade bort provanställningen och blev tillsvidare direkt med argumentet att hon ville köpa bostad så snabbt som möjligt. Då hade hon haft sin praktik på samma ställe innan så det gör det nog lättare att lyckas, men kan ju vara värt att försöka?