Permalänk
Medlem

Asus liveupdate?

Har frågat runt lite, men nu frågar jag här.
Jag får snart mitt ASUS A7N8X Deluxe, och jag tänker då direkt flasha det till senaste versionen. Grejen är den att jag inte har nån floppy, och blir då tvungen att använda Asus Liveupdate för att flasha bioset.

Vågar man det? Är det stabilt? Man har ju hört skräckhistorier om att programmet dödar bioset.

Det är det första jag tänker göra såfort windows är installerat.

Nån som har använt det och vill berätta lite?

MVH

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har använt det och det fungerade för mig, skulle nog tänka mig för ifall jag inte litade på min uppkoppling. Om funktionen så kan jag bara berömma dem som gjort programmet, det tillockmed uppgraderade sig själv innan det började flasha bios. Ta reda på och kom ihåg vilken utgåva ditt kort är, du skall välja rätt i en lista. När jag flashade från 1003 till 1005 var mitt system redigt instabilt så jag körde det underklockat för att slippa låsning och oönskad omstart. Har varit stabilt i default klockning sen dess.

Visa signatur

LianLiPC-V2130-Corsair-750W-MSI-MAG-X870E-W11-Ryzen9™7900
LianLiPC-V355-bequiet!-480W-MSI-MAG-B650M-L.Mint22-Ryzen7™7700
Fractal Design Core 1100-Nox-650W-MSI-MORTAR-B350M-W10-Ryzen7™2700

Permalänk
Medlem

Har funkar utmärkt hittills, hämta .bin filen manuellt och spara din nuvarande BIOS på diskett innan du börjar för att gardera dig. Ingenting kan gå fel.

Visa signatur

2400+ tbred@1997 MHz AIXHB 0329 XPMW | 1.65V | 133MHz FSB | 15x multi | ASUS a7n8x-x | (2x)1x256 PC3200 TwinMos WinBond | ASUS fx5900 | WaterChill 3 block@7V | temp vila 38 stress 45 | Maxtor 120Gb 8Mb | SamSung SyncMaster 150MP | DELL 1800FP

Permalänk
Medlem

Ah, okej.
Då gör jag nog så att jag hämtar den manuellt, och låter programmet flasha.

Tack så mycket för hjälpen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har använt AsusFLash sen det släpptes för tre(?) år sedan och inte haft några problem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mart
Har använt AsusFLash sen det släpptes för tre(?) år sedan och inte haft några problem.

är AsusFLash samma som Liveupdate? Dvs ett windowsprogram.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
är AsusFLash samma som Liveupdate? Dvs ett windowsprogram.

Du får förlåta min morgontrötthet. Det var Asus windowsprogram som mycket riktigt heter Asus LiveUpdate jag syftade på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mart
Du får förlåta min morgontrötthet. Det var Asus windowsprogram som mycket riktigt heter Asus LiveUpdate jag syftade på.

Ah, okej.
Något speciellt man ska tänka på vid flashning?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

spara din bios som redan finns, så att du kan installera den om det gå snett - att det nya inte installeras efter att det gamla har tagits bort. jag har bara testat att använda progget en gång, och det resulterade i att mobot åkte tillbaka till komplett för "ombränning av bioset". aja, borde komma på tisdag ska då göra ett nytt försök att flasha till senaste bios.

Visa signatur

[2400+] [Asus A7V8X G-Gold] [pc2700 512Mb Cl2] [Inno3D Ti4200 64Mb] [Maxtor 80Gb]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]Mp_Oper
spara din bios som redan finns, så att du kan installera den om det gå snett - att det nya inte installeras efter att det gamla har tagits bort. jag har bara testat att använda progget en gång, och det resulterade i att mobot åkte tillbaka till komplett för "ombränning av bioset". aja, borde komma på tisdag ska då göra ett nytt försök att flasha till senaste bios.

Hur menar du? Jag har ingen diskettenhet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Ah, okej.
Något speciellt man ska tänka på vid flashning?

syftar på detta... när du flashar från windows får du alternativet att spara din nuvarande bios på hddn, gör det och om du får nåt felmeddelande (när du flashar) - starta inte om datorn, då är det kört, lägg in din gamla bios igen, som du sparade på hdd'n

Visa signatur

[2400+] [Asus A7V8X G-Gold] [pc2700 512Mb Cl2] [Inno3D Ti4200 64Mb] [Maxtor 80Gb]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]Mp_Oper
syftar på detta... när du flashar från windows får du alternativet att spara din nuvarande bios på hddn, gör det och om du får nåt felmeddelande (när du flashar) - starta inte om datorn, då är det kört, lägg in din gamla bios igen, som du sparade på hdd'n

Ahaaa. Tack så mycket för informationen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är stabilt.....aldrig krånglat.

Visa signatur

: MSI Z690 A-PRO, i7 12700K@snabb, EKWB 280mm, 32GB RAM, RTX2070S
: Asus Prime Z270, i7 7700K@5.0GHz, Corsair H115i, 16GB RAM, 1070Ti
: Asus Sabertooth Z77, i5 3570K@4,9, Corsair H70, 16GB RAM, 660 Ti x2
: Debian Linux@AMD X2 2,6GHz, 4GB RAM, Asus G210, 10TB WD Green(RAID1)
: Xp-m 2400@4100+, Duron 600@1GHz, K6-2 300@375MHz, P75MHz, sHg 8000, Acer 5930G (all R.I.P).

Permalänk
Medlem

krånglade för mig... tog hem en fil från asus hemsida och den var i rätt format å allt (testade med flera versioner) och den vägrade lägga in den i alla fall.

edit - vad var det för filändelse på den som funkade för dig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För mig var det en .BIN fil.

Visa signatur

2400+ tbred@1997 MHz AIXHB 0329 XPMW | 1.65V | 133MHz FSB | 15x multi | ASUS a7n8x-x | (2x)1x256 PC3200 TwinMos WinBond | ASUS fx5900 | WaterChill 3 block@7V | temp vila 38 stress 45 | Maxtor 120Gb 8Mb | SamSung SyncMaster 150MP | DELL 1800FP

Permalänk
Medlem

för mig var det inte det... vart tog du hem din fil ifrån?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Funkar klockrent för mig. Oftast så hämtar jag hem bios filen själv och låter sedan programet flasha. Men behöver inte ens packa upp filen, det sköter liveupdate åt dig