Problem med extern hårddisk

Permalänk

Problem med extern hårddisk

Hej, fick ett litet problem igårkväll efter jag formaterat om datorn. Orkade inte springa å leta en sticka för att slänga in windows installen på så använde den externa hårddisken som satt i datorn.
Problemet nu är att min 5TB externa har blivit en ”USB” med 31gb med Windows installen på.
Går det att återställa den externa hårddisken? Har bilder från 2015 och om dom går väck så blir nog frun i huset en aning sur 🙃🥲

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Var ett tag sen jag behövde göra detta efter ett haveri på en extern disk under semestern. Men då körde jag recuva https://www.ccleaner.com/recuva

Här finns lite fler alternativ att testa.
https://www.cleverfiles.com/help/external-hard-drive-recovery...

Sen är det dags att se över era backup-rutiner om bilderna bara fanns på den externa disken.

Permalänk

Tack för svar, körde med recuva och det gjorde susen!
Nu är det bara frågan hur jag återställer hårddisken till sitt ursprung, det vill säga 5TB.

Kan jag ta bort den på 32GB?

Permalänk
Medlem

Lyckades du rädda bilderna?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Skrivet av Phod:

Lyckades du rädda bilderna?

Jajjemen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sniperove:

Jajjemen!

OK, då kan du ta bort alla partitioner och skapa en ny över hela disken, sedan formatera den med med lämpligt filsystem.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk

Kom så där långt, hur får jag igång hela disken? :')

Permalänk
Medlem

Hur blev det så där? Kan du utöka den första partitionen?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk

i windows, kör CMD
diskpart
sel dis 4
clean
exit
Du har fått den till MBR, då blir det 2gigs...
OBS kolla så det verkligen är disk 4 för detta rensar allt direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sniperove:

<Uppladdad bildlänk>
Kom så där långt, hur får jag igång hela disken? :')

Disken har en partitionstabell med MBR, Du ska använda en med GPT för att få tillgång till hela utrymmet ( >2TB ).

MBR har en gräns vid 2TB så det är bättre att köra GPT som standard nu mera, oavsett storlek. Dessutom har GPT två uppsättningar vilket ger en kopia av partitionstabellen i andra änden av disken.

Du får ta bort partitionstabellen och skapa en av typ GPT. detta ska göras med en klickmeny i det första fältet längst till vänster (där det står Disk 4).
Du kan behöva ta bort partitionen innan du kan göra om partitionstabellen.

Tänk på att allt innehåll på disken går förlorad.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon