X börjar visa omärkt reklam

Permalänk
Melding Plague

X börjar visa omärkt reklam

En ny typ av klickbetesreklam har dykt upp på det sociala nätverket som tidigare hette Twitter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Så vad är nyheten? Att X fortfarande har reklam och utformar den så att deras lättlurade målgrupp klickar på den?

Permalänk
Medlem

Har alltid undrat kring dessa konstiga reklamer som leder till andra siter med konstiga reklamer och sen det bara rundgång tillslut.
Är målet att man till slut ska komma till nån sorts fakeprodukt och luras köpa? Eller till en verkligprodukt man får köpa? Varför all detta tjorv med konstiga reklamer från början då?
Eller att man råkar skriva sitt nr och får spamsamtal?
Eller är det nån/npgra som får betalt per klick även fast det inte leder till att en produkt ens köps?

Otroligt nedamutsande av internet är det iaf.
Nu får x förespråkarna (som det finns ett antal här på SweC) börja betala för skiten så sånt här städas bort.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

"How not to run a social media company"
Det är för sorgligt det här

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Så vad är nyheten? Att X fortfarande har reklam och utformar den så att deras lättlurade målgrupp klickar på den?

Ja? Tror nog att du hade blivit irriterad om t.ex Sweclockers helt plötsligt började med clickbaitartiklar som egentligen bara var reklam men aldrig skrev någonstans att det rörde sig om det.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Varför var han tvungen att byta bort Twitter som va ett så välingjutet namn......

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Varför var han tvungen att byta bort Twitter som va ett så välingjutet namn......

Storhetsvansinne?

Permalänk
Skrivet av hölmiz:

Sorgligt?

Bästa som hänt Twitter (förstör mer och fler sociala media tack!), plus att Elon Muskva blev fattigare. Win-win

Permalänk
Medlem

Trodde knappt man fick göra så?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Ja? Tror nog att du hade blivit irriterad om t.ex Sweclockers helt plötsligt började med clickbaitartiklar som egentligen bara var reklam men aldrig skrev någonstans att det rörde sig om det.

Tror inte det hade gått för företag registrerade i Sverige då vi har lagar som styr det...(?)

Skrivet av KO:

När du marknadsför en produkt eller tjänst i sociala medier måste du följa de regler som gäller för marknadsföring. Sådana regler finns bland annat i marknadsföringslagen. Reklaminlägg måste exempelvis gå att identifiera som just reklam och får inte vara vilseledande.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Därför att han är helt besatt av namnet X. Det är inte första gången han försökt använda namnet och det är inte första gången han håller på att driva ett företag i botten och det är inte ens första gången han håller på att driva ett företag som heter X i botten.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Kul att de kör med verifierade konton för att försöka öka trovärdigheten, märka ut misinformation, … men nu låta alla bli verifierade, köpa blå ikon, …

Och då dessutom börja med dold/omärkt reklam och länka folk bort från plattformen. Kärnan i plattformen var ju att försöka bygga trovärdighet, det skeppet har redan seglat en lång väg bort såklart, men att fortsätta gräva graven är för mig oförståeligt

Permalänk
Medlem

Class action incoming? Elon Musk Är Elon Musk, och gör saker som Elon Musk gör.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Haha för mig en en artikel som benämner clickbait som "klickbetesreklam" ren clickbait

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Storhetsvansinne?

Nä, planen är ju att göra om twitter till weechat typ, namnbytet hände för tidigt imo dock.

Tvivlar dock på att just detta kommer hålla. Såvitt jag vet måste det framgå att reklam är reklam även i USA

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Det är nog det smartaste han har gjort (i denna soppa).
De flesta "huvudlösa" ändringarna är gjorda när platformen heter X vilket på sätt och vis besparar värdet på namnet "Twitter" som inte dras lika djupt ned i avgrunden som "X" gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

Det är nog det smartaste han har gjort (i denna soppa).
De flesta "huvudlösa" ändringarna är gjorda när platformen heter X vilket på sätt och vis besparar värdet på namnet "Twitter" som inte dras lika djupt ned i avgrunden som "X" gör.

Ingen kommer lita på ’twitter’ efter detta, namnbytet är knappt allmän kännedom ännu

Inget som hänt med den plattformen är ’smart’ sedan han bar in det där handfatet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Folk är ju irriterade även när Sweclockers märker artiklar med annons. Men de tycker det inte är tillräckligt tydligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Så här går det när trotsiga och bortskämda snorungar får som de vill.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Haha för mig en en artikel som benämner clickbait som "klickbetesreklam" ren clickbait

Du menar när svensk media skriver en artikel på svenska och använder svenska ord?

OT så är väl detta olagligt deluxe? Både i EU och USA?

Permalänk
Skrivet av rewoX:

Musk gillar X, därför att när han startade företaget som sedan blev Paypal, så ville Elon starta en global betalplattform. Och X, illustrerar en betalplattform mycket bra. I ändarna flödar pengar in till mitten av krysset, som sedan flödar vidare till de andra ändarna. Så X illustrera ett pengaflöde från ände till ände, genom mitten. Smart illustration, om du frågar mig. Elon gillar även X eftersom det är så lätt att komma ihåg. Du slipper skriva in långa namn som du inte alltid kommer ihåg. X är enkelt, illustrativt och klatschigt. Elon hade tänkt länge på detta. Nu försöker Elon förvandla Twitter till denna betalplattform som han aldrig fick göra. Paypal såldes ju till Ebay för $1.5 miljarder. Idag är Paypal värt runt $300 miljarder. Så om du får till en riktigt stor betalplattform, så kan du tjäna jättemycket pengar. Se bara på Visa och Mastercard.

Permalänk
Medlem

Enda som är bra med x är adressen x.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Hejsan EU/Sverige,
Här är ett företag som bryter mot våra lagar och regler kring reklam.
Bötfäll dem kännbart, använd pengarna till något bra

Permalänk
Medlem

Någon här som fortfarande använder the-social-network-formerly-known-as-Twitter?

Visa signatur

🖥️ Ryzen 5 5600G | Gigabyte B550M DS3H | 64GB DDR4 3600 | 2x Kingston NV1 2TB | Asus Xonar DGX | Aerocool CS105BK | 2x Dell P2421 24" 16:10 | Logi K380+M590 | Denon RCD-M41 | Dali Spektor 1 + B&W ASW600 | Proxmox 8
💻 Apple MacBook Pro Mid 2012 13" | i5 3210M | 16GB DDR3 1600 | Samsung 850 EVO 1TB | macOS Sequoia 15 || 💊 Apple iPad Air M2 13" | 128GB | iPadOS 18 || 📱 Apple iPhone 16 Pro Max | 256GB | iOS 18
💻 Lenovo IdeaPad Slim 5 Gen 10 (13" AMD) | Ryzen 7 7735HS | 16GB LPDDR5 6400 | SK hynix 1TB | Logi M240 | Proxmox 8
🖥 NUC8i5BEH | i5 8259U | 16GB DDR4 2400 | Micron 2300 480GB | Proxmox 8 || 🖥 Asus PN51-S1 | Ryzen 3 5300U | 16GB DDR4 3200 | Kingston NV1 240GB | Intel SSD 320 Series 80GB | Proxmox 8 || 🖥 Synology DS920+ | 8GB DDR4 2400 | 3x6TB | DSM 7.2.2
🎹 Ryzen 5 1500X | ASRock B450M Pro4 | AMD Radeon HD 5450 Passive | 32GB DDR4 3000 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Aerocool CS105BK | 2x Asus VT229H 22" Touch | Logitech K230+M305 | Presonus AudioBox GO + Eris E5 + Eris Sub8 | Windows 10 | Hauptwerk 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Musk gillar X, därför att när han startade företaget som sedan blev Paypal, så ville Elon starta en global betalplattform. Och X, illustrerar en betalplattform mycket bra. I ändarna flödar pengar in till mitten av krysset, som sedan flödar vidare till de andra ändarna. Så X illustrera ett pengaflöde från ände till ände, genom mitten. Smart illustration, om du frågar mig. Elon gillar även X eftersom det är så lätt att komma ihåg. Du slipper skriva in långa namn som du inte alltid kommer ihåg. X är enkelt, illustrativt och klatschigt. Elon hade tänkt länge på detta. Nu försöker Elon förvandla Twitter till denna betalplattform som han aldrig fick göra. Paypal såldes ju till Ebay för $1.5 miljarder. Idag är Paypal värt runt $300 miljarder. Så om du får till en riktigt stor betalplattform, så kan du tjäna jättemycket pengar. Se bara på Visa och Mastercard.

Men vad har Twitter med betalningar och pengar att göra? Helt sjukt att köpa en ananas och försöka göra den till en cykel

En betalplattform måste i hela sin grund erbjuda något man kan lita på. Det denna artikel handlar om är exakta motsatsen. Att kunna köpa sig verifierad-stämpel är ännu värre för folk kan ljuga om vem dom är på plattformen

Inget av detta är smart

Permalänk
Medlem

Jag följer amerikans politik dagligen och Musk, som jag en gång i tiden "såg upp" till (space X / tesla) måste röka på dagligen (rogan show) nu för det är inte mycket han gör som "går rätt". Twitter blev han ju mer eller mindre tvingad till att köpa för ett överpris eftersom han redan hade skrivit på kontraktet men från att vara en demokrat till att börja smyga runt in Maga-svängen är skrämmande. Se bara vilket kaos det är pga av trump c:o.

OT: Jag har massor av äldre bekanta som INTE KAN se skillnaden mellan ploj och äkta, de trycker gladligen på en sån där annons och kommer garanterat bli blåsta nånstans på vägen. Inte många år kvar tills "x" är ett minne blott. Han skjuter sig själv med en Carl Gustaf i foten.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men vad har Twitter med betalningar och pengar att göra? Helt sjukt att köpa en ananas och försöka göra den till en cykel

En betalplattform måste i hela sin grund erbjuda något man kan lita på. Det denna artikel handlar om är exakta motsatsen. Att kunna köpa sig verifierad-stämpel är ännu värre för folk kan ljuga om vem dom är på plattformen

Inget av detta är smart

Inget. Men Musk har uttalat sig att han på sikt vill göra Twitter mer likt det kinesiska WeChat, dvs inte bara ett socialt medie men också en betalplattform, som del av en "allting"-plattform.

Själv har jag väldigt lite tillit till denna idé men tydligen är det iallafall hans ambition och grunden bakom namnet X. Han hade samma ambition för PayPal och försökte byta namn där med till X innan han blev sparkad.

OT: Ganska säker att omärkt reklam på detta vis inte är lagligt. Inte att Musk någonsin har visat sig avskräckt från att bryta mot regler och lagar innan, men man kan väl i allafall hoppas att det leder till en saftig bot om han tänker lura användare på detta vis...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Inget. Men Musk har uttalat sig att han på sikt vill göra Twitter mer likt det kinesiska WeChat, dvs inte bara ett socialt medie men också en betalplattform, som del av en "allting"-plattform.

Själv har jag väldigt lite tillit till denna idé men tydligen är det iallafall hans ambition och grunden bakom namnet X. Han hade samma ambition för PayPal och försökte byta namn där med till X innan han blev sparkad.

OT: Ganska säker att omärkt reklam på detta vis inte är lagligt. Inte att Musk någonsin har visat sig avskräckt från att bryta mot regler och lagar innan, men man kan väl i allafall hoppas att det leder till en saftig bot om han tänker lura användare på detta vis...

Härligt, då förstår jag bättre vad du menade i förra inlägget. Jag håller faktiskt med till stor del i smidigheten med wechat och ser storheten i att lyckas med en sån satsning skulle vara enorm.

Tror dock verkligen inte att TwittX blir det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Osäker om du menar allvar eller är sarkastisk här.

Men mja, Musk var ju också på god väg att förstöra PayPal. Han gjorde väldigt lite för företaget och blev fort sparkad innan han drog ner dem helt i backen. Det är hans efterträdare Peter Thiel som drog upp företaget igen och som fick PayPal till vart det är idag. Hade Elon Musk varit kvar hade företaget sannolikt konkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Härligt, då förstår jag bättre vad du menade i förra inlägget. Jag håller faktiskt med till stor del i smidigheten med wechat och ser storheten i att lyckas med en sån satsning skulle vara enorm.

Tror dock verkligen inte att TwittX blir det

Inte jag som skrev det förra inlägget xD

Ville bara ge en bättre förklaring av Musks bakgrund till namnet X och varför han envisas med idén till att ha en betalplattform.