Asus x570 e gaming bsod with nyare bios versioner

Permalänk
Medlem

Asus x570 e gaming bsod with nyare bios versioner

Tjo, har ett litet dilemma när jag flashar senare halvan av 2022 och 2023 versioner av bios filer.

9/10 boots misslyckas i glitch/bsod och det verkar endast hända vid startscreen/inloggning eller rent av ''död'' boot (blackscreen).

Jag har en ''stable'' version sparat på en flash drive men jag vill gärna gå till botten över varför detta händer.

Att ändra inställningar i bios gör inget heller, resizable bar gör inget heller.

Om någon har erfarenhet av liknande så skulle jag jättegärna vilja veta mer.

Permalänk
Medlem

Om inte utryckligt specificerat, behöver du inte "uppgradera" bios genom att installera varje ny variant - Det räcker med att bara installera senaste.

Glöm inte att återställa defaults efter en flashning, ibland fastnar saker, såsom XMP settings, även fast bios visar en grej, så ligger en gammal inställning kvar och skvalpar. Har ingen länk nu, men finns flera exempel här på sweclockers och på nätet i övrigt.

Prova dra in senaste, och sen återgå till default settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Om inte utryckligt specificerat, behöver du inte "uppgradera" bios genom att installera varje ny variant - Det räcker med att bara installera senaste.

Glöm inte att återställa defaults efter en flashning, ibland fastnar saker, såsom XMP settings, även fast bios visar en grej, så ligger en gammal inställning kvar och skvalpar. Har ingen länk nu, men finns flera exempel här på sweclockers och på nätet i övrigt.

Prova dra in senaste, och sen återgå till default settings.

Jag flashar tillbaka när jag testat inte var och en framåt.

Jag har som regel att att gå in och slå av aura, aktivare DOCP, etc.

Asus mjukvara har alltid varit wonky i min erfarenhet, skulle inte förvåna mig det har med dem sabbat kompabilitet med fokus att öka det med w11.

Däremot vill jag inte gå över till w11, tar linux hellre i det fallet.

Permalänk

Vad är de för fel på Windows 11? Är de inte för den versionen främst alla jobbar mot nu mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_and:

Vad är de för fel på Windows 11? Är de inte för den versionen främst alla jobbar mot nu mer

mer telemetri, förlust av funktion, etc.

jag vill att min dator ska vara ''min'' inte en licens i molnet.

Permalänk
Medlem

Okej jag verkar fått det stabilt hittills genom att flasha ett flertal gånger, får see hur det håller.

Permalänk
Medlem

Update: verkar vara docp profilerna som är boven i dramat, varför just dom kronlgar med dessa versioner är bortom mig.