Kan jag pimpa den här gamla A42J laptopen?

Permalänk
Medlem

Kan jag pimpa den här gamla A42J laptopen?

Hej, jag köpte en gammal

ASUS A42J med intel Core i7 1,73GHz

Med 2gb grafik och 4 gb ram.

Måste jag ha 1066 mhz minmem eller går det med snabbare? Är 8 gb ram max?

Är det nån mening att uppgradera processorn?
Hur gör jag det i så fall?

Tänkte köra photoshop, indesign och premiere på windows 7 ultimate.
Blir det nån skillnad tror ni om jag har mer ram eller snabbare processor?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Oj, tror inte det är lönt att försöka byta någon CPU, vi snackar om 13-14 år gamla CPU:er så det finns nog inte mycket att hämta där.

Arrendale har max 8 GB så troligen är det samma för din CPU även om det inte framgår exakt vad det är för modell.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ok tack DavidtheDoom, då fixar jag 8 gb och ser om det blir nån skillnad.

Permalänk
Medlem

Om din windows 7 licens bara är 32 bitars så tänk på att du endast kan nyttja 4gb ram ifall du skulle köpa mer ram.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem

8GB gör definitivt skillnad, men det blir ingen räjser direkt, stoppade själv i det i en gammal laptop förut. Tänk på att det är en gammal maskin som kan ge upp lite när som, så putta inte in för mycket stålar i den. Dock kan det väl vara värt att putta i 4GB minne till och en leta upp en billig SSD (om den redan inte har det), så blir den så bra som det kan bli. Om det sen räcker till de program du vill köra vet jag inte.

"inte" skulle det stå på ett ställe
Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Hallå kokefa, vad bra, då ska jag köra 64 bitars. Tack hurtigbullen, då testar jag 4 gb till, en hundring är värt det om det blir lite snabbare. Ska kolla om det är en ssd som sitter i. Om jag byter hårddisk, måste jag instsllera om windows då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kefflon:

Hallå kokefa, vad bra, då ska jag köra 64 bitars. Tack hurtigbullen, då testar jag 4 gb till, en hundring är värt det om det blir lite snabbare. Ska kolla om det är en ssd som sitter i. Om jag byter hårddisk, måste jag instsllera om windows då?

Brukar gå bra att klona disken så slipper du det.

Permalänk
Medlem

Vad bra loefet, jag ska kolla vad det är för disk

Permalänk
Medlem

Behöver du köpa en SSD så finns det många mellan 200-500 kr för typ 250-500 GB på t.ex. amazon:
https://www.amazon.se/Crucial-MX500-500GB-NAND-Intern/dp/B078...
https://www.amazon.se/Verbatim-Vi550-SATA-intern-256GB/dp/B07...

Jag säger inte att nån av dessa är bra, jag tog dom bara som exempel. Jag tror nog att du mest behöver kolla upp så att den du vill handla inte är ett bojsänke, det mesta lär ju duga fint i en så gammal laptop.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Vad bra hurtigbullen, jag såg att de hade begagnade samsung på tradera oxå. Ska testa det, och klona som loefet sa.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det är värt med en begagnad SSD gentemot en sprillans ny med garanti för några hundralappar. T.ex. de jag länkade till säljs ju av Amazon själva, så garanti är ju inte ett problem och tar du ett testmedlemsskap i Prime innan du handlar så får du ju fri frakt också. Crucialdisken har väl fått hyfsat omdöme från Toms Hardware, men nån annan här på forumet kanske kan rekommenderar något.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Vad bra hurtigbullen, då ska jag kolla in amazon och crucial