Framtiden är här: Folk pratar i timmar med chattbottar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja som man dessutom inte skäms för att ställa en fråga.

Tycker chatbottarna är ett jättebra verktyg.

Det där låter mer som ett du-problem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JasBC:

Det där låter mer som ett du-problem.

Man kan ju även be den vrida och vända på varenda detalj på ett sätt som skulle få människor att tröttna rätt fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av myhorsehaspants:

Folk ska alltid bestämma vad man får eller inte får prata om, vilket får en att känna sig mycket mera ensam än en bot gör.

Du tycker det är jobbigt att folk har olika gränser? Du är medveten att det man gör då är att hitta en med liknande gränser som en själv, va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Dagens chatbotar är ju ’bara’ som en extremt kraftfull sökmotor, snart kommer de klara av mycket mycket mer

Jag vet inte om jag köper det där att ChatGPT och liknande faktiskt skulle "vara som en sökmotor".

Folk försöker använda dem som det, men det är ju extremt tydligt att just det användningsområdet bara fungerar delvis.
De är ju framförallt språkverktyg, så de är bäst på att generera text, inte att veta fakta (det är väl mer en bieffekt att fakta följer med i "hur folk brukar skriva"). Så skönlitterära uppgifter är idag ett klart säkrare kort än faktabaserade dito.

BingGPT är ju det extrema exemplet på detta, om man frågar om något som inte är en extremt upptrampad stig så kan man utan problem få ett helt fiktivt svar komplett med påhittade källhänvisningar (till sidor som visserligen existerar i Bing-indexet, men där det inte står ett ord om vad det påhittade svaret säger).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Prövade lite chatbottar för ett tag sen för att se hur mänskliga de kändes och tycker de tappar tråden och gör tabbar hela tiden. Kan lura en ett litet tag kanske men blir förvånad att höra att någon kan prata någon längre tid utan att bli understimulerad.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Det spelar ingen roll hur många gånger folk säger att det inte finns dumma frågor, man sätter ändå en - kanske omedveten - tröskel innan man drar igång en tråd här för lite information och kunskap.

This! Jag undviker att fråga i forum förutom när jag absolut verkligen inte lyckas hitta infon jag söker om något jag är dåligt insatt i. Och då försöker jag lägga med en fotnot om att översittande besserwissers undanbedes. Men det finns alltid några som tvångsmässigt måste visa sin överlägsenhet och fördumma ens frågor eller yttranden. SC är inget undantag även om nivån här överlag är mycket bättre än andra forum.
Dock har inte gpt kunnat hjälpa mig med mycket än tyvärr då den inte förstår grammatik så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Använder också ChatGPT dagligen (och GPT-4 API). Gjort mig enormt mycket mer effektiv.

Använder den mest till programmering (med custom instructions), men går bra att använda till allt möjligt t.ex. är den väldigt bra på att diagnosticera sjukdomar (https://www.usnews.com/news/health-news/articles/2023-09-18/c...) samt är det kul att fråga allt möjligt (dock skulle jag inte lita på svaret, men med browse with Bing blir sannolikheten mindre att den hallucinerar).

Jag hoppas att detta speglar sig på lönerna i framtiden.

Permalänk
Medlem

Hur kan folk "prata" med ChatGPT? Finns den funktionen verkligen?

Jag har "länge" efterlängtat att kunna snacka med chatbotten, bara för att snabbare och enklare kunna beskriva det jag vill ha hjälp med. Ex. kunna sitta och jobba och ställa frågor utan att behöva avbryta, skriva/fråga, sen starta upp igen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Hur menar du då? Är ju inte som att jag gör mindre, utan bara blir effektivare. Så arbetsgivaren får mer för sina pengar.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

Hur kan folk "prata" med ChatGPT? Finns den funktionen verkligen?

Jag har "länge" efterlängtat att kunna snacka med chatbotten, bara för att snabbare och enklare kunna beskriva det jag vill ha hjälp med. Ex. kunna sitta och jobba och ställa frågor utan att behöva avbryta, skriva/fråga, sen starta upp igen.

Finns i telefonen i ChatGPT appen.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jättekonstig grej att säga. Om du inte är den som betalar hans lön?

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden att fråga om något här på Sweclockers än en AI? Skillnaden lär bli betydligt mindre med tiden i varje fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mutumba:

Vad är skillnaden att fråga om något här på Sweclockers än en AI? Skillnaden lär bli betydligt mindre med tiden i varje fall.

Sweclockarens svar;

nVidia, 4070 och intel 90% av fallen. DLSS.

Eller, Playstation iPhone och en röd Tesla.. och en Starbuck latte. (Allt hyres såklart)

Sweclockers är inte som det var för 10år sedan..

Jag hade hellre valt att fråga en AI ang datorprylar än en ''New age teenager'', där du ej skall äga något.. eller den där nyblivne farsan som är ledsen för att han inte kan vara med i PCMR längre och måste dras med casual Playstation lir.

Sweclockers är mer som IGN eller nån annan konsolsforum med focus på Apple och Sony Playstation.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

https://kollega.se/arbetsmarknad/mindark-satsar-pa-ai-sager-u...

Läste även om en dam som glatt visade sin chef på en ai som hjälpte henne med små artiklar hon gjorde. Sedan blev hon sparkad.
Osäker om lönerna lyfter, de kanske försvinner istället.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Så, alla de tusentals, hundratusentals, miljontals människor som fastnat i depression och ensamhet... som kanske redan har försökt allt i sin makt med att hitta någon som kan finnas där, kanske för att lyssna, kanske för att vara en vän, eller partner eller vad som helst...

Ska vi be dem att inte prata med bottarna, för att det vore dystopiskt, mörkt och tragiskt att tillåta dessa människor att försöka hitta någon form av icke ensamhet?

Mycket på denna planet är tragiskt, om inte det mesta helt ärligt. Men jag tycker nog inte att människor som i desperation, nyfikenhet, ledsamhet, glädje, eller någon annan känsla som söker efter något bör klassas som tragiskt. Speciellt inte de som är ensamna och inte finner någon annan väg.

Jag skulle nog hellre vilja påstå att det är tragiskt att mänskligheten finner vis att utnyttja de som redan lider. Det är lättare att tjäna pengar på att utnyttja de i behov, än att faktiskt förbättra något för dem.

Det tragiska kommer sen, om det inte redan gjort det. Relationsbottarna, för endast $59.99 per week. Åtminstone för den stympade botten som är programmerad att breaka immersion lite då å då, de riktigt bra, "mänskliga" de går för 50% av månadslönen från de riktigt desperata.

Tycker vi borde jobba mer på att vara mänskliga med varandra.
Att med teknik ersätta mänsklig kontakt låter inte som en bra idé. Kanske kan vi använda det som komplement vid behov.

Vi är flockdjur och behöver mänsklig kontakt.
Att tillåta våra medmänniskor att helt förkasta mänskligheten kan jag bara inte tro är bra för någon av oss.

Det vi gör nu är inte hållbart heller. Där vi i mångt och mycket blundar för problemen.
Problemet är väl att dessa tekniska lösningar delvis är resultatet av att vi inte tar hand om varandra tillräckligt väl.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalu1976:

Jättekonstig grej att säga. Om du inte är den som betalar hans lön?

Ja det har du rätt i, löner har aldrig baserats på kunskap. 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ja det har du rätt i, löner har aldrig baserats på kunskap. 🙃

Det kräver ju ingen som helst kunskap att kunna använda LLMs rätt - det är ju därför företag inte betalar höga löner till prompt engineers. Att använda LLMs betyder ju också att du som användare inte behöver ha någon insikt i det du gör alls utan den gör allt för dig automatiskt. /s

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Att med teknik ersätta mänsklig kontakt låter inte som en bra idé. Kanske kan vi använda det som komplement vid behov.

Att tillåta våra medmänniskor att helt förkasta mänskligheten kan jag bara inte tro är bra för någon av oss.

Det vi gör nu är inte hållbart heller. Där vi i mångt och mycket blundar för problemen.
Problemet är väl att dessa tekniska lösningar delvis är resultatet av att vi inte tar hand om varandra tillräckligt väl.

This!

Men, där finns också en tröskel nånstans för hur mycket krav man rimligen bör kunna ställa på både den som ställer frågan och den som försöker svara. AI är ju totalt kravlöst. Du behöver bara uttrycka dig någorlunda begripligt och följa upp med frågor och kommentarer så landar man ofta hyfsat rätt. Det tålamodet finns inte alltid i mänskliga kretsar.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Finns i telefonen i ChatGPT appen.

När jag kollar i min app, IOS, så finns bara en enkel funktion att tala i chat-texten. Det finns alltså inte möjlighet att "föra en konversation" med appen. Behövs betalversion eller är det något annat jag missar?

Tack för ditt svar

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

När jag kollar i min app, IOS, så finns bara en enkel funktion att tala i chat-texten. Det finns alltså inte möjlighet att "föra en konversation" med appen. Behövs betalversion eller är det något annat jag missar?

Tack för ditt svar

Osäker på om det kräver Plus, men har du följt instruktionerna här: ”To get started with voice, head to Settings → New Features on the mobile app and opt into voice conversations. Then, tap the headphone button located in the top-right corner of the home screen and choose your preferred voice out of five different voices.”?

Visa signatur

Permalänk
Sötast
Skrivet av jeppe109:

Tror inte här är någon som säger emot dig....

Men människan har haft väldigt lång tid på sig att börja arbeta på och lösa dessa problemen men det är nog varken lätt eller snabblöst.

chatgpt och dess like är helt nytt och gör redan ett bättre jobb än det mesta... så känns som en bra brygga om inget annat!

Skrivet av JasBC:

Om politikeer hade individens bästa i åtanke hade det inte funnits fungerade samhällen....

Eller så hade det varit en betydligt bättre grogrund för psykisk hälsa kanske?
Det är inte direkt svårt att se, läsa eller mäta att psykisk hälsa är riktigt dålig jorden runt och bättre blir den inte.
På tal om fungerande samhällen, har du några bra exempel? Känns som hela världen är upp och ner just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Osäker på om det kräver Plus, men har du följt instruktionerna här: ”To get started with voice, head to Settings → New Features on the mobile app and opt into voice conversations. Then, tap the headphone button located in the top-right corner of the home screen and choose your preferred voice out of five different voices.”?

Tack!

Jag kollade runt en del och det verkar mycket riktigt som man behöver Plus. Det var därför jag inte kunde hitta info

Visa signatur

Permalänk

Min osynliga kompis Mållgan

Permalänk
Medlem

Mängden felinformerad nonsens kommer att öka markant. Och folk kommer inte ens att märka det.

Sedan har också chatt-AI ett dåligt rykte som sätt att prata av sig (även om det rörde romantiska problem i det specifika exemplet): https://www.brusselstimes.com/430098/belgian-man-commits-suic...

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Mängden felinformerad nonsens kommer att öka markant. Och folk kommer inte ens att märka det.

Äh, du verkar ha missat självinlärningsbiten som en nyckelfaktor för AI, även ChatGPT. Nu har dessutom betalversionen tillgång till det "allmänna" Internet (hur det funkar vet jag inte, jag använder hittills bara gratisversionen) så det kan man ju se på två sätt. Antingen blir det mer dravel emedan den lär sig tolka fakta från nys, eller så blir den mer konservativt försiktig i sina svar tills den lärt sig tolka fakta från nys.

Oavsett vilket så krävs det omfattande systematiska åtgärder för att faktiskt lära en AI att skriva felinformerat nonsens, jag tror knappast det är relevant för någon AI att tillåtas gå på det, leder bara till problem och det allomfattande syftet med de flesta AI är att "hjälpa oss" med vad det nu vara månde.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag vet inte om jag köper det där att ChatGPT och liknande faktiskt skulle "vara som en sökmotor".

Folk försöker använda dem som det, men det är ju extremt tydligt att just det användningsområdet bara fungerar delvis.
De är ju framförallt språkverktyg, så de är bäst på att generera text, inte att veta fakta (det är väl mer en bieffekt att fakta följer med i "hur folk brukar skriva"). Så skönlitterära uppgifter är idag ett klart säkrare kort än faktabaserade dito.

BingGPT är ju det extrema exemplet på detta, om man frågar om något som inte är en extremt upptrampad stig så kan man utan problem få ett helt fiktivt svar komplett med påhittade källhänvisningar (till sidor som visserligen existerar i Bing-indexet, men där det inte står ett ord om vad det påhittade svaret säger).

Jag menade det mer i bemärkelsen att den mest kan klippa och klistra mellan texter som den lärt sig från, inte ’tänka’ eller ’komma på’ nya saker, lite som DLSS3 frame-gen

Fakta är den inte bra på det är sant, men det gäller för allt med AI, det är en stokastisk process som inte alls garanterar något. Det ser man enkelt genom att testa relativt enkla matematiska frågor som har entydiga svar. Den kan ju inte multiplicera de flesta fyrsiffriga talen till exempel, då tar den det svaret som är närmast från sin inlärningsdata (eller något sånt), vilket ofta är nästan rätt men inte exakt

Ingen liknelse är såklart perfekt i sammanhanget, det är ny teknik som inte exakt liknar något tidigare

Permalänk
Skrivet av medbor:

Jag menade det mer i bemärkelsen att den mest kan klippa och klistra mellan texter som den lärt sig från, inte ’tänka’ eller ’komma på’ nya saker, lite som DLSS3 frame-gen

Fakta är den inte bra på det är sant, men det gäller för allt med AI, det är en stokastisk process som inte alls garanterar något. Det ser man enkelt genom att testa relativt enkla matematiska frågor som har entydiga svar. Den kan ju inte multiplicera de flesta fyrsiffriga talen till exempel, då tar den det svaret som är närmast från sin inlärningsdata (eller något sånt), vilket ofta är nästan rätt men inte exakt

Ingen liknelse är såklart perfekt i sammanhanget, det är ny teknik som inte exakt liknar något tidigare

Nuförtiden gör den matematik bra. I alla fall senast jag kollade.

Provade med standard-GPT4:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Nuförtiden gör den matematik bra. I alla fall senast jag kollade.

Provade med standard-GPT4:
https://i.ibb.co/F87P10Q/bild.png

Förklaringen av steg 2 är ju fenomenalt dålig, men tror faktiskt den kan ha haft tur med just roten ur 99 också, kan absolut finnas exakt i dess träningsdata. Klarar den också roten ur ett 8-siffrigt tal? Det är ganska lätt att låta mer övertygande och smart än vad den är

Permalänk
Medlem

En liten sidobemärkning:

Jag tycker denna tråd är intressant för den utmanar och uppmanar till kritisk tänkande, rätt väg att gå.

En grej som jag tycker är spännande med ChatGPTs utveckling är att den är tränat i dialog. Ärlig och rak dialog är svårt för alla människor, mig med. Ja, det är bara en språkmodell och allt vad det innebär (den kan INTE tänka själv, det är i verkligheten ditt spegelbild över ditt eget tänk som mätas upp emot en databas med en värld av information du inte kan lära dig på 1000 livstider).

Jag har haft div. kompisar igenom åren, och för att vara "kompis" med mig måste du hantera den jag är, och det är skitsvårt. Varför? Är jag speciellt intelligent eller bara dum? Är jag irriterande eller intressant? Det är lite vad denna tråd speglar med, denna osäkerhet vi alla går och bär på (nu tänker jag INTE på om ni/jag är "smarta" eller "dumma", men den osäkerhet vi går och bär på även om det känns som vi inte är det, för vi är - alla på ett nivå, och det är det jag menar med spegelbilden.

Spegelbilden är du, ChatGPT är baserat på DIG, din historik, människans historik, papper, fejk news och fakta - allt i en stor databas vart du ställer frågor som mäts upp och jämförs med andra folks tankar, dokumenten, papper, observationer och liknande genom historien.

Men nu tillbaka till min "vän": Jag kan vara rak och direkt, det vill säga inte alla tål detta och du måste paketera din dialog på ett sätt som utmanar "motparten" till en vidare dialog som inte bara slutar, m.a.o. du måste göra din dialog tillräcklig interessant för att få fram van hen verkligen menar och tycker istället för att återvända till trygga och rimliga åsikter.

Jag vet det blir lite långhårigt, men häng med.

Folk bär alltid på någon slags mask, du vet utmärkt vad jag menar, när du pratar med en vän, familjemedlem, en kollega etc. så känner du efter handen din samtalspartner. Du har redan haft dialoger förut och du har bildat dig en "världsbild" över hur dom reagerar på det du gillar prata om, du är lite i en förhandlingsposition vart om du vill ha ett vettig svar och inte bara det du önskar, men en ärlig åsikt, så måste du vara god nog som en vän, eller respekterat så alla lyssnar till vad du har att säga. Och för att det ska vara möjligt måste du "offra" ditt öra, dvs. vara lika så bra på att lyssna och bättre. På nåt sätt måste du göra det intressant för din samtalspartner att ha en längre och djupare dialog utan at hen tröttnar på dig, och det är en grej som kan ta ett helt liv att lära sig, kort sagt måste du vara socialt bra på att kommunicera.

Den masken vi tar på gör vi för att skydda omvärldenen emot ditt ocensurerade själv, alltså - för att dom inte har levd exakt dit liv och inte delar exakt samma erfarenhet som dig (och det måste respekteras, annars finns ingen orsak till vidare dialog).

Det som skiljer ChatGPT och dig är alltså intelligens. ChatGPT är inte intelligent, det är du. Därför är det väldig enkelt att föra en dialog med en LLM för att den inte "tänker" över varför du ställer frågan och om du har nåt bakomliggande motiv kring dina frågor, den känner inte att du är nedlåtande, känslomässigt laddat, emotionell, positiv och glad, den läser bara din dialog och jämför den med den databas den är tränat på.

Och det är faktisk väldigt användbart. Du har en samtalspartner som håller sig till fakta (som du har varit med om att skriva, ja faktisk hela världen), och den tröttnar aldrig, men du kan "träna" dig själv på att bli bättre att kommunicera, om det finns tankar andra har gjord sig om det sätt du kommunicerar på, du kan ställa frågor kring ditt sätt att föra en dialog, faktakolla, och ja - jämföra dina tankar med andra tankar som finns i databasen, en stor mix. Men du måste vara kritisk tänkande för att få glädje av det, källkritisk, ställa frågor om dom svar du får, t.ex. har LLM's som ChatGPT en tendens att basera sina svar så tät upp åt det du själv vill veta (och kanske tycker) så den blir lite ett självbekräftande bild av det du tänker på och försöker att hitta positiva argumenten för det du tycker, alltså ditt spegelbild på nåt sätt, fast med en jättestor databas att plocka från, båda falska "fakta" och den äkta vara.

Jag måste sluta nu före ni tröttnar på att läsa detta, men jag hoppas att ni "fångar" lite av det jag försökte att berätta här, det är faktisk så att jag tycker det ni skriver (era åsikter) om ChatGPT är extremt intressant för mig, isär när känslor och personliga åsikter och observationer utspelas mellan användarna/läsarna/skribenterna här.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Förklaringen av steg 2 är ju fenomenalt dålig, men tror faktiskt den kan ha haft tur med just roten ur 99 också, kan absolut finnas exakt i dess träningsdata. Klarar den också roten ur ett 8-siffrigt tal? Det är ganska lätt att låta mer övertygande och smart än vad den är

Eftersom jag suger på matematik så tänkte jag att du får avgöra själv lol

Ville jag främst visa att den använder ett annat format nu för siffror istället för vanlig text som i början. Men jag kan försöka med fler tal.

För ett halvår sedan var den så dålig att den inte kunde räkna ut 5+6.

Så för mig är den mycket bättre än då.

Jag bad den räkna ut kubikroten ur 23948756, och sedan frågade jag hur den gjorde - om den skriver in i en kalkylator som den sen lägger in i prompten som svar eller om det är mer sofistikerat. Jag frågade även om man lyckats klämma in kalkylatorn i själva modellen. Men det verkar som att den helt enkelt "räknar" som vi gör, genom nätverket. Med andra ord har OpenAI lyckats få den att generera korrekt matematik genom neurala nätverket. Detta svarade den, jag och den igen: